tweaken anno 2001+ stilte vs performance gain

Pagina: 1
Acties:

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:15

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Laat ik er eens een stelling tegenaan gooien.

Tweaken zal in de (zeer) nabije toekomst meer gericht zijn op stillere pc's dan op de MHz race.

De huidige pc's hebben:
code:
1
2
3
* meer dan voldoende power
* genereren nog steeds teveel hitte
* het koelen van die 'powerhouses' gaat gepaard met teveel lawaai

Als wij, OC-happy tweakers, dus nog meer MHz willen hebben, zal er nog meer lawaai (waterkoeling uitgezonderd) ontstaan om de hitte onder controle te houden.

Het weegt eigenlijk niet op om een koeler van F 200,00 te kopen om (ik noem maar wat) 200MHz te winnen, een snellere cpu (met name van AMD) kost immers een vergelijkbaar bedrag.
Begrijp me goed, ikzelf kan het nog steeds niet laten om mijn pc's over te klokken, maar de laatste tijd besteed ik meer aandacht aan het onder controle houden van de temperatuur met een minimum van geluid :)
Er gaat b.v. wel een dikke Alpha 8045 op, maar die rust ik dan niet uit met de gebruikelijke Delta turbines, maar met een stillere Coolermaster of Pabst fan. Het resultaat is dan toch een koelere en stillere cpu 8-)

Alles hangt natuurlijk af van een evenwichtige airflow in je kast. Met evenwichtig bedoel ik voldoende windverplaatsing zonder gelijk een windkracht 6 geluid te horen.
Dit is natuurlijk te bereiken door grotere fans te gebruiken en die op een lager toerental te laten draaien, b.v. met de 7 volts truc. Maar het kan nog preciezer met een draadgewonden potmeter(ook wel rheostat genoemd), hiermee kan je dus precies het toerental uitzoeken wat het stilste is en toch nog genoeg koelt.
De grotere fans hebben ook minder noawe doorgangen (duh), en veroorzaken daardoor ook minder 'geblaas'. Het vervangen van de standaard perforatie in de kast voor een flinke fingerguard, zorgt ook voor minder luchtgeruis.

Natuurlijk is de temperatuur van een stille pc hoger dan dezelfde pc wanneer alle fans op volle toeren meeblazen, maar zolang de pc binnen aanvaardbare waardes blijft is het imho een prima getweakte bak *D

Dus, grotere fans op een lager toerental in een goed doorluchtende kast.
:Y)

Maar er zijn nog veel meer 'stille' trucjes (buiten het verplaatsen van de pc naar een andere ruimte natuurlijk;))

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Botoo, helemaal met je eens. Dit alles zal in onze Silence Promo FAQ opgenomen worden 8-)

In plaats van het actief koelen, kunnen sommige onderdelen ook passief gekoeld worden met grotere heatsinks *D

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Mijn stelling : Er is een goed compromis mogelijk tussen overklokken en stiller koelen. :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Neb, ik spot een possible SPC prospect in de gedaante van Mr_Atheist :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Hoe harder het geluid van men fans is, hoe harder ik m'n versterker zet sim-pel.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:16

bitflusher

flushed die *** pc

ik denk dat alle pc koelingen langzaam overgaan naar water.

kitjes worden steeds goedkoper, FAQ's steeds simpeler

als je kijkt naar auto's en scoorers zie je dat die ook water zijn gaan koelen voor preformance en betrouwbaardere koeling!

auto en scootermonteurs kunnen nu allemaal watersystemen onderhouden, de computerboeren moeten dat ook leren. de tweakers kunnnen het voor een deel al!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Het zal nog wel even duren. Maar het komt er wel op neer.

Waterkoeling rulez. Stil en top performance. Helemaal met peltiers. Maar dat is wat anderes.

Waterkoeling is Koel, Stil, Steeds goedkoper. Iedere tweaker met twee linker handen kan nu al waterkoeling installeren. Diegene die wat meer wil die koopt alles appart en de watertweakers maken natuurlijk alles zelf :).

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 19:23 schreef bitflusher het volgende:
Er zijn altijd mensen die deze overstap niet willen/kunnen maken. Vragen, die deze groep tweakers hebben, over het stiller maken van hun systeem, kunnen ten allen tijde terecht bij het Silence Promo Team ;)

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

Heej toevallig... Ik ben vandaag juist bezig geweest om het geluid terug te dringen door middel van het uitschakelen van verschillende casefans.

De temperatuur schoot gelijk omhoog :( terwijl het volume maar iets daalde :(:(

Nu moet ik iets anders bedenken... (waterkoeling bijvoorbeel, alleen dat kost weer wat extra centen, terwijl ik die casefans toch al een tijd heb...)

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Snijkoek:
...Ik ben vandaag juist bezig geweest om het geluid terug te dringen door middel van het uitschakelen van verschillende casefans.
Zet die fans niet uit maar op 7 volt?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 19:40 schreef botoo het volgende:
Zet die fans niet uit maar op 7 volt?
Yep, minder airflow is altijd nog beter dan helemaal geen airflow :)

Verwijderd

Ik verwacht binnen 5 jaar in veel kasten waterkoeling ingebouwd. OP het moment vind ik het best leuk al dat lawaai :) maandag krijg ik weer meer fans :) alleen nog ff fanbus in elkaar maaien

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
Op zondag 18 november 2001 19:19 schreef Lomu het volgende:
Hoe harder het geluid van men fans is, hoe harder ik m'n versterker zet sim-pel.
tot je doof bent

he wat??

kijk daar heb je het al

Verwijderd

Fijn is dat wanneer je een verslag aan het typen bent ofzo. Je kunt duidelijk zien dat jouw pc niet stil is anders zou je wel anders piepen. (no offence)
Op zondag 18 november 2001 19:41 schreef Nebuchadnezzar het volgende:

[..]

Yep, minder airflow is altijd nog beter dan helemaal geen airflow :)
Waar heb je eigelijk airflow voor nodig? De enigste uitvoer die ik heb is een Papst 8412NGL (vario) en mijn case temp is 23c. :)

Verwijderd

hij snapt het nu de rest nog

• Schaapje_BlaaT
  • Laatst online: 21-08 15:17
hangt ervan af waarom mensen overclocken denk ik
als je overclockt voor de sport dan gaat het
om zo veel mogelijk performance
als je dan voor luchtkoeling kiest
dan is lawaai iets dat je voor lief neemt

als je overclockt omdat het goedkoper is dan een snellere processor (zoals ik), dan geef je dus minder uit voor de koelers en casefans, en doorgaans betekent minder koelprestaties ook minder lawaai, mijn casefan van 15 piek hoor je nauwelijks, en het helpt toch, en die Tennmax koeler (50 piek inclusief verzendkosten) hoor je een beetje maar is genoeg voor een flinke snelheidswinst

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

Ben het helemaal met je eens... ikzelf overklok tegenwoordig al niet eens meer. M'n athlon 1Ghz is snel genoeg en ik laat 'm liever op een wat lager voltage draaien zodat hij minder warmte genereerd en ik 'm makkelijker kan koelen (minder lawaai). Ik zit er zelfs al over te denken om een nieuwe athlon XP te kopen en deze onder te klokken zodat ik hopelijk nog ietsje meer performance heb dan m'n athlon 1Ghz @ een lagere temperatuur.

Het enigste wat me tegenhoudt is dat m'n mobo (MSI K7T Turbo) niet kan onderklokken :( Tenminste, hij kan het wel maar dan moet je een hele oude beta bios nemen. Bij de nieuwste biossen (die veel betere prestaties leveren en stabieler zijn), zijn de lagere multipliers gewoon niet aan te kiezen |:( En om nu op een lagere FSB te gaan draaien is ook wel weer wat zonde... ik heb al meeltjes naar MSI gestuurd om weer es een nieuwe bios voor powerusers te maken die wel nieuw en geoptimaliseerd is (ook ivm met 686B bug) en waarbij je zelf ook lagere multipliers mag kiezen. Helaas antwoorden ze niet echt... Een mogelijkheid is nog bruggen kleuren zodat hij altijd rapporteert als een lager geklokte processor, maar dat betekent brug verbindingen verbreken in mijn geval en dat is een kloteklusje.

Verder ben ik zowiezo nog lang niet tevreden met de stilte van m'n pc. Ik heb de PSU fan van m'n Aopen HQ45 vervangen door een Papst 8412NGL @ 7 volt, er zit een Silverado @ 6 volt op m'n processor en een Zalman ZM17CU op m'n Leadtek geforce 2 pro. Verder heb ik alle roostertjes en obstakels in de airflow verwijdert en hij is nu zeker stiller dan een average pc uit de winkel maar nog lang niet stil genoeg imho. Ik ga er binnekort serieus geld tegenaan gooien: nieuwe kast (groter, aluminium), de binnenkant daarvan ga ik bekleden met rubbertegels, ik ga een betere PSU kopen (zalman lijkt me wel wat aangezien hun producten echt stil zijn), ik ga dus waarschijnlijk een athlon XP kopen en een nieuwe arm uit de plus serie van Zalman voor m'n Zalman CNPS3100G zodat het een CNPS3100+ word. Verder komt er heel misschien nog een LCD scherm ipv van m'n huidige 15" Daewoo monitor aangezien die ook een beetje bromt en ik toch al toe ben aan een nieuwe.

En verder merk ik ook wel dat ik niet de enigste ben die tegenwoordig z'n pc ECHT stil wil hebben... er komen dan ook meer en meer producten op de markt die daarop inspelen (zalman, silverado, quietpc). Dit komt ook denk ik doordat de computer tegenwoordig steeds meer een vast onderdeel van de huiskamer word, zeker nu er al mensen zijn die de pc gebruiken voor het afspelen van divx films via de tv enzo. Men verlangt gewoon dattie dan stil is, aangezien je een dvd speler bijvoorbeeld ook niet hoort! Ikzelf wil gewoon rustig slapen en m'n tv kunnen verstaan zonder het volume xtra omhoog te hoeven doen...

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Strak verhaal PsyFlux, je hebt gelijk er zijn steeds meer mensen die er lol in hebben om een systeem niet alleen snel maar ook stil(ler) te maken.
Vandaar mijn stelling dat tweaken anno 2001+ meer in richting geruislozere systemen zal gaan.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Bijkomend voordeel van een stil systeem is merkbaar bij het afspelen van muziek. Dat lijkt (en is) een open deur, maar waarom word er veel tijd en moeite gestoken in het goed rippen en encoderen (talloze sites richten zich op de kwaliteit van de encoders) van je favoriete muziek zodat 'near-cd' kwaliteit het eindresultaat is en het vervolgens af te spelen in een lawaaikist?
Makes no sense 2me.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Op zondag 18 november 2001 22:41 schreef botoo het volgende:
Bijkomend voordeel van een stil systeem is merkbaar bij het afspelen van muziek. Dat lijkt (en is) een open deur, maar waarom word er veel tijd en moeite gestoken in het goed rippen en encoderen (talloze sites richten zich op de kwaliteit van de encoders) van je favoriete muziek zodat 'near-cd' kwaliteit het eindresultaat is en het vervolgens af te spelen in een lawaaikist?
Makes no sense 2me.
Ik ben het helemaal met je eens ;) zelfs met een koptelefoon op hoor ik m'n kast nog bijna erdoorheen :(
Maar natuurlijk komt daar binnenkort verandering in :P vrijdag ga ik m'n voeding zo stil mogelijk modden :)
Ik heb btw m'n icoon ff aangepast >:)

Verwijderd

ik ben het er gedeeltekijk mee eens, MAAR ik ik vind wel dat je een goed compromis moet zoeken tussen de hoeveel heid geluid dat ie maakt en de snelheid(ja ik kan het overclocken niet laten) maar ik moet idd niet me stereo harder moeten zetten alleen voor 10 mhz extra..

dus...gebruik watercooling >:) , clock niet zo ver over OF mod je kast zo dat ut geluid en de temp acceptabel blijft >:)

Verwijderd

Zit zeker een kern van waarheid in moet ik zeggen.. mjah.. het is en blijft een sport/hobby om toch zoveel mogenlijk uit je proc te halen.. (en dat natruulijk weer zo stil mogenlijk te houden)

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op zondag 18 november 2001 19:23 schreef bitflusher het volgende:

kitjes worden steeds goedkoper, FAQ's steeds simpeler

als je kijkt naar auto's en scoorers zie je dat die ook water zijn gaan koelen voor preformance en betrouwbaardere koeling!

auto en scootermonteurs kunnen nu allemaal watersystemen onderhouden, de computerboeren moeten dat ook leren. de tweakers kunnnen het voor een deel al!
maar dan het volgende: ik heb geen zin om elke week de boel in de gaten te houden of er nog wel geneog water inzit, viezigheid in de gaten houden, al dat soort onderhoudsklusjes...

en je PC moet natuurlijk wel makkelijk verplaatsbaar zijn... b.v. voor LANs enzo. :)

en als je met water werkt, heb je kans op lekken... (wet van murphy)

en aangezien water niet zo goed samengaat met electriciteit, wacht ik er nog effe mee. heb geen zin om mn systeem naar de donder te helpen :'(

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 12:07 schreef RonnieB82 het volgende:
maar dan het volgende: ik heb geen zin om elke week de boel in de gaten te houden of er nog wel geneog water inzit, viezigheid in de gaten houden, al dat soort onderhoudsklusjes...

en je PC moet natuurlijk wel makkelijk verplaatsbaar zijn... b.v. voor LANs enzo. :)

en als je met water werkt, heb je kans op lekken... (wet van murphy)

en aangezien water niet zo goed samengaat met electriciteit, wacht ik er nog effe mee. heb geen zin om mn systeem naar de donder te helpen :'(
Klopt precies!!! Dit is nou precies de doelgroep die het Silence Promo Crew probeert te bereiken en te helpen wanneer het nodig is.

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Persoonlijk denk ik dat de fabrikanten van cpu's en chipsets hier ook meeer aan zullen gaan denken. BV de nieuwe Via cpu en transmeta. We kunnen niet veel verder met aircooling gaan denk ik ja maybe nog straks naar 12x12 coolers maar dit zou zoveel ruimte in je kast vergen dat het niet echt optimaal zou zijn. Kijk watercooling wil i ook best geleoven, maar ik denk dat maar wijnig mensen water in hun pc willen + als het mis gaat wie is dan verantwoordelijk (Je pc boer, jij of de fabrikanten van de producten). Peltier elementen zie ik zelf al helemaal niet zitten door hun xtreme hoge enrgieverbruik.
Dus denk dat alle cpu's en chips wel zuiniger moeten worden.
Tenslotte zie ik niet in elk kantoor bij elke pc een dikke delta in elke pc zitten.
Zoou leuk zijn om met 15 man in eenkantoor 8 uur zonder muziek in een ruimte van 10 x 10 te zitten
:(

>Systeemspecs<

• bredend
  • Laatst online: 10:39
Waar blijft het mobo die alle kaarten aerodynamisch heeft geplaatst :?

• bredend
  • Laatst online: 10:39
Front intake, en elke kaart heeft een eigen koelertje die de lucht uit de kast plaast via zn 'houder'
Pagina: 1