Ik wil nu eigenlijk wel eens een duidelijk antwoord op de vraag: koelt koelvloeistof slechter dan water?
Als je de search gebruikt zie je dat er veel mensen zijn die -denken- dat het slechter koelt, maar niemand die het echt weet. Ik weet ook wel dat koelvloeistof minder snel warmte opneemt dan water. Maar koelvloeistof heeft wel een grotere dichtheid (en dus warmtecapaciteit?) . En in de formule voor warmte-overdracht zit ook een term met massa (ben de precieze formule vergeten, als iemand hem weet graag posten. Een uitleg over thermo-dynamica in zijn algemeen is ook wel welkom btw
). Dus misschien dat die 2 (grotere dichtheid vs warmte-overdracht) elkaar opheffen?
Er moet gewoon een tweaker zijn die dit heeft uitgezocht.
Kan die aub zijn ervaringen posten?
Het idee is namelijk dat ik mijn duron 600@900 ga koelen met een vloeistof omdat ik het lawaai zat ben. Ik ga niet voor de laatste megahertz, maar voor een fanloos systeem. Stilte dus.
Aangezien de radiator die ik voor dit project ga gebruiken van staal is (radiator uit een Ford Orion 1.6, degene achter de gril wel te verstaan, afmetingen ongeveer 75 cm x 32 cm x 4 cm), en de cpu en gpu koelblokken waarschijnlijk van koper worden, wil ik een vloeistof toepassen die niet bijdraagt aan galvanische corrosie. En aangezien ik toch al zat koelvloeistof voor mijn auto heb, is dat wel zo makkelijk... 
Dus: Wil de echte vloeistof koelsysteem tweakert ff advies geven? ik dank u!
Als je de search gebruikt zie je dat er veel mensen zijn die -denken- dat het slechter koelt, maar niemand die het echt weet. Ik weet ook wel dat koelvloeistof minder snel warmte opneemt dan water. Maar koelvloeistof heeft wel een grotere dichtheid (en dus warmtecapaciteit?) . En in de formule voor warmte-overdracht zit ook een term met massa (ben de precieze formule vergeten, als iemand hem weet graag posten. Een uitleg over thermo-dynamica in zijn algemeen is ook wel welkom btw
Er moet gewoon een tweaker zijn die dit heeft uitgezocht.
Kan die aub zijn ervaringen posten?
Het idee is namelijk dat ik mijn duron 600@900 ga koelen met een vloeistof omdat ik het lawaai zat ben. Ik ga niet voor de laatste megahertz, maar voor een fanloos systeem. Stilte dus.
Dus: Wil de echte vloeistof koelsysteem tweakert ff advies geven? ik dank u!