Backbone switch-server: mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 14:05

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Heya,

Ik wil voor een LANparty een soort van backbone switch-server maken. Dus hierin komen een aantal 3Com 905C'tjes in(3 of 4), die elk op een 36ports switch komen te staan.

Op deze server wil ik ook een aantal services gaan draaien, zoals Intranet webserver en FTP.

Nu mijn vraag: Is dit hardwarematig verantwoord en is het sneller voor iedereen(dus of deze opstelling sneller is dat een aparte backbone-switch).
En als dit mogelijk is, welke Linux-distro is dan raadzaam om erop te zetten?

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Euh, je moet een router hebben.

en dan kun je een aparte pc gebruiken als ftp.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
ik wil dus 3 switches verbinden met 1 PC: die dus als backbone fungeert. Maar is dit hardwarematig mogelijk?
Zit ik dan in de knoop met mijn subnets?

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

Het is wel mogelijk. Je zit alleen met het feit dat je server een beetje snel moet zijn gezien al de data die hij tegelijk moet kunnen verwerken.

4x 100Mbit Full Duplexx = 4x200 Mbit = 800/8 = 100 MB!! Per secode. Is dus opzich wel haalbaar maar ga deze router niet gebruiker als FTP server want dat zal niet goed gaan.
Je kan er wel I-net mee routen.

Er zijn verschillende software paketten waarmee je kan routen. Win2k en XP ondersteunen dit standard. En Linux meestal ook. Winroute kan je ook gebruiken daarvoor alleen dat gaat je $$ kosten, behalve als je :+

Ok succes dus

Edit:

Wat je beter kan doen is:
Koppel de 3Com swiches aan elkaar d.m.v een Trunk of fiber uplink. Dat is vaak goed mogelijk met 3Com stuff :)

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 15:13 schreef Tresco het volgende:
Het is wel mogelijk. Je zit alleen met het feit dat je server een beetje snel moet zijn gezien al de data die hij tegelijk moet kunnen verwerken.

4x 100Mbit Full Duplexx = 4x200 Mbit = 800/8 = 100 MB!! Per secode. Is dus opzich wel haalbaar maar ga deze router niet gebruiker als FTP server want dat zal niet goed gaan.
Je kan er wel I-net mee routen.

Er zijn verschillende software paketten waarmee je kan routen. Win2k en XP ondersteunen dit standard. En Linux meestal ook. Winroute kan je ook gebruiken daarvoor alleen dat gaat je $$ kosten, behalve als je :+

Ok succes dus
Okee, als ik het goed begrijp kan het wel, maar moet het een flinke PC zijn. Ik had zelf in gedachten een dual P2 350Mhz, maar dat wordt ws een single P2 350(wel 100Mhz FSB).

Ik heb wel aparte game-servers, maar het is ff voor het connecten van die switches. ik kan die andere 2 wel op 1 switch aansluiten, maar volgens mij is dat niet de meest snelle oplossing.
En ik d8 dat de server ook beter bereikbaar zou zijn, en dat het dan dus sneller was voor alle gebruikers om bijv met FTP HalfLife en Unreal-files van de FTP te halen.

Verwijderd

Gamen kan je wel doen met je Server-router ID.

Als je echter een max. data transfer rate wil halen zal je dus doordacht moeten werken.

Ga je er vanuit dat elke poort op de switch 12 MB/sec. wil kan downen. Dan heb je dus een snelle switch nodig.

Als je meerdere switches aan elkaar wil koppelen moet je dat NIET met één lullig Cat. 5 kabeltje doen.
Dan haal je tussen die twee switches namelijk maar 12 MB/sec. Je zal dan dus moeten trunken of met een andere medium moeten werken zoals glasvezel.

Maar als je enkel wil gamen kan je ook oude goedkope hubjes gebruiken :)
En hoef je dus al helemaal niet aan routers te denken :)

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
ik denk niet dat jullie het begrijpen:

We lenen 3 36ports 10.100Mbit switches van GameParty. Ik heb dus een manier nodig om die aan te sluiten. Wat ik dus kan doen is 1 als backbone-switch gebruiken, en daar(desnoods met een trunk, of glasvezel) die andere 2 switches(en eventueel hubjes) op aansluiten. Maar wat ik in gedachte had is het volgende: 1 PC met daarom 3 100Mbis NIC's waar dus die 3 switches mee verbonden zijn. Hiermee creeer je een soort van backbone-server, die dus centraal staat. Ik dacht hiermee een snelle server te maken, die dus geschikt zou zijn voor FTP

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja maar die drie kaartjes zijn maar 100mbit, dat word niks dus. Een beetje switch heeft een backbone van een paar Gigabit.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 15:34 schreef Bigs het volgende:
Ja maar die drie kaartjes zijn maar 100mbit, dat word niks dus. Een beetje switch heeft een backbone van een paar Gigabit.
Owkee, bedankt, das tenminste duidelijk!

Dus andere oplossing: 2 switches op 1 switch aansluiten, die dus als backbone fungeert. Daarop alle servers, eventuele hubjes en VIP-people >:) ???

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
't is wel te merken dat het zondag is...de breinen van de tweakers zijn allemaal op 12% gethrottled :P

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Neej, jou voorstel, om een PC als router te gebruiken slaat als eentang op een varken.

voor een beetje thuisinternet is een PC snel genoeg om routerfucnties te doen,

wil je een paar dikke datapijpen aan elkaar hangen, ben je nergens met een PC.

zoals ik al zei, je moet een router hebben.

een cisco 3600 of zo.

leen die maar ergens.

mvg. Dirk-Jan

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 20:57

Macros

I'm watching...

Je moet gewoon switches hebben met een dikke trunk upload :)
Wij gaan in januari 3 Cisco Catalyst 3500's gebruiken met 1gbit uplink naar elkaar in daisy chain :)

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 19:22 schreef Dirk-Jan het volgende:
voor een beetje thuisinternet is een PC snel genoeg om routerfucnties te doen,

wil je een paar dikke datapijpen aan elkaar hangen, ben je nergens met een PC.
Een beetje pc kan zomaar 4x 100mbit aan, en om meer vroeg de threadstarter niet. Ik vraag me eigenlijk af waarom je zo stellig bent in deze bewering, de praktijk wijst namelijk anders uit. :)

(met goed geoptimaliseerde software natuurlijk)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op maandag 19 november 2001 22:47 schreef Onno het volgende:

[..]

Een beetje pc kan zomaar 4x 100mbit aan, en om meer vroeg de threadstarter niet. Ik vraag me eigenlijk af waarom je zo stellig bent in deze bewering, de praktijk wijst namelijk anders uit. :)

(met goed geoptimaliseerde software natuurlijk)
je zegt zelf al, met goed geoptimaliseerde software.

als je dadelijk een omgeving hebt, waar elke seconde downtime teveel is (wat nogal gauw is op een lanparty van maar 3 dagen) en er gaat iets mis, heb je een router binnen no time weer terug in de lucht.

ik weet niet precies wat voor software je op zo'n systeem wilt zetten, maar je bent zeker niet sneller klaar dan ik 'copy run tftp' kan typen.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Het ligt er een beetje aan wat voor switches het zin maar het lijkt me slimmer om die 3 com kaartjes te bundelen naar je switch.. Dan maak je een dikkere pijp tussen je server en switch maar wel op het zelfde netwerk.

Gebruik overigens wel win2k als server, die heeft een veel snellere IP stack als de oude NT4 meuk..

IP Rocks

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
ik wil sowiezo Linux gaan gebruiken als FTP en Intranet-server. Maar ik denk dat dat idd het beste is: 3x 100Mbitlijnen naar 1 switch, en daar weer trunks op naar de andere 2 switches.

Bedankt voor de replies allemaal!

Verwijderd

waarvoor is een trunk nodig? ga je dan ook vlans creeren?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op maandag 26 november 2001 12:39 schreef betweter het volgende:
waarvoor is een trunk nodig? ga je dan ook vlans creeren?
een trunk heeft nix met vlans te maken.

dmv. een trunk kun je gewoon hogere snelheden behalen.

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 20:57

Macros

I'm watching...

Op maandag 26 november 2001 12:59 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

een trunk heeft nix met vlans te maken.

dmv. een trunk kun je gewoon hogere snelheden behalen.
Een trunk heeft wel degelijk iets met vlans te maken. Met een normale verbinding kan je 2 switches koppelen. Maar alleen met een trunc verbinding kan je vlans over beide switches laten spannen. Een trunk verbinding gebruikt namelijk aparte pakketjes die normale ethernet pakketjes bevatten en waarbij extra info is toegevoegt over het vlan. Daarnaast zijn er nog spanningtree protocoll pakketjes waarmee de switches via de trunk met elkaar babbelen over hoe en wat enzo. Alleen dan gaan we een beetje te diep op de materie in :)

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
zou zeggen: koppel die drie swiches aan elkaar via een trunk of eventueel gewoon ethernet. Dus een backbone switch als voeding naar de andere twee switches. Sluit je server aan op de backbone switch eventueel met een Etherchannel door middel van bundeling van netwerkkaartjes. Dit is absoluut voldoende voor ftp, sharing en gaming etc... Zet de heavy users wel op de backbone switch en de overige users op de andere twee switches. Voila.

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Neem 1 switch als 'backbone' deze heeft 3 1000mbit fiber poorten. De andere 2 switches geef je ieder een eigen lijn van 1000mbit naar je 'backbone' switch. (ja 1000mbit voor 36pers is meer dan ruim voldoende, komt echt niet vol te zitten)
en verbind al je servers op de 'backbone' switch.
Aparte netwerkkaarten voor aparte switches zodat je server connectie beter wordt lijkt een leuk idee maar in de praktijk alleen maar lastig en bied geen extra performance.
Je backboneswitch en de gigabitlinks zijn snel genoeg om het allemaal te kunnen leveren :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[ik zal wel dom zijn mode]
Kunnen degene die je die switch lenen je niet het een en ander uitlegen
[/ik zal wel dom zijn mode]

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[ik zal wel dom zijn mode]