Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Telefooncentrale KPN en ADSL

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel telefooncentrale v/d kpn zijn er eigenlijk in Nederland?
En is het veel werk om ze geschikt te maken voor ADSL, dit omdat het zolang duurt voor het landelijk beschikbaar is.

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:50
Voor een overzicht van de telefooncentrales (althans een hele lijst zie http://www.xs4all.nl/~vddool/centrales.htm

ADSL zal nooit landelijk dekkend worden. Technisch niet mogelijk en al was technisch mogelijk als het niet rendabel is dan komt het ook niet.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
ADSL zal nooit in heel NL beschikbaar worden. De KPN heeft gezegd dat 10% van Nederland zowiezo niet wordt aangesloten omdat het niet financieel rendabel zou zijn.

En gelijk hebben ze.... ze moeten WINST maken, anders gaat het niet goed met ze :) Je gaat toch geen verliezende ADSL aansluitingen opleveren?

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

En een centrale gereedmaken voor ADSL is een gigantische onderneming.
Het is niet alleen een kwestie van een paar apparaatjes neerzetten en geen met die banaan.
Nee, er moet ook nog een x-aantal kilometers draad getrokken worden, dat alleen al kost een paar maanden.
Ik kan dus wel zeggen dat er een paar miljoen gulden in de centrale gepompt moet worden voordat iemand kan ADSL-len. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:03
En aangezien er nu een investering-stop is, zal het ombouwen er niet sneller op gaan.

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:29
Op dit moment zijn zo'n 300 centrales van de 1300 omgebouwd KPN haalt op dit moment zo'n 50 tot 80 centrales per kwartaal dus reken er maar op dat voor het einde van het jaar 2002 (als ze tenminste doorgaan met ombouwen) er zo'n 300 a 400 centrales bij komen. EN er zijn inderdaad al een tijdje geen nieuwe centrales bijgekomen om om te bouwen.

"Better ask questions before you shoot"

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 14:50 schreef bazs2000 het volgende:
En een centrale gereedmaken voor ADSL is een gigantische onderneming.
Het is niet alleen een kwestie van een paar apparaatjes neerzetten en geen met die banaan.
Nee, er moet ook nog een x-aantal kilometers draad getrokken worden, dat alleen al kost een paar maanden.
Ik kan dus wel zeggen dat er een paar miljoen gulden in de centrale gepompt moet worden voordat iemand kan ADSL-len. :)
Waar is die X-aantal km draad voor? Want ik neem aan dat alles al met elkaar verbonden is?

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 15:17 schreef canalplus het volgende:

[..]

Waar is die X-aantal km draad voor? Want ik neem aan dat alles al met elkaar verbonden is?
De apparatuur in de centrales moeten verbonden worden met LSA-stroken in de centrale. Dus in de centrale zelf moet aardig wat kabel getrokken worden. En voor elke ADSL aansluiting moet een monteur een draad trekken in de centrale. (ik ben zelf een tijdje KPN monteur geweest)

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op maandag 19 november 2001 15:42 schreef heineken25 het volgende:

[..]

De apparatuur in de centrales moeten verbonden worden met LSA-stroken in de centrale. Dus in de centrale zelf moet aardig wat kabel getrokken worden. En voor elke ADSL aansluiting moet een monteur een draad trekken in de centrale. (ik ben zelf een tijdje KPN monteur geweest)
Kan je es uit de doeken doen(*D wat er nu in zo'n centrale allemaal veranderd/geïnstalleerd moet worden voor ADSL ?

Wat voor apparatuur, hoeveel mensen kunnen er op en lijn e.d. ?

Ik ben best wel benieuwd hoe zoiets nu technisch in elkaar zit...

(*D Als je dat allemaal weet dan... ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• bazs2000

bazs2000

Oké, ik zal wel ff het een en ander uitleggen.

In een telefooncentrale moeten modemkasten geplaatst worden zodat het modem van de klant kan communiceren met de centrale.

Om de DSLAM's (modemkasten in de centrale) aan te sluiten aan een telefoonlijn, worden deze op een zgn hoofdverdeler gezet.

Op het moment dat er iemand een ADSL-aanvraag in diend dan zal er een werkorder in de centrale belanden zodat de desbetreffende monteur de telefoonlijn kan aansluiten met de DSLAM en telefonieswitch.

Hiervoor moeten een aantal draden getrokken worden (kruisdraden in vakterm) en die gaat van: Inkomende tel.lijn -> Hoofdverdeler -> DSLAM -> Hoofdverdeler -> Telefonieswitch -> Tel.lijn.

Wanneer deze handelingen zijn verricht en er wordt bij de klant een modem geplaatst, dan heeft men al lijn-sync.
Maar dan kan men nog niet internetten, om dat mogelijk te maken dan moeten er wat configuraties gemaakt worden zodat het signaal bij de ISP uitkomt die de uiteindelijke handelingen verricht zodat de kant kan internetten.

* bazs2000 hoopt dat iedereen begrijpt wat hij zojuist getypt heeft. :)

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op maandag 19 november 2001 16:08 schreef bazs2000 een duidelijke uitleg
Duidelijk :) TNX!

Weten we ook es hoe dát werkt... :)

PC-Specs

• Murtceps
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03-2024
Even ter toevoeging, er is een compleet nieuw landelijk dekkend netwerk gelegd, LAMBDA genaamd, wat een beetje de capaciteit moet gaan opvangen voor het i-net(ADSL). Daarvoor zijn ruimtes in grote centrales in de grote Nederlandse steden ingericht. In die ruimtes komt apparatuur wat per kast al een miljoen kost. (Wel leuk om een keer langs zo'n kast te lopen en dan voor de gein even een glaskabeltje eruit trekken, begint ineens alles te knipperen :P .. geintje )
En dan komen natuurlijk alle centrales in gebieden waar ze ADSL willen gaan aanbieden waar dus die DSLAM apparatuur komt te staan.

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op maandag 19 november 2001 17:45 schreef Murtceps het volgende:
(..)apparatuur wat per kast al een miljoen kost.(..)
En dan komen natuurlijk alle centrales in gebieden waar ze ADSL willen gaan aanbieden waar dus die DSLAM apparatuur komt te staan.
Cool :) Maar vast niet in Stokkum... ;)

PC-Specs

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 16:08 schreef bazs2000 het volgende:
Oké, ik zal wel ff het een en ander uitleggen.

In een telefooncentrale moeten modemkasten geplaatst worden zodat het modem van de klant kan communiceren met de centrale.

Om de DSLAM's (modemkasten in de centrale) aan te sluiten aan een telefoonlijn, worden deze op een zgn hoofdverdeler gezet.

Op het moment dat er iemand een ADSL-aanvraag in diend dan zal er een werkorder in de centrale belanden zodat de desbetreffende monteur de telefoonlijn kan aansluiten met de DSLAM en telefonieswitch.

Hiervoor moeten een aantal draden getrokken worden (kruisdraden in vakterm) en die gaat van: Inkomende tel.lijn -> Hoofdverdeler -> DSLAM -> Hoofdverdeler -> Telefonieswitch -> Tel.lijn.

Wanneer deze handelingen zijn verricht en er wordt bij de klant een modem geplaatst, dan heeft men al lijn-sync.
Maar dan kan men nog niet internetten, om dat mogelijk te maken dan moeten er wat configuraties gemaakt worden zodat het signaal bij de ISP uitkomt die de uiteindelijke handelingen verricht zodat de kant kan internetten.

Ja duidelijke uitleg collega ;)

Verwijderd

Bij mijn automonteur knippert de line-sync nu al 2,5 week (is al met KPN gebeld) komt dus omdat ze dingetjes nog niet omgeplugged hebben? :)

• bazs2000

bazs2000

Op maandag 19 november 2001 19:05 schreef thaduck het volgende:
Bij mijn automonteur knippert de line-sync nu al 2,5 week (is al met KPN gebeld) komt dus omdat ze dingetjes nog niet omgeplugged hebben? :)
Zou kunnen, het gebeurt namelijk wel eens dat er iets mis gaat met een aansluiting.
Maarja, een storing als het hebben van geen line-sync (krom :? ) kan vele oorzaken hebben.
Op maandag 19 november 2001 17:45 schreef Murtceps het volgende:Even ter toevoeging, er is een compleet nieuw landelijk dekkend netwerk gelegd, LAMBDA genaamd, wat een beetje de capaciteit moet gaan opvangen voor het i-net(ADSL).
Het Lambdanetwerk ligt er al een aantal jaar en is niet bedoeld voor ADSL (ATM).
Dit netwerk is meer bedoeld voor internationaal verkeer.
Het lijkt mij ook een dure oplossing om deze verbinding te gebruiken voor ADSLverkeer.
De gewone glaslijnen die er nu liggen zitten nog verre van vol.
Een Lambda lijn kan het 4-voudige aan data transporteren. :)
Da's best veel.

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 20:42 schreef bazs2000 het volgende:

[..]

Zou kunnen, het gebeurt namelijk wel eens dat er iets mis gaat met een aansluiting.
Maarja, een storing als het hebben van geen line-sync (krom :? ) kan vele oorzaken hebben.
[..]

Het Lambdanetwerk ligt er al een aantal jaar en is niet bedoeld voor ADSL (ATM).
Dit netwerk is meer bedoeld voor internationaal verkeer.
Het lijkt mij ook een dure oplossing om deze verbinding te gebruiken voor ADSLverkeer.
De gewone glaslijnen die er nu liggen zitten nog verre van vol.
Een Lambda lijn kan het 4-voudige aan data transporteren. :)
Da's best veel.
w00t!
ik wil Lambda! :'(

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als ik nou vanavond ff die centrale bij ons in het dorp platrijdt, komen ze dan een nieuwe aanleggen die meteen geschikt is voor ADSL? >:) ;)

Zoniet, dan zal het nog wel 2 jaar duur voor ze bij ons komen, dorp west van ons heeft ADSL, oostelijk dorp heeft ADSL, noordelijk dorp heeft ADSL, maar wij nog niet |:(

Virussen? Scan ze hier!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Op dinsdag 20 november 2001 13:45 schreef wildhagen het volgende:
Als ik nou vanavond ff die centrale bij ons in het dorp platrijdt, komen ze dan een nieuwe aanleggen die meteen geschikt is voor ADSL? >:) ;)

Zoniet, dan zal het nog wel 2 jaar duur voor ze bij ons komen, dorp west van ons heeft ADSL, oostelijk dorp heeft ADSL, noordelijk dorp heeft ADSL, maar wij nog niet |:(
doe je best zou ik zeggen >:)

alleen kom niet morgen huilen dat er op de mxstream site staat:

Door een ongelukkig voorval is de telefooncentral opgeblazen in uw regio en om die redenen kunnen wij niet vanaf 1 december gaan beginnen met het leveren van adsl >:)

Verwijderd

Het duurt inderdaad eeuwen voor al die centrales zijn aangepast.. ze doen eerst grote steden enzo. helaas is Lelystad geen grote stad. Nouja ik moet dus nog even wachten op ADSL en nog even met Chello aanmodderen.
Pagina: 1