Toon posts:

geluidskaart zonder ruis.. !

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu de Soundblaster live Value, maar ik erger me dood aan al die ruis, vooral op de line-in en aux enz.
die heb ik dus al gemuted staan, maar als ik bijvoorbeeld tv ga kijken moet het wel via de line-in, kortom ik zoek dus een goede geluidskaart met weinig/geen ruis, liefst wel een 4.1/5.1 en ik heb een budget tot +/- 350,-

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Op maandag 19 november 2001 16:38 schreef Brainpiggy het volgende:
ik heb nu de Soundblaster live Value, maar ik erger me dood aan al die ruis, vooral op de line-in en aux enz.
Het lijkt me heel sterk dat het aan de Live! ligt. Deze kaart heeft een redelijk signaal/ruisniveau, dat haal je niet gauw met andere kaarten in die prijsklasse. Ik denk eerder dat het ergens anders aan ligt. Het is een beetje kort door de bocht en bovendien pijnlijk ;( voor je portemonnee om er meteen vanuit te gaan dat het aan de geluidskaart zelf ligt.

In plaats daarvan zou ik eerst naar andere oplossingen gaan zoeken zoals het verplaatsen van de geluidskaart naar het PCI slot dat zo ver mogelijk bij de videokaart vandaan zit, of overige PCI kaarten zo ver mogelijk bij de geluidskaart vandaan zetten. Daarnaast kun je eens op zoek gaan of er toevallig aarde-problemen ontstaan door de configuratie die je nu hebt, of kabels vanaf de geluidskaart die langs voedingskabels liggen en dergelijke ongein die je niet altijd doorhebt :P.

Ook moet ik nog wel even vermelden dat het ook niet onwaarschijnlijk is dat je altijd wel "ruis" zúlt horen op je geluidskaart zolang je daarop een TV aansluit. Je hoort bijna namelijk altijd de trafo (correct me if i'm mistaking) door het audiosignaal heen. Dit signaal ligt zo rond de 15kHz en kan zeer storend te horen zijn op de mp3'tjes die je vanaf TMF opneemt (Ik heb ervaring ja >:) )

Mijn advies dus: bespaar jezelf nog even wat geld en ga aan het experimenteren met de bestaande opstelling.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 17:53 schreef dB_A_ het volgende:

[..]

Het lijkt me heel sterk dat het aan de Live! ligt. Deze kaart heeft een redelijk signaal/ruisniveau, dat haal je niet gauw met andere kaarten in die prijsklasse. Ik denk eerder dat het ergens anders aan ligt. Het is een beetje kort door de bocht en bovendien pijnlijk ;( voor je portemonnee om er meteen vanuit te gaan dat het aan de geluidskaart zelf ligt.

In plaats daarvan zou ik eerst naar andere oplossingen gaan zoeken zoals het verplaatsen van de geluidskaart naar het PCI slot dat zo ver mogelijk bij de videokaart vandaan zit (hebbik al gedaan) , of overige PCI kaarten zo ver mogelijk bij de geluidskaart vandaan zetten.(mobo zit vol dus dat lukt niet) Daarnaast kun je eens op zoek gaan of er toevallig aarde-problemen ontstaan door de configuratie die je nu hebt, of kabels vanaf de geluidskaart die langs voedingskabels liggen en dergelijke ongein die je niet altijd doorhebt :P. (pc is geaard en kabel van me hoofdtelefoon licht nergens langs)

Ook moet ik nog wel even vermelden dat het ook niet onwaarschijnlijk is dat je altijd wel "ruis" zúlt horen op je geluidskaart zolang je daarop een TV aansluit. Je hoort bijna namelijk altijd de trafo (correct me if i'm mistaking) door het audiosignaal heen. Dit signaal ligt zo rond de 15kHz en kan zeer storend te horen zijn op de mp3'tjes die je vanaf TMF opneemt (Ik heb ervaring ja >:) )(is niet een gewone tv, ik heb een tv kaart(output op tvkaart is zonder ruis))

Mijn advies dus: bespaar jezelf nog even wat geld en ga aan het experimenteren met de bestaande opstelling.

Verwijderd

<Quote>

Het lijkt me heel sterk dat het aan de Live! ligt. Deze kaart heeft een redelijk signaal/ruisniveau, dat haal je niet gauw met andere kaarten in die prijsklasse. Ik denk eerder dat het ergens anders aan ligt. Het is een beetje kort door de bocht en bovendien pijnlijk voor je portemonnee om er meteen vanuit te gaan dat het aan de geluidskaart zelf ligt.
In plaats daarvan zou ik eerst naar andere oplossingen gaan zoeken zoals het verplaatsen van de geluidskaart naar het PCI slot dat zo ver mogelijk bij de videokaart vandaan zit, of overige PCI kaarten zo ver mogelijk bij de geluidskaart vandaan zetten. Daarnaast kun je eens op zoek gaan of er toevallig aarde-problemen ontstaan door de configuratie die je nu hebt, of kabels vanaf de geluidskaart die langs voedingskabels liggen en dergelijke ongein die je niet altijd doorhebt .

Ook moet ik nog wel even vermelden dat het ook niet onwaarschijnlijk is dat je altijd wel "ruis" zúlt horen op je geluidskaart zolang je daarop een TV aansluit. Je hoort bijna namelijk altijd de trafo (correct me if i'm mistaking) door het audiosignaal heen. Dit signaal ligt zo rond de 15kHz en kan zeer storend te horen zijn op de mp3'tjes die je vanaf TMF opneemt (Ik heb ervaring ja )

</Qoute>

Alles mee gezegd.

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 13:20

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op maandag 19 november 2001 18:13 schreef Brainpiggy het volgende:

[..]
Je hebt idd varkenshersenen om zo'n lap te quoten en niets toe te voegen, wil je de Tweakers.net disks volmaken of zo???

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 18:18 schreef jopiek het volgende:

[..]

Je hebt idd varkenshersenen om zo'n lap te quoten en niets toe te voegen, wil je de Tweakers.net disks volmaken of zo???
kijk nog maar eens een keer ;) ff duidelijk kijken??

ja zie je het? ja? ;)

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

De creative Live kaart heeft bakken met ruis op de line-in!! Probeer de creative Audigy eens, die schijnt nieuwe onderdelen te hebben.

Download my music on SoundCloud

• dBA

dBA

Op maandag 19 november 2001 18:21 schreef bitprobe het volgende:
De creative Live kaart heeft bakken met ruis op de line-in!! Probeer de creative Audigy eens, die schijnt nieuwe onderdelen te hebben.
[Sarcasm mode]
Amen! Audigy is het einde! Alles opgelost, alles beter...
[/Sarcasm mode]
Dûh, voor huis-tuin-en-keukengebruik van de soundkaart is de Live! meer dan genoeg voor iedereen. De ruis die op de line-in zit, ligt niet aan de geluidskaart zelf, maar eerder aan je opnamemanier. Heb jij al je hifi apparatuur wel geaard en the same shit met je computer? Post dan nog maar eens, want een aardeprobleempje kan zoveel ruis veroorzaken dat je dus gekke dingen gaat roepen zoals ik moet een nieuwe geluidskaart, terwijl je daarmee niks oplost :)

Woooh bitprobe, kick ass! Je bent ook nog professioneel bezig met audio. Ik toevalllig ook min of meer (check tekstje onder naam) en wij kwamen er gewoon achter dat je zoveel kwaliteit kan halen uit de Live! als je hem maar goed genoeg aardt en ook de overige apparatuur zoveel mogelijk aardt en voedings/audiokabels zoveel mogelijk gescheiden houdt.

Verwijderd

Topicstarter
hoe aard je je spul dan op een goede manier, volgens mij kon dit gewoon via de verwarming?? ik heb ut wel zo tenminste, geaardestopcontacten zitten hier niet

Verwijderd

Schiet mij maar in een kerstboom, maar volgens mij krijg je alleen maar brom van een slechte aarding, en geen ruis.
Maar wie ben ik? (8>

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:06
vaudje

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 07:06
Of je mept een lange spijker door je parket/ vloerbedekking heen, je maakt er een draadje aan vast die je doorverbindt met de kast (onbewerkt stuk) en je hebt je kompjoeter in contact staan met de aarde via de fundering van je huis. Nog handiger is het een gat te boren dwars door het parket/ de vloerdekiing en de fundering heen en je steekt direct een lange staaf koper in de aarde, als dat geen aarden is dan weet ik het ook niet meer.8-)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• dBA

dBA

Op maandag 19 november 2001 22:41 schreef Japie_17 het volgende:
Nog handiger is het een gat te boren dwars door het parket/ de vloerdekiing en de fundering heen en je steekt direct een lange staaf koper in de aarde, als dat geen aarden is dan weet ik het ook niet meer.8-)
Hoppa! De echte doe-het-zelvert ken ook niet zonder de Gamma...

Verwijderd

Heb de SBlive 1024 in 2 computers, geaard of niet (heeft er niets mee te maken, trouwens) en me vanaf het begin al verwonderd over het hoge ruisniveau.
Volgens de specs moet de signaal-ruisverhouding beter dan 95dB zijn, maar daar is niks van te merken.
En 't zijn echt wel de SB's waar de ruis uit komt.

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

[standaardreply]
Je zou nog kunnen proberen je kaart zo ver mogelijk bij je videokaart/netwerkkaart/psu vandaan te zetten en goed afgeschermde kabels gebruiken (niet langs electriciteitskabel leggen).
[/standaardreply]

Verder kan ik je helaas niet helpen.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 18:18 schreef Techwarrior het volgende:
Het lijkt me heel sterk dat het aan de Live! ligt. Deze kaart heeft een redelijk signaal/ruisniveau, dat haal je niet gauw met andere kaarten in die prijsklasse.
De Hercules Fortissimo en de Terratec DMX X-Fire 1024 hebben anders veel betere waarden dan die SB rommel ;)
Bovendien hebben deze kaartjes een echte signaal-ruisverhouding van 96dB, lees er maar eens wat reviews op na.

• warp
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 20:21 schreef dB_A_ het volgende:
Post dan nog maar eens, want een aardeprobleempje kan zoveel ruis veroorzaken dat je dus gekke dingen gaat roepen zoals ik moet een nieuwe geluidskaart, terwijl je daarmee niks oplost :)
Bull. Niet aarden kan alleen zorgen voor een 50/60Hz brom, dit heeft helemaal niets met ruis te maken.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Precies.

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-08 22:59
Een SBLive heeft een meer dan behoorlijke S/N verhouding, alleen merk je d'r pas wat van als je op 48khz opneemt. Zoniet, dan zit je in praktijk omstandigheden ruim onder de 75 a 80 dB.
ALs die live van je met 48 khz nog buitensporig veelt ruist zou ik eens op zoek gaan naar de oorzaken (zie hier boven) en niet meteen een nieuwe kaart gaan scoren.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Is die ruis nou zo erg dan?
Ik heb ook een Value, en ja er is ruis (duh!), vooral met die externe kanalen open.

Maar die ruis stelt ja bijna niks voor (tenzij ik m'n oor tegen de speakers leg), dus ik weet niet wat voor gigantische speakers jij dan wel niet gebruikt en hoe hard je die zet...

Ik vind het wel best, het kan veel erger (niet dat het ook maar een beetje 'erg'is), en je merkt er niks van tenzij je gaat zitten mierenneuken, want dan zit het gewoon tussen de oren.

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik een koptelefoon ;)

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 14:29

markvt

Peppi Cola

Hercules gamesurround fortissimo 2 heb ik, wel geen high end kaart maar niet zoveel ruis :)

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Zoals gezegd heeft aarden niks met ruis te maken. Wat het wel is, geen idee. Misschien dat je iets niet gemute hebt staan dat voor ruis zorgt. Ik heb zelf ook een live, en ik heb niet in het minst last van ruis.

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Misschien ligt het aan je boxen of versterker of kabels ofzo.
ik heb De terratec dmx xfire 1024 en ik hoor aardig wat ruis tewijl de xfire haast geen ruis heeft. Het lag gewoon aan mn boxen.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hmmz.. SB live value geeft wel wat ruis,ligt niet altijd aan de computer.
Ik weet wel dat een cdrom speler altijd heel veel stoort, (behalve men dvd speler, die van pioneer) maar ok.
Ik heb dat dus ook, en in men studiootje wil ik dat gewoon niet.. opzich heeft hij best een redelijk niveau, er werd gezegd, 90 a 100 maar et blijkt idd 70 ofzoiets te zijn.
wat een leuk trukkje is, is om zowieso wat dikkere kabels te kopen en wat betere pluggen (ow jah, de connectors zijn ook niet afgeschermd) Wat in de 2e post werd gezegd; "aard je computer" dat scheelt al wel een stuk, denk 6 a 10 db

verder, kijk of je een schd vanmetaal en plastic kunt maken die je om je geluidskaart heenkan zetten, dan heb je ook al wat minder last, maar dat is veel gepiel...

Probeer eerst dit eens, ik wil jeniet aanraden om voor alleen tv te kijken, een dure soundcard te kopen. de SB live is al een hele goeie voor zijn geld

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• P5ycho
  • Nu online
mute een eventuele microfoon maar eens, en zeker de +20Db boost, das helemaal niet aan te horen.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

voor de zoveelste x ..

mijn liveje ruist niet (bijna niet op aux ed) dus mooi waar voor je geld wil je dan toch iets ruisloos moe je zon audigy halen

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

maar een audigy ruist weer meer als een semi. pro kaart die weer meer ruist als een pro. kaart enz.enz.

Voor de mensjes die blerren dat je maar een Audigy moet halen: Zo riep je ok toen de live! uitkwam en die is nu kut ? dream on

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

• dBA

dBA

Hallo mensen, ik kom me ook weer ff in de discussie mengen. :) Iedereen heeft gelijk als hij zegt dat ruis niet komt van aardingsproblemen. Inderdaad, daar krijg je alleen die leuke bromtoon van zo rond de 50 Hz. Daarnaast heb ik ook geschreven dat het enorm kan helpen om de kaart te verplaatsen in de computer e.d. Lees graag ook nog ff wat verder voordat je je helemaal gaat richten op iets dat niet correct is en zo iemand gaat afschieten :P

Maar iedereen schijnt alleen ruis irritant te vinden en een beetje flinke brom niet erg te vinden >:) dus lees maar snel over mijn aardingsreplytjes heen...

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:30

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Heb absoluut geen problemen met m'n Live kaart. Bovendien is de computer, zoals alle computer netjes geaard. Denk dat je het probleem eerder moet zoeken in je kabeltjes eerlijk gezegt. Zou bovendien te zot voor woorden wezen dat zo'n duur produkt nog niet eens redelijk ruisvrij zou zijn

/dev/null

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
De ruis ligt waarschijnlijk aan de SBLive "Value" zelf.
In de PC van mijn broertje ontstaat ook enorme ruis tijdens het opnemen, maar leg ik er mijn volwassen SBLive in, dan lost alle ruis zomaar in het niets op.

Ik heb al vanalles geprobeert,
aarden maakte totaal geen verschil uit.

Kvind het maar een irritant probleem :(

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• answer_man
  • Laatst online: 23-07 18:04
mijn sb!live value #1024 heeft via de digital-out totaal geen ruis, alleen als speakers op vol volume staan. heb zelf alles open staan, dus nix gemute.

dat probleem van de tv is vrij logisch te verklaren:
meestal is een headphone-out van een tv een X-aantal watt, sommige dingen (bijv. de sb!live) hebben minimaal een hoger X-aantal watt in nodig op de line in om ruis te voorkomen.
is het X-aantal watt dan onder het aantal watt van de kaart, dan vormt dat een gigantische ruis. (bekend van probleem tv --> DT2200-decoder)

probeer er anders een klein versterkertje (ding voor platenspeler ofzo a fl. 25,--) ertussen te hangen, dit zou het signaal voldoende moeten versterken om de ruis er grotendeels uit te halen.

greetz.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op donderdag 06 december 2001 01:07 schreef Shred het volgende:
voor de zoveelste x ..

mijn liveje ruist niet (bijna niet op aux ed) dus mooi waar voor je geld wil je dan toch iets ruisloos moe je zon audigy halen
dat is echt een bullshit ...
denk je dat die kaart duurder is omdat ie minder ruis heeft :?
T is waarschijnljik gewoon een live met een nieuw chipje en wat leuke opties. En de nieuwigheid vind je ook terug in de prijs.

Vergelijk het maar met een Akai versterker: veel lichtjes en knopjes, sucky kwaliteit

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op donderdag 06 december 2001 21:11 schreef answer_man het volgende:
probeer er anders een klein versterkertje (ding voor platenspeler ofzo a fl. 25,--) ertussen te hangen, dit zou het signaal voldoende moeten versterken om de ruis er grotendeels uit te halen.
ik denk niet dat dat gaat werken, je hebt het hiernamelijk over een voorversterker, heb je ooit geprobeerd om een "gewoon" apparaat op je phono ingang te stoppen? Veel te hard!

Dan kan je er wel een gewoon versterkertje tussen doen, maar die levert uiteindelijk alleen maar extra ruis

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-06 14:25
Op donderdag 06 december 2001 22:20 schreef dreeke het volgende:

[..]
*Knip*
Vergelijk het maar met een Akai versterker: veel lichtjes en knopjes, sucky kwaliteit
Nu niet over mijn heilige versterker schelden.
ik heb een (vrij oude) akai versterker, dat ding heeft power van hier tot tokio, onverwoesbaar, en bovenal, dat ding geeft zelf GEEN ruis.

BTw [/offtopic] :9

Join the club

• Joeroenho
  • Niet online
Probeer eens je CD-Audio te muten in je volume-settings, deze veroorzaakte bij mij namelijk nogal wat ruis als ik de CDspeler niet gebruikte om een cdtje in af te spelen.

Amateurcoureur en fervent banktukker

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Op donderdag 06 december 2001 21:11 schreef answer_man het volgende:dat probleem van de tv is vrij logisch te verklaren:
meestal is een headphone-out van een tv een X-aantal watt, sommige dingen (bijv. de sb!live) hebben minimaal een hoger X-aantal watt in nodig op de line in om ruis te voorkomen.
is het X-aantal watt dan onder het aantal watt van de kaart, dan vormt dat een gigantische ruis. (bekend van probleem tv --> DT2200-decoder)
Leuke theorie, maar hij klopt niet :P.
Ten eerste gaat het over de signaal ruisverhouding. Die kan je op twee manieren verbeteren: signaal harder maken of de ruis zachter. Het eerste kan met een pre amp (je moet gewoon zorgen dat het signaal zo dicht mogelijk tegen het maximum aankomt (zonder erover heen te gaan uiteraard). En het tweede met het verplaatsen naar een ander PCI slot en andere suggesties in deze draad.

Ik heb overigens een Live value, en heb nog nooit last gehad van ruis.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ligt aan de kabels en de afscherming ervan een 1024 heeft plastic connectoren,..dat scheelt een paar db, daar kom je niet onderuit. Vergeleken met alle andere budget-huis-tuin-en-keuken geluidskaarten is de live/audigy de beste.

Als je lekkere kabels wilt met weinig ruis, moet je niet van die dunne kabeltjes kopen van misschien 9 piek voor 1,5 meter. Voor goeie kabels betaal je minstens 20 piekies voor (en als je zelf maakt iets minder. Ik weet als je goeie kabels hebt (met voledig metaal/vergulde pluggen) dat je dan een stuk minder last van ruis hebt. Ook wat JaG zei, het signaal van je computer flink hard uitsturen, (ps dat is meestal wel wat zacht instellen, omdat je pc zowieso redelijk hoog uitstuurt) Verder ligt et bij je tv. Zelfs een dure breedbeeld TV van sony kan nog best wel wat ruis in zitten.

Over ruis .. Net als bij radio. Ik hou wel van een klein beetje ruis. Verhoogt de sfeer in muziek :) vind ik. Bij andere muziek/audiosignalen vind ik et weer vervelend.

Bij films hoort et gewoon :9 ik heb namelijk nog nooit in een doodstille omgeving geweest hehehe

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 07 december 2001 01:54 schreef gitaarwerk het volgende:
ligt aan de kabels en de afscherming ervan een 1024 heeft plastic connectoren,..dat scheelt een paar db, daar kom je niet onderuit. Vergeleken met alle andere budget-huis-tuin-en-keuken geluidskaarten is de live/audigy de beste.
Bewijst alleen maar dat je de live en de audigy met maar heel weinig andere 'huis-tuin-en-keuken' geluidskaarten hebt vergeleken. IMHO is veel hype en reclame != kwaliteit.

En over dat plastic, rommel gaat echt niet beter klinken hoor met gold-wired Van Den Hul kabel ;)

• Krush
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wat heb je dan voor audio configuratie?
Mijn Terratec DMX Xfire 1024 geeft nauwelijk ruis en is goedkoper dan jouw soundblaster. 'T ligt volgens mij helemaal aan je opstelling.

Doors, windows in the house are used for their emptyness; thus, we are helped by what is not.

Pagina: 1