Netwerk ==> Linux, welke wel en welke niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik zou dus (als sysadmin van heel me huis :P (zijn toch wel 12+PC's)) een groot deel (lees: bijna alles) op Linux willen zetten omwille van snelheid, stabiliteit...

Nu, ik game ook wel wat. Dus, een PC met WinXP (of andere smaken van Win32) is een must... Verder is er een laptop die omwille van driverissues ENKEL Win2000 kan draaien (andere Win32 smaken liepen niet (95, XP, ME, 98, 98SE hebben allemaal gefaald)) dus dan zitten we al aan 2 PC's...

Dan, een ander probleem. We hebben een fileserver nodig voor MP3's, films, archives, backups... Linux is dus ideaal, maar ik vraag me af wat ik dan moet doen om de PC's onderling te laten communiceren. Samba is al vroeger geprobeerd, heb er uiteindelijk een kennis van ons moeten bijhalen (Linux guru (8>) en die heeft hier 6 uur bezig gezeten met Samba. Nada dus ;(

Verder moet er ook NetBIOS gedraait worden omwille van een printservertje. IPMasquerading (NAT server) is een SMC Barricade. Dat zou geen probleem mogen opleveren, maarja...

Tips/comments?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Schone Slackware 8.0 install : Samba werkt direct af install, en als je een nieuwe share nodig hebt : config aanpassen en het werkt ook direct...

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Voor het netwerk heb je toch echt samba nodig. Als het zelf aanpassen van je smb.conf niet lukt probeer het dan eens met webmin of swat (swat kan ik je dan echt aanraden, dan moet het echt wel lukken). Anders moet je van iedere pc een ftpserver maken :+

• lvh
FTP server was eigenlijk het eerste idee voor een backupserver :+
Nou, THX anyway...
Op zondag 18 november 2001 20:33 schreef x-wolf het volgende:
Voor het netwerk heb je toch echt samba nodig. Als het zelf aanpassen van je smb.conf niet lukt probeer het dan eens met webmin of swat (swat kan ik je dan echt aanraden, dan moet het echt wel lukken). Anders moet je van iedere pc een ftpserver maken :+

• lvh
Ehm, ik ben wel een n00b in Linux en varianten. Is slackware niet iets gerichter naar de "ietsjes geavanceerdere user"?
Op zondag 18 november 2001 20:33 schreef Kippenijzer het volgende:
Schone Slackware 8.0 install : Samba werkt direct af install, en als je een nieuwe share nodig hebt : config aanpassen en het werkt ook direct...

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Elke willekeurige Linux distro is uitermate geschikt voor mensen die niet analfabeet zijn... Voor de naderen is er RedHat...

• lvh
LoL: leuke quote :P :P
Hehehe, lol :o :o :+
Op zondag 18 november 2001 20:47 schreef Kippenijzer het volgende:
Elke willekeurige Linux distro is uitermate geschikt voor mensen die niet analfabeet zijn... Voor de naderen is er RedHat...

• lvh
Enneuh, slackware en andere (SuSE bv.) doorheen is geen probleem?

• lvh
OK: klein ideetje.
Printserver en SMC Barrcade wegsmijten, en een klein servertje in de plaats die tevens kan dienen voor andere doeleinden.

[u]Voordelen:[/u]
Kan je ook een FTP/mailserver/fileserver etc van maken
Kan je upgraden (als dat nodig zou zijn)
Veel instelbaarder
Veel betrouwbaarder (je weet zeker wat er allemaal gebeurt

[u]Nadelen:[/u]
Stroomverbruik :?
Prijs :?

Bij de nadelen telt prijs niet mee, ik heb hier wel nog wat PC's staan die "geschikt" voor een servertje zouden kunnen zijn.

[edit1]
Zinnetje afgemaakt ;)
[/edit]

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Op zondag 18 november 2001 20:33 schreef Kippenijzer het volgende:
Ik zou voor E-smith gaan. Dat is gebaseerd op RedHat en installeert zich als file server/gateway/router/firewall/print server etc.

Erg simpel om om te zetten (15 min werk), goede grafische bedieningsinterface en gratis verkrijgbaar.
Uiteraard kun je -als je daar zin in hebt- het geheel compleet naar je hand zetten.Het is tenslotte Linux. Standaard doet het echter al alles wat jij wilt. :)

Zie http://www.e-smith.org

Hier kun je gewoon een iso (1 cd) krijgen.

Een grafisch werkstation kun je er niet mee maken....Voordeel is dus dat een 486je nog volstaat. :)

Verwijderd

Ik lees dat wel vaker dat Slackware moeilijk te installeren is. Vooral als server valt dat echt mee. Kwestie van even kritisch de files doorkijken in /etc/rc.d en dan met name rc.modules. Vandaag ook weer gebleken, heb in een uurtje Slackware 8 systeem met X-Windows, laatste kernel etc. geinstalleerd en geconfigureerd.

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Op zondag 18 november 2001 20:30 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
[..]

Dan, een ander probleem. We hebben een fileserver nodig voor MP3's, films, archives, backups... Linux is dus ideaal, maar ik vraag me af wat ik dan moet doen om de PC's onderling te laten communiceren. Samba is al vroeger geprobeerd, heb er uiteindelijk een kennis van ons moeten bijhalen (Linux guru (8>) en die heeft hier 6 uur bezig gezeten met Samba. Nada dus ;(

[..]
Ik had samba na een 30 minuten al up. Dus ik snap niet wat jullie precies gedaan hebben maar goed...

Debian is precies wat je nodig hebt hij rout je internet door hij kan voor samba zorgen (heb ik ook) Hij kan in principe ook nog een server voor games draaien dus..

* active2 vind Debian de beste keuze

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• lvh
Ehm, naja, veel uiteenlopende ideeen, maar Slackware zal ik wel denk ik gebruiken voor het gros van de dingen. RedHat, is dat echter dan aan te raden voor zowel de servertjes en workstation of issut vrouwelijk geslachtsdeel? (:P)

Ehm, en nog iets: ik ga een klein desktoppie onder de TV zetten om MP3's, films, radio enz. te spelen. Zou ik hiervoor Windhoos gebruiken aangezien ik daar goede software enzo voor ken? DivX moet ook kunne, ehm, denk eraan, ik ben noob, gaat dit goed op Linux?

• lvh
Niemand?
<]Schop[>

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Op maandag 19 november 2001 21:01 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Ehm, naja, veel uiteenlopende ideeen, maar Slackware zal ik wel denk ik gebruiken voor het gros van de dingen. RedHat, is dat echter dan aan te raden voor zowel de servertjes en workstation of issut vrouwelijk geslachtsdeel? (:P)

Ehm, en nog iets: ik ga een klein desktoppie onder de TV zetten om MP3's, films, radio enz. te spelen. Zou ik hiervoor Windhoos gebruiken aangezien ik daar goede software enzo voor ken? DivX moet ook kunne, ehm, denk eraan, ik ben noob, gaat dit goed op Linux?
Dit heb ik al een keer eerder gezegd iemand die een beetje doorzettingsvermogen toont moet als server Debian gaan draaien overigens is Slackware ook goed. Maar met Debian heb ik nou eenmaal goeie ervaringen.

Over het tweede gedeelte kunnen we heel eenvouding doen als je zorgt dat je een stille hd hebt dan is linux er perfect voor maar je moet er wel voor zorgen dat hij van afstand te bedienen is en zo...

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• lvh
Welke proggie raad je dan aan?
Is Debian "iets" gebruiksvirendelijker dan Slackware?
Op maandag 19 november 2001 22:53 schreef active2 het volgende:

[..]

Dit heb ik al een keer eerder gezegd iemand die een beetje doorzettingsvermogen toont moet als server Debian gaan draaien overigens is Slackware ook goed. Maar met Debian heb ik nou eenmaal goeie ervaringen.

Over het tweede gedeelte kunnen we heel eenvouding doen als je zorgt dat je een stille hd hebt dan is linux er perfect voor maar je moet er wel voor zorgen dat hij van afstand te bedienen is en zo...

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op dinsdag 20 november 2001 19:53 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Welke proggie raad je dan aan?
Is Debian "iets" gebruiksvirendelijker dan Slackware?
[..]
veelen zeggen van wel

bij debian wordt volgens somige nog te veel voor gedaan. ik zou het niet weten want ik heb nog niet met slackware gewerkt :)

Verwijderd

Ik heb linux geleerd onder slackware (was goed te doen) maar ben overgestapt op debian om een hele simpele reden:
Apt-Get

Je installeerd eerst met 5 floppen je basis systeem en vervolgens doe je:
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get install pakketnaam1
apt-get install pakketnaam2
enz
de pakketten woorden gedownload en gesinstalleerd je kan de namen opzoeken op packages.debian.org
Op deze manier heb je perfecte controle over wat er wel en niet op je systeem staat immers er staat niks op wat jij niet wil! Zeker voor de newbie erg handig bij een andere distro zal je al snel typical doen en dan installeert ie van alles waar je niks aan hebt.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

mensen, gnu/linux is gnu/linux. het is niet zo dat de ene distro VEEL beter is dan de andere (kleine verschillen daargelaten). Houd hier toch eens mee op...

ps. de nadruk ligt op 'iet VEEL' en niet op 'niet'. Er zijn dus wel verschillen, maar niet zoveel dat je er dagelijks 6 topics over moet openen...

• blaataaps
  • Niet online
ultimate: volgens mij heb je maar 2 floppen nodig om debian te installeren, base.tgz kan ie al van internet plukken volgens mij.

Verwijderd

Sja met zoveel bakken, waarom probeer je niet een paar uit. Welke ik zou nemen in volgorde van voorkeur:
Slackware, slackware, slackware, debian, RedHat en evt SuSE. Slack en debian ook erg geschikt als server/firewall/router. :) SuSE en RedHat (evenals slackware & debian) als desktop.

• lvh
Dus: Slack voor server en Rodehoed voor desktops...
Mag voor me pa veel voorgedaan worden ;)
Met mijn kennis van ls shutdown en ander sta ik al verder dan me pa :P

Maareuh, voor een server (lees: fileserver, printserver, inet server ETC) zou ik dus eentje kunnen maken met enkel een netwerkkaart (2 dan) en een powerkabel, en alles regelen met telnet (lees: SSH, telnet is vanwege duidelijke redenen niet gewenst, pa moet met poten van rootpassword afblijven, veel te veel kans dattie het naar de klote doet ;))
Op woensdag 21 november 2001 02:12 schreef janjanjansen het volgende:
Sja met zoveel bakken, waarom probeer je niet een paar uit. Welke ik zou nemen in volgorde van voorkeur:
Slackware, slackware, slackware, debian, RedHat en evt SuSE. Slack en debian ook erg geschikt als server/firewall/router. :) SuSE en RedHat (evenals slackware & debian) als desktop.

• lvh
Nog een vraag: die inet server moet dus oa. NAT doen.

1. HOE?
2. Waar heb je ingodsnaam een router voor nodig in je netwerk?

Verwijderd

Je Linux bak kan fungeren als router, dat hoeft niet perse. NAT doe je met ipchains (kernel 2.2.x) of iptables (kernel 2.4.x). Voor Slackware kun je op http://www.slackware.com/book/ info vinden hoe dat werkt en hoe te installeren. Bij Slackware 8.0 vind je een 2.2.19 kernel (default) en een 2.4.5 kernel (bij eerste prompt van bootcd bare245.i intypen).
Over hoe NAT op te zetten kun je op allerlei websites informatie vinden (zoeken op firewall/iptables).
Succes :)

• yeadder
  • Niet online
Op woensdag 21 november 2001 13:32 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Nog een vraag: die inet server moet dus oa. NAT doen.

1. HOE?
2. Waar heb je ingodsnaam een router voor nodig in je netwerk?
om het verkeer dat tussen het internet en jou netwerk te regelen

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Op woensdag 21 november 2001 13:28 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Dus: Slack voor server en Rodehoed voor desktops...
Mag voor me pa veel voorgedaan worden ;)
Met mijn kennis van ls shutdown en ander sta ik al verder dan me pa :P

Maareuh, voor een server (lees: fileserver, printserver, inet server ETC) zou ik dus eentje kunnen maken met enkel een netwerkkaart (2 dan) en een powerkabel, en alles regelen met telnet (lees: SSH, telnet is vanwege duidelijke redenen niet gewenst, pa moet met poten van rootpassword afblijven, veel te veel kans dattie het naar de klote doet ;))
[..]
Ik zou nog steeds gaan voor E-smith (http://www.e-smith.org). Dat doet precies wat je wilt. Alles op afstand te configureren met ssh of grafisch via de browser. Bovendien is het op RedHat gebaseerd, dus makkelijk te upgraden. Waarom moeilijker doen dan nodig? :)

Het draait al een hele tijd bij mij met adsl. Ik heb er een webserver op draaien (www.biosign.nl), mail, ssh, samba en nog wat dingetjes.

Slackware en RedHat zijn prima distros hoor, daar niet van, maar nogmaals dit is een distro puur en alleen bedoelt om netwerk faciliteiten te leveren op een zo eenvoudig mogelijke en veilige manier. En wil je meer, dan kun je die e-smith distributie gebruiken als startpunt en beginnen met tweaken. Het blijft tenslotte gewoon Linux.

O ja, het is kosteloos, dus waarom probeer je het niet gewoon. Een iso downloaden en starten maar. Binnen een half uur heb jij je server draaien.

Overigens heb ik geen aandelen van het bedrijf dat support op e-smith geeft :)

Mocht je vragen hebben dan kun je altijd even mailen (rene@nederhand.nu). Succes.

• lvh
Dus da's quasi hetzelfde als een gewone NAT?
Op woensdag 21 november 2001 14:05 schreef yeadder het volgende:

[..]

om het verkeer dat tussen het internet en jou netwerk te regelen

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

get freeBSD !!

goedremote up to dat ete houden...

wel ff door install heenbijten !!

IPF.Rules!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• lvh
Nog een vraagie: FREESCO of andere Linuxdistro's?
Ik bedoel, heb hier nog wel een 486 met floppy ;)
Op woensdag 21 november 2001 13:47 schreef janjanjansen het volgende:
Je Linux bak kan fungeren als router, dat hoeft niet perse. NAT doe je met ipchains (kernel 2.2.x) of iptables (kernel 2.4.x). Voor Slackware kun je op http://www.slackware.com/book/ info vinden hoe dat werkt en hoe te installeren. Bij Slackware 8.0 vind je een 2.2.19 kernel (default) en een 2.4.5 kernel (bij eerste prompt van bootcd bare245.i intypen).
Over hoe NAT op te zetten kun je op allerlei websites informatie vinden (zoeken op firewall/iptables).
Succes :)

• EWS99
  • Laatst online: 07:24
Tja, verwacht van freesco niet te veel he. Het werkt prima om je internet te routen. Samba lukt ook wel. Verder kun je er nog Apache op kwijt met php ondersteuning, maar Mysql is te veel gevraagd (zou wel moeten kunnen, maar ik heb het nog niet werkend :( ).
Als je Freesco ff aanzwengeld, en daarna laat draaien, zonder er aan te komen, doet hij uitstekend zijn werk :). Het is gemakkelijk te configgen, en weinig onderhoud achteraf.
Als dit is wat je zoekt, dan is freesco een geschikte keus.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• lvh
Backupserver + Fileserver (MP3 video etc.) + NAT server + router (is dat nu hetzelfde) + mailophaalserver + SSH server (voor administratie) = iets te veel voor FreeSco?
Op donderdag 22 november 2001 09:02 schreef hardrocker het volgende:
Tja, verwacht van freesco niet te veel he. Het werkt prima om je internet te routen. Samba lukt ook wel. Verder kun je er nog Apache op kwijt met php ondersteuning, maar Mysql is te veel gevraagd (zou wel moeten kunnen, maar ik heb het nog niet werkend :( ).
Als je Freesco ff aanzwengeld, en daarna laat draaien, zonder er aan te komen, doet hij uitstekend zijn werk :). Het is gemakkelijk te configgen, en weinig onderhoud achteraf.
Als dit is wat je zoekt, dan is freesco een geschikte keus.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vergeet Linux, go *BSD :)

• EWS99
  • Laatst online: 07:24
Op donderdag 22 november 2001 13:00 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Backupserver + Fileserver (MP3 video etc.) + NAT server + router (is dat nu hetzelfde) + mailophaalserver + SSH server (voor administratie) = iets te veel voor FreeSco?
Zou net kunnen, alleen mailophaalserver weet ik niet, geen ervaring mee. Als het daar bij blijft zou FreeSCO voldoende zijn.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• lvh
Tja, ik denk dat ik eerst in RH de basiscommands leer en later als ik een beetje vaardiger ben anderen zal proberen...

Thx voor al de hulp mensen...
Op donderdag 22 november 2001 15:35 schreef hardrocker het volgende:

[..]

Zou net kunnen, alleen mailophaalserver weet ik niet, geen ervaring mee. Als het daar bij blijft zou FreeSCO voldoende zijn.
Pagina: 1