Toon posts:

Dell Inspirion Laptop en Red Hat 7.2

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Oh oh oh, wat was ik blij toen ik donderdag mijn nieuwe laptop in ontvangst mocht nemen. Het is een Dell Inspirion 2500. Het eerste wat ik gedaan heb is de standaard installatie eraf gemoerd en getracht Red Hat 7.2 te installeren. Dit wil dus al niet :(

Even wat specifiekere uitleg:

Als ik Red Hat probeer te installeren knalt de installatie er standaard uit met een foutmelding over annaconda, namelijk dat dit process busy is :?
Ohja, dit gebeurd overigens iedere keer als hij iets van Tex of Text package probeert in te lezen. Het is niet iets op de cd, want op mijn desktop werkt deze cd prima. Ik heb het zelfs ook met een brandje van deze cd geprobeerd en dat werkt dus ook niet (dus ik probeer het normaal met de originele Red Hat cd's).

Nou ben ik niet zo'n linux freak (zeg maar dat ik de basics redelijk onder de knie heb, maar dus niet de advanced topics) dus hier houd het voor mij al op. Wat ik nog getracht heb is om de installatie in text mode te proberen, wat me dus dezelfde foutmelding opleverd.

Natuurlijk heb ik contact opgenomen met de technical support, maar als het OS non Windows is houd de support al snel op. En wat ik uit hun verhaal op kon maken is dat ze niet eens getest hebben of het uberhaupt wil werken.

Mijn vraag is eigenlijk: Heeft er iemand al Red Hat 7.2 getracht te installeren op zijn Dell laptop (het liefst dan een Inspirion 2500 natuurlijk) en of dat gelukt is.

Mijn tweede vraag: Heeft iemand eventueel een andere linux distributie wel aan de gang gekregen?

Groeten, Tim

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:35
Heb er zelf ook niet zoveel ervaring mee, maar het verschil tussen desktop en laptop zou nihiel moeten wezen. Als je een redelijk snelle internetverbinding hebt, probeer dan eens een andere distributie bijvoorbeeld mandrake als je simpele installatie procedure wilt hebben of suse of debian voor een echt goede distibutie met wat meer eisen aan kennis.

Hoewel het installeren natuurlijk niet zoveel voor zal stellen.

Het fine-tunen gaat de meeste tijd/kennis/moeite in zitten.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:54
Dit wordt gepost vanuit SuSE 7.1 op een Dell Inspiron 4000. Het installeren ging perfect, alleen ging het wat vaag toen YaST op grafische modus overging, toen schoof het beeld dus tot de helft naar rechts weg, zodat je moest gokken waar je aan't werk was. Maar na de installatie werkte zelfs X perfect.

Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 10:16 schreef PROnline het volgende:
Hoewel het installeren natuurlijk niet zoveel voor zal stellen.
Het fine-tunen gaat de meeste tijd/kennis/moeite in zitten.
Mhhm, momenteel kom ik dus niet eens door de installatie heen.

Maar een snelle internet verbinding heb ik niet. (off topic: casema serieel kabel....niet echt best....ADSL komt nooit beschikbaar)

Verders heb ik ook nog Red Hat 5.1, 6.1 en 7.1 en Suse 7.1 Prof. thuis liggen, maar eigenlijk moet er gewoon Red Hat 7.2 op komen

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 10:18 schreef QuarkuS het volgende:
Dit wordt gepost vanuit SuSE 7.1 op een Dell Inspiron 4000.
Dan zal ik vanavond dat eerst eens proberen aan de gang te krijgen, aangezien ik die thuis ook nog heb liggen, maar graag zou ik die Red Hat ook nog aan de gang willen krijgen.

Maar in ieder geval bedankt voor de feedback, ga ik zeker proberen.

Verwijderd

Je kon hier wel eens een zware dobber aan gaan hebben.
Over het algemeen zijn de grote fabrikanten zoals Dell en Compaq (lees comprak) niet zo happig op Linux. Ze zullen inderdaad niet eens getest hebben of het wel werkt. Om over support nog maar te zwijgen.

Wat je zou kunnen proberen is kijken of je hier:
http://www.linux-laptop.net
iets kunt vinden.

Er is vast iemand geweest met het zelfde probleem.

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-07 16:44
In de kernel zin 'n optie voor Dell Inspirion (?) laptops. Ik weet niet waar dat precies voor dient, omdat ik 'n fujitsu laptop heb, maar ik denk dat het wel iets belangrijks is.

Wat je zou kunnen doen, is Debian. Ok, het is wat moeilijker om mee te beginnen, maar je leert er 'n hoop van.

Je boot van de CD. Doet 'n minimale install (niet grafisch, maar wel makelijk) Daarna moet je je eigen kernel bakken met die Dell Inspirion optie.

Of kijk op www.kernel.org of je daar iets kunt vinden.

Ik kan me nl. niet voorstellen dat RH en kornuiten (Suse, Mandrake, etc) default support inbouwen voor 'n laptop. Dit omdat er al genoeg troep in de kernel zit om mensen hun ide/scsi/netwerk zut te laten werken.

Iig, probeer het es met je eigen kernel.

Als jeje kernel niet op je laptop kunt compilen, kun je dat ook op 'n andere computer doen en daarna de kernel op je laptop installen.

Over kernels bakken verwijs ik je door naar http://www.linuxdoc.org -> Kernel-HOWTO

Succes.

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Volgens mij kun je beter even een boot disk gaan maken want ik heb ook wel eens het anaconda probleem gehad maar dat had te maken dat die niet goed was. Anaconda moet exact goed zijn anders doet hij het niet. :( :(

* active2 is er tot zijn grote schande achter gekomen daarom is active2 ook naar Debian GNU/Linux gegaan

Overigens dat niet alleen hoor...

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• QuarkuS
Trouwens, Dell's worden ook af-fabriek geleverd met RedHat, maar ik weet niet of dat ook met laptops gebeurt. Ze gebruiken iig RedHat. Je kan ook wat (waardeloze) rpm's downloaden van Dell, dus ze geven wel enige support op Linux, en dan met name RedHat.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 13:23 schreef QuarkuS het volgende:
Trouwens, Dell's worden ook af-fabriek geleverd met RedHat, maar ik weet niet of dat ook met laptops gebeurt. Ze gebruiken iig RedHat. Je kan ook wat (waardeloze) rpm's downloaden van Dell, dus ze geven wel enige support op Linux, en dan met name RedHat.
Dit gebeurt dus niet voor de laptops van Dell.

en zoals ik van de technische support van Dell begrepen heb is er dus voor laptops 0,0 support voor welke linux distributie dan ook.

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 10:18 schreef QuarkuS het volgende:
Dit wordt gepost vanuit SuSE 7.1 op een Dell Inspiron 4000. Het installeren ging perfect, alleen ging het wat vaag toen YaST op grafische modus overging, toen schoof het beeld dus tot de helft naar rechts weg, zodat je moest gokken waar je aan't werk was. Maar na de installatie werkte zelfs X perfect.
Mag ik heel even vragen hoe je X aan de gang hebt gekregen op je dell insipron 4000? Welke monitor heb je gekozen? Mijn scherm draait alleen als ik een vesa monitor kies op 800x600 :(

Ik heb die rpm van de dell site al geprobeert, maar dat werkt ook niet. Als ik een andere monitor kies dan krijg ik een heel raar scherm met rare zwarte en witte vlekken en de enige manier om dat weg te krijgen is om de accu uit men dell te trekken.

Heb je gewoon sax2 gebruikt of zelf XFree86config bestand aangepast?

Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Nou,

we zijn alweer flink bezig geweest.

Ik heb nu geprobeerd om Red Hat 7.0 te installeren. Wonder boven wonder ben ik door de installatie heen gekomen. Nu echter het volgende probleem. Als ik nu de laptop probeer op te starten onder 7.0 krijg ik de foutmelding dat er geen inittab gevonden kan worden en dat ik een runlevel moet invoeren. Het maakt echter niet uit wat ik voor runlevel invoer, er zijn altijd geen processen meer op dat level aanwezig en de laptop gaat staan slapen.

Iemand suggesties voor dit probleem?

INIT: version 2.78 booting
INIT: No inittab found

Enter runlevel: <ik voer 5 in, zelfde als mijn eigen systeem, maakt echter niet uit wat ik hier invoer>
INIT: Entering runlevel: 5
INIT: no more processes left in this runlevel

• QuarkuS
De standaard installatie software (YaST) configureerde m'n scherm correct. Ik gebruik als X server.. hmm na enig zoeken zie ik dat /etc/X11/X is gelinkt naar /usr/X11R6/bin/XFree86, en verder zie ik nog een XF86_VGA16 staan, maar die gebruik ik niet voor zover ik weet.

M'n monitor sectie is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "Monitor"
    Identifier   "Monitor0"
    VendorName   "Monitor Vendor"
    ModelName    "Monitor Model"
    HorizSync     31.5 - 48.5
    VertRefresh   60
    Modeline "1024x768"   65.000  1024 1048 1065 1344   768  770  776  806
EndSection

'k Hoop dat dat wat helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Ben net klaar met de installatie van SuSe 7.1 Prof. en ik kan mededelen dat alles in orde is. Deze draait als een tierelier. Alles ok tijdens de installatie. Ook de standaard LCD drivers op 24 bit 1024 by 786(laatste kan net iets anders zijn, maar was dit volgens mij)

Dank voor alle feedback.

Groeten

Tim

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Sorry ik ben een beetje laat ;) Maar ik heb dus ook net een inspiron 2500 met RH 7.1 aan de praat gekregen.

Ik heb geen problemen gehad bij de install. Echter als je X wou starten dan hing de boel. Niets werkte meer behalve een harde boot.

De oplossing hiervoor was dat de installatietool van RH mijn mooie 815intel grafische tjip probeerde te voorzien van 16 meg ipv 4. Nadat dit gefixed was, draaide ie perfect.

Problemen heb ik alleen nu nog met APM en Oracle :(

Verwijderd

Topicstarter
Dell continues to support Linux customers on a variety of client and server products both through factory installation and Linux vendor certification. Dell offers the latest release of Red Hat® Linux 7.2 on its Precision Workstation and PowerEdge Server lines to customers who range from corporate professionals to performance computing enthusiasts through multiple ordering mechanisms, including over the internet. For customers who develop their own Linux image using Red Hat or another Linux distribution, Dell will install their image on OptiPlex desktop and Latitude portable computers through Dell's custom factory integration services. In addition, Dell has Linux available across its other product lines (Dimension and Inspiron) through DellWare to support the many Linux user's who are installing the operating system themselves.
Dit komt van:

http://www.dell.com/us/en/biz/topics/linux_linuxhome.htm

Hierin word dus duidelijk gemeld dat er support is voor linux op mijn desbetreffende laptop. Waar die gozer van de technische support dan aan zat te denken weet ik ook niet.

Just to keep you informed
Pagina: 1