Blue Orb, Ready for take-off??!

Pagina: 1
Acties:

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:37
Kweet niet of dit normaal is, m`n blue orb maakt
ongehoord veel kabaal. Okee, `t is me bekend dat fans na
een tijdje lawaaierig worden... maar mijn blue orb is net
5 maanden oud ofzo! Sinds een paar weken maakt `ie erg veel herrie zodra ik de computer aanzet, eenmaal in windows wordt `t wel minder.
Hij blijft denk ik in totaal 3 minuten veel kabaal maken, daarna gaat het over in een licht zoemen. Hij is niet vies, d`r zitten geen kabeltjes klem in,
stroom krijgt `ie genoeg (300watt), hij zit goed vast op m`n videokaart.
Erg veel draai-uren heeft `ie `t laatste half jaar niet gemaakt, gemiddeld 4 uur per dag.
Iemand dezelfde ervaring? Nieuwe orb kopen of gewoon een grote heatsink d`r op knallen? Passieve koeling ownz?

Cannondale, ready 4 take-off >:)

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

• marko75
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08-2022
Heb de fan al eens schoongemaakt? Er verzameld zich namelijk nogal eens wat stof op de bladen van je fan.

En je kunt het stickertje van de fan een klein stukje losmaken (als die erop zit). Hieronder zit een gaatje, waar je dan wat olie in kunt doen voor de smering, wil ook wel eens helpen. Pas hier een beetje mee op, te veel olie wil je ook niet... Elektronica en geleidende druppeltjes is geen goeie combo...

MSI K7T266 Pro2 + XP 1600+@1,53(1800+)(10.5 x 146) + 512mb DDR Crucial PC2100 + Leadtek GF3 Ti200 @ 235/535

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
De blue orb maakt inderdaad een pokkeherrie. Steek hem maar eens in je moederbord om te zien dat dat ding waarschijnlijk zo'n 6000rpm maakt (1500rpm meer dan wat thermaltake zegt).
Natuuurlijk zijn daar oplossingen voor, zoals de fan op 7V te laten draaien (de + van de fan op de +12v en de - van de fan op de +5v), of gewoon de fan op 5v laten draaien, dan hoor je hem helemaal niet meer.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:15

botoo

💀 too old to die young

Een Blorb op 7 volt blaast nog voldoende voor de chipset of videokaart, helemaal in verhouding met de slappe zooi waar een mobo standaard mee geleverd word.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op zondag 18 november 2001 23:05 schreef Cannondale het volgende:

stroom krijgt `ie genoeg (300watt)
:+ Dat is ook veel te veel voor zo'n fannetje :+

Geen inspiratie

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/qn/prive/acm.rutten/got/case4.JPG

ok raad de fan die erin zit :D

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Dirk J
Op zondag 18 november 2001 23:36 schreef ReseTTim het volgende:
[afbeelding]

Die van een chrome/copper/golden/super orb misschien :?

edit: wat er trouwens ook nog in zit, is een hele hoop stof :P

Verwijderd

[afbeelding]

Vond je de originele fan niet luid genoeg :?

• botoo

botoo

💀 too old to die young

TT GoldenOrb of ChromeOrb
* botoo doet maat een wilde gok ;)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Silence klink wel heel luid hier :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Cannondale
Thanks, anyways de bladen zijn schoon (geen stof ofzo), dat trucje met de olie probeer ik nog maar ff niet (ik heb nooit zoveel geluk :D )
Misschien wel een goed idee om `t voltage aan te passen. Heb `m nu even uitgeschakeld, maar videokaart wordt wel behoorlijk warm, als heatsink heeft een blorb niet zoveel effect kennelijk :)
Volgens hardware monitor draaide blorb op iets van 6200 rpm ofzo, echt teveel (golden orb draait 4500 rpm).
Ik laat wel horen wat ik doe, heb nog een mooie heatsink met
fan (origineel pIII koellichaam) over... is een stuk stiller dan de blorb

• marko75
Misschien toch eens schoonmaken...

Dynamica stukje...
Door het stof raakt de fan uit balans. Hierdoor ontstaan trillingen en die hoor jij weer.

MSI K7T266 Pro2 + XP 1600+@1,53(1800+)(10.5 x 146) + 512mb DDR Crucial PC2100 + Leadtek GF3 Ti200 @ 235/535

• Dirk J
Op zondag 18 november 2001 23:39 schreef botoo het volgende:
Silence klink wel heel luid hier :)
Natuurlijk, en ik was lekker de eerste van de SPC :+

• marko75
P.S.

Weet je zeker dat ie nog goed (recht) gemonteerd is? Dat kan namelijk ook veel geluid veroorzaken (als dat niet zo is).

• Cannondale
Op zondag 18 november 2001 23:41 schreef marko75 het volgende:
P.S.

Weet je zeker dat ie nog goed (recht) gemonteerd is? Dat kan namelijk ook veel geluid veroorzaken (als dat niet zo is).
Kweet vrij zeker dat `ie goed recht gemonteerd is. Pc is niet verplaatst ofzo, heb voor de zekerheid gecheckt maar hij`s behoorlijk waterpas. Bovendien verdwijnt het ergste lawaai ook na `n paar minuten, dan wordt `t meer "gezoem"

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Op zondag 18 november 2001 23:38 schreef botoo het volgende:

[..]

TT GoldenOrb of ChromeOrb
* botoo doet maat een wilde gok ;)
Glorb idd :D

btw hijs vast gemaakt met schroeffies, veel makkelijker en steviger, kraad je wel aan om kunststof ringetjes ertussen te proppen :D fan is inmiddels schoon gemaakt!!

ennuh binnenkort wordt deze gewatercooled :) :)

[edit]
voor diegene die ook willen weten tegen wat voor kaart ze aankijken, tis een Creative GF1 DDR die is omgesoldeert tot een Quadro, vrijdag wordt de bios geupdate zodat als er iets mis is met de GF dan kan ik zondag nog op de hcc een nieuwe kaart kopuh :D

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• marko75
Klinkt als lager probleempje. Beetje olie kan dan geen kwaad... Maar let hiermee een beetje op (eerst ff laten draaien buiten de kast).

• Mosez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

Kep om precies dezelfde reden (herrie dus) die blorb weer heel snel van mijn V7700 getrokken (iemand nog interesse?)

Zit nu een Zalman ZM17CU op (zie http://www.zalman.co.kr/english/product/cnpsvga2.htm) met een 92mm Panaflo in de case. Heerlijk rustig en temperatuur zo rond de 50 graden, scheelt nauwelijk iets met die blorb.

Mooi zitten? Barcelona chair!

• -whodini-
  • Laatst online: 15-08 02:10
[afbeelding]

Waar heb je de heatsinks vandaan.
Ik wil ze ook wel hebben

iRacing Profiel

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ik heb ook een Blue orb.
Maar die was behoorlijk hol aan de onderkant.
Ik heb hem eerst een eind moeten vlakken.
En kwam er vervolgens achter dat ik hem niet passend op mijn videokaart kreeg.
Maar goed hij ken altijd nog ergens anders op als het nodig is.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Phaerion je kunt hem natuurlijk altijd nog vastmaken met AS2 Thermal Adheisive. Dit is wat ik gedaan heb op mijn mobo en videokaart. Het probleem is alleen dat hij nooit meer los laat! :)
Op maandag 19 november 2001 01:55 schreef -whodini- het volgende:
Waar heb je de heatsinks vandaan.
Ik wil ze ook wel hebben
Ik weet niet waar je blauwe kunt halen, maar Alpha heeft ook memory heatsinks. Deze zijn o.a. verkrijgbaar bij Oc-Shop.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Blorb is idd niet bijster vlak, ik heb die van mij ook eerst moet vlakken (of 'lappen' zoals dat ook wel genoemd word ;))
Tijdens dat vakken kwam ik er ook achter dat de 'koelribben' van de Blorb heel slecht aansluiten op de 'baseplate'. Er zit een behoorlijke kier tussen, en lucht geleid slecht warmte :(

* botoo is zowiezo niet zo'n fan van ThermalTake onderdelen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-08 10:27
[b]Op zondag 18 november 2001 23:12 schreef marko75
Hieronder zit een gaatje, waar je dan wat olie in kunt doen voor de smering, wil ook wel eens helpen. Pas hier een beetje mee op, te veel olie wil je ook niet... Elektronica en geleidende druppeltjes is geen goeie combo...
Olie is geen electrische geleider. Te veel olie veroorzaakt alleen troep dus >:).

• marko75
Op maandag 19 november 2001 08:53 schreef Prince_of_Darkness het volgende:

[..]

Olie is geen electrische geleider. Te veel olie veroorzaakt alleen troep dus >:).
Puur water geleidt ook geen stroom, maar een beetje opgeloste materie doet wonderen. Wil je proberen of dit met olie ook zo is?

• salvador4
  • Laatst online: 16-08 15:17
praat me der nie van, die orbs maken idd een tering herrie. was dat bij jouw na 5 maanden? bij mij naar 2 weken. wat kan je eraan doen? vrij weinig, heb em helemaal gedemonteerd, van dat dust-off hoge druk spray gebruikt, geolied maar hij maakt nog steeds zo'n klote ratel geluid. idd alleen de eerste 5 min dan word het iets minder. 7v of 5v maakt niet veel uit, het ratel geluid wordt dan alleen lager maar blijft wel.

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Op maandag 19 november 2001 08:14 schreef Brabus het volgende:
Phaerion je kunt hem natuurlijk altijd nog vastmaken met AS2 Thermal Adheisive. Dit is wat ik gedaan heb op mijn mobo en videokaart. Het probleem is alleen dat hij nooit meer los laat! :)
Dat niet meer loslaten is de reden dat ik dat nog niet heb geprobeerd.
Maar ik heb er wel aan gedacht.
Ik heb een tnt 2 m64 pro, en ik weet niet of die er nog lang inzit.
Ik wil eigenlijk een andere kaart

Verwijderd

Er bestaat een manier om ASII Epoxy te gebruiken, zodat je het later nog kunt verwijderen 8-)

• Red Cell
  • Laatst online: 11:42
Hey mensen het zetten van die Orb op 7 Volt lijkt mij
ook wel wat maar hoe pakken we dat aan?

Knippen we gewoon de draden door en .... |:(

Dammit, er zitten maar 3 draadjes aan dat kan ik niet veranderen het is namelijk 12 volt, Ground en rpm signaal.
Of ie 12 volt van het moederbord krijgt weet ik trouwens niet zeker.

Naja, iemand iedeen om de orb op 7 volt te krijgen.
Als iemand het idee heb voer ik het wel uit. >:)

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

staat ergens in de search neem im aan?
Dan ik ga gelijk ff op zoek :)

Verwijderd

Ik had nog van die 3-to-4 pins molex kabels liggen en de rest van het verhaal spreekt voor zich (draadjes verplaatsen) *D

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 15:27 schreef Phaerion het volgende:
staat ergens in de search neem im aan?
Dan ik ga gelijk ff op zoek :)
Als je het hebt over AS2 Epoxy, wil ik het je HIER ook nog wel een keertje uitleggen ;)

Gebruik bij het mengen van beide tubes AS2 epoxy lijm slechts 25%, voeg hierna 50% AS2 thermal compound toe. Met deze samenstelling blijft het goed plakken, maar niet zo goed dat het NOOIT meer los kan *D

• Red Cell
Hmm, krijg een idee'tje. Ik heb idd nog zo'n 3 to 4 molex liggen maar dan ga ik proberen het rpm signaal weer aan te sluiten op de videokaart dan kan ik m'n smart doctor weer gebruiken.

Weet iemand of de videokaart last zal hebben van een hoger rpm signaal dan dat dat standaard coolertje geeft? :?

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
Op maandag 19 november 2001 08:14 schreef Brabus het volgende:
[..]

Ik weet niet waar je blauwe kunt halen, maar Alpha heeft ook memory heatsinks. Deze zijn o.a. verkrijgbaar bij Oc-Shop.
die alpha heatdingen zijn kleiner.

ik zou die blauwe ook wel willen hebben.

maarja nog 4 dagen en dan HCC struinen.

Sinlath | Opinions may contain latency

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Op maandag 19 november 2001 15:27 schreef Red_Cell het volgende:
Knippen we gewoon de draden door en .... |:(

Naja, iemand iedeen om de orb op 7 volt te krijgen.
Als iemand het idee heb voer ik het wel uit. >:)
Idd we knippen gewoon 2 draden door t.w.:
knip rood
knip zwart
afblijven blauw
, die gaat met molex weer terug op het mobo voor het rpm signaal :)

de zwarte draad verbind je met de rode draad van je psu (voeding) en de rode draad verbind je met de gele draad van je psu.

En voila, een Blorb op 7 volt, met behoud van rpm meting, +/- 2700 rpm, en een stuk minder herrie

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Red Cell
Maar kan ik het rmp signaal terug zetten op m'n videokaart (asus v7700 deluxe) in plaats van m'n moederbord. Want anders gaat die smartdoctor van asus zeuren dat ie geen rmp signaal heb.

• DaManiac
  • Laatst online: 22-08 21:02
Op zondag 18 november 2001 23:32 schreef martijn12345 het volgende:

[..]

:+ Dat is ook veel te veel voor zo'n fannetje :+
stroom? 300W is vermogen hoor! :)
Pagina: 1