Koelvloeistof ipv water

Pagina: 1
Acties:
  • 2.891 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 08:19
Ik wil nu eigenlijk wel eens een duidelijk antwoord op de vraag: koelt koelvloeistof slechter dan water?
Als je de search gebruikt zie je dat er veel mensen zijn die -denken- dat het slechter koelt, maar niemand die het echt weet. Ik weet ook wel dat koelvloeistof minder snel warmte opneemt dan water. Maar koelvloeistof heeft wel een grotere dichtheid (en dus warmtecapaciteit?) . En in de formule voor warmte-overdracht zit ook een term met massa (ben de precieze formule vergeten, als iemand hem weet graag posten. Een uitleg over thermo-dynamica in zijn algemeen is ook wel welkom btw :P). Dus misschien dat die 2 (grotere dichtheid vs warmte-overdracht) elkaar opheffen?
Er moet gewoon een tweaker zijn die dit heeft uitgezocht.
Kan die aub zijn ervaringen posten?

Het idee is namelijk dat ik mijn duron 600@900 ga koelen met een vloeistof omdat ik het lawaai zat ben. Ik ga niet voor de laatste megahertz, maar voor een fanloos systeem. Stilte dus. *D Aangezien de radiator die ik voor dit project ga gebruiken van staal is (radiator uit een Ford Orion 1.6, degene achter de gril wel te verstaan, afmetingen ongeveer 75 cm x 32 cm x 4 cm), en de cpu en gpu koelblokken waarschijnlijk van koper worden, wil ik een vloeistof toepassen die niet bijdraagt aan galvanische corrosie. En aangezien ik toch al zat koelvloeistof voor mijn auto heb, is dat wel zo makkelijk... >:)

Dus: Wil de echte vloeistof koelsysteem tweakert ff advies geven? ik dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, als je zoekt, kun je daar toch duidelijk antwoord op vinden, dus ik hou 't kort:

Koelvloeistof is in essentie een mengsel van glycol en water, plus een aantal anti-corrosie additieven. Nu, het is de glycol die 't 'm doet. De warmtecapaciteit van glycol is lager dan die van water, en de warmteweerstand koper->glycol is veel hoger dan die van water. Dat zijn de twee hoofdredenen dat water/glycol mengsels niet zo goed werken als standaard water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
je moet er ook rekening mee houden dat koelvloeistof je pomp kapot kan maken.. het vreet namelijk door bepalde plastieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon demi water gebruiken.. werkt echt wel het beste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 10:47 schreef Trigger het volgende:
gewoon demi water gebruiken.. werkt echt wel het beste..
Is het niet zo dat door die verhitting van het demi water je naar een paar dagen alleen nog maar water overhoudt :?

En ik heb gemeente pils met wat waterwetter erin :) iig geen last van corrosie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 18:17
Op maandag 19 november 2001 12:15 schreef Hitpoint het volgende:

[..]

Is het niet zo dat door die verhitting van het demi water je naar een paar dagen alleen nog maar water overhoudt :?

En ik heb gemeente pils met wat waterwetter erin :) iig geen last van corrosie :P
HUH? Demi water is water zonder zouten en mineralen hoor! Dus met demi-water heb je als het goed is minder last van corrosie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Koelvloeistof in een auto is in tegenstelling tot een pc koeling ook noodzakelijk! Men gaat namelijk niet een radiateur en een pomp afvullen met koelvloeistof als water beter voldoet. Je hebt namelijk met extreme temperatuurswisselingen te maken waar water alleen niet voldoende werkt (denk maar aan bevriezing). Daarnaast zijn er tal van dopes (toevoegingen) aan koelvloeistof toegevoegd om oa. het systeem te reinigen, te beschermen en te smeren (o.a. waterpomp, keeringen an afdichtingen, kleine kanalen e.d.). Dat de totale koelperformance hierdoor iets afneemt, wordt weer gecompenseerd met een iets ruimer bemeten radiateur.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Koelvloeistof moet je ALLEEN gebruiken als je temps verwacht van onder 0 graden! Want als je alleen temps van >0 graden verwacht heft het niet echt zin om koelvloeistof te gebruike, water werkt in die gevallen vèèèl beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan dit in de FAQ komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 21:52 schreef Sjord het volgende:
Kan dit in de FAQ komen?
idd.. je ziet deze vraag vrij regelmatig lanx komen..
Pagina: 1