Toon posts:

?) collectie mp3 omzetten naar VBR formaat mp3's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hebben er al slimmerikken een proggel geschreven waarmee ineens een hele verzameling MP3 files (complete folder b.v) met mp3's om te zetten zijn naar het variable bit rate formaat? Dat zou een hoop HD ruimte kunnen sparen denk ik.

Groeten, Barend ?)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

En je haalt 't niet in je bolle harses om lossy-gecomprimeerde bestanden nog eens overnieuw lossy te comprimeren. Met andere woorden: je gooit kwaliteit weg.

Van mij mag je je mp3's in VBR rippen (graag zelfs), maar dan wel vanaf de originele cd's. MP3's op 224 kbit of hoger kan je wel redelijk veilig (zonder veel kwaliteitsverlies) omzetten naar lagere bitrates, of VBR. Voor mp3's van minder dan 224 kbit heeft 't niet zo veel zin, omdat lame --r3mix (== DE vbr-methode ;)) ongeveer op 192 uitkomt meestal.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Je zou toch verwachten dat dat vbr systeem uit de orginele mp3's de pauzes kan weghalen (op lagere bitrate encoden) en de rest met rust laten. Dan zou je theoretisch toch een kleiner bestand overhouden? Of sla ik de plank mis en zie ik het iets te eenvoudig ?) :-)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zondag 18 november 2001 21:31 schreef barend het volgende:
Je zou toch verwachten dat dat vbr systeem uit de orginele mp3's de pauzes kan weghalen (op lagere bitrate encoden) en de rest met rust laten. Dan zou je theoretisch toch een kleiner bestand overhouden? Of sla ik de plank mis en zie ik het iets te eenvoudig ?) :-)
Tuurlijk..

Stel dat je een MP3 hebt op 192kbit. Deze wil je omzetten naar VBR. De frames, waarvan VBR vindt dat ze op 192 moeten kan je laten staan, de frames waarvan VBR vindt dat ze lager moeten worden gere-encode. In de praktijk werkt dit niet. Ik denk zelfs dat 't heel erg moeilijk is om dit voor elkaar te krijgen, omdat:
in een mp3-tje de frames niet even lang zijn (:?)
je een bitreservoir hebt
je een aantal instellingen kan hebben: joint stereo/dual mono/etc.

Zogenaamd "de pauzes weghalen" is hierdoor dus ook al niet te doen. Als je 't leuk vind, zijn er wel progjes waarmee je een stuk van de MP3 af kunt hakken. Dan kan je dus aan de voor- en achterkant de stilte erafhalen.

Ikzelf heb er niet de moeite, het kwaliteitsverlies en de tijd voor over om wat megabytes schijfruimte te winnen.

Siditamentis astuentis pactum.