Toon posts:

Opzetten van een ADSL provider...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zet je een ADSL provider op? Neem aan dat er genoeg kennis is van linux/win om servers goed te beheren.

Wat is er verder dan nog nodig? Hoe kom je in de centrale van KPN? Wat voor hardware is er nodig? Wat staat er eigenlijk in de KPN centrale (een rijtje ADSL modems of 1 grote !?!).. etc, etc..

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Nouja, ik weet niet wat je van plan bent, maar ik heb wel een ideetje...

1) Je koopt bandbreedte in. Jouw ADSL klanten moeten immers naar internet, niet op je lokale intranetje blijven hangen. Kosten: ong. 5000 piek per 2 Mbit/s per maand, en je hebt er uiteraard meerdere lijnen voor nodig omdat je nu eenmaal niet 1 klant hebt. Als je een grote bulk koopt (wat providers doen om kosten te besparen) gaan de kosten per 2 Mbit/s naar beneden. Het is zelfs zo dat een 34 Mbit/s lijn vaak goedkoper is dan 10 2 Mbit/s lijnen.

2) Die bandbreedte moet uiteraard terecht komen in een serverruimte, waar je je servers etc. hebt staan. Je hebt dus een ruimte nodig! :)

3) Je sluit een contract af met de KPN voor toegang tot een x aantal centrales waarin je zelf ADSL apparatuur kan plaatsen. Kosten? Geen idee, maar de KPN vraagt er wel wat voor..... Verder moet je wellicht linesharing contracten afsluiten.

4) Je apparatuur enzo. Als je denkt dat je provider kan spelen met een linuxbakkie en een windows machine dan heb je het mis. Je hebt toch minimaal een fatsoenlijke router nodig om je backbone huurlijnen te gebruiken voor je ADSL modems. Een goede DHCP server om je modems over de telefoonlijn van een IP adres te voorzien is ook wel makkelijk :) Een POP3 server, SMTP server, WEB server, FTP server, Authenticatie server, etc, etc.... Uiteraard moeten al die systemen gemirrored zijn om uptime te garanderen.

Als je denkt voor je eentje en een paar buurtbewoners een ISP te beginnen, dan kun je dat doen als je minimaal Hfl 10.000 per maand meeneemt. Wil je het groots aanpakken, neem dan een miljoen mee voor de grondinvesteringen. De meeste ADSL providers maken pas over 2 of 3 jaar winst op hun ADSL product.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Topicstarter
Dit was precies wat ik als antwoord zocht! bedankt..

Maar nog een aantal onduidelijkheden. Waar koop/huur ik die 2Mbit huurlijnen? Wat staat er van een ISP in de centrale van KPN (modems ?? etc.)? Waar gaat je verkeer vanaf de centrale van KPN naartoe (hoe komt dat bij je serverruimte / 2mbit verbinding(en))?

PS. Het is meer om inzicht te krijgen in hoe het werkt...

Verwijderd

Topicstarter
ik snap namelijk niet hoe dit soort gasten ADSL kunnen aanbieden!?

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Op maandag 19 november 2001 15:40 schreef skwoezy het volgende:
ik snap namelijk niet hoe dit soort gasten ADSL kunnen aanbieden!?
Dat is duur zeg! Voor dat bedrag kan ik het ook *D. In combinatie met een andere provider (BabyXL/BBned) misschien?

Verwijderd

Sjees, dure amateurs :)

Volgens mij is het één en al reselling

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 15:27 schreef skwoezy het volgende:
Waar koop/huur ik die 2Mbit huurlijnen? Wat staat er van een ISP in de centrale van KPN (modems ?? etc.)? Waar gaat je verkeer vanaf de centrale van KPN naartoe (hoe komt dat bij je serverruimte / 2mbit verbinding(en))?
Iemand nog antwoord op deze vraagjes??

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op maandag 19 november 2001 15:27 schreef skwoezy het volgende:
Dit was precies wat ik als antwoord zocht! bedankt..

Maar nog een aantal onduidelijkheden. Waar koop/huur ik die 2Mbit huurlijnen? Wat staat er van een ISP in de centrale van KPN (modems ?? etc.)? Waar gaat je verkeer vanaf de centrale van KPN naartoe (hoe komt dat bij je serverruimte / 2mbit verbinding(en))?
Je huurt die lijntjes bij bedrijven als Versatel of KPN. Je kunt natuurlijk ook zelf de fibers leggen, wat op de lange termijn uiteraard goedkoper is (je kunt overcapaciteit dan weer zelf verhuren). Denk hierbij aan ongeveer fl 50.000.000 tot fl. 100.000.000,- voor een mooie fiberring door de randstad, inclusief de verbindingen die je richting de telefooncentrales in de grotere gemeentes neer moet leggen. Uiteraard zijn de exacte bedragen niet makkelijk te zeggen, want een kilometer fiber trekken door een weiland is heel wat minder duur dan dwars door Amsterdam. Verder is het natuurlijk afhankelijk van de capaciteit die je van je netwerk verwacht (80 aders darkfiber zijn ietsje duurder dan een netwerk uit 3 adertjes).

In de KPN-centrale komt meestal een systeem te staan dat alle telefoonlijnen van jouw klanten verbindt met 1 grote kabel, die daarna in een DSLAM wordt gestopt. Die DSLAM is eigenlijk 1 groot ADSL-modem, waarmee al je klanten verbinding maken. Waarschijnlijk moet de DSLAM in een eigen gebouw komen te staan, dat je ergens naast de centale moet laten bouwen.

Als de lijnen van jouw klanten worden doorgelust naar jouw systemen, moet je ze dus ook telefonie aanbieden, en daarvoor heb je dan weer interconnectie naar de gangbare telefonieaanbieders nodig, dus naar KPN etc. De prijzen daarvan zijn helemaal afhankelijk van het aantal klanten etc, dus daar is weinig over te zeggen. Overigens geldt het voor de interconnectie natuurlijk ook weer, dat je moet beschikken over een verbinding van jouw netwerk naar een aansluitpunt op het netwerk van de andere telecommaatschappijen.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
Nuttige informatie.. bedankt..

Zelf heb ik hier nog wat leuke plaatjes gevonden..
En hier staan nog wat mooie fototjes waar ik naar zocht..

Als iemand aanvulling hierop heeft.. altijd mooi.. maar staat er nou ECHT voor elke ADSL verbinding een modem in de centrale van KPN?
Pagina: 1