• Garfield|IA
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is een beetje een vaag verhaal maar een oom van mij krijgt binnenkort ADSL, alleen nu wil hij de tel-hoofdaansluiting verplaatsen zodat hij dan de splitter op zolder kan plaatsen

Ik snap zijn verhaal niet helemaal om eerlijk te zijn, en kan ook niets hierover vinden op het internet.
Ik heb ergens (in de PCM van november) gelezen dat je dat kunt doen. Voordeel: je verlegt de KPN-hoofdaansluiting naar zolder en kan daar dan de ADSL-splitter leggen.
Het verhaal komt er op neer dat je de blauwe en rode draad buiten de stekkerdozen om doorverbind naar (bij ons) zolder en daar dan met de oranje en witte draad weer naar beneden gaat en de telefoons aansluit.
Weet iemand iets meer over dit onderwerp/vraag, als het kan hoe gaat het dan in zijn werk het verplaatsen van de hoofdaansluiting ?

Naja ik kom er niet helemaal uit, ik hoop jullie wel :)

Tnx !

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-10 16:48

Mark_640

In my memory

Je moet dus een kabel hebben van de hoofdaansluiting naar zolder...

Een standaard telefoonkabel heeft 4 aders, daar heb je er maar 2 van nodig... Blauw en rood las je aan elkaar bij de hoofdaansluiting, zodat die boven uit komen...

Daar sluit je dan de splitter op aan, en met oranje en wit, ga je dan weer naar beneden, en schroeft deze op de oude hoofdaansluiting...

Duidelijk zo?? ;)

• Garfield|IA
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 17:22 schreef Mark_640 het volgende:

[....]
Duidelijk zo?? ;)
Lichte twijfel :)

Hoofdaansluiting -> kabel [blauw en rood] -> Splitter -> nieuw kabel -> en die sluit je aan op ?

Voordat je de kabel aansluit op de splitter moet je neem ik aan de kop monteren ? maar je hebt maar 2 draadjes doorgetrokken werkt het dan wel ?

Vervolgens sluit je deze aan op de splitter [lijn in], daarna moet je een andere aparte(?) kabel weer naar beneden laten lopen [oranje / wit] en deze sluit je aan op wat ?

Want je moet toch de telefoons in huis ergens op aansluiten ? is dat op een verdeelkastje ofzo ?
Een standaard telefoonkabel heeft 4 aders, daar heb je er maar 2 van nodig... Blauw en rood las je aan elkaar bij de hoofdaansluiting, zodat die boven uit komen...
Dit verhaal volg ik nog
Daar sluit je dan de splitter op aan, en met oranje en wit, ga je dan weer naar beneden, en schroeft deze op de oude hoofdaansluiting...
Maar vanaf hier volg ik het niet helemaal meer..

• Mark_640

Mark_640

In my memory

Op maandag 19 november 2001 17:32 schreef Devil_2000 het volgende:

[..]

Maar vanaf hier volg ik het niet helemaal meer..
De splitter heeft weer een uitgang voor normale telefoon...

De originele aansluiting zit beneden, dus je moet vanaf de splitter weer terug naar de originele aansluiting...

Aangezien je al een kabel hebt lopen van de originele aansluiting naar de splitter, met 4 aders, waarvan je er maar 2 gebruikt, kun je die andere 2 dus gebruiken om van de splitter weer naar beneden terug te gaan naar de originele hoofdaansluiting... En die schroef je dan op de contacten waar je rood en blauw vanaf gehaald hebt...

• Garfield|IA
  • Niet online
Alleen wat is nu precies die hoofdaansluiting, want wij hebben thuis een dikke blauwe kabbel lopen die komt in een wit kastje.
Vervolgens liepen 2 draden naar onze 2 telefoons thuis

[=liepen, omdat ik ook ADSL heb en deze opstelling veranderd is]

Dus vanaf waar sluit je die kabel aan die omhoog moet, is dat bij het witte kastje dus waar de dikke kabel binnenkomt ? of knip je 1 van de 2 kabels door die aan het witte kastje zitten en naar je telefoon lopen.

Als je het moet doen zoals hier dan hoef je toch niet eens persé de telefoon aansluiting te gebruiken die zit op de splitter aangezien de telefoon nog gewoon zit aangesloten op het witte KPN kasje.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/pics/EHMPHSEPHHE

Verwijderd

KABEL (de 4 lijntjes zijn aders in 1 kabel)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
telefoonnet  Telefoonaansluiting
    \ \   / /
    r b  w o
    | |  | |
    | |  | |
    | |  | |
    | |  | |
    | |  | |
    / /   \/
Splitter    |
| |    \\---
ADLSmodem

Hierboven een geprobeerd te maken.
de rode en de blauwe ader staat aangesloten op het telefoonnet. (rood=A) (blauw=B). Normaal sluit je hieraan je telefoon. Wit en Oranje zijn nutteloos, die haal je los.
Rood en Blauw gaan naar boven en gaan je splitter in. Oranje en Wit hangenlos langs je kabel (boven). Vanaf je splitter gaat 1 aansluiting naar je adsl modem, de andere aansluiting sluit je aan de oranje en de witte ader. (neem voor A Oranje en voor B wit bijv).
Beneden sluit je de witte en de oranje aan in een wandcontactdoos (telefoonstekkergat) dan houd je dezelfde kleuren aan als boven dus A=oranje B=Wit. En klaar is kees.
Je doet eigenlijk dit in dezelfde ader:

| ^
| |
->|

Verwijderd

Je eerste aansluitpunt is de aansluiting in de meterkast (ESRA) of de eerste wandcontactdoos (in de woonkamer). Het gaat erom dat de voor de splitter geen telefoons zijn aangesloten.
Dus al de telefoons moeten na de splitter zitten.

• Mark_640

Mark_640

In my memory

Je moet de rode en blauwe kabel hebben van die dikke blauwe kabel... Dus niet degene die na dat witte kastje (ISRA-punt) zitten...

En de kabels die van je splitter terugkomen schroef je dan weer op de plek in dat kastje waar eerst rood en blauw zaten...

• Garfield|IA
  • Niet online
Okay ik begin het al aardig te snappen, alleen nog 2 vraagjes.

• 1 kabel loopt dus naar boven met 4 aders, 2 daarvan gebruik je voor Line in [/adsl] meende ik van de splitter.

en op de andere 2 aders monteer je ook een kop en die sluit je aan op de andere aansluiting van de splitter
** klopt dit zo nog ** ?

Als voorbeeld:
----- -> splitter
|| || -> 4 aders beiden op een aparte aansluiting van de splitter.

• Dat werkt verder wel als je een kop monteert op een telefoon kabel waarvan je maar 2 aders gebruikt ?

En op de beneden verdieping hangen nog 2 draden los namelijk oranje en wit die sluit je aan op een wandcontactdoos [die je kan halen bij de Primafoon]ofzo ?

Dus samengevat komt het er zo uit te zien ?, volgens mij wel want de splitter zit voor de telefoonaansluiting.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/pics/EATOOSEPHHE

• Mark_640

Mark_640

In my memory

U gaat door voor de hoofdprijs! ;)

Je hebt 't helemaal door... Nu alleen nog in de praktijk brengen... :)

• Garfield|IA
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 20:40 schreef Mark_640 het volgende:
U gaat door voor de hoofdprijs! ;)

Je hebt 't helemaal door... Nu alleen nog in de praktijk brengen... :)
Te gek man!, het moeilijkste klusje mag mijn oom uitvoeren >:) [sorry Paul]:P

Maar jongens onwijs bedankt voor jullie goede en duidelijke uitleg.

Ik heb verder geen vragen meer, nogmaals bedankt ook namens mijn oom.

Tnx ! :)

Edit: mochten er nog dingen onduidelijk zijn, dan schop ik het topic wel ff omhoog...

• Garfield|IA
  • Niet online
Sorry jongens ik heb nog 2 kleine vraagjes :)

• Ik heb hier een telefoonkabel voor mij liggen, waarvan de kleuren combinatie [met snoer na beneden, en klepje naar achteren] Blauw, Rood, Wit, Oranje is.

Wat wordt de volgorde als je Rood en Blauw aansluit op de connector, of is deze volgorde niet belangrijk ?

• Is het echt mogelijk om maar 2 aders aan te sluiten op een 4 gangs connector, kun je daar bijv gewoon de standaard connector voor gebruiken of moet je een speciale connector gebruiken waar maar 2 aders ingaan?

Als je de 4 gangs connector kan gebruiken maakt het dan nog iets uit hoe je de draadjes plaatst ? moeten ze bijv in het midden naast elkaar liggen :?

Dit waren mijn vragen... :Y)
Pagina: 1