Problemen FDISK met nieuwe HD's

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:09
Ik heb op dit moment 2 nieuwe HD's, een IBM 45Gb en een Western Digital 20Gb. De IBM is gedefinieerd als primair master, de Western Digital als primair slave. Het BIOS herkent de beide schijven goed. Als ik FDisk (van een Windows '95 opstartdiskette) wil uitvoeren om de HD's voor de eerste keer in te delen, stuit ik op een vreemd probleem. Bij de IBM harde schijf worden na het opstarten van de computer alleen de partities C en D weergegeven, vanaf E wordt de Western Digital weergegeven. De resterende ruimte van de IBM wordt bij het opnieuw opstarten weergegeven als vrije ruimte. Als ik deze weer instel voor een nieuw logisch station (dus: station E, huidige E en F verschuiven), moet ik ook de computer weer opnieuw opstarten, maar dan is deze partitie ook weer verdwenen.

Ik heb de HD's als volgt bij FDISK proberen in te delen:

IBM:
- Primaire dospartitie van 20 Gb
- Uitgebreide dospartitie van 45 Gb, met logisch station D (15Gb) en E (10Gb)

Western Digital:
- Geen primaire dospartitie
- Uitgebreide dospartitie van 20Gb, met logisch station F (10Gb) en G (10 Gb)

Wat ik wil is dat de driveletters van de Western Digital HD als laatste in de rij komen, omdat ik deze HD puur voor backup wordt gebruik. Als ik van deze schijf ook een primaire dospartitie maak, dan wordt dit automatisch station D. Dit is dus niet de bedoeling.

Ik kan op dit moment niet gebruik maken van Partition Magic oid omdat eerst mijn HD's ingedeeld moeten zijn, voordat ik er enige software op kan zetten.

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 21:23 schreef TweakersOnly het volgende:
Ik heb op dit moment 2 nieuwe HD's, een IBM 45Gb en een Western Digital 20Gb. De IBM is gedefinieerd als primair master, de Western Digital als primair slave. Het BIOS herkent de beide schijven goed. Als ik FDisk (van een Windows '95 opstartdiskette) wil uitvoeren om de HD's voor de eerste keer in te delen, stuit ik op een vreemd probleem. Bij de IBM harde schijf worden na het opstarten van de computer alleen de partities C en D weergegeven, vanaf E wordt de Western Digital weergegeven. De resterende ruimte van de IBM wordt bij het opnieuw opstarten weergegeven als vrije ruimte. Als ik deze weer instel voor een nieuw logisch station (dus: station E, huidige E en F verschuiven), moet ik ook de computer weer opnieuw opstarten, maar dan is deze partitie ook weer verdwenen.

IBM:

Western Digital:

Wat ik wil is dat de driveletters van de Western Digital HD als laatste in de rij komen, omdat ik deze HD puur voor backup wordt gebruik. Als ik van deze schijf ook een primaire dospartitie maak, dan wordt dit automatisch station D. Dit is dus niet de bedoeling.

Ik kan op dit moment niet gebruik maken van Partition Magic oid omdat eerst mijn HD's ingedeeld moeten zijn, voordat ik er enige software op kan zetten.
Je kunt toch gewoon een besturingssysteem erop knallen en dan met PM of zo verder aan de slag?

• TweakersOnly
Op zondag 18 november 2001 21:41 schreef IllegalOperation het volgende:

[..]

Je kunt toch gewoon een besturingssysteem erop knallen en dan met PM of zo verder aan de slag?
Dat is het probleem. Het zijn twee nieuwe harde schijven, die eerst met FDisk ingedeeld moeten worden, voordat ik er enige software op kan installeren.

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 21:23 schreef TweakersOnly het volgende:

IBM:

Western Digital:

---------------------------------------------------------
als je nu eens kijkt bij IBM op de site daar staat een programma om grote schijven te pertitioneren
je kunt het programma t volledig auto laten doen maar je kunt ook je eigen indeling opgeven
tevens maakt hij de eerste partitie ook bootable en dit kan soms wel eens nadelig zijn maar ach een extra format c is ook weer zo gedaan
vraag me niet hoe het proggie excact heette maar maxtor heeft t ook voor zijn eigen schijven en daar heette het maxblast ofzo
succes met zoeken !!

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 21:47 schreef TweakersOnly het volgende:

[..]

Dat is het probleem. Het zijn twee nieuwe harde schijven, die eerst met FDisk ingedeeld moeten worden, voordat ik er enige software op kan installeren.
Maar als je een primaire partitie hebt die slechts een deel van de schijf beslaat, is installatie van een OS + PM toch mogelijk? Daarna kun je verder werken en van niet toegewezen schijfruimte nieuwe partities maken. Of zie ik iets essentieels over het hoofd?

En je hoeft op die WD toch geen primaire partitie te maken?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En als je nou eens niet de fdisk van Windows 95 gebruikt AUB want die ken niet hoger tot een bepaalt aantal Gb...dus neem een w98se floppy of een ME floppy...www.bootdisk.com geloof ikke

Verwijderd

de fdisk die bij w95 zit ondersteund alleen fat16 = tot 2gb
de fdisk die bij w98 en hoger zit geleverd ondersteund ook
fat32

hiermee kun je alles doen wat je wilt :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
dat zeg ik gamma >:)

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:25
fdisk van freedos gebruiken

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:10

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

www.microsoft.com staat een update voor dit verhaal.. dan werkt het weer zoals het hoort. Succ6!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• TweakersOnly
Op zondag 18 november 2001 22:01 schreef ThaNetRunner het volgende:
En als je nou eens niet de fdisk van Windows 95 gebruikt AUB want die ken niet hoger tot een bepaalt aantal Gb...dus neem een w98se floppy of een ME floppy...www.bootdisk.com geloof ikke
Ik gebruik de versie van Windows '95 OSR2, dus deze ondersteunt FAT32.

• TweakersOnly
Op zondag 18 november 2001 22:03 schreef Vikingpower het volgende:
de fdisk die bij w95 zit ondersteund alleen fat16 = tot 2gb
de fdisk die bij w98 en hoger zit geleverd ondersteund ook
fat32

hiermee kun je alles doen wat je wilt :)
FDisk bij Windows '95 OSR2 ondersteunt ook fat32. Maar dit is helemaal niet mijn probleem. Van de drie partities die ik van mijn 45Gb wil maken, worden de C en D (respectievelijk 20 en 15 Gb) zonder problemen herkend en na een restart geformatteerd. Alleen de laatste partitie (E) is verdwenen, omdat de E-partitie nu gebruikt wordt voor de eerste partitie van mijn Western Digital harde schijf.

• TweakersOnly
Op zondag 18 november 2001 22:48 schreef nigelator het volgende:
www.microsoft.com staat een update voor dit verhaal.. dan werkt het weer zoals het hoort. Succ6!
Weet je niet toevallig de link? Ik heb op microsoft gezocht, maar kom niet veel verder uit de resultaten.
Pagina: 1