Toon posts:

[LCD] Draadloos PIC-vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor maken van draadloos LCD ideetje,ben ik nu op zoek
naar mensen met GOEDE links naar PIC-info sites,sites waarop staat hoe een PIC chip geprogrammeerd moet worden/software en hardware schema om pic me te programmeren via PC,ook info over wat een PIC eigenlijk is,waar je best mee kan beginnen etc. etc.
Ik weet nl nog bijna nix van PIC af,en voor draadloos LCD ideetje wil ik een en ander weten dus links en ERVARING met pic's,hoe programmeren,waar kopen,starterspakket ??

Bedankt!
WH

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:30

chromeeh

the Gnome

Hmmm.... moet dat PIC prog. spul ook nog hebben....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Je stelt nogal een moeilijke vraag.

Er bestaan veel verschillende soorten PIC-processoren en er zijn veel manieren om deze dingen te programmeren. Voordat je op zoek gaat naar de tools moet je selecteren welke PIC je wilt gebruiken. Elke PIC heeft immers verschillende mogelijkheden en het kan zijn dat deze met andere tools moet worden geprogrammeerd. De PIC16C84 wordt vaak door hobbyisten gebruikt.

Als je een PIC hebt gekozen kun je op zoek gaan naar de gereedschappen om het ding te programmeren. Gebruik google om te zoeken naar freeware tools. De commerciele pakketten zijn over het algemeen erg prijzig, terwijl je er zelf een kunt bouwen voor een paar gulden (bv http://www.isc-durant.com/nolan/article.htm)

Ook moet je een keuze maken voor de te gebruiken programmeertaal. Je hebt de meeste vrijheid en de beste performance als je assembly gebruikt. Ook kun je gebruik maken van een (speciale PIC-versie van) C of JAVA (www.rtjcom.com).

Als je nog weinig programmeer-ervaring hebt kun je overwegen om een basic-STAMP te gebuiken. Deze processor kun je programmeren met een BASIC-taal.

Ook de ATMEL 89C2051 (8051 kloon, CISC processor) vind ik persoonlijk geschikt voor dit soort projecten. (http://www.geocities.com/SiliconValley/Circuit/8882/8051/index.html) Voor deze processor bestaan ook goede freeware simulatoren en IDE's.

Het lijkt me verstandig om eerst een aantal pagina's over processoren op te zoeken via Google, een keuze te maken voor een bepaald type processor en daarna een gerichtere vraag stellen (bv. Wie kent downloader voor PIC xxx? Welke Assembler voor xxx? etc)

Verwijderd

Microcontrollers zijn er in vele soorten en maten. De Microchip PIC16xx serie is zo bekend omdat ze al lang in de handel zijn. Maar persoonlijk vind ik de Atmel AVR micros veel fijner werken. Eenvoudiger te programmeren, zeer eenvoudige programmerhardware (namelijk een kabel op je seriele of parallelle poort), snel en goedkoop.

Ik probeer je niet een keuze op te dringen, maar als je met uC's nog geen ervaring hebt, en dus 'blank' begint, dan raad ik je toch eens aan om naar de Atmel AVR's te kijken (http://www.atmel.com). Zoek ook eens naar PonyProg als programmeersoftware. Erg simpel spul.

Ik heb veel uC's gebruikt in m'n leven (8051 en afgeleiden inc. de 89C2051, de 80C535 en de Dallas SpeeduP, PIC16xx, Scenix, 29Fxx), maar de AVR's bevallen me verreweg het beste.

Over je originele vraag: voer de term PIC microcontroller in in een willekeurige zoekmachine. Dan krijg je honderden links om door te spitten.

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 11:36 schreef DaBit het volgende:
Maar persoonlijk vind ik de Atmel AVR micros veel fijner werken. Eenvoudiger te programmeren, zeer eenvoudige programmerhardware (namelijk een kabel op je seriele of parallelle poort), snel en goedkoop.

Ik probeer je niet een keuze op te dringen, maar als je met uC's nog geen ervaring hebt, en dus 'blank' begint, dan raad ik je toch eens aan om naar de Atmel AVR's te kijken

Ik heb veel uC's gebruikt in m'n leven (8051 en afgeleiden inc. de 89C2051, de 80C535 en de Dallas SpeeduP, PIC16xx, Scenix, 29Fxx), maar de AVR's bevallen me verreweg het beste.
Volledig mee eens. Simpelst te gebruiken uC dioe ik ooit heb gezien :) :)

Verwijderd

hier heb je een schema voor een picprogger.. misschien heb je er wat aan suc6 !
http://members.tripod.co.uk/ikiscool/picprogger.pdf

Verwijderd

Topicstarter
dAnk voor de reacties,maar welke PIC xxx kan ik beste gebruiken voor draadloos gebeuren ? En vooral waar is dit te koop en voor welke prijs ?
Ik ben inderdaad naar Basic STamp gebeuren opzoek,zijn hier goede ervaring mee/links/schema en verkooppunten ? Of betaal je hier veel geld voor ?

En die PIC zijn gewoon soort grote IC's ? Solderen gewoon op printplaat?

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op maandag 19 november 2001 13:08 schreef Warezhelp het volgende:
dAnk voor de reacties,maar welke PIC xxx kan ik beste gebruiken voor draadloos gebeuren ? En vooral waar is dit te koop en voor welke prijs ?
Ik ben inderdaad naar Basic STamp gebeuren opzoek,zijn hier goede ervaring mee/links/schema en verkooppunten ? Of betaal je hier veel geld voor ?

En die PIC zijn gewoon soort grote IC's ? Solderen gewoon op printplaat?
PIC zijn grote ICs ja, je kunt beter een IC voetje op de print solderen, dan kan je de PIC er af halen als je hem opnieuw wilt programeren... :) scheelt een hoop soldeer werk...

Verwijderd

En als je aan het experimenteren gaat, vergeet niet een PIC te nemen met een raampje :)

• AFR
  • Niet online

AFR

Met alleen een PIC kun je niet draadloos besturen.

Aan de zender-kant kun je een PIC gebruiken als interface tussen de printerpoort en de elketronica voor het zenden.
In de Circuit Cellar van september 2001 kun je een voorbeeld-schakeling vinden van een draadloze MP3-server rondom waarbij de kant-en-klare modules AM-RT5-433 en AM-HRR3-433 zijn gebruikt voor de data-overdracht.
Aan de ontvangst-kant wordt de pic gebruikt als interface tussen de ontvanger en het LCD-schermpje.

Kant-en-klare modules zijn ideaal voor dit soort doeleinden maar wel relatief duur voor zo'n project. Zelf heb ik een jaar geleden een data-overdracht-systeem gemaakt dat werkte met FM-signalen waarover data via een eigen protocol werd vertuurd en veel goedkoper werkte. De pulsbreedte vormde hierbij een maat voor een groepje bits. Zo'n systeem kun je ook uitvoeren in de vorm van een eenvoudige mono AM-audio transmitter (zie elektuur) in combinatie met een radio-ontvangertje. De PIC gedruik je als als Modulator / Demodulator (Ofwel: MoDem).

Verwijderd

Topicstarter
AFR -> mischien dat je meer info(urls) kan geven of jou systeem of wil icq-en ?

• AFR
  • Niet online

AFR

Op maandag 19 november 2001 19:31 schreef Warezhelp het volgende:
AFR -> mischien dat je meer info(urls) kan geven of jou systeem of wil icq-en ?
Het systeem dat ik gemaakt heb was bedoeld om de 8 bits van de printerpoort over te sturen naar een systeem dat zich op afstand bevond. Aangezien het in een commercieel produst is gebruikt kan ik de soft/hardware niet zomaar vrij geven.

Het idee achter dit systeem kan ik wel vertellen: je ontvangt een geluidssignaal waaruit een pulstrein wordt gefilterd die de processor ziet als hoog/laag. De tijdsduur van een puls was een maat voor een aantal bitjes. Dus niet 1=hoog, 0=laag, maar een aantal bits tegelijk. (Bij een LCD heb je geen hoge snelheid nodig en kun je dus evt wel terug vallen op 0/1)

Als ik komend weekend wat tijd heb kan ik evt kijken of het mogelijk is om een soortgelijk systeem op te zetten rondom een eenvoudige AM-zender zoals je wel eens in de Elektuur zag. Ook het (online) maandblad Circuit Cellar heeft vaker over deze systemen geschreven.
Pagina: 1