Toon posts:

Naam naar IP (nee dit is geen makkelijke)

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil hier op mijn werk het ip adres van werkstations vinden via hun natbios naam. Ping lukt niet. Waarom niet? Omdat ze het hier handig vinden om als netbios
naam een nummer aan machines te geven zonder letter(s). Bij bijvoorbeeld ping 3026, gaat het dus mis.

Hij vertaalt 3026 naar 0.0.11.210 en dat moet niet.Bij tracert doet ie dat ook.
Hij zet 3026 om naar binair en dat wordt 101111010010. Dat breekt ie vervolgens in octetten en vult hem aan met nullen. Dus:
00000000.00000000.00001011.11010010 binair en dat is dus 0.0.11.210

Leuk dat ie zo creatief is, maar dit schiet niet echt op.
Help? :?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 12:17 schreef Onis het volgende:
Andere namen gebruiken is de enige oplossing. Een nummer is volgens mij niet eens geldig, en werken doet het iig niet, zoals je gemerkt hebt. :)

(en dit verschijnsel is niet creatief, maar [32 bits getal] is gewoon een andere, geldige notatie voor de [8 bits getal].[8 bits getal].[8 bits getal].[8 bits getal] IP-notatie die de meeste mensen uit leesbaarheids-oogpunt gebruiken)

Verwijderd

ping "naam" ?

Verwijderd

Topicstarter
Ping "naam" had ik inderdaad ook al geprobeerd, maar helaas geeft dat gewoon precies hetzelfde probleem.

De pc's renamen is eigenlijk geen optie. Het zijn namelijk zo'n 1600 pc's.

Er moet toch wel iets op te vinden zijn?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ik snap het nu van de -A optie van PING niet helemaal (Win98SE), misschien kun je daar iets mee??

edit:
typo's ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Onno
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 12:38 schreef Onis het volgende:
De pc's renamen is eigenlijk geen optie.
Het is je enige optie. :) (tenminste, als je per se NetBIOS namen wilt pingen.. gewoon DNS netjes configgen is makkelijker natuurlijk) (en renamen kun je natuurlijk ook geautomatiseerd laten doen, met de hand zou het wat onhandig zijn...)
Op maandag 19 november 2001 12:40 schreef limoentje het volgende:
ik snap het nu van de -A optie van PING niet helemaal (Win98SE), misschien kun je daar iets mee??
Nee, die doet iets anders: als je een IP pingt de hostnaam erbij zoeken.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

da's dan vreemd want PING zoekt ook al een hostnaam bij een IP als je geen opties meegeeft???

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

kan je niks in de lmhost file vinden (win 2000)?

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 12:17 schreef Onis het volgende:
Ik wil hier op mijn werk het ip adres van werkstations vinden via hun natbios naam. Ping lukt niet. Waarom niet? Omdat ze het hier handig vinden om als netbios
naam een nummer aan machines te geven zonder letter(s). Bij bijvoorbeeld ping 3026, gaat het dus mis.

Hij vertaalt 3026 naar 0.0.11.210 en dat moet niet.Bij tracert doet ie dat ook.
Hij zet 3026 om naar binair en dat wordt 101111010010. Dat breekt ie vervolgens in octetten en vult hem aan met nullen. Dus:
00000000.00000000.00001011.11010010 binair en dat is dus 0.0.11.210
Leuk dat ie zo creatief is, maar dit schiet niet echt op.
hij ziet 3026 als dotless ip. je moet dit uitzetten of alle namen veranderen (bijv pc3026). een getal als naam te gebruiken is niet echt slim :)...

• Onno
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 12:45 schreef limoentje het volgende:
da's dan vreemd want PING zoekt ook al een hostnaam bij een IP als je geen opties meegeeft???
Geen enkele ping die ik heb doet dat.

Verwijderd

ping -a "naam" werkt hier wel (zijn wel geen nummer namen, maar dat zou toch weinig uit mogen maken?)
suc6

• Onno
  • Niet online
Lees nou even wat die -a doet, wil je? :z

• NetWorker
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 13:47
En een reverse lookup. Dus eerst een hele range Ip-adressen pingen en dan de naam daaruit zoeken? Misschien helpt dat.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:48
Probeer eens met quotjes eromheen; dus:
ping "3026"

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Verwijderd

ping 3026 :

je machine ziet "3026" als dotless ip. alle oplossingen als ping -a (ipadress to name; niet andersom)enzo slaan nergens op. zolang je een machine gebruikt die dotless ipnummers herkent blijf je dit probleem houden.

gewoon ff zoeken op microsoft naar dotless ip. het zal wel uit te zetten zijn met een regkey...

edit:

misschien werkt bovenstaande oplossing (ping "3026") ook, maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 12:42 schreef Onno het volgende:
Het is je enige optie. :) (tenminste, als je per se NetBIOS namen wilt pingen.. gewoon DNS netjes configgen is makkelijker natuurlijk) (en renamen kun je natuurlijk ook geautomatiseerd laten doen, met de hand zou het wat onhandig zijn...)
Ik wil niet per se NetBIOS namen pingen. Ik wil het ip adres van een pc weten als ik de NetBIOS naam weet. Dat je 1600 pc's geautomatiseerd kan renamen, begrijp ik wel. Het handigst zou zijn om er gewoon een letter voor te zetten, maar helaas ben ik niet degene die daarover mag beslissen. Men is op de hoogte van dit probleem en zegt er iets aan te gaan doen, maar dat gebeurt nog absoluut niet. Ik zal eens gaan kijken naar dat dotless ip.

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 14:34 schreef Onis het volgende:

[..]

Ik wil niet per se NetBIOS namen pingen. Ik wil het ip adres van een pc weten als ik de NetBIOS naam weet. Dat je 1600 pc's geautomatiseerd kan renamen, begrijp ik wel. Het handigst zou zijn om er gewoon een letter voor te zetten, maar helaas ben ik niet degene die daarover mag beslissen. Men is op de hoogte van dit probleem en zegt er iets aan te gaan doen, maar dat gebeurt nog absoluut niet. Ik zal eens gaan kijken naar dat dotless ip.
je hoeft het dotless ip alleen uit te zetten op de machines waarvandaan je wilt pingen... het is wel handig als de normale gebruikers dit niet kunnen :P

Verwijderd

Topicstarter
Weet jij ook hoe je dat uit zet? Het lijkt mij dat het ergens in de registry zit, maar op microsoft kan ik daar niets over vinden. ;(

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 14:59 schreef Onis het volgende:
Weet jij ook hoe je dat uit zet? Het lijkt mij dat het ergens in de registry zit, maar op microsoft kan ik daar niets over vinden. ;(
nee sorry, maar doe ff een search op deze site. ik ben het hier al vaker tegengekomen. (kan het ook niet zo snel vinden op microsoft, maar als ik me niet vergis zit dit standaard in sp6a)

• metaal
  • Laatst online: 31-01-2025
Welke grapjas heeft dat netwerk dan geimplementeerd? Een DNS naam moet toch altijd beginnen met een letter? :? (correct me if I'm wrong)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ping 3026.

(dus met een punt erachter)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Waarom maak je dan niet een scriptje die bij het inloggen de NetBios naam uitleest.
Vervolgens doe je een check of het alleen getallen zijn, of ook letters (zoja, dan heeft het script al gerund -->quit), en anders laat je de naam wijzigen door het script.

Lijkt me niet zo moeilijk hoor.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook niet moeilijk. We hebben hier alleen niet met mijn eigen thuisnetwerkje te maken (daar loopt alles uiteraard perfect *D), maar met een redelijk groot netwerkje van een behoorlijk groot bedrijf. En ik bepaal hier dus niet de naamgeving van de apparatuur, maar moet leren leven met de stommiteiten van anderen :'(

• TheVMaster
  • Laatst online: 14:57

TheVMaster

Moderator WOS
Hmm..of een

ping [pcnummer].domeinnaam.ext dat moet toch werken?? domainnaam moet je weten denk ik zo...

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik inderdaad ook al geprobeerd. Maar helaas. Dan krijg ik "Bad ip adress". Waarschijnlijk weer doordat hij door het eerste getal denkt dat ik een ip adres op geef i.p.v. een DNS host naam.

• Poiter
  • Laatst online: 20-02 14:54
en :

nbtstat -a naam
nbtstat -c
nbtstat -S

Werkt dat misschien?

Verwijderd

Topicstarter
BEDANKT!!! :) :D *D

nbtstat -c geeft mij het ip adres.