DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.
en dan kun je een aparte pc gebruiken als ftp.
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Zit ik dan in de knoop met mijn subnets?
DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.
Verwijderd
4x 100Mbit Full Duplexx = 4x200 Mbit = 800/8 = 100 MB!! Per secode. Is dus opzich wel haalbaar maar ga deze router niet gebruiker als FTP server want dat zal niet goed gaan.
Je kan er wel I-net mee routen.
Er zijn verschillende software paketten waarmee je kan routen. Win2k en XP ondersteunen dit standard. En Linux meestal ook. Winroute kan je ook gebruiken daarvoor alleen dat gaat je $$ kosten, behalve als je
Ok succes dus
Edit:
Wat je beter kan doen is:
Koppel de 3Com swiches aan elkaar d.m.v een Trunk of fiber uplink. Dat is vaak goed mogelijk met 3Com stuff
Okee, als ik het goed begrijp kan het wel, maar moet het een flinke PC zijn. Ik had zelf in gedachten een dual P2 350Mhz, maar dat wordt ws een single P2 350(wel 100Mhz FSB).Op zondag 18 november 2001 15:13 schreef Tresco het volgende:
Het is wel mogelijk. Je zit alleen met het feit dat je server een beetje snel moet zijn gezien al de data die hij tegelijk moet kunnen verwerken.
4x 100Mbit Full Duplexx = 4x200 Mbit = 800/8 = 100 MB!! Per secode. Is dus opzich wel haalbaar maar ga deze router niet gebruiker als FTP server want dat zal niet goed gaan.
Je kan er wel I-net mee routen.
Er zijn verschillende software paketten waarmee je kan routen. Win2k en XP ondersteunen dit standard. En Linux meestal ook. Winroute kan je ook gebruiken daarvoor alleen dat gaat je $$ kosten, behalve als je
Ok succes dus
Ik heb wel aparte game-servers, maar het is ff voor het connecten van die switches. ik kan die andere 2 wel op 1 switch aansluiten, maar volgens mij is dat niet de meest snelle oplossing.
En ik d8 dat de server ook beter bereikbaar zou zijn, en dat het dan dus sneller was voor alle gebruikers om bijv met FTP HalfLife en Unreal-files van de FTP te halen.
Verwijderd
Als je echter een max. data transfer rate wil halen zal je dus doordacht moeten werken.
Ga je er vanuit dat elke poort op de switch 12 MB/sec. wil kan downen. Dan heb je dus een snelle switch nodig.
Als je meerdere switches aan elkaar wil koppelen moet je dat NIET met één lullig Cat. 5 kabeltje doen.
Dan haal je tussen die twee switches namelijk maar 12 MB/sec. Je zal dan dus moeten trunken of met een andere medium moeten werken zoals glasvezel.
Maar als je enkel wil gamen kan je ook oude goedkope hubjes gebruiken
En hoef je dus al helemaal niet aan routers te denken
We lenen 3 36ports 10.100Mbit switches van GameParty. Ik heb dus een manier nodig om die aan te sluiten. Wat ik dus kan doen is 1 als backbone-switch gebruiken, en daar(desnoods met een trunk, of glasvezel) die andere 2 switches(en eventueel hubjes) op aansluiten. Maar wat ik in gedachte had is het volgende: 1 PC met daarom 3 100Mbis NIC's waar dus die 3 switches mee verbonden zijn. Hiermee creeer je een soort van backbone-server, die dus centraal staat. Ik dacht hiermee een snelle server te maken, die dus geschikt zou zijn voor FTP
Owkee, bedankt, das tenminste duidelijk!Op zondag 18 november 2001 15:34 schreef Bigs het volgende:
Ja maar die drie kaartjes zijn maar 100mbit, dat word niks dus. Een beetje switch heeft een backbone van een paar Gigabit.
Dus andere oplossing: 2 switches op 1 switch aansluiten, die dus als backbone fungeert. Daarop alle servers, eventuele hubjes en VIP-people
voor een beetje thuisinternet is een PC snel genoeg om routerfucnties te doen,
wil je een paar dikke datapijpen aan elkaar hangen, ben je nergens met een PC.
zoals ik al zei, je moet een router hebben.
een cisco 3600 of zo.
leen die maar ergens.
mvg. Dirk-Jan
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Wij gaan in januari 3 Cisco Catalyst 3500's gebruiken met 1gbit uplink naar elkaar in daisy chain
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Een beetje pc kan zomaar 4x 100mbit aan, en om meer vroeg de threadstarter niet. Ik vraag me eigenlijk af waarom je zo stellig bent in deze bewering, de praktijk wijst namelijk anders uit.Op maandag 19 november 2001 19:22 schreef Dirk-Jan het volgende:
voor een beetje thuisinternet is een PC snel genoeg om routerfucnties te doen,
wil je een paar dikke datapijpen aan elkaar hangen, ben je nergens met een PC.
(met goed geoptimaliseerde software natuurlijk)
je zegt zelf al, met goed geoptimaliseerde software.Op maandag 19 november 2001 22:47 schreef Onno het volgende:
[..]
Een beetje pc kan zomaar 4x 100mbit aan, en om meer vroeg de threadstarter niet. Ik vraag me eigenlijk af waarom je zo stellig bent in deze bewering, de praktijk wijst namelijk anders uit.
(met goed geoptimaliseerde software natuurlijk)
als je dadelijk een omgeving hebt, waar elke seconde downtime teveel is (wat nogal gauw is op een lanparty van maar 3 dagen) en er gaat iets mis, heb je een router binnen no time weer terug in de lucht.
ik weet niet precies wat voor software je op zo'n systeem wilt zetten, maar je bent zeker niet sneller klaar dan ik 'copy run tftp' kan typen.
Gebruik overigens wel win2k als server, die heeft een veel snellere IP stack als de oude NT4 meuk..
IP Rocks
Bedankt voor de replies allemaal!
een trunk heeft nix met vlans te maken.Op maandag 26 november 2001 12:39 schreef betweter het volgende:
waarvoor is een trunk nodig? ga je dan ook vlans creeren?
dmv. een trunk kun je gewoon hogere snelheden behalen.
Een trunk heeft wel degelijk iets met vlans te maken. Met een normale verbinding kan je 2 switches koppelen. Maar alleen met een trunc verbinding kan je vlans over beide switches laten spannen. Een trunk verbinding gebruikt namelijk aparte pakketjes die normale ethernet pakketjes bevatten en waarbij extra info is toegevoegt over het vlan. Daarnaast zijn er nog spanningtree protocoll pakketjes waarmee de switches via de trunk met elkaar babbelen over hoe en wat enzo. Alleen dan gaan we een beetje te diep op de materie inOp maandag 26 november 2001 12:59 schreef Dirk-Jan het volgende:
[..]
een trunk heeft nix met vlans te maken.
dmv. een trunk kun je gewoon hogere snelheden behalen.
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
en verbind al je servers op de 'backbone' switch.
Aparte netwerkkaarten voor aparte switches zodat je server connectie beter wordt lijkt een leuk idee maar in de praktijk alleen maar lastig en bied geen extra performance.
Je backboneswitch en de gigabitlinks zijn snel genoeg om het allemaal te kunnen leveren
Kunnen degene die je die switch lenen je niet het een en ander uitlegen
[/ik zal wel dom zijn mode]
[ik zal wel dom zijn mode]
Kunnen degene die je die switch lenen je niet het een en ander uitlegen
[/ik zal wel dom zijn mode]