Toon posts:

2 kabel modems, hoe optimaal inzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tweede kabelmodem gekregen. De eerste was defect, maar die heb ik weten te repareren.
Nu beschik ik over meerdere ip adressen bij mijn provider.
theorethisch zou het mogelijk zijn twee modems aan te sluiten, en te gebruiken.
Nu kan ik kiezen voor elke pc een eigen kabelmodem, dat werkt (is al geprobeerd hier).

Maar ik vroeg me af of het mogelijk is die twee kabel modems zo op te stellen dat ik er een hoger upload (2x 16 k/s) en download (2x 250 k/s) uit kan slepen?

Ik weet dat ze bij isp's wel eens meerdere backbones kunnen gebruiken voor de data stream. Of zoals bij isdn, twee lijnen laten werken voor de data stream.

Kan zoiets ook met twee kabelmodems, en zoja, hoe realiseer je zoiets?

dank voor jullie aandacht :)

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26
Dit schijn mogelijk te zijn, hoor ik van een ex-stagiar van een ISP.

Er schijnt een proggie voor te zijn zodat je de streams van die kabelmodems kan bundelen zodat je de dubbele snelheid hebt.

Er is niet duidelijk hoe het proggie heet, misschien weet iemand anders dit 8-)

Verwijderd

Ja dat is wel mogelijk,want je buren als die ook internet via de kabel hebben, hangen aan de dezelfde kabel als jij.Maar heb jij 2 gebruikers-namen? Lijkt mij vanniet, want dan heb je ook 2 abo's. B-)

Verwijderd

het is niet mogelijk om met 1 down of upload beide kabelmodems te gebruiken. wel is load-balancing met beide kabelmodems een mogelijkheid (dus bij meerdere down- /uploads). hiervoor zal je wel wat hardware moeten aanschaffen.

ik weet dat er een apparaatje (een soort router) bestaat waar je de 2 kabelmodems (of adsl routers oid) op aansluit en alle pc's (via hub oid). de pc's hebben dan 1 gateway en het apparaatje zoekt de snelste weg naar het internet. hoe het heet of waar je het kan vinden geen idee...

effectief kan je dan dus wel je up / download verhogen maar niet voor 1 up/download

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 11:37 schreef MuddyMagical het volgende:
Dit schijn mogelijk te zijn, hoor ik van een ex-stagiar van een ISP.

Er schijnt een proggie voor te zijn zodat je de streams van die kabelmodems kan bundelen zodat je de dubbele snelheid hebt.

Er is niet duidelijk hoe het proggie heet, misschien weet iemand anders dit 8-)
dat kan ik me niet voorstellen... voor downlaoden zet je een sessie op en die kan nooit met 2 ipnummers/mac-adressen werken!!!!

hmmm misschien toch wel maar dan moet aan beide kanten bekend zijn dat er 2 ip / mac adressen te gebruiken zijn.

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Hier ben ik ook ene week of wat mee bezig geweest. Maar het is mij niet gelukt de load automatichs te verdelen over teww modems, Ik kon wel per PC (op ons eigen netwerk) welk modem ie moest gebruiken. Om de snelheid bij elkaar op te mogen tellen moeten beide kanten gebruik maken van channel bonding. Geen enkele kabelaar ondersteund dit dus helaas.

Murphy was an optimist

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 11:48 schreef GoGoHaRrY het volgende:
Hier ben ik ook ene week of wat mee bezig geweest. Maar het is mij niet gelukt de load automatichs te verdelen over teww modems, Ik kon wel per PC (op ons eigen netwerk) welk modem ie moest gebruiken. Om de snelheid bij elkaar op te mogen tellen moeten beide kanten gebruik maken van channel bonding. Geen enkele kabelaar ondersteund dit dus helaas.
precies... BEIDE KANTEN !!!

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn provider kun je voor een tientje per maand een extra ip adres aanvragen zodat je met meerdere pc's aan het modem kan hangen via een hub.
pc 1 krijgt dan een computernaam die op -a eindigt en pc 2 dan dezelfde computernaam, maar die eindigt dan op -b.

effectief heb je dan dus twee usernamen en twee ip adressen die jou zijn toegewezen.

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 11:50 schreef Dasu het volgende:
Bij mijn provider kun je voor een tientje per maand een extra ip adres aanvragen zodat je met meerdere pc's aan het modem kan hangen via een hub.
pc 1 krijgt dan een computernaam die op -a eindigt en pc 2 dan dezelfde computernaam, maar die eindigt dan op -b.

effectief heb je dan dus twee usernamen en twee ip adressen die jou zijn toegewezen.
wat heeft dit ermee te maken?... je hebt nog steeds 1 gateway en geen 2!!!
en pcnamen is zowieso niet relevant

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op maandag 19 november 2001 11:42 schreef betweter het volgende:
het is niet mogelijk om met 1 down of upload beide kabelmodems te gebruiken. wel is load-balancing met beide kabelmodems een mogelijkheid (dus bij meerdere down- /uploads). hiervoor zal je wel wat hardware moeten aanschaffen.

ik weet dat er een apparaatje (een soort router) bestaat waar je de 2 kabelmodems (of adsl routers oid) op aansluit en alle pc's (via hub oid). de pc's hebben dan 1 gateway en het apparaatje zoekt de snelste weg naar het internet. hoe het heet of waar je het kan vinden geen idee...

effectief kan je dan dus wel je up / download verhogen maar niet voor 1 up/download
Precies, die is er van Cisco meen ik, die kan idd zoiets, hoe en wat weet ik niet precies, heb et ooit via Google gevonden, incl documentatie.

Verwijderd

Topicstarter
Was een ractie op deze post:
Op maandag 19 november 2001 11:41 schreef Dimmo het volgende:
Ja dat is wel mogelijk,want je buren als die ook internet via de kabel hebben, hangen aan de dezelfde kabel als jij.Maar heb jij 2 gebruikers-namen? Lijkt mij vanniet, want dan heb je ook 2 abo's. B-)
jullie zijn ook zo snel met reageren, dat ie er wat als mosterd na de maaltijd onderaan kwam ;)

Verwijderd

Topicstarter
het eindoordeel is dus dat het niet kan, of is er nog iemand met een oplossing?

jammer... :?

Verwijderd

Ik WEET dat het mogelijk is. Een gozer waar ik al 2 jaar geen contact meer mee heb die heeft het ook zo voor elkaar gekregen. Werkte voor chello en had een xtra kabelmodem mee naar huis genomen hehe. Hoe hij het gedaan heb is mij een raadsel, maar het is mogelijk!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Het kan en het heet geloof ik bundling.

Scholen worden soms bijvoorbeeld op de kabel aangesloten met 4 of meer kabelmodems. Deze komen uit bij een router (pc met software evt) die het verkeer verdeeld over de modems.

Je hebt meer snelheid dan omdat de snelheid in de modems begrensd is en je nu dus meerdere modems hebt :)

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 13:37 schreef Rukapul het volgende:
Het kan en het heet geloof ik bundling.
*KNIP*
Je hebt meer snelheid dan omdat de snelheid in de modems begrensd is en je nu dus meerdere modems hebt :)
Laatste stukje begrijp ik ff niet.

Maar wat ik wil zeggen is. De constructie die je nu opgeeft is mogelijk ja, Alleen is het volgens mij niet mogelijk om alle 4 de modem tegelijk te gebruiken om 1 Thread binnen te halen !

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 22:42
't Principe waar het hier om gaat wordt ook toegepast bij MultiLink ISDN (twee verbindingen, waarover de data verdeeld wordt). Volgens mij moet dit in theorie software-matig op te lossen zijn. t'Is jammer dat search niet goed werkt, want hier is vaker een topic over geweest.

• dacurve
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10-2021
Op maandag 19 november 2001 13:46 schreef Caravon het volgende:
Alleen is het volgens mij niet mogelijk om alle 4 de modem tegelijk te gebruiken om 1 Thread binnen te halen !
Als je nou bv downloadaccelerator neemt, daarmee is het mogelijk om een download op verschillende punten in een file te beginnen. Dit zou je wel bv met een load balancer kunnen verdelen over de 2 modems. Gewoon surfen zal denk ik maar over 1 modem kunnen.. maar ik denk dat downloaden van grotere bestanden op die manier toch wel te doen moet zijn :?

• Arnout
Volgens mij moet je het wat op een lager niveau van het OSI model zoeken. Je zult een stukje software moeten installeren wat de paketten verdeelt over de twee verbindingen, en bij reponse dit weer teruggeven aan de client als zijne één verbinding. Een soort router, maar dan om een data stroom te splitsen.

Omdat dit zich op een lager niveau afspeelt, maakt het niet uit of je nu aan het downloaden met met getright in meerdere parts, of aan het surfen bent.

• dacurve
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10-2021
Op maandag 19 november 2001 13:59 schreef MetHod het volgende:

Omdat dit zich op een lager niveau afspeelt, maakt het niet uit of je nu aan het downloaden met met getright in meerdere parts, of aan het surfen bent.
Idd, nu ik er aan denk kan ik me nog wel een bedrijf herinneren waar ze het netwerk met behulp van een isdn router op het internet aansloten. Dit waren 4 lijnen geloof ik, dus het lijkt me dat het inderdaad wel mogelijk zou moeten zijn met een kabelmodem, alleen heb ik geen idee of er ook software voor bestaat zodat je zelf een soort van routertje kan bouwen met een ouwe 486bak of dat je een hardware router zou moeten kopen :?

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:05
Hmmm, je hebt idd. ondersteuning van beide kanten nodig hiervoor, ECHTER, als je dit wil doen omdat je bijvoorbeeld veel op ftp's zit kan dit wel heel erg voordelig zijn..., ze idd. een loadbalancingsysteem in je gateway, iets wat misschien wel moet zijn met freesco, dat ondersteund 3 netwerkkaarten.
Je zet simpelweg 1 nic aan je netwerk en de andere 2 nic's aan je kabelmodems, freesco neemt dan hopelijk de snelste weg ...

Als je dan van een ftp download met bijvoorbeeld getright en je zet segemented downloading aan, ookal is het maar vanaf een server dan...

• Arnout
Nou beide kanten??.... je hebt zeg maar een router, welke de pakketten moet verdelen over twee connecties. Vanaf het moment dat ze dan het internet opgaan, lijkt het als of twee computers een bestand ophalen (de één pakket 101, de ander pakket 102). In werkelijkheid is dit natuurlijk je server die twee nics heeft met twee netwerkaarten.

Als de gevraagde pakketten terugkrijgt is het alleen een kwestie van doorsturen naar de desbetreffende client op het interne LAN (dit als je de multilink server ook als gateway gebruikt, wel zo makkelijk :) )

'k Heb nog eens gezocht op google maar kwam alleen Multilink Frame Relay tegen en Multilink PPP.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ANS -> I&T

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 14:28 schreef ACM het volgende:
ANS -> I&T
geen idee wat je bedoelt :?