Toon posts:

ff een hele dikke noob vraag over een sub

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier een versterkert staan, gewoon een stereoversterker.. ook heb ik een setje boxen...

kan ik hier nu een subwoofer tussen plaatsen??? hoe werkt zoiets eigenlijk

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Moet in theorie kunnen. Maar je hebt waarschijnlijk maar twee speaker-outputs. Probleem is dan dat als je een mono sub (parallel) aan wilt sluiten, je de outputs bij elkaar steekt en dus je stereo-geluid kortsluit (ook voor je l/r speakers dus!). Het enige wat je volgens mij kunt doen is een stereo crossover met daarachter dus twee subs.
Of je zou een crossover moeten hebben die een soort van filter heeft die een parallel signaal maakt, die los is van de ingang (met opamps ofzo), zodat je het laag-signaal gewoon mono kunt maken en je stereo geluid intact laat.

Beetje wazig verhaal, maar misschien heeft iemand anders een helderder idee...

Verwijderd

Pleurt weg dat Sub ding.

Inversteer in een goeie audio set ipv een boombox.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op maandag 19 november 2001 17:05 schreef TheLemon het volgende:
Moet in theorie kunnen. Maar je hebt waarschijnlijk maar twee speaker-outputs. Probleem is dan dat als je een mono sub (parallel) aan wilt sluiten, je de outputs bij elkaar steekt en dus je stereo-geluid kortsluit (ook voor je l/r speakers dus!). Het enige wat je volgens mij kunt doen is een stereo crossover met daarachter dus twee subs.
Of je zou een crossover moeten hebben die een soort van filter heeft die een parallel signaal maakt, die los is van de ingang (met opamps ofzo), zodat je het laag-signaal gewoon mono kunt maken en je stereo geluid intact laat.

Beetje wazig verhaal, maar misschien heeft iemand anders een helderder idee...
Huh? Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Je gebruikt gewoon een summing amp. Die zit ook in alle actieve subs. Dit kan dus ook gewoon heel makkelijk, je moet alleen een actieve sub kopen (passieve kan evt ook, maar zou ik niet doen).

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Wat is je budget. De PS1000 van Paradigm (899) heeft de optie om of wel de sub "stereo" aan te sluiten op lijn niveau. Je pakt dan dus de rec-out van je versterker. En haalt de laag info uit beide kanalen en geeft deze weer.

Of je kunt hem gewoon parallel aansluiten op je speakers.
Je stuurt dan op speakerniveau 2 kanalen de sub in. En deze zal weer uit allebei de kanalen de laag info halen en deze weergeven.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

De subs van REL kunnen gewoon parallel aan je speakers aangesloten worden. Dat is zelfs de aanbevolen methode volgens REL. Je speakers blijven dan dus gewoon op je versterker geprikt.

(de invloed op je versterker is verwaarloosbaar, omdat de interne weerstand van de REL zeer hoog is).

Rel heeft subs van 1000 - 10000, of zo. Het zijn GEEN boem boxen!

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Het kan met elke actieve sub zoals ik al zei, niet alleen met Rels en Paradigm subs.
Overigens kan je je sub niet aan de rec out hangen. Tenminste, het werkt wel, maar het is superonhandig. Je moet dan namelijk altijd twee volumeknoppen veranderen als je het geluid harder of zachter wilt. Uit de rec out komt namelijk gewoon rechtstreeks het signaal van de cd speler of wat het dan ook is dat je geselecteerd hebt. Het gaat niet langs de voorversterker. Je moet dan ook erg oppassen met de volumeknop van de sub, half open is dan ook echt maximaal.
Je moet de sub of aan de pre outs hangen die je versterker ongetwijfeld niet zal hebben, of aan de speaker outputs.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Je kunt je sub toch vaak ook gewoon aan je speaker outs hangen en je speakers doorlussen? (dus die weer aan de sub hangen, die het versterkerte signaal dan weer geeft aan je speakertjes)

Simpel. De PS1000 kan ik ook wel aanraden. Komt tot 24Hz @ -3dB. Heel erg vaag bass reflex systeem heeft dat ding. Vond de Q50 iets beter klinken. De bass klonk droger, minder vet, gecontroleerder, conus maakte wat minder snel grote uitslagen / excursie, maar die had geloof ik ook een 12" membraan, gaat 2dB harder ofzo, scheelt weinig hoor :)

Maar de ps1000 is weer een stukkie goedkoper, F899,- tov. van F1100,- tot F1300,- piek. Voor F1100,- heb je de PS1200 weer, die komt tot 22Hz @ -3dB, zelf nog nooit gehoord. Maar die komt volgens mij het dichts bij de kwantiteit van de Q50 (wat zwaardere amp zit in de ps1200 dat wel).

Of je REL of Paradigm (PS reeks) neemt ligt toch meer aan je smaak, als je van droge gecontroleerde bass houdt zit je bij REL wel goed. Betaal je dan ook iets meer voor (of voor die dure Volt drivers die erin zitten). Als je van vette bass houdt met een flinke punch komt Paradigm weer wat beter door de verf. Ik houd meer van dat laatste, maar dat is smaakgebonden.
Pagina: 1