Dan verschillen we daarover dus fundamenteel van mening. Ben je misschien Asatrø of Odinist ofzo? Zou iig wel bij je passen, want dat zijn ook fatalistische geloven - men neemt aan dat alles al vast staat.
Nou ja ik weet het natuurlijk niet zeker (als in, dat ik er voor mezelf 100% van overtuigd ben). Het is bij mij niet zozeer een kwestie van
geloof, maar meer dat het me logisch lijkt dat de bouwstenen van het universum zich aan regels houden.
Ik vraag me af waarom je dan nog ergens moeite voor zou doen. Immers, als je geen moeite doet, en je bereikt niets, dan kon je daar toch niets aan doen omdat het nou eenmaal voorbestemd was dat je niets zou doen en dus niets zou bereiken...
Klopt. Nu kan ik natuurlijk zeggen dat het toch al vast staat of je je echt overal bij neer gaat leggen en nul moeite meer doet enzo. Maar het maakt voor ons in het dagelijkse leven natuurlijk weinig uit, of we nou écht een eigen wil hebben of niet, we ervaren het in ieder geval zo. Ondanks dat vast staat of je je gelukkig zult voelen of juist kut, loont het voor je gevoel in ieder geval de moeite je best te doen het eerste te bereiken.
Maar Asatrø en Odinisten lijken het juist om te draaien. De Vikingen stonden bekend om hun ongelofelijke overmoed. Immers, het staat toch al vast wanneer je dood gaat.
Hahaha, sterk zeg, die gasten

Naja, als de toekomst inderdaad al vast ligt, en iemand is echt zo dom om te denken "hop ik spring es effe lekker van een flat, ik ga d'r toch niet eerder of later dood van" dan lag het natuurlijk ook al vast dat ie dood zou vallen.
Maar ik kan me een universum zonder toevalligheid niet voorstellen. En mensen als Stephen Hawking ook niet.
Hmm cool, ik denk zelf niet dat ik erg dom tegen die dingen aankijk (hoewel ik ook geen groot natuurkundige ben

), en ik kan me een universum
met echte toevalligheid maar moeilijk voorstellen. Staan de ideeën van Hawking hierover ergens op z'n site ofzo? Lijkt me erg interessant.
Ook uit Einstein's theorieën volgt dat er minstens 21 dimensies zijn, die ook dmv dan de multiversumtheorie makkelijk te verklaren zijn. Het past gewoon heel elegant in elkaar. En in de wetenschap is het vaak zo dat als theorieën elegant worden, je dan in de goede richting zit.
True, da's meestal waar ja.
Maar aan de andere kant, wat zien we nou in de natuur echt aan 'willekeurigheid'. Ik bedoel:
Echt random bestaat natuurlijk ook niet, want alles wat er zou kunnen gebeuren gebeurt ook daadwerkelijk...
Nou, ik bedoelde meer met "echt random bestaat niet", zoiets als dit: de halfwaarde tijd van een klomp radioactieve stuff, is de tijd waarin de helft van de kernen vervalt. Daarmee wordt eigenlijk bedoeld: van 1 los atoom kun je niet zeggen hoe lang het zal duren voordat hij vervalt, alleen hoe groot de
kans is dat ie binnen een bepaalde tijd vervalt. Ik geloof dat veel mensen wel aannemen dat dit echt toeval is, dat het echt willekeurig is welke 500 van de duizend atomen die eerste dag zullen vervallen.
Nou, dat vind ik dus niet zo aannemelijk. Ik vind het wel heel aannemelijk dat door de structuur van een bepaald atoom of molekuul er bij de ene stof veel meer verval optreedt van bij de andere. Maar het wil er bij mij niet in dat het allemaal kleine radjes van fortuin zijn die allemaal constant draaien en vroeg of laat een keer toevallig de prijs winnen. Er moet toch iets gebeuren waardoor het ene atoom binnen een uur vervalt, en het andere pas na een week. Misschien zit z'n linker quark een miljoenste graad anders gedraaid, en dat hij daardoor pas een minuut later met een neutrino botst ofzo. Ik lul in dit voorbeeld maar wat, maar het gaat om 't idee. Dan is het dus niet echt willekeurig, maar ligt ook op atomair en quantum niveau vast hoe de dingen lopen.