Toon posts:

[Delphi] Optimizer component?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
MS Excel heeft een solver, een handig hulpmiddel op een functie te optimaliseren. Gooi een sheet vol met waarden. Laat daar wat functies op los (SUM() bijvoorbeeld) en gooi er wat restricties bij. De Solver optimaliseert vervolgens het gebied dat je aangeeft.

Ik wil graag iets dergelijks gebruiken, of althans, kijken wat ik ermee kan, wanneer ik een redelijke database met productiegegevens erop los laat.

Bestaat er een dergelijke optimizer of solver-component voor Delphi, of blijf ik gebonden aan Excel?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:04

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

eehh??? je wilt functies die in Delphi zijn gemaakt optimaliseren? Je wilt je DB optimaliseren? Of wil je gegevens doorberekend opslaan?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil o.a. ordergegevens, capaciteitsgegevens en bewerkingsgegevens opslaan in een DB en daarmee een planning maken, waarin de beschreven orders gemaakt kunnen worden in de meest optimale volgorde, MRP dus.

Ik wil dus mbv de gegevens die in de DB staan een geoptimaliseerde planning maken. Daarvoor is een procedure nodig die berekent welke orders eerst en welke orders laatst moeten worden geproduceerd.

Maw. ik heb een lijst vaste data, variabele data, restricties (bottlenecks) en doelen. Door middel van aanpassen van de variabele data kun je je doelen optimaliseren. Da's lastig, dat ga ik niet zelf programmeren... denk ik.

Dus ik vroeg me af of er optimalisatiecomponenten in omloop zijn...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35
Uhm, dacht het niet.
Iemand die zichzelf programmeur durft noemen moet dat toch wel zelf een beetje op zich nemen.
Je hebt wel allerhande tooltjes om te zien of een bepaalde query bv wel de goeie indexen gebruikt enzo maar een tool om een query volledig automatisch te laten optimaliseren of uw code te laten optimaliseren heb ik - gelukkig - nog niet echt gezien.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 14:39 schreef TheGentleman het volgende:
Da's lastig, dat ga ik niet zelf programmeren... denk ik.
Lijkt me toch de enige optie...
Excel's solver optimaliseert z'n eigen manier van werken, maar zolang 'ie geen weet heeft van orders, capaciteit, productieprocessen, etc. kan 'ie ook niet zo'n "real life" situatie optimaliseren.
Wil je een werkbare optimizer in Delphi, dan zul je 'm moeten voeren met de gegevens die nodig zijn voor weging en keuzes, en da's vaak een hoop werk...
Zoek op internet maar 's op 'Traveling salesman'. :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35
Oeps sorry. Beetje moe.
Je hebt het over een functie zoals de oplosser....
foutje... |:(

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik er niet onderuit kom, nah ja, een gerichte productieomgeving optimaliseren betekent iig dat de specifieke optimalisatie een stuk makkelijker wordt.
Pagina: 1