identd <defunct> ?

Pagina: 1
Acties:

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:17
code:
1
4930 ident  9   0     0    0     0 Z     0.0  0.0   0:00 identd <defunct>

Kan iemand mij vertellen wat dit inhoudt? Die regel komt ca. 20 keer voor als ik top -b draai...

:?

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Dat zijn zgn. zombie-processen. Ze zijn al be-eindigd (daarom kun je ze ook niet killen), maar het moederproces vangt hun exit-status niet op, en tot een proces zich daartoe bereid toont houdt de kernel wat administratieve data over dat proces bij en toont het <defunct> voor dat proces in de lijst van ps. Je zou eens met ps -ef kunnen kijken wat het _parent_ process id van die ident processen is, en kijken in wat voor staat die verkeren. Als het goed is krijgen die defunct processen parent process id 1 als je het moederproces afschiet, met andere woorden: ze worden dan kind van het init proces, en die toont zich altijd wel bereid om de status van defunct processen even af te vangen en zo hun leven te beeindigen.

• Carnifex
ah, ok thanxz, ik ziet ut :).
Parent processen zijn nu gekilled en ze zijn nu opgeruimd, maar hoe kunnen die zombie processen ontstaan en is het niet slordig dat die niet automatisch worden opgeruimd?

• jeroen|IA
Dat is inderdaad slordig. Dat betekent dat eoa proces binnen je systeem kinderen afsplitst (dat zijn die ident's) zonder op ze te letten :) Je zou eens kunnen zoeken in de richting van een ftp server die idents probeert te doen voor inloggende users.

• Carnifex
dat zou zeer goed kunnen, met dat ftp. Ik kon namelijk opeens niet meer inloggen via ftp op mijn linux server (max aantal idents opgestart ofzo?).
Kan het zijn dat, als de ftp verbinding 'hard' wordt gesloten door het programma af te sluiten ipv de 'verbinding te verbreken', een zombie proces ontstaat? Dat ie niet weet dat de verbinding dood is en eindeloos wacht op een nieuwe opdracht?

• jeroen|IA
Hoe die zombie processen precies ontstaan valt niet te achterhalen zonder diepgaand te gaan debuggen, maar je kunt eens kijken of die <defunct> processen helemaal wegblijven als je ident lookups van je ftp server disabled. Hoe? zie manpages.
Pagina: 1