Ruzie met ALSA drivers

Pagina: 1
Acties:

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Heb net ff (omdat geluid met alsa .5 nogal kraakte) ALSA 0.9b6 geinstalleerd met:
code:
1
2
3
./configure
make
make install

voor alle packages. Daarnaa depmod -a. Maar nou doet dat pokke geluid het helemaal niet meer??? Het lukt me ook niet meer om terug te gaan naar .5 Ik begrijp er niets van, want op deze manier heb ik indertijd ook die drivers geinstalleerd en toen ging alles prima... Ik krijg dus helemaal geen geluid. Xmms geeft als melding dat 'ie geen geluid kan maken omdat de kaart niet bestaat en / of niet geconfigureerd is. Andere proggies mekkeren dat er geen /dev/dsp is (die is er echter wel).

Weet iemand hoe ik weer mp3'tjes kan luisteren???

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Plz? Iemand? Ik begin een beetje kinds te worden zonder muzak }:O

Verwijderd

Ehhm, een paar mogelijkheden: Je logt als user in, en je mag de /dev entries niet inlezen.
De tweede is dat je OSS compatibilty bent vergeten aan te zetten.

Verwijderd

De oplossing is natuurlijk ook handig:
(uit /etc/devfsd.conf) - onderste stuk:
LOOKUP snd MODLOAD ACTION snd
REGISTER sound/.* PERMISSIONS koen.user 660
REGISTER snd/.* PERMISSIONS koen.user 660

Waar je koen vervangt door je inlog naam.

Ik gebruik nog de oude alsa, dus OSS-compat aanzetten weet ik niet hoe het werkt (aparte lib geloof ik). Hopelijk werkt dit.

Verwijderd

Na op http://www.alsa-project.org/ gekeken te hebben, blijkt 0.9b9 de nieuwste te zijn, en OSS-compat is idd een aparte lib.

Verwijderd

Met die alsa drivers moet je meen ik ook nog een hoop in je modules.conf zetten. Zie de bijgesloten docs daarvoor. Zijn de betreffende modules uberhaupt geladen? (doe 's lsmod)

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Ik hád .5 draaien, dus ik nam eigenlijk aan ( :( ) dat ik geen aanpassingen meer zou hoeven maken in modules.conf...

OSS ondersteuning? okay, ga ik proberen, die user rechten ook. Morgen meer nieuws uit de studio, nu terug naar jou Hans...

Verwijderd

In de source dir van alsa staat een script genaamd snddevices. Die moet je nog ff runnen en vervolgens kun je met alsamixer de kanalen van volume 0 afhalen.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 22:54 schreef janjanjansen het volgende:
In de source dir van alsa staat een script genaamd snddevices. Die moet je nog ff runnen en vervolgens kun je met alsamixer de kanalen van volume 0 afhalen.
Thanks, maar dat is het dus niet, want dat heb ik al geprobeerd...

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Nou, ik heb 0.9 er weer af gegooid en 0.5 opnieuw gecompileerd. Alle dingen gedaan en zo. Maar toch laden die libs niet direct met systemboot in de kernel. Modproben kan wel. KDE maakt ook geen geluid meer. mp3blaster doet het wel, dus ik kan iig weer mp3'tjes luisteren, maar geluid in kde zou toch ook leuk zijn. XMMS doet het nl. niet meer en dat ik k*t.

Hellup!

PS: Kmix wordt helemaal panisch al ik hem opstart. Die geeft een error "Mixer does not exist "Tritech(23)"".

Verwijderd

Bij de 0.9x horen ook andere alsa-libs. Waarschijnlijk dat je die ook moet installeren, is een apart package.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Op dinsdag 20 november 2001 10:57 schreef janjanjansen het volgende:
Bij de 0.9x horen ook andere alsa-libs. Waarschijnlijk dat je die ook moet installeren, is een apart package.
Had ik gedaan, maar dat hielp niet :(

Verwijderd

In configuratiescherm (control panel) van KDE staat een sectie over sound. Daar staan ook het max aantal te detecteren mixers. Standaard staat die hier op 2. Als je die eens ophoogt, misschien dat KDE je kaart dan aanstuurt. Ook zou je die oude kanalentabs in KMix weg kunnen gooien.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Opeens doet mp3blaster het ook niet meer :(

(DAT NEEM IK TERUG: EIGEN VAUD!)

Dat met die mixers werkt trouwens ook niet :'(
Pagina: 1