Toon posts:

Lay-out maken

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoe maken jullie eigenlijk een lay-out voor een site?
Ik ben namelijk niet zo tevreden over mijn eigen methode:

-ik verzin eerst iets, heb een beeld in me hoofd
-probeer het uit te werken met PS
-verwerk het naar HTML

Maar op deze manier lukken een aantal lay-outs echt niet meer en dat is vooral te verwijten aan PhotoShop.
Zijn er betere methodes?

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik altijd doe is een beetje bedenken in me hoofd, dan fotosoepen en dan in de html zetten. Maar dat werkt heel vaak niet goed
Eigenlijk moet je (denk ik)
- Bedenken wat je er mee wilt en hoe het er uit moet gaan zien
- Bedenken of het haalbaar is
- Beetje schetsen
- Definitieve tekening maken
- Fotosoepen
- In de html zetten

Verwijderd

* zijn het veel links of juist niet?
* wordt de content vaak veranderd?
* veel verschillende paginas?
* wat is belangrijker? inhoud of design?
* voor welke resoluties?
* doelgroep?
* snelle verbindingen of juist niet?

en zo kan je nog wel ff doorgaan met dingen waar je rekening mee moet houden

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 14:25

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

...vooral te verwijten aan PhotoShop...

Je methode is goed, die gebruik ik ook altijd. Maarrrr...ik gebruik Paint Shop Pro. Heb ik daar nou Fotosjop voor gekocht (:X)? Denk je dan.
Ja, echt wel, daarmee kun je de mooie effecten doen. Maar PS werkt veel te onnauwkeurig als het om pixels en antialias gaat. Ga je het dan omzetten naar HTML, dan heb je het probleem dat er randjes net niet passen enzo of dat het net niet mooi aansluit door de antialias.

Daarom; het is een achteruitgang, maar maak de structuur (lijnen, vlakken) van je design met PSP, sla het op als PSD en open het in Photoshop om het daar verder te bewerken. Dan wordt alles passend en heb je toch een mooie layout.

capi?

[edit]Btw heb ik ook altijd een schetsblokje bij me... als ik een mooi design in me kop heb, moet ik het meteen uittekenen - tijdens de pauze, in de bus, in de trein... meteen neerkrabbelen!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 16:39 schreef _Assassinator_ het volgende:

-ik verzin eerst iets, heb een beeld in me hoofd
-probeer het uit te werken met PS
-verwerk het naar HTML
ik denk, dat als je je echt gaat verdiepen in photoshop, dat dan je probleem is opgelost.
je kunt immers hele dope ideeen hebben, maar zolang jij niet de kwaliteiten/kennis hebt om die ideeen om te zetten naar je photoshop canvas, begin je natuurlijk niets.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op zondag 18 november 2001 17:03 schreef Toeter84 het volgende:

Maar PS werkt veel te onnauwkeurig als het om pixels en antialias gaat. Ga je het dan omzetten naar HTML, dan heb je het probleem dat er randjes net niet passen enzo of dat het net niet mooi aansluit door de antialias.
No Flame intended, maar op het moment dat vind dat PS iets niet goed doet ligt dat in 99,9% van de gevallen gewoon aan gebrekkige PS-kennis. En echt.. das zo :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 14:25

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op zondag 18 november 2001 17:21 schreef OzBoz het volgende:

[..]

No Flame intended, maar op het moment dat vind dat PS iets niet goed doet ligt dat in 99,9% van de gevallen gewoon aan gebrekkige PS-kennis. En echt.. das zo :)
Je moet toegeven dat het vaker terugkomt; PS is onnauwkeurig met pixels, en in een website is het juist heel belangrijk dat alles precies op de pixel af past :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 18 november 2001 17:22 schreef Toeter84 het volgende:

[..]

Je moet toegeven dat het vaker terugkomt; PS is onnauwkeurig met pixels, en in een website is het juist heel belangrijk dat alles precies op de pixel af past :)
Als je in je site een plaatje net 1 pix breder of hoger maakt merk je dat vaak niet eens, en dan is dat probleem ook opgelost. En dan nog: 1 keer overdoen is niet zo`n probleem :)

Verwijderd

Topicstarter
Daarom; het is een achteruitgang, maar maak de structuur (lijnen, vlakken) van je design met PSP, sla het op als PSD en open het in Photoshop om het daar verder te bewerken. Dan wordt alles passend en heb je toch een mooie layout.
helemaal met je eens ;)
goede tip.. probeer het nu ff en gaat gelijk al een stuk makkelijker :)

Verwijderd

meestal heb ik het al helemaal in mijn kop zitten

Verwijderd

ik
• bedenk iets
• zet het op papier
• eventueel nog wat gedetailleerder (bijv. een menu ofzow) op papier
• grove opzet in PS
• verder uitwerken in PS
• plaatjes gaan maken die erop moeten komen
• deze invoegen in opzet
• sites gaan maken en alles erin pleuren
• uploaden

zoveel stappen omdat ik met iemand samenwerk, en dus constant die rotzooi over moet sturen van mij naar hem :)

dit is nog grof opgezet zelfs, ik kan dit lijstje ook nog verder uitwerken :)

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

• Eerst bedenken wát voor een layout je nodig hebt, moeten er makkelijk dingen aan toe te voegen zijn, moet er veel of weinig info op etc. etc.
• Aan de hand van vorig punt, eerst een "blauwdruk" maken van de layout, dus een beetje schetsen.
• Daarna de layout eromheen ontwerpen.
• Daarna, de layout slicen.
• Daarna alles omzetten in nette html
• Zoveel mogelijk gebruik maken van stylesheeds.
• Dan de content d'r in

mijn T.net systeemspecspagina

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Op zondag 18 november 2001 17:22 schreef Toeter84 het volgende:

[..]

• Nog nooit gehoord dat Photoshop problemen met pixels heeft...
• Web != Print, pixelbased design is dus een desillusie op het web en daarmee benut je het medium niet op de meest efficiente manier.

"You're only as good, as what you did last week."

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 23:30

Je methode is goed, die gebruik ik ook altijd. Maarrrr...ik gebruik Paint Shop Pro. Heb ik daar nou Fotosjop voor gekocht (:X)? Denk je dan.
Ja, echt wel, daarmee kun je de mooie effecten doen. Maar PS werkt veel te onnauwkeurig als het om pixels en antialias gaat. Ga je het dan omzetten naar HTML, dan heb je het probleem dat er randjes net niet passen enzo of dat het net niet mooi aansluit door de antialias.

capi?

[edit]Btw heb ik ook altijd een schetsblokje bij me... als ik een mooi design in me kop heb, moet ik het meteen uittekenen - tijdens de pauze, in de bus, in de trein... meteen neerkrabbelen!
Ooit wel n's aan gedacht dat je Photoshop moet 'leren' bedienen, kun je dit niet, maak je ook mindermooie dingen als je wel de skills bevat, niet flame intended ofzo hoor, maaruh, je lijkt microsoft wel, die noemt DE Linux een kankergezwel ;)

Verwijderd

Hoe zetten jullie die pagina dan om naar html?

Ik heb wel eens een voorbeeld site gedownload van zo'n template website. Daar vind je inderdaad een .psd bestand waarin je de volledige site ziet inclusief teks en alles. Als je dat eenmaal hebt hoe krijg je dan omgezet naar html?

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 17:12
Eerst zet je de grote lijnen in HTML, en daarna ga je de lay-out aanbrengen doormiddel van CSS. Maar deze techniek is zo te zien niet echt weggelegd voor jou. Je kán het geheel ook laten slicen door Photoshop/ImageReady, maar dan heb je een lay-out met tables waar je nergens nog mee naartoe kan omdat het zo onflexibel is.

Skat! Skat! Skat!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 16:01

André

Analytics dude

Je kicked wel een heel oud topic :/

En wat jij zoekt is slicen, of je moet zelf de layout kunnen knippen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.