Fan @ Radiator

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is dit wel noodzakelijk: fans op je Rad ?

Verwijderd

Ja.
Anders wordt het water niet echt gekoeld.

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 17:56 schreef Aico het volgende:
Ja.
Anders wordt het water niet echt gekoeld.
mjah een beetje radiator koelt toch al als de tering.. maar een goede airflow erdoorheen kan wel wat graden schelen jah.. 'k zou zeggen test het verschil es.. :)

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30

Tubby

or not to be

Ik heb er op dit moment geen fan direct op zitten. Maar bij zware belasting (lees: lanparty's). Dan wordt ie dusdanig heet dat ik er een fannetje op leg :)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Het schijnt een graad of 10 te kunnen schelen, ik zou zo zeggen dat dat wel de moeite waard is.

Geen inspiratie

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
Als je een groote uit de voorkant van een auto gebruikt, heb je eigenlijk nooit een fan nodig, maar je kan de 'fan' het beste erop laten zitten, dan kan je af en toe toch nog 'wat' lucht erdoor laten gaan.

bij een kachelradiateur kan een fannetje op zijn tijd geen kwaad. (LAN enzo)

• P.B.
  • Niet online
Welke tweakers hebben nu wel / geen fan op de radiator ?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Een radiator doet bijna niks als er geen fan op staat. Ook is het van belang dat de fan een fanduct heeft zodat het hele oppervlak van de radiator benut wordt. Zonder fan warmt het water langzaam op. Het kan zijn dat je systeem stabiel blijft, maar voor het "echte werk" zijn toch wel fans nodig.

* FreeRider heeft 2 fans (push-pull) op zijn radiator.

Concrete Loop Watercooling

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Mijn ervaring is WEL doen...
hoeft niet hard, maar anders blijft de warmte tussen de ribben hangen...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• P.B.
  • Niet online
Ik wil dus eigenlijk een pc met max 1 fan (voeding), maar zo te lezen zal dit niet gaan lukken

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 19:16 schreef FreeRider het volgende:
Een radiator doet bijna niks als er geen fan op staat
Das echt BULLSHIT!!! Jij hebt dus bij jou thuis alle radiators volgeplakt met fans!! ;) Mijn huis is anders aardig warm en ik gebruik geen fans op mijn radiators!

|:( |:( |:( |:( |:( |:(

DENKEN VOORDAT JE WAT ZEGT!!!!

• P.B.
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 19:49 schreef Boolio_Eglesias het volgende:

[..]

Das echt BULLSHIT!!! Jij hebt dus bij jou thuis alle radiators volgeplakt met fans!! ;) Mijn huis is anders aardig warm en ik gebruik geen fans op mijn radiators!

Relaxxx :)

• bredend
  • Laatst online: 22-02 11:44
Radiator = verwarming in huis
Radiateur = verwarming in het klein. Die kan dus ook voor koeling gebruikt worden

• FreeRider
Op maandag 19 november 2001 20:02 schreef prenobe het volgende:

[..]

Relaxxx :)
Inderdaad, rustig maar.

Heb jij dan waterkoeling met een verwarmingsradiator ? Nee dus. Als je een auto-kachelradiator zou gebruiken voor je CV dan zou je ook in de kou zitten. Denk dus zelf even na voor je wat uitkraamt.
Op maandag 19 november 2001 20:20 schreef Bredend het volgende:
Radiator = verwarming in huis
Radiateur = verwarming in het klein. Die kan dus ook voor koeling gebruikt worden
Volgens mij maakt de spelling niks uit : een radiator is gewoon een warmtewisselaar.

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
oftewel volgens velen helpt het wel maar bij andere weer niet als je het nou eens probeert, dan merk je of het uitmaakt of niet.

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 20:23 schreef FreeRider het volgende:

[..]

Inderdaad, rustig maar.

Heb jij dan waterkoeling met een verwarmingsradiator ? Nee dus. Als je een auto-kachelradiator zou gebruiken voor je CV dan zou je ook in de kou zitten. Denk dus zelf even na voor je wat uitkraamt.
Ik heb inderdaad een verwarmingsradiator voor mijn waterkoeling die hing namelijk achter mijn buro en die was niet in gebruik; daar komt binnenkort trouwens veranderering in. En als ik een auto-kachelradiator gebruik moet je alleen wat meer geduld hebben voordat je het warm hebt! En in de tussentijd kan je die lekkere warme wollen trui aan doen die je oma voor je heeft gemaakt toen je 10 was!

• FreeRider
Op maandag 19 november 2001 20:34 schreef Boolio_Eglesias het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad een verwarmingsradiator voor mijn waterkoeling die hing namelijk achter mijn buro en die was niet in gebruik; daar komt binnenkort trouwens veranderering in. En als ik een auto-kachelradiator gebruik moet je alleen wat meer geduld hebben voordat je het warm hebt! En in de tussentijd kan je die lekkere warme wollen trui aan doen die je oma voor je heeft gemaakt toen je 10 was!
Sorry, maar op dit niveau voer ik geen discussie. Je hebt gelijk, een radiator van de kachel heeft geen fan nodig.

Verwijderd

je kan ook heel de tijd gaan blazen op die radiator, maar een fan is idd makkelijker

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Op skates zonder wieltjes kan je ook vooruit komen, maar of dat handig is..........
Op maandag 19 november 2001 19:42 schreef prenobe het volgende:
Ik wil dus eigenlijk een pc met max 1 fan (voeding), maar zo te lezen zal dit niet gaan lukken
Als je je radiator onder de voeding hangt zodat de fan door de radiator en de voeding blaast heb je toch maar een fan nodig.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• P.B.
  • Niet online
/ONTOPIC PLEASE!!! :) Lets go.. Zijn er fans nodig of niet ? Dit is toch niet zo'n moeilijke vraag :?

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-01 09:29

bloasfist

Slot-A Crew

Op maandag 19 november 2001 21:09 schreef prenobe het volgende:
/ONTOPIC PLEASE!!! :) Lets go.. Zijn er fans nodig of niet ? Dit is toch niet zo'n moeilijke vraag :?
das nou toch ongeveer wel duidelijk? Niet noodzakelijk, maar bij zware belasting wel aan te raden. Maar het scheelt ook per radiator, hitteuitstoot van je proc etc. Dus als je het in jouw geval wilt weten zul je het uit moeten proberen.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

[..]

Sukkel...

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 17:44 schreef prenobe het volgende:
Niet noodzakelijk, wel aan te raden! Scheelt echt een paar graden, in mijn geval dan.

Verwijderd

Dit zal zeker wel wat schelen.. Wanneer je een Delta HP 120 mm fan (190 CFM!!) op je radiator zet, zal de watertemp met gemakt 5 graden draaien..

• P.B.
  • Niet online
De temperatuur makt mij eigenlijk niet uit, zolang de proc. beneden de 80 graden is is het goed... :)

Dus het wordt gewoon geen fan

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:03

Qwerty-273

Meukposter

Op maandag 19 november 2001 21:09 schreef prenobe het volgende:
Zelfde 'moeilijke' vraag, heeft een drankje ijsblokjes nodig?? :?

Maar lig er maar net aan wat je aan het koelen bent, heb je water wat niet erg wordt verwarmt dan is een fan niet nodig aangezien een radiator het dan zelf afkan, heb je echter een goede verwarming van je water dan is een fan op je radiator wel handig. Kijk naar bv je northbridge op je moederbord, de een heeft geen koeling, de ander heeft alleen een heatsink de volgende heeft een fan/heatsink combo er op. Ligt er dus maar net aan hoeveel warmte er wordt geproduceerd.

Maar het kan nooit kwaad om er een fan op te zetten (misschien wel voor het geluid maar dan moet je gewoon even zoeken naar een juiste fan).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-02 09:28

Super_ik

haklust!

[..]

rustig dude.....

ik zou er wel een fan opzette, omdat auto radiaters erop gebouwd zijn het beste toe koelen als er lucht doorheenstroomt, in een auto gebeurt dit immers kontinu

een huiswerwarming is zo ontworpen dat ie zelf voor een airflow zorgt.

ps. ik heb zelf geen waterkoeling of ervaring oid.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Daan
  • Laatst online: 22:53
Ja ok we weten nou ook wel dat Boolio rustig moet zijn |:(

Verwijderd

hmmmmmm hierbij wou ik ff mijn excuses aanbieden ik was mezelf niet helemaal! MAAR IK HAD NATUURLIJK WEL GELIJK! :D

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-02 09:28

Super_ik

haklust!

aanvaard.
maar volgens mijn verhaal heb je juist geen gelijk en draaj jij het juist om :D

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
Gewoon een gedachte: een radiator heeft een heel groot oppervlakte waardoor makkelijker warmte wordt afgegeven. Das juist de gedachte achter een radiator... boolio heeft gelijk, een radiator heeft wel degelijk nut, waarvoor zou je anders een radiator gebruiken? Een fan daarentegen helpt wel, maar dan hebt je gelijk weer een rotherrie en das nou juist net waar je waterkoeling voor wilt. (dat en de lagere temperatuur)

too fly for a white guy

Verwijderd

een 120 mm fan plaatsen met een toerentalregelaar ( LM317 printje ).. werkt hier perfect... is stil en op lanparty's de fan op vol toerental.. want dan maakt het lawaai toch niet meer uit :)

fan is een aanrader maar niet verplicht.. net als een rad.. :)

• DeadPool
  • Laatst online: 07-12-2025
Je kan het ook anders doen, ik ben er nog mee bezig dus ik heb het nog niet kunnen testen maar het idee is als volgt:

Men neemt een grote bak, gooi daar een koperen buis in spiraal vorm in (radiator kan volgens mij ook wel, kan niet iets verzinnen wrom niet). Je sluit de spiraal aan op je pomp/waterblok/slangen/enz. en die bak vul je met water. Dus wat je eigenlijk krijgt is een soort inline systeem dat gekoelt wordt door een grote bak met water.

Ik ben nou bijna klaar met m'n setup dus als die af is zal ik de resultaten wel hier posten.

• Sonic
  • Laatst online: 15:10
met mijn waterkoeling setup heb ik geen fan nodig

ik heb als radiator een black ice 2 en ik heb er wel eens een fan tegen aan gehad maar daar merk ik niets van in ide

pas als me cpu 100% belast word en hij staat al een paar uren aan dan wou het bij mij wel een een graad of 4 schelen

maar jah dan heb ik liever geen fan gezoem aan me kop en dus alles lekker stil :Y)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:46

Epsilon

Op dinsdag 20 november 2001 18:25 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
hmmmmmm hierbij wou ik ff mijn excuses aanbieden ik was mezelf niet helemaal! MAAR IK HAD NATUURLIJK WEL GELIJK! :D
zwakker begaafde mensen moet je altijd gelijk geven he, anders gaan ze rare dingen doen......

Ja je hebt gelijk :+

maar ontopic:
Het ligt er een beetje aan hoe de vinnen van de radiator lopen. Als deze namelijk vertikaal lopen (als hij gemonteerd is), is een fan niet noodzakelijk, want de warmte kan er dan door opstijgen. Gewenst is een fan zekerz wel. Als de vinnen horizontaal lopen, dan moet je er een fan op zetten.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb een wereldidee!!!

pak de baco, en sloop de buizen van je radiator af en ram je waterkoelingsysteem erop, phatte koeing en nog es functioneel EN decoratief :P

* flippy the_virus bedenkt wel dat je dan wel de buizen wel moet afsluiten voordat je dit doet >:)

/edit

dit kan wel een minuscuul probleempje worden met een lan >:)

oplossing: lan@home >:) >:)

/edit

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Tubby
  • Laatst online: 19:30

Tubby

or not to be

Bij mij scheelt het bijna 15 graden stressed

Stressed zonder fans: gemiddeld 53 graden.
Stressed met fans: gemiddeld 38 graden.

Het verschilt ook per rad denk ik. Die orginele black ice radiator. Dat is de raid met een stuk of 8/10 "vinnen" waar het water doorheen stroomt. Zal mischien effectiever zijn omdat er meer water in de radiator kan en dus passief gekoeld wordt.

De meeste andere radiatoren zijn buizen met daaraan dunne alluminium vinnen. (die van mij ook). Hier past beduidend minder water in, en het water zal dus minder tijd doorbrengen in de radiator en dus minder passief kunnen koelen.

Bij de laatste rad is het dus wel zo dat de koeloppervlakte een stuk groter is dan bij de eerste. En dat verschil merk je goed als je de luchtstroom er geforceerd door voert (fan).

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 00:42

Tead

nnb

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2134069232

Pic zegt genoeg over het aantal fans :+
Ze draaien op 7v, als ik ze op 12v zet wordt me proc. 1°C kouder, als ik ze uit zet wordt ie 7°C warmer.

dus:
12v - 30°C
07v - 31°C
off - 39°C

• Peertje NL
  • Laatst online: 31-01 20:52
Op zondag 18 november 2001 17:44 schreef Duncan het volgende:
Bij mij gaat de fan bij 30 graden aan, en bij de 26 graden uit, das ongeveer 1 keer per uur 6 minuten aan.

Reality beats fiction by far!

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 20:02 schreef Tead het volgende:
[afbeelding]

Pic zegt genoeg over het aantal fans :+
Ze draaien op 7v, als ik ze op 12v zet wordt me proc. 1°C kouder, als ik ze uit zet wordt ie 7°C warmer.

dus:
12v - 30°C
07v - 31°C
off - 39°C
Je moet andere slangen halen of alleszinds de veren eruit halen , blocken echt liters waterflow .

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik denk ook een beetje airflow moet zijn om zo de warme lucht die blijft hangen weg te krijgen

• lama
  • Laatst online: 04-10-2023
kijk als een radiator geen fans heeft is het een kachel, dan geeft ie lang niet zoveel warmte af,. want hoe warmer de lucht erion hoe trager di hitte opneemt, met fans blaas je de lucht die warm is eruit en de koude erin, dus kan radiator makkelijker meer warmte afgeven, ideaal i als de inlaat van buiten komt(ene kant van dak) en uitlaat de andere kant buiten weer weg gaat, heb je de koudste lucht in je rad. hoe kouder(wel 0+ graad :p) het water hoe beter het hitte opneemt(ijs bneem veel sneler hitte op, maar dan stroomt zo moeijlijk door je h20 systeem)
Pagina: 1