Bios verkeerd geupdated

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:15
Ik heb mijn bios met een verkeerde update geupdate, en ik kan mijn computer dus helemaal niet meer opstarten.
Moet ik nu een nieuw moederbord of kan ik het op een of andere manier weer herstellen?
De computer doet dus helemaal niets meer, en geeft 4 piepjes als ik hem aanzet.
Het gaat om een Pentium2 systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

wedden dat iedereen die deze topic naam ziet staan even grinnikt en hem dan aanklikt :P

volgens mij wordt de oude bios eerst opgeslagen op de diskette ofzo, of je moet een oude versie gebruiken en daarmee opnieuw updaten...

er zullen zo wel wat kenners reageren, ik heb het nog nooit fout gedaan dus meer dan gokken doe ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
Nou hij doet dus helemaal niks meer, monitor gaat niet eens aan, en zoal ik al zei hij piept 4 keer, en dat herhaald zich iedere paar nimuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

heb je nog een oude isa videokaart.. prop die er ff in en boot dan van die diskette met die bios.. (moet wel bootable zijn ;))

Suc6

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
even ter verduidelijking, er is dus een verkeerde bios geinstalleerd, en nee ik heb geen isa videokaart, wel een pci, en er zit een onboard agp kaart op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 28-06 17:14
Wat je doet is het volgende:
- je zoekt iemand met hetzelfde mobo.
- terwijl de computer met het goede bios opgestart is
(onder dos) haal je de bios-chip eruit (Dit kan omdat
na het opstarten de inhoud van je bios in het werkge-
heugen staat).
- Vervolgens plaats je jouw chip. Let op dat je hem goed
plaatst!!! Verkeerd plaatsen levert een defect chipje op.
- Flash het bios met de -juiste- versie.
- computer uitzetten.
- jouw chip eruit, zijne erin (in zijn computer dus).
- jouw chip in jouw pc plaatsen.
- Woehoe, alles werkt weer!

Bovenstaande is niet zonder risico, ik heb het een aantal
keer gedaan met computers die met tjernobyl geinfecteerd waren. Dat is altijd goed gegaan op een na; bij dat mobo had ik de chip verkeerd om erin geprikt => roken => chip kapot (mobo niet overigens).

Als je het zelf niet aandurft, ga dan naar de winkel waar je je mobo gekocht hebt en vraag of ze het daar doen (nog steeds op je eigen risico overigens). Desnoods kun je een nieuwe bios chip bestellen via de winkel bij je mobo fabrikant. Dat duurt echter vrij lang (min. een maand).

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogy
  • Laatst online: 07-04 16:39

bogy

Show me what u got!

de laatste optie is HOTFLASHEN

hiervoor moet je wel een tweede mobo hebben met identiek dezelfde bios (de versie mag verschillen, maar het type moet hetzelfde zijn)

als dit het geval is, laat dan iets weten, dan doe ik m'n uitleg hier wel!

*UPDATE*: hierboven heeft onze vriendelijke meneer al uitgelegd wat hotflashen is!

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
je moet ook je bios resetten of het batterijtje er uit halen, 5 min wachten en terug stoppen. Daarna de bios proberen te flashen met een goede versie van de bios...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
Nou, het is een packard bell, van de platinum reeks, P2 400mhz, met een mediastar moederbord.
Dat wordt dus moeilijk...........
En ik heb dus ok geen goede bios diskette :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meller
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 23:05

Meller

Much to learn, you still have

Ik heb het ook eens een keer naar de kl**e geholpen. (Vorige maand)maar toen heb ik het naar een gozer gebracht en die heeft hem voor mij opnieuw geflashed en ook nog eens de nieuwe bios erin gezet. En dat voor maar f 10,-
Zijn adv. staat op marktplaats bij moederborden, dus kijk daar effe. datum 26-09 is van hem.

Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Laatst online: 14-05 15:43
ik denk dat je zoiezo de pci videokaart er uit moet halen en het scherm aan moet sluiten aan de onboard kaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 28-06 17:14
Hmm, ik was inderdaad even vergeten te vermelden dat de bios chips indentiek (zelfde type) moesten zijn.
Verder is het wel handig als je de werkende computer uitbouwt. Alleen de hoogst noodzakelijke componenten aansluiten: mobo, cpu, koeler, geheugen, videokaart, floppy.
meer niet, da's alleen maar lastig. Verder heel voorzichtig te werk gaan niet de chip aan een kant losrukken, want dan breken de pootjes af. Heel voorzichtig loswrikken met een klein schroevendraaiertje.

-update- : Packard Bell platinum zijn dat die hele kleine gevallen? zo ja dan geef ik je weinig kans op een hotflash. Probeer het service nummer van Packard Bell ff, misschien hebben ze nog een (defect) mobo voor je liggen waar je de chip van mag kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Laat die jongen nou eerst effies alle kabels van z'n pc trekken, dan de powerknop indouwen, dan schakelaar op achterkant pc op 'uit' zetten. Dan jumpertje op CLEARCMS of CLEARCMOS op het andere pootje, ffies wachten (minuutje ofzow), jumpertje d'r weer goed om op, kabeltjes d'r weer aan, pc aanzetten, en dan moet ie het als het goed is weer doen. Zo niet: nog een keer proberen, maar nu langer wachten. Doet ie het dan nog niet, dan wordt het hotswappen zoals hierboven beschreven.

Niet vergeten de schakelaar op de achterkant ook weer op 'aan' te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
Voeding stekker eruit snukke ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
Nou de chmos werkt dus niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 01:46

DeMoN

Pastafari

Gewoon ff voor het slapen gaan de hele nacht je BIOS Battery eruit laten.
Volgende dag weer erin doen en je weet zeker dat ie is gereset.

Doet ie het dan nog niet kijk dan naar de hotflash post enne,... sterkte ....

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
Bios battery, waar zit die ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 19:23
Ga naar http://www.flashbios.org/ en stuur een mailtje, de dude die alles runt woont in nederland en heeft mij ook perfect geholpen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Op maandag 19 november 2001 15:48 schreef Klauwhamers het volgende:
wedden dat iedereen die deze topic naam ziet staan even grinnikt en hem dan aanklikt :P
Idd ;)

Maar afijn, hotflashen, nieuwe bioschip aanvragen of kijken of je mobo een bios recovery heeft !!
Volgende keer beter controleren welk bios en mobo je hebt bespaart veel ellende ! :)

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 12:02

Memendo

V4-power/Team BSD

Ok het volgende heeft mij een keer flink gered. Soms heb je nog ondersteuning voor a: en isa. Isa ondersteunig heb je niet veel aan, maar het volgende is iig het proberen waard, niet geschoten altijd mis. Het geld dus ALLEEN als je een AWARD bios hebt.
Als je Award BIOS hebt, maak dan een bootflop met een regel in autoexec.bat waardoor BIOS automatisch wordt geflasht als je opstart.
Die ene regel moet dan zijn:
AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /CC /CD /CP

AWDFLASH.exe = is het progje waarmee jij geflashed hebt en die moet dus op je A: staan. IPV AWDFLASH met jij de naam van jou exe neerzetten.
Biosfile= de .bin file dit ook in het flashpaketje zat, moet ook op je a:
Zog dus dat je nu WEL de GOEDE bios op je schijfje zet!!!

cmos zal niet helpen de bios is namelijk al verkeerd geprogrammeerd. cmos clear helpt alleen bij verkeerde instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
Ok, weet iemand waar ik de bios voor MS6147 ver1.1 BX7 kan vinden? Home page van fabrikant is ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op maandag 19 november 2001 16:52 schreef EgoH het volgende:
Ok, weet iemand waar ik de bios voor MS6147 ver1.1 BX7 kan vinden? Home page van fabrikant is ook goed
http://www.msi.com.tw/products/mainboard/mainboard.php?model=MS-6147

Daar knippert ergens links in de hoek boven het artikel bios dat is hem denk ik. Maar je moet zelf goed kijken of dit het juiste MOBO is. Ik ben niet verantwoordelijk als dit de verkeerde is ik probeer alleen te helpen!

et is een Award bios dus die diskette kan je redende engel zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
ok bedankt voor de replies allemaal.
Dat wordt dus met de GOEDE bios disketter naar de winkel, daar hebben ze er een apparaatje voor ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pliesie
  • Laatst online: 26-06 08:03
Op maandag 19 november 2001 18:58 schreef EgoH het volgende:
ok bedankt voor de replies allemaal.
Dat wordt dus met de GOEDE bios disketter naar de winkel, daar hebben ze er een apparaatje voor ofzo?
Of je gaat naar iemand die programeur is die hebben meestal ook wel van die flash apparaatjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Nee gewoon je PC opstarten met de diskette in je a: want je bios ondersteund a: nog als het goed is.
En de geprogrammeerde autoexec.bat zorgt er voor dat je niet hoeft te doen(bevestigen) dus je bent geen beeld nodig.
Je PC zal nadat de autoexec klaar is opnieuw starten, haal dan je diskette er uit en load je safesetting van de bios anders krijg je zon cecksumerror

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:35
Op maandag 19 november 2001 19:06 schreef memendo het volgende:
Nee gewoon je PC opstarten met de diskette in je a: want je bios ondersteund a: nog als het goed is.
En de geprogrammeerde autoexec.bat zorgt er voor dat je niet hoeft te doen(bevestigen) dus je bent geen beeld nodig.
Je PC zal nadat de autoexec klaar is opnieuw starten, haal dan je diskette er uit en load je safesetting van de bios anders krijg je zon cecksumerror
kijk vantevoren wel ff of hij je diskettedrive nog kan laten werken door er gewoon een willekeurige diskette in te doen en kijken (luisteren) of ie wat leest van de diskette :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op maandag 19 november 2001 19:13 schreef Straat het volgende:

[..]

kijk vantevoren wel ff of hij je diskettedrive nog kan laten werken door er gewoon een willekeurige diskette in te doen en kijken (luisteren) of ie wat leest van de diskette :)
Maakt niet zoveel uit, je merkt het snel zat of die het doet of niet. Als die bootdisk er nou in zit of een ander schijfje maakt weinig uit. Maar je kunt het doen ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
Computerboer vraagt er hier al minimaal 75 gulde voor, dan ga je al nadenken over nieuw moederbord, als je op de andere onboard agp heb.
Weet iemand plek egio eindhoven waar het goedkoop kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op dinsdag 20 november 2001 13:57 schreef EgoH het volgende:
Computerboer vraagt er hier al minimaal 75 gulde voor, dan ga je al nadenken over nieuw moederbord, als je op de andere onboard agp heb.
Weet iemand plek egio eindhoven waar het goedkoop kan?
?? heb je zelf die diskette al geprobeerd(gewoon in je pc laten booten)? Als dat niet lukt dan moet je een Hotflash doe of naar de pc boer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34357

Ik weet niet hoe jullie allemaal flashen, maar ik heb aan Asus A7M266 mobo en ik flash zo :

Het proggje Aflash.exe op een flop, en het .AWD file, dus de nieuwe bios...
Dan ff in dos komen (met wat moeite, ik heb Win Xp) maarjah, geeft niet, dan dat Aflash opstarten.

Optie 1 : oude bios en roadmap opslaan (op de flop doet ie dat) als je daar mee klaar bent :
Optie 2 : nieuwe bios erin, je hoeft alleen de naam van de nieuwe bios op te geven die op de flop staat, druk op ENTER en huppa, je ziet dat ie de bios aan het leeghalen is, en dan dat AWD aan het executen is.

Duurt 10/15 seconden, dan zegt ie dat je klaar bent, je drukt op escape, je komt in het hoofdmenu, weer een keer escape. Dan kom je terug in dos.
Reset-knop indrukken, dan in de bios en de standards laden.

Als je dat hebt gedaan, is het klaar.... dit hele proces neemt nog geen 10 min in, het kan niet fout gaan want je PC doet alles...

Kan iemand mij uitleggen wat de "oude" manier is ?? het moest zo gevaarlijk zijn ofzo, dus wil ik nu wel eens weten....

Grtz, Quicksilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op dinsdag 20 november 2001 18:01 schreef IFFQuicksilver het volgende:
Ik weet niet hoe jullie allemaal flashen, maar ik heb aan Asus A7M266 mobo en ik flash zo :

Het proggje Aflash.exe op een flop, en het .AWD file, dus de nieuwe bios...
Dan ff in dos komen (met wat moeite, ik heb Win Xp) maarjah, geeft niet, dan dat Aflash opstarten.

Optie 1 : oude bios en roadmap opslaan (op de flop doet ie dat) als je daar mee klaar bent :
Optie 2 : nieuwe bios erin, je hoeft alleen de naam van de nieuwe bios op te geven die op de flop staat, druk op ENTER en huppa, je ziet dat ie de bios aan het leeghalen is, en dan dat AWD aan het executen is.

Duurt 10/15 seconden, dan zegt ie dat je klaar bent, je drukt op escape, je komt in het hoofdmenu, weer een keer escape. Dan kom je terug in dos.
Reset-knop indrukken, dan in de bios en de standards laden.

Als je dat hebt gedaan, is het klaar.... dit hele proces neemt nog geen 10 min in, het kan niet fout gaan want je PC doet alles...

Kan iemand mij uitleggen wat de "oude" manier is ?? het moest zo gevaarlijk zijn ofzo, dus wil ik nu wel eens weten....

Grtz, Quicksilver
Deze user heeft wellicht niet goed gekeken, hij heeft een verkeerde bios gepakt (een die niet bij zijn mobo hoort) en dan heb je geen beeld meer en piept je PC. Oplossing = tread lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34357

*oops* :z :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
Ik wil dit topic niet omhoog kicken ofzo, maar alleen ff laten weten dat het opgelost is.
Dit omdat ik nog steeds mailtjes van behulpzame mensen krijg.
Thanx anyway!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopioware
  • Laatst online: 28-06 19:04
En wat was de oplossing ???
Ben benieuwd???

systeem van Jopioware have lucky, have fun, funny lucky human

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

ja hoe heb ie het eigenlijk opgelost

• EgoH
Sorry vergeten bij te zetten.
Ik hem hem opgestuurd naar Marco Albus die hem flashte voor 10 piek.
Zijn e-mail is marco.albus@zonnet.nl voor de andere stommerikken zoals ik.

Anoniem: 23992

Op maandag 19 november 2001 16:49 schreef memendo het volgende:
[...]
Als je Award BIOS hebt, maak dan een bootflop met een regel in autoexec.bat waardoor BIOS automatisch wordt geflasht als je opstart.
Die ene regel moet dan zijn:
AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /CC /CD /CP
[...]
Dit is inderdaad een methode. Probleem is alleen dat je wel van een floppy moet kunnen booten. Bij het verkeerd flashen van je BIOS is dat niet altijd mogelijk. Maar als het lukt is dit de makkelijkste methode.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ik ga mijn pc niet flashen
op de pb site staan zoveel houston mobo's
en ik kan nergens vinden wat ik heb
ook niet in windows register
dus ik laat het maar

Tweakers Discord

Anoniem: 21117

Op donderdag 20 december 2001 19:45 schreef tweakduke het volgende:
dus ik laat het maar
Ik had ook een beetje plezier toen ik het topic las, doe nou maar wel. De kans is heel groot dat ie het weer doet. En geen bios hebben is echt moordend voor je pc driften. Vooral als het je enige is.

Zie:
[topic=356032]

• EgoH
Op donderdag 20 december 2001 19:45 schreef tweakduke het volgende:
dus ik laat het maar
Je moet daar ook niet gaan kijken kwam ik achter.
Pc openschroeven en op moederbord kijken welk type het is.
Dan naar de site van de fabrikant gaan en het moederbord opzoeken.

Anoniem: 12348

Wat ging er trouwens mis? Gaf ie een foutmelding, of ging je flippen toen je scherm bij het flashen zwart werd? Dat is juist goed, na 10 seconden gaat ie dan aan, en is de flash gelukt! Dan opnieuw opstarten en settings in je Bios aanpassen zodat je weer max. performance hebt. Bij mij is flashen nog nooit fout gegaan en ik snap soms niet hoe het bij anderen fout gaat... Maar ja anders zit er dus niks anders op dan of je batterij loshalen en CMOS clear, en anders bios swappen met iemand met hetzelfde bordje..

Succes er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
Op donderdag 20 december 2001 21:12 schreef CB het volgende:
Wat ging er trouwens mis? Gaf ie een foutmelding, of ging je flippen toen je scherm bij het flashen zwart werd? Dat is juist goed, na 10 seconden gaat ie dan aan, en is de flash gelukt! Dan opnieuw opstarten en settings in je Bios aanpassen zodat je weer max. performance hebt. Bij mij is flashen nog nooit fout gegaan en ik snap soms niet hoe het bij anderen fout gaat... Maar ja anders zit er dus niks anders op dan of je batterij loshalen en CMOS clear, en anders bios swappen met iemand met hetzelfde bordje..

Succes er mee!
Nou denk er maar is over na wat er gebeurt als je er een bios op flashed die voor een ander moederbord is. Dat was dus het geval en ik ben dus echt niet de enige.
En bios swappen is trouwens best gevaarlijk, gaat best vaak fout.
Ik krijg nog steeds mailtjes :D.
Pagina: 1