Toon posts:

Novell internet achter een Freesco server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een novell server, waar een paar clients aan hangen. Maar nu zit iedereen nog met een modem en telefoon te internetten. Maar nu willen we met z'n alleen centraal via de kabel gaan internetten (iedereen betaalt gewoon een deel). Met Freesco heb ik al wat ervaring. Maar nu weet ik niet of ik hier vanachter een novell server ook bij kan. Ik bedoel dus dat ik m'n novell server aan die Freesco bak kan hangen en dan met m'n clients kan internetten. Is dit mogelijk en zo ja, hoe moet ik dat dan doen?
Ik heb tenslotte m'n ipadressen al ingesteld staan op die novell server. Dus hoe kan ik nu ipadressen invullen voor het internetten. Iemand enig idee. :?
Elke vorm van hulp is welkom.

Maar stel nou dat het niet via/met Freesco. Hoe kan ik het dan het beste oplossen.?

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
dit is niet echt "Advanced" ! meer voor gewoon network...

de clients moeten weten:
1. default gateway=interne ip nummer freesco router
2. DNS server= DNS van internet provider/freesco DNS?/ eigen DNS die cached.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp, laat ik gewoon het ipadres en subnetmask naar de novell server verwijzen en m'n DNS en Gateway verwijzen naar de Freescoserver? En dan zou het moeten werken? Maar moeten die pc niet inloggen op Freesco dan? Of laat ik die Novell server inloggen op de freesco server?
Of is het gewoon de Freesco server aan de hub vastpluggen en aan internet pluggen. Vervolgens bij de clients de Gatway en DNS invullen en gaan? Of ligt het toch nog iets ingewikkelder?

Maar is dit een beetje verstandige oplossing of niet. Want ik wil hoe dan ook dat niemand op die novell server komt vanaf het internet? Maar het moet wel een beetje goedkoop blijven, want om nou boardermanager aan te schaffen is een beetje te veel van het goeie.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 10:37 schreef Sinph het volgende:
Dus als ik het goed begrijp, laat ik gewoon het ipadres en subnetmask naar de novell server verwijzen en m'n DNS en Gateway verwijzen naar de Freescoserver?
Als je freesco ding aan NW hangt, is NW de gateway voor je clients, en freesco de gateway voor NW. Als het via een hub/switch gaat is de gateway voor zowel NW als de clients je freesco pc.
Maar het moet wel een beetje goedkoop blijven, want om nou boardermanager aan te schaffen is een beetje te veel van het goeie.
Ook zonder BorderManager kan NW internet delen hoor.. maar als je toch al een freesco pc hebt kun je die natuurlijk best gebruiken. :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar die Freesco server heb ik nog niet echt staan, maar dat is zo gebeurt. :)

Meen je dat nou? Kan ik Novell ook zo aan het internet hangen? Ooh, dat wist ik niet. Maar heb je dan nog wel een goeie beveiliging? En welk programma gebruikt Novell daarvoor dan?

Maar dan pak ik waarschijnlijk gewoon Freesco. Het moet namelijk niet al te moeilijk zijn om in te stellen. Freesco snap ik nog. Met Novell ben ik niet echt bekend.

Bedankt! :)

Oja, het is dus met enige zekerheid te zeggen (dat als ik dus Freesco gebruik) mensen niet vanaf buiten bij m'n novell server kunnen komen. En ook dan Novell geen gekke dingen gaat doen, zoals bestanden het internet opsturen?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 11:23 schreef Sinph het volgende:
Meen je dat nou? Kan ik Novell ook zo aan het internet hangen? Ooh, dat wist ik niet. Maar heb je dan nog wel een goeie beveiliging? En welk programma gebruikt Novell daarvoor dan?
Hmm.. niet echt een 'programma'.. NW doet gewoon aan NAT en packet filtering, en die twee dingen zijn genoeg om internet te kunnen delen.
Oja, het is dus met enige zekerheid te zeggen (dat als ik dus Freesco gebruik) mensen niet vanaf buiten bij m'n novell server kunnen komen.
Ja hoor. :)
En ook dan Novell geen gekke dingen gaat doen, zoals bestanden het internet opsturen?
En dat zeker. :P

Verwijderd

Topicstarter
Oke, harstikke bedankt!

Dus ik kan het aanbevelen aan m'n huisgenoten. Ipv het internetsharen mbv novell zelf. Om over dat Boardermanager maar niet te beginnen vanwege de kosten.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ANS -> NT
Pagina: 1