Gaat AMD Intel bijhouden?

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik keek ff op Hardocp naar een roadmap van intel. http://www.hardocp.com/new_img_01/nov/intelcpuscale2.html

daar zie je dat intel in Q1 2002 al een northwood met 512 KB cache heeft. en die draait op 2200 MHz. AMD loopt al achter met MHz-en, ze gaan zo zoetjes aan de 2000+ weleens releasen, die zal dan op 1667 MHz draaien. daar moeten ze nu al de trukendoos voor opengooien met het quantispeed speedrating systeem. nu komt ook nog de dreiging van sse2 geoptimaliseerde applicaties er aan. en nu dus de verdubbeling van de cache van de p4. het p4 platform wordt ook nog eens meer betaalbaar omdat er ddr bordjes beschikbaar komen.

al met al zie ik het somber in voor de concurrentiepositie van amd in de nabije toekomst (en dus het prijspijl)

iemand een idee of ik iets over het hoofd zie? het is in ieder geval een interessante questie in mijn ogen.

ik hoop in ieder geval dat we niet weer op het niveau komen van het tijdperk toen het enige wat amd had te zeggen op de p3 de k6-2 was. de redding was toen de athlon maar komt er nu ook een redding?

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Waarschijnlijk zal het een wisselwerking zijn...dan AMD sneller, dan Intel sneller, dan weer AMD sneller, etc. Beide bedrijven blijven gewoon ontwikkelen en ik kan me niet voorstellen dat 1 nu pertinent achter de ander aan zal hobbelen.

Maar ik voorzie een gigantische flame, omdat alle nerds weer "AMD ROELS" gaan roepen...

Geef mij maar een Warsteiner.

• smvs
  • Niet online
dan AMD sneller, dan Intel sneller
ik weet alleen niet hoe ze sneller willen gaan worden, de athlon houdt op een gegeven moment op in schaalbaarheid. de p4 is meer schaalbaar. natuurlijk gaan ze straks naar 0.13u maar intel doet hetzelfde, en eerder.

Verwijderd

De huidige Athlon XP Processoren presteren 'over het algemeen' beter dan de P4 processoren. Als je een P4 2Ghz vergelijkt met een XP 2000+ dan presteert de XP beter. Op enkele metingen na dan. Kwa prijs is de XP dus zeker aan te raden.

• smvs
  • Niet online
De huidige Athlon XP Processoren presteren 'over het algemeen' beter dan de P4 processoren. Als je een P4 2Ghz vergelijkt met een XP 2000+ dan presteert de XP beter. Op enkele metingen na dan. Kwa prijs is de XP dus zeker aan te raden.
klopt, maar ik bedoel dus de nabije toekomst.

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 14:12 schreef smvs het volgende:

[..]

klopt, maar ik bedoel dus de nabije toekomst.
Ik kan mij nog herinneren dat de P2 uitkwam en dat je ook een K6-2 kon kopen. Intel had toen duidelijk de snellere processor, alleen had intel toen het warmteprobleem waar AMD nu mee zit.

De laptops uit die tijd hadden ook heel vaak een AMD processor. Tegenwoordig hebben de bijna allemaal een P3 of Celeron in een laptop. Terwijl de AMD processors nu weer sneller zijn.

Het blijft voorlopig dus nog wel even schommelen en dat is maar goed ook.

Anders gaan denk ik de prijzen hard omhoog.

• smvs
  • Niet online
Intel had toen duidelijk de snellere processor, alleen had intel toen het warmteprobleem waar AMD nu mee zit.
een warmteprobleem met een slot processor? ik heb nog nooit een hete p2 gehad. die dingen hebben zoveel heatsink (breed!) dat de warmte altijd wel weg komt.

geef mij btw maar slot a athlons, je kan er niks aan slopen (tenzij je echt talent hebt) en ze worden nooit warm. het warmte probleem is met de xp trouwens aardig opgelost hoor.

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 01:13
het ging om het slot wat te heet werd.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:21

EaS

De northwood zal van z'n FSB verhoging van 100 MHz QDR naar 133 MHz QDR en de uitbreiding naar 512 Kb L2-Cache, volgens de eerste berichten (Anandtech) maximaal zo'n 10 % performance winst behalen.
Met deze core zal Intel het uitzingen tot de volgende die-shrink (0,09 micron).

Wat moet AMD hier tegenover plaatsen? Natuurlijk ten eerste de 0,13 micron versies van de Athlon (Thoroughbred, die zoals nu al bekend is, in ieder geval tot Model 2600+ meegaat). Waarbij waarschijnlijk er nog een verhoging van de FSB van 266 MHz naar 333 MHz te wachten staat.
Waarna de clawhammer aan de start verschijnt (Q4-2002), en zal beginnen als model 3400+. Rond die tijd zal Intel dus zeker met z'n P4 op 3,4 GHz moeten zitten.
AMD zal op hetzelfde tijdstip als Intel overschakelen op 0,09 Micron. Speculaties verder de toekomst in, is wat moeilijker aangezien er verder weinig bekend is van roadmaps verder de future in.

AMD gaat Intel Z E K E R bij houden

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Op maandag 19 november 2001 14:07 schreef smvs het volgende:
ik hoop in ieder geval dat we niet weer op het niveau komen van het tijdperk toen het enige wat amd had te zeggen op de p3 de k6-2 was. de redding was toen de athlon maar komt er nu ook een redding?
Dat was de slot A K7 die de p3 voorbij streefde, de K6-2 was de antwoord op de celeron.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• smvs
  • Niet online
ehh de k7 = athlon

de de k6-2 was gewoon alles wat ze hadden bij amd, het snelste, en toen was de p3 er al een tijdje hoor. (ik bedoel dus voor de athlon kwam)

Verwijderd

Om te beginnen:
De AMD Thunderbird 1.4 Ghz Houd de P4 2.0 Ghz aardig bij. Het gaat tegenwoordig steeds minder om het aantal megahertzen en meer om de architectuur van de CPU. OK, het lijkt erop dat Intel AMD weer aan het inhalen is. Dit betekent niet dat Intel straks als zij AMD flink ingehaald hebben (wat tot op heden niet echt gebeurd is qua performance) op hun luie reet kunnen gaan zitten. Op het moment dat Intel een steekje laat vallen ofzo.....HOPPA, daar neemt AMD de fakkel weer over. Omgekeerd natuurlijk ook.
Zelf ben ik voorstander van AMD, maar ik hoop dat geen van beide te ver achter raakt, want dat is nadelig voor de consument; zullen de prijzen gaan stijgen. Een goeie nek-aan-nek race zoals nu, dat moeten we hebben.

Verwijderd

Het liefst heb ik nogf dat er een GOEIE extra speler op de processor-markt voor de consumenten komt. Nu hebben we geloof ik nog wel bijv. IDT (als die inmiddels niet falliet is), maar IDT kan niet bepaalt goed concurreren met Intel en AMD.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-08 17:20
Op maandag 19 november 2001 15:31 schreef Neobazz het volgende:
Het liefst heb ik nogf dat er een GOEIE extra speler op de processor-markt voor de consumenten komt. Nu hebben we geloof ik nog wel bijv. IDT (als die inmiddels niet falliet is), maar IDT kan niet bepaalt goed concurreren met Intel en AMD.
IDT Centaur is in het bezit gekomen van Via en die maken nu bijv. de C3 processor. Alleen presteert die processor sub-Duron/Celeron op dezelfde kloksnelheid. Een echte concurrent is het daarom niet hoewel de processor lekker koel blijft en geen fannetje nodig heeft.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 16:09 schreef biobak het volgende:

[..]

IDT Centaur is in het bezit gekomen van Via en die maken nu bijv. de C3 processor. Alleen presteert die processor sub-Duron/Celeron op dezelfde kloksnelheid. Een echte concurrent is het daarom niet hoewel de processor lekker koel blijft en geen fannetje nodig heeft.
Die komt er ook aan *D
Ik weet alleen even niet meer hoe hij heet.
Een hooggeleerde leeraar van school kwam daar mee.
Iemand uit het verleden.

edit:

Met verleden bedoel ik dus, verleden van computer tijdperk he... niet 200jaar terug ofzo :)

Verwijderd

Gaat intel AMD wel bijhouden?

heh, nu zit ik ff te stangen hoor... imho zullen zoals al eerder gezegd is beide bedrijven elkaar continue dwars liggen en dan zal de ene weer wat beter zijn, dan de ander weer. Vroeger had je de 386DX40 van AMD die weer beter was dan de 386DX33 van Intel. Maar toen kwam intel weer met de pentium terwijl AMD nog aan het prutzen was met de 486DX2-80 en 120Mhz. Intel heeft toen het succesverhaal nog wat doorgezet met de P2, terwijl AMD wat achterbleef met de K6-2 (die wel een pracht van een budget processor was). Nu weer een grote inhaalslag van AMD met de Duron en de Athlon die de Celeron en de P4 compleet wegblaast in huidige toepassingen.

Als de trend zich dus door zou zetten dan zou Intel weer met iets radicaal beters moeten komen. Of misschien zit dat 'm vooral ook wel in de integratie van SSE2 optimalisatie in software. Voor de consument is het alleen maar mooier: beide bedrijven blijven wel bestaan omdat ze allebei goede en tegenvallende periodes hebben en je koopt gewoon wat op dat moment het beste is.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Aangezien Intel een " smerig " spelletje is begonnen om zoveel mhz te maken, pas denk ik AMD zich daar aan !
Dus de volgende Athlon XP die op 1,8 ghz loop zal vast 2200+ heten.

dikzak

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Ow brother, nee dit wordt weer een flame, maar goed. Beide bedrijven gaan natuurlijk niet voor elkaar onder doen dus een wisselwerking blijft. Maar het is vaak wel zo dat Intel de trend set en AMD gaat iets langer door op een lijn. Maar goed ook dat is wel eens aan wijziging onderhevig. AMD denkt naar de klant toe en Intel maakt gewoon goede processoren en denkt later naar de klant toe.

Meh ...

Pagina: 1