PC elekrokuteert mij

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Hauppage TV Kaart, die hangt dus aan de TV Kabel. Maar telkens ik mijn PC afzet, en de TV Kabel uittrek, blijft er stroom op mijn kast zitten. De stroom zit echt overal...

Aangezien ik regelmatig Hardware review, staat m'n kast bijna constant open, en hang ik dus wel een paar keer per week aan de stroom... vandaag kreeg ik bij het installeren van wat hardware weer een schok of 20, ik zit hier nu te beven van al die stroom in mijn lichaam...

Kan iemand me soms helpen de stroom eraf te krijgen (goede aarding ofzo) ? De Pc staat op wieltjes, die moeten er echt aanblijven (voor LAN's enzo). De wieltjes staan op een tegelvloer, en de dichtsbijzijnde verwarming is toch wel een eindeje verder...

please help, save my life :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 02:31

wij

Aarding zou zeker wel de oplossing zijn!!

Of probeer een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splatter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Gewoon de stekker van je PC in een ge-aard stopcontact steken, en als je die niet hebt kun je een draadje spannen tussen je pc en je verwarmings/waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou je hoort het je kan het beste je pc aarden. Ik heb dit ook ooit eens met onze server gehad, maar je scrikt je rot de eerste keer! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 20:36 schreef Splatter het volgende:
Gewoon de stekker van je PC in een ge-aard stopcontact steken, en als je die niet hebt kun je een draadje spannen tussen je pc en je verwarmings/waterleiding.
dit is dus mijn vraag... maar HOE doe je dit? hoe zie je dat je een geaard stopcontact hebt? Wat voor draadje?

aargh dewd ik voel me echt niet goed... HOE ONTLAAD IK MEZELF??? Someone call 112...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 09:17
Ijzerdraadje van je kast naar de kachel/verwarming.
Die zijn altijd geaard, zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 20:37 schreef Brabus het volgende:
Nou je hoort het je kan het beste je pc aarden. Ik heb dit ook ooit eens met onze server gehad, maar je scrikt je rot de eerste keer! :D
kheb er wel al meer dan 1x aangehangen... 20x al vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:07
Of je een geaard stopcontact hebt kun je zien aan twee metalen plaatjes die naast de twee gaten aanwezig zijn :)

Ontaarden kun je gewoon doen door een verwarming ofzo aan te raken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 20:38 schreef Jaded het volgende:
Ijzerdraadje van je kast naar de kachel
Kachels zijn altijd geaard, zover ik weet.
nog een geluk dat ik een kachel heb... PC staat op bovenverdieping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Op zondag 18 november 2001 20:39 schreef dawsie het volgende:

[..]

nog een geluk dat ik een kachel heb... PC staat op bovenverdieping...
Wat maakt dat uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ijzerdraadje van je kast naar de kachel
Kachels zijn altijd geaard, zover ik weet.
dit mag officieel niet... :(

gewoon een geaard stopcontact regelen voor bij je pc, want de stroom die blijft hangen kan ook je hardware doden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Laat eens een pic van je kapsel zien >:)

Aarden blijft de enigste optie :).

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Op zondag 18 november 2001 20:40 schreef Schum1 het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, aan de kachel hangt niet voor niets een aarde. Als de bliksem erin slaat zou in 1 klap het hele huis in de fiks staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 20:39 schreef Marcj het volgende:
Of je een geaard stopcontact hebt kun je zien aan twee metalen plaatjes die naast de twee gaten aanwezig zijn :)

Ok, geaard stopcontact heb ik... maar dat help dus niet, want ik trek m'n stekker van m'n pc uit als ik hem afzet. Misschien EERST TV Kabel eruit, dan pas stekker?

Nou, verwarming stond op, heb ik mooi effe mijn handen verbrand... ik voel me nog steeds een duracell konijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 20:32 schreef dawsie het volgende:
Ik heb een Hauppage TV Kaart
Had ik ook. is niet op te lossen, kutkaarten!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Op zondag 18 november 2001 20:42 schreef dawsie het volgende:
Nou, verwarming stond op, heb ik mooi effe mijn handen verbrand...
Doe je hem ff uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 20:42 schreef Panzer het volgende:
Laat eens een pic van je kapsel zien >:)

Aarden blijft de enigste optie :).
m'n ar is maar 2mm, maar het staat rechter dan anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 20:40 schreef Jaded het volgende:

[..]

Wat maakt dat uit ?
dat ik geen kachel heb om hem aan te aarden? :)
zit aarding niet in de grond :? Waar kan ik aarden op bovenverdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnivorous1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 17:34
heb hetzelfde probleem met mijn pinnacle PCTV rave dat baggerding doet het in 3 verschillende pc's, dat betekent in mijn geval twee verschillende kasten ( ik heb de kaart al een tijdje ) en maar één van die kasten stond op wieltjes..... en nee, niet in een geaard stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet gewoon een draatje tussen je pc en de kabel aansluiting leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Op zondag 18 november 2001 20:44 schreef dawsie het volgende:

dat ik geen kachel heb om hem aan te aarden? :)
Kachel is in dit verhaal ff synoniem voor verwarming he. En elke verwarming is geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 20:43 schreef BasjeBanaantje het volgende:

[..]

Had ik ook. is niet op te lossen, kutkaarten!!!
Dat het kutkaarten zijn wist ik ook al (kutdrivers, bah)
had jij ook stroom erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is electrocutie niet dodelijk ? Dit is dus gepost door een geest ? Wat doet het er dan nog toe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 20:45 schreef dennievg het volgende:
je moet gewoon een draatje tussen je pc en de kabel aansluiting leggen
Kun je ff mini guide maken? heb hier totaal geen verstand van... wat voor draadje, staaldraad dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 20:45 schreef dawsie het volgende:

[..]

Dat het kutkaarten zijn wist ik ook al (kutdrivers, bah)
had jij ook stroom erop?
Ja! Ligt nu allang eruit! Omdat ik een kreupele poot had na een paar weken van de volts die door mijn kladden werden gehaald en omdat de drivers zo k*t als een stier waren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 20:45 schreef Carnivorous1 het volgende:
heb hetzelfde probleem met mijn pinnacle PCTV rave dat baggerding doet het in 3 verschillende pc's, dat betekent in mijn geval twee verschillende kasten ( ik heb de kaart al een tijdje ) en maar één van die kasten stond op wieltjes..... en nee, niet in een geaard stopcontact....
hoe heb je t dan opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

Ik weet nog een veel betere manier van >:) ontaarden >:) maar goed, aarding via een wandcontactdoos is het beste, kijk uit als je een coax netwerkje heb.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 20:47 schreef Twarp het volgende:

[..]

Ik weet nog een veel betere manier van >:) ontaarden >:) maar goed, aarding via een wandcontactdoos is het beste, kijk uit als je een coax netwerkje heb.
nu ik er aan denk, aan mijn kabelmodem hangt ook een draadje dat aan de stekker hangt... soort speciaal blokje waar de stekker in moet, en dat moet dan in de stekkerblok....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-10 13:56

Dark

who tweaked the light?

je hebt denk ik last van een aardlus, die ontstaat doordat de kabel van de tv een eind verderop geaard is (bv. in het verdeelstation) dan je pc.

voorkomen is makkelijk m.b.v. een soldeerbout en 2 condensators van 10n/250v.

gewoon de ader en mantel via de condensators aansluiten, op die manier wordt het rf-singnaal doorgelaten, terwijl je wel het circuit onderbreekt voor de lage frequenties.

Ik ben geen expert ofzow, maar de tv kabel aansluiten via 2 condensators is al zo oud als kabel zelf, en dat werkt iig. of ik de theorie helemaal goed uitleg weet ik nie, hang me er niet aan op ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoe haal je stroom van je zelf:
Ga met je klauw eens hangen aan de dichtsbijzijnste waterkraan. Is al stuk beter :P .

Een geaard stopcontact heb 3 draadjes. 2 die wisselend + en - zijn. Middelste is aarde. Meestal heb je in de keuken en badkamer een geaard stopcontact.

Als ik jouw was zou ik ff simpel ijzerdraadje van je pc aan iets geaard vastmaken. Verwarming is volgens mij best, gewoon onder de vloerbedekking door bijv. Op het signaal van de coax kabel voor je tv-kaart staat ook stroom. Als ik bij de tv beneden het binnenste van de coax kabel aanraak krijg je ook een klein schokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 20:57 schreef wwillem het volgende:
Hoe haal je stroom van je zelf:
Ga met je klauw eens hangen aan de dichtsbijzijnste waterkraan. Is al stuk beter :P .
aaaahh bedankt, al veel beter! Wel nog pijn in mijn nek... ik ga Hauppage maar eens aanklagen!
Een geaard stopcontact heb 3 draadjes. 2 die wisselend + en - zijn. Middelste is aarde. Meestal heb je in de keuken en badkamer een geaard stopcontact.
zal overal wel geaard zijn zeker?...
Als ik jouw was zou ik ff simpel ijzerdraadje van je pc aan iets geaard vastmaken. Verwarming is volgens mij best, gewoon onder de vloerbedekking door bijv. Op het signaal van de coax kabel voor je tv-kaart staat ook stroom. Als ik bij de tv beneden het binnenste van de coax kabel aanraak krijg je ook een klein schokje.
Ja aan die kabel zelf heb ik ook al aangehangen... onder vloer gaat niet, het zijn tegels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 18 november 2001 21:02 schreef dawsie het volgende:
zal overal wel geaard zijn zeker?...
Neej, de normale stekkersdozen hebben gewoon 2 pinnentjes. Een + en en -, als er aan de boven en onderkant van die ijzere klemmentjes zitten, istie geaard. Kijk maar eens in de keuken, dan weet je wat ik bedoel.

En nog wat, de buitenste mantel van een coax kabel dient ter voorkoming van storing, maar volgens mij kan je die ook wel gebruiken als aarde. Geen idee of dit klopt hoor, je signaal kan iets slechter worden, maar je kan het allicht proberen;

Koop een splitter, zet die op de tv-in van je tv kaart en sluit de andere kant van de splitter aan op de kabel. De buitenkant van die splitter zet je tegen de rand van je systeemkast zodat die contact maakt. Splitter kost 3.50 bij de gamma/doeland. Op deze manier is je pc dan, als het goed is, geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 20:40 schreef Schum1 het volgende:

gewoon een geaard stopcontact regelen voor bij je pc, want de stroom die blijft hangen kan ook je hardware doden :(
Gaat ook zo lekker als je met je pc op de tweede verdieping zit, en er is voor de rest geen aarde op de hele verdieping |:( , maar het kan idd je hardware dooien, dus wel oppassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op zondag 18 november 2001 21:28 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

Gaat ook zo lekker als je met je pc op de tweede verdieping zit, en er is voor de rest geen aarde op de hele verdieping |:( , maar het kan idd je hardware dooien, dus wel oppassen
hoezo hardware dooien :?

ik snap het echt niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles en iedereen is zeg maar statisch geladen, maar je ontlaad jezelf talloze keren per dag door iets aan te raken (verwarming, waterleiding, geaard stopcontact, etc.)Maar als je op een gegeven moment je pc aanraakt, of hardware, kan er zon stroom doorheengaan dat t gewoon kapotgaat. Daarom zijn pc's geaard, alleen als je stopcontact niet geaard is, heb je een probleem (hoeft niet per se)Dus moet je een andere manier van aarde verzinnen (lijntje naar verwarming, etc) Zo werkt dat ongeveer geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij was er laatst een topic over de gevaren van aarden via de kachel etc.

-edit-
heb de link waar t om ging gevonden: http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/aarding.html
-/edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet gewoon een draatje tussen de stalen kast van je cumpu en de randaarde van de kabel aansluiting(het buitenste ijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 15:33

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Jah idd ..

Kun je niet gewoon een snoer bij de trap naar beneden gooien en dan beneden aardpunt opzoeken?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 21:45 schreef ing._Buttje het volgende:
Jah idd ..

Kun je niet gewoon een snoer bij de trap naar beneden gooien en dan beneden aardpunt opzoeken?
ja heel erg netjes :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023

Ik heb een keer van een goede vriend gehoord van mij, dat hij de verwarming beet pakte om zich te onladen....
En daar bij de PC er bij vastpakte >:) >:) >:) >:) >:) >:)
En toen kreeg hij me toch een OPDONDER :Y)

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ijzerdraadje van je kast naar de kachel/verwarming.
Die zijn altijd geaard, zover ik weet.
Nope ...doorgaands alleen in de bad kamer..
Stekker omdraaien wil ook wel eens helpen (aarde is beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
geen zin om alles te lezen maar er staat ook nog spanning op je TV kaart...vanuit jouw coax...dus die komt er ook nog eens bij..dus is de schok nog groter...dus aarding is aan te rade..

En gelieve NIET op de verwarming...Want zow is een oud peeceetje van mij DOOD gegaan...tja kans 1 op 100000 dat de bliksem in de verwarmingsketel slaat :P

maar een geaard stopcontact is meestal naar binnen en er zitten onder en boven 2 metalen/koperen Stukjes die op het ijzer/koper komen van de stekker..

Verder...geen zin heb geen les electro vandaag de dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 09:38
Draai je stekker om in het stopcontact, hielp bij mij :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Niet online
Hauppauge (sorry als het fout gespeld is) TV kaart heb ik ook, nergen last van nooit gehad ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnivorous1
  • Laatst online: 21-01 17:34
Op zondag 18 november 2001 20:47 schreef dawsie het volgende:

[..]

hoe heb je t dan opgelost?
Niet, kaart ligt in lade te rotten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Op zondag 18 november 2001 23:50 schreef nigelator het volgende:
Draai je stekker om in het stopcontact, hielp bij mij :)
dan heb je gewoon rare contactdoos..want ~spanning veranderd steeds van pool..dus dat maakt op zich niets uit..:?

ooit wel eens electrotechniek gehad...zoja weet je het zonee

er is geen - eigenlijk op wisselspanning...dus je ken wel vrolijk zeggen hey die blauwe draad hé ken ik gewoon aanzitten zonder dat ik 10Mter wegschiet..nee dus..geloof me..me knows toen ik nog niets wist |:(

ps was wel lekkerrr >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39
Het is heel simpel. Een stopcontact met randaarde (zie plaatje) is het eboge dat in verbinding staat met de aard elektrode uit je meterkast. Water, CV, gas, whatever dus niet. Het enige dat je kan doen is een geaarde kabel uit een plek waar dat dus wel is omhoog trekken.

Afbeeldingslocatie: http://www.zbergen.demon.nl/wcd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 09:56
Tja, misschien een electromonteur langs laten komen??? lijkt me geen slecht idee als ik zo hoor hoe je de electrische installatie thuis hebt zeg. Ik zou daar voor geen goud willen wonen.....
Wel handig overigens als je zoveel stroom in je lichaam hebt. Je hoeft maar langs een lamp te lopen en hij gaat branden. Maar anyway, gewoon een aarddraad naar boven trekken. Da's niet het moeilijkste. Wel wat werk, maar t is het zeker waard

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 18:29

deadinspace

The what goes where now?

Voor alle mensen die over hun TVkaart zeiken:

Dat is hardstikke normaal.
De aarde van de TV-kabel 'zweeft' ten opzichte van de aarde van het stopcontact. Dat wil zeggen dat tussen de aarde van het stopcontact (en van de verwarming en de grond, enz) en de aarde van je TV-kabel makkelijk 50 volt kan staan.
De TV-kaart isoleert de aarde van je computer voor een groot gedeelte van de aarde van je TV-kabel, dus als je computer geaard is, is je computerkast gelijk met de grond/verwarming/whatever. De TV-kaart vangt dan het spanningsverschil op tussen je kast en de aarde van de TV-kabel.
Als je computer niet geaard is, lekt de spanning van de aarde van de TV-kabel dus naar de kast (dit gebeurt ook als je computer geaard is, maar dan wordt deze spanning meteen afgevoerd omdat hij geaard is) en wordt de kast als het ware opgeladen.

Een computer moet officieel altijd geaard aangesloten zijn, en jullie merken nu waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 09:56
dat t normaal is weet ik ook wel, maar dat je onder stroom komt te staan is ietsjes minder normaal. En dat je op de bovenverdieping helemaal geen aarde hebt hangt tegen het onverandwoorde aan........

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 18:29

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 19 november 2001 00:36 schreef kroegtijger het volgende:
dat t normaal is weet ik ook wel, maar dat je onder stroom komt te staan is ietsjes minder normaal.
Nee, als je computer ongeaard is, is dat ook normaal.
En dat je op de bovenverdieping helemaal geen aarde hebt hangt tegen het onverandwoorde aan........
Voldoende aardingsmogelijkheden zijn bij de woningbouwwet verplicht meen ik, dus ja, dat is onverantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39
Op maandag 19 november 2001 00:43 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Nee, als je computer ongeaard is, is dat ook normaal.
[..]

Voldoende aardingsmogelijkheden zijn bij de woningbouwwet verplicht meen ik, dus ja, dat is onverantwoord.
mwah dat hangt weer af van de leeftijd van het huis etc. etc. vroeger keurde het (gemeentelijk) nutsbedrijf de installatie, dat gebeurt niet meer (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
huis is 5 jaar oud, en m'n stekkerdoos heeft randaarde. ik denk dat het komt omdat ik eerst m'n stekker uittrek enb dan pas de tv kabel...

zal wel schrikken zijn als ik volgende keer naar een LAN moet...

wel raar, heb tv kaart al een jaar, heb er nog maar 2 maand last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Volgens de installatievoorschriften is het verboden in dezelfde ruimte geaarde en ongeaarde stopcontacten te hebben. Hierdoor zit er doorgaans geen randaarde in de woonkamer. Die voorschriften zijn enigzins verouderd maar nog steeds van kracht.
Als je je computer aardt kon het wel eens zijn dat meteen zo gauw je hem inplugt, de aardlekschakelaar uitvalt. Het kan zijn dat je voeding stuk is. De netaansluitingen zijn vaak met kleine condensatortjes aan massa gelegd en die kunnen weleens lek raken. De TV-kabel moet je sowieso isoleren met condensatortjes, al is het alleen maar om brom in je geluidskaart te vookomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oplossing voor je probleem is de eenvoud zelve:

Draai de stekker van je tv om en je hebt nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-09 13:25

snoei

kabels... :D

hang er zo'n rubber staafje (of wat dan ook) onderaan, net zoals bij een auto!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 13:08 schreef snoei het volgende:
hang er zo'n rubber staafje (of wat dan ook) onderaan, net zoals bij een auto!!
Wat heb je daar nou weer aan? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Laatst online: 20-09 20:27

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Als je electrocutie problemen verholpen zijn als je de stekker omdraait, dan heb je volgens mij het probleem gevonden. M.a.w. het apparaat lekt stroom van de fase(1) naar de aarde. Als je de stekker omdraait dan gaat er stroom van nul(1) naar de aarde (als je nog van noemenswaardige stroom kunt spreken). Zorg er dus iig voor dat je een degelijke voeding hebt. Bovendien kan ik de oplossing met condensatoren warm aanbevelen.
Wat betreft de regelgeving over aarding: toen ik nog op de MTS zat was het zo dat aarding niet overal verplicht was. Als ik me niet vergis moet er tegenwoordig in elke kamer een geaarde stopcontact aanwezig zijn.

(1) Fase is plus, Nul is min

You only live once, so live to the max's

Pagina: 1