Toon posts:

socket370,welke???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een socket 370 mobotje kopen maar ik weet niet meer welk ik moet nemen,ik zag een asus tuvx voor 245 piek maar ik keek op de website en daar in die manual stond dat hij maar met een ratio van 8.0 max had en 133fsb
is er niet een mobo wat tot 10x kan gaan ofzo in dezelfde prijsklasse en weet iemand dan mischien ook waar

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

De intel cpu hebben een fixed multiplier dus ook met een hogere multiplier werkt die TUV4X (tuvx zo als je em noemt)
Heb em zelf ook vooral om de tualatin ondersteuning :P
maar hij draait ook perfect met bijvoorbeeld een celly-2 700 of 733, deze hebben respectievelijk een multiplier van 10.5 en 11 :)
Heb die twee celly-2 cpu's ook hier draaien en heb ze getest op die TUV4X :) werken perfect op dat mobo!

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Verwijderd

Je kunt ook een MSI proberen, echter zoals bovenstaande poster al aangeeft, het maakt geen moer uit.

De multiplier 'zit' in je CPU en wordt niet door het moederbord geregeld. Het enige waar de multiplier-setting voor gebruikt wordt in je bios is om de juiste Mhz waarde op te hoesten tijdens het booten.

Stel jij zet een 12x CPU op je mobo (op 133Mhz, als die al zouden bestaan). Je CPU draait dan gewoon op 133x12=1596Mhz alleen je bios kan maximaal 8x133 = 1064 weergeven. Tijdens het booten zal hij dus zeggen dat er een 1064Mhz CPU inzit, echter de CPU zal gewoon op 1596 Mhz lopen.

Verwijderd

Topicstarter
sorry maar die bedoelde ik de tuv4x
ik dacht dat je kon instellen of je met dip switches of in de bios werkt met de fsb enzo,maar kan ik hier een celly 1000mhz(100mhz fsb)in zetten en werkt hij dan ook echt op 1000mhz,en kan je ook overklocken met dit ding want ik wou er eigenlijk een celly 850 inzetten en die fsb dan naar de 133 schoppen

Verwijderd

Topicstarter
maar als die in de bios 1064 mhz zegt dan loopt hij toch ook maar op die snelheid want het moederboard kan niet meer verwerken,toch?????

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Als die multipliers geen functie hebben, waar zitten ze dan nog steeds op die IntelCPU borden.
Het bord kan dan toch gewoon uit de cpu lezen, welke vermenigvuldiging van de FSB die moet gebruiken

And The Only One

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

je kunt allen fsb overklokken met intel cpu's de multiplier is helaas gefixed ;( maar het enige wat je niet kunt met de TUV4X is de vcore verhogen, het vreemde is dat het wil in de manual staat dat het bios het ondersteund, maar omdat dit plankje nog maar kort om de markt is zit er het orginele bios in en daar zit die ondersteuning nog niet in :(
Mischien dat er binnen kort een bios update komt waar het wel in zt :)
Op dit moment heb ik er een celly-2 800 inzitten met dus de std vcore van 1.8v en 8x 112mhz dus 896mhz :)
Als er een nieuwe bios zou komen met vcore tweaks, ga ik verder overklokken :)

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 14:15 schreef mark_m het volgende:
maar als die in de bios 1064 mhz zegt dan loopt hij toch ook maar op die snelheid want het moederboard kan niet meer verwerken,toch?????
Daar heeft de multiplier weinig mee te maken. De multiplier geeft de ratio aan tussen de 'uitwendige snelheid' (FSB) en de 'inwendige snelheid' van de CPU.

Als jij een CPU met een FSB van 133 Mhz gebruikt dan verloopt de communicatie met het mobo op 133Mhz, ongeacht de interne CPU frequentie.

Dat die multiplier nog in het bios zit heeft waarsch. te maken met third-party CPU's welke ook van socket 370 gebruik zouden kunnen maken.

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

en die third party is dan alleen Cyrix :) met de samuel maar ook die zijn locked...

Verwijderd

Topicstarter
maar als dat mobo maar 8.0 en 133 ondersteund en ik doe er een celly 850(100fsb)in loopt hij maar op 800,en doe ik er een 1gig celly(100fsb) loopt hij ook maar op 800,ik denk dat ik deze mobo beter niet kan nemen

Verwijderd

wil je 100% zeker een tualatin, dan raad ik je een ASUS TUA266 aan.
De chipset is van ALi, maar voordat je commentaar levert:
deze loopt 100% stabiel op een FSB van 166MHz FSB, performance is zeker niet lager dan de intel/via chipsets, je hebt DDR geheugen wat je eventueel mee kan nemen naar een volgend systeem Athlon/P4... driver ondersteuning is prima en de drivers installen zichzelf zonder enige problemen.

wil je een celeron of normale PIII kopen, dan zou ik zeggen, kies de ABIT BX133-RAID, de performance en stabiliteit van de 440BX met de opties van nu!
overclocken kan ook zeer goed met dit moederbord, ik zelf kreeg hem niet hoger dan 150MHz FSB, maar ik weet dat er mensen zijn die hem hoger hebben gekregen.
overigens kan je bij abit gratis voor je kt7a een nieuwe chipsetventilator bestellen (hint! hint!)

en nu geen gezeur dat een 440BX een AGP 2x ondersteuning heeft en geen AGP 4x.. dat maakt namelijk geen ruk verschil uit met performance, nou ja.. niet veel.. soms is dat 1% sneller! (wow!)

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 18 november 2001 14:11 schreef hezik het volgende:

Stel jij zet een 12x CPU op je mobo (op 133Mhz, als die al zouden bestaan). Je CPU draait dan gewoon op 133x12=1596Mhz alleen je bios kan maximaal 8x133 = 1064 weergeven. Tijdens het booten zal hij dus zeggen dat er een 1064Mhz CPU inzit, echter de CPU zal gewoon op 1596 Mhz lopen.
Hoe kom je nu weer bij dit broodje aap!!
Als je er een 1200 celly insteekt heb je 12 X 100 en dan staat er in de bios ook 1200 en niet zoals volgens jou verhaal 800. Ook heb ik hem oc naar 1600 (12*133) en dan staat er ook 1600 en niet 1064. Je hebt zelf duidelijk geen TUV4X anders had je dit wel geweten.

Verwijderd

DDR ram heeft geen reet extra preformance icm een p3/celly/tualatin... is dus alleen maar vergooien van je geld..
ga voor een MSI 815 EPT ( zoals ik zelf heb ) of een Asus TU-SL2 ,maar neem een Intel chipset... draait lekker stabiel.. in tegenstelling tot die buttchipsets..

suc6

Verwijderd

Topicstarter
maar hoeveel ratio kandie max geven dan??????

Verwijderd

Dat een tuvx gewoon de werkelijke waarde geeft wist ik niet idd, ik ben zelf voor een MSI gegaan. Net zo goed, net zo goed ondersteund, alleen goedkoper.

Maar goed, er zit geen max aan de multiplier welke op zo'n mobo kan _mits het een in de CPU bepaalde multiplier is_.

Kort door de bocht: ALLE multiplier-locked CPU's met een FSB van 133 Mhz en een socket-370 aansluiting kunnen op dat bord, ongeacht de multiplier. Al zou intel ooit met een PIII 10000 komen met een FSB van 100Mhz en een multiplier van 100, dan nog kan dat op dat bord.

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 14:33 schreef DRG het volgende:
DDR ram heeft geen reet extra preformance icm een p3/celly/tualatin... is dus alleen maar vergooien van je geld..
|:(

DDR is in de meeste gevallen even duur zo niet goedkoper dan SDR, en de mobo's zijn ook even duur en de performance is ongeveer gelijk, DDR is meestal net iets sneller

daar trap ik die reactie van je al onderuit.
ga voor een MSI 815 EPT ( zoals ik zelf heb ) of een Asus TU-SL2 ,maar neem een Intel chipset... draait lekker stabiel.. in tegenstelling tot die buttchipsets..

suc6
zo patser. dus omdat jij een intel chipset hebt is intel #1?? ik dacht het dus eventjes niet he.
Intel is zeker niet slecht, maar om nou te zeggen dat VIA/ALi slecht zijn, ze zijn goedkoper, maar slechter wil ik niet zeggen, ze zijn minstens even goed als de intel chipsets.

daar gaat het andere deel van je reactie.

onderbouw je mening eerst eens, waarom zijn VIA en ALi slecht? heb je er ervaring mee? vertel het eens jongen.

flamen kan iedereen.. AMD RUlez! intel sux! ach flikker toch op man, leer eerst vertellen hoe.. ik durf te wedden dat jij nog niet eens het verschil tussen de southbridge en dimm slot 1 ziet.. :r

Verwijderd

Topicstarter
dus die tuv4x kan maar 800 mhz met 100fsb hebben en 1064 met 133 fsb,denk toch dat ik die msi 815EPT pro met onboard sound bestel

Verwijderd

Topicstarter
want ik zie dat die msi 815ept pro een tualatin 1200(fsb100) aankan en dat betekend volgens mij dat dat mobotje een ratio van toch wel 12x aankan
iemand nog iets te zeggen???

• Carnivorous1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01-2025
Op zondag 18 november 2001 14:46 schreef limp_bizkit het volgende:

[..]

|:(

DDR is in de meeste gevallen even duur zo niet goedkoper dan SDR, en de mobo's zijn ook even duur en de performance is ongeveer gelijk, DDR is meestal net iets sneller

daar trap ik die reactie van je al onderuit.
[..]

zo patser. dus omdat jij een intel chipset hebt is intel #1?? ik dacht het dus eventjes niet he.
Intel is zeker niet slecht, maar om nou te zeggen dat VIA/ALi slecht zijn, ze zijn goedkoper, maar slechter wil ik niet zeggen, ze zijn minstens even goed als de intel chipsets.

daar gaat het andere deel van je reactie.

onderbouw je mening eerst eens, waarom zijn VIA en ALi slecht? heb je er ervaring mee? vertel het eens jongen.

flamen kan iedereen.. AMD RUlez! intel sux! ach flikker toch op man, leer eerst vertellen hoe.. ik durf te wedden dat jij nog niet eens het verschil tussen de southbridge en dimm slot 1 ziet.. :r
Nou nou nou nou kan dat wat minder? Met het verkeerde been uit bed gestapt?

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 14:54 schreef Carnivorous1 het volgende:

[..]

Nou nou nou nou kan dat wat minder? Met het verkeerde been uit bed gestapt?
eigenlijk niet, maar hij had het ook eventjes kunnen uitleggen waarom die andere buttchips zijn tegenover de intel chipsets.. vind het een beetje een lame reactie van hem.

verder heb ik niks tegen intel chipsets in tegendeel ik heb er zelf ook genoeg :)

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 18 november 2001 14:47 schreef mark_m het volgende:
dus die tuv4x kan maar 800 mhz met 100fsb hebben en 1064 met 133 fsb,denk toch dat ik die msi 815EPT pro met onboard sound bestel
FF goed lezen dat is dus NIET zo.

Verwijderd

Topicstarter
mischien kan je er dan wel een hogere cpu in knallen maar hij ziet toch echt niet meer hoor

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 18 november 2001 17:16 schreef mark_m het volgende:
mischien kan je er dan wel een hogere cpu in knallen maar hij ziet toch echt niet meer hoor
FF goed lezen ik heb een celly 1200 das 12 x 100
En in de bios staat 1200 zelfs als ik hem op 1600 laat lopen lukt het nog, maar ik heb dit eerder al uitgelegd.

Dus een hoge CPU kan, maar je FSB moet ondersteund worden, je zou er geen proc met een fsb van(als die er zouden zijn) 300 inknallen. Maar de multipier is GEEN probleem.

Verwijderd

Mark: In beide borden kan een CPU met een multipl. van 12x. Daarover bestaat geen twijfel. In beide gevallen werken ze dan op 12xde FSB.

Welke je neemt moet je zelf weten, het maakt nl. geen moer uit :)

Als jij op die Asus een 1200Mhz CPU zet draait hij op 1200Mhz. Simpel as that.

Verwijderd

Ik raak door dit topic zwaar in de war, ben behoorlijk but van het weekend :Z!! dus daar zal het ook wel aan liggen, maar snap de verhaaltjes/reacties van dat de ratio er niet toe doet, niet helemaal!!

Dus als ie gelockt is kan een CPU met een ratio van bijvoorbeeld 9x wel op het juiste aantal Mhz draaien op een bord waar de max ratio 8x is!!. Maar als ie unlockt is dan zou ie dan dus niet kunnen halen, lijkt me een conclusie die je uit dit topic kan trekken. En dat lijkt me toch wel heel vreemd. Want Volgens mij kan een Mobo niet een hoger ratio aan dan zijn max. Dus ook al zit die gelockt op de CPU, moet nog steeds je mobo het aan kunnen.

Volgens mij moet dus ten alletijden de ratio wel zo hoog kunnen zijn dat je CPU op het juiste aantal Mhz draait.

En dat tijdens de boot een ander aantal Mhz word weergegeven dan waar ie op draait lijkt me ook zeer sterk.

Wel even zeggen ken het bord niet waar jullie het over hebben en ben nog al DUF, maar volgens mij klopen er een aantal reacties niet die hier worden gegeven.

Mijn Advies vraag even aan de verkoper of het mobo dat je wil kopen je CPU ondersteund. En vraag dan meteen je er goed mee kan overclocken!!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

http://www.tweakers.net/meuktracker/1251?&t=

officiele suport voor de celly 1200 op de tuv4x alsof ze wisten dat we er een discussie over hadden

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

* GiLeX heeft die door gegeven
Kwam er achter toen ik m'n bios check deed :)

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 18 november 2001 22:47 schreef gellie het volgende:
* Memendo heeft die door gegeven
Kwam er achter toen ik m'n bios check deed :)
Tnks Maar heeft het nu veel zin ik draai zelf ook een celly 1200 en een tuv4x maar met rev 1002 gaat dat ook super en ik heb eigenijk geen zin in een bios flash

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 22:21 schreef Beest144 het volgende:
Ik raak door dit topic zwaar in de war, ben behoorlijk but van het weekend :Z!! dus daar zal het ook wel aan liggen, maar snap de verhaaltjes/reacties van dat de ratio er niet toe doet, niet helemaal!!
Het is toch zoo eenvoudig. Intel CPU's zijn multiplier-locked. Oftewel, ongeacht wat voor multiplier jij instelt, hij draait toch z'n eigen multiplier.

Goed, da's stap 1. Dan stap 2: De core-frequentie van een CPU komt niet voor buiten die CPU. Als jij een PIII 1Ghz hebt dan is er maar 1 plek in jouw computer waar die 1Ghz gedraaid wordt, en dat is IN jouw CPU.

Stap 3: Hoe komt een CPU aan die 1Ghz. De multiplier is locked, dus dit is een simpel rekensommetje. Stel je neemt een 1Ghz CPU met een multiplier van 10. Je kunt dan simpel uitrekenen dat de FSB 100 is (1000/10). Je mobo 'geeft' de CPU dus 100Mhz en de CPU maakt daar zelf (middels z'n gelockte multiplier) 1Ghz van.

Goed.. Stel nu dat ik die 1Ghz CPU plaats op een mobo wat ondersteuning heeft voor CPU's tot 800Mhz bij een FSB van 100Mhz. Dat mobo 'geeft' de CPU 100Mhz FSB en verteld 'm er bij dat de multiplier 8 is. 'Dikke l*l drie bier' denkt de CPU, immers die heeft een eigen multiplier (10). Hij zal dus die 100Mhz FSB vermenigvuldigen met 10, oftewel draaien op 1Ghz.

Het is heel simpel. De frequentie van een Intel chip is de FSB vermenigvuldigt met de multiplier. De laatste is locked. Kan jouw moederbord een FSB van 133Mhz leveren? (en is ie coppermine ready etc) dan kan er ook een 1.1Ghz PIII op, ook al gaat het bios maar tot 800.

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

hezik, netjes gezegd :P
De Intel heeft wat de multiplier betreft een eigen willetje
Nog maar een voorbeeldje :)
Veel ouder mobo's met een i440BX chipset hebben hetzelde. vaak zie je op de site van de verschillende fabrikanten dat ze bijvoorbeeld maximaal een intel pu onder steunen to 600mhz (6x 100) maar, nu weer het verhaal van de ingebakken multiplier. in heb thuis ook nog een BX based mobo en die draait vrolijk rondjes met een Celeron-2 733 dus met een 11x multiplier en 66mhz fsb :)
Je moet je gewoon niks van die multipliers aan trekken die zijn niet te veranderen op een intel cpu, teminste da's nog niemand gelukt :(
dus terug komende op het hier in de draad besproken plankje ASUS TUX4X die kan je rustig nemen hoor.
Hij ondersteund en alle huidige coppermine cpu's dus; Celeron-2, P-III's en de Tualatin cpu's dus Celeron-T en P-III-T. en ook de Samuel core cpu's van Cyrix
dus je kunt van 533mhz toch de huidige 1.2ghz en nog verder als intel besluit om bijvoorbeeld een 1466mhz P-III-T (11x133) om maar een voorbeeldje te noemen :)

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Op zondag 18 november 2001 23:48 schreef memendo het volgende:

[..]

Tnks Maar heeft het nu veel zin ik draai zelf ook een celly 1200 en een tuv4x maar met rev 1002 gaat dat ook super en ik heb eigenijk geen zin in een bios flash
hm naja ik heb dus die 1003 geflashed zonder problemen, was toch bezig met een clean install van de software dus kon dat ook gelijk doen :) nu draait de server weer non-stop.
Zo gauw de 1004 uit het beta stadium zal ik die eens bekijken wat de changes zijn :) Ik reageerde op de draad op t.net ook al over de vcore settings.
Nu met de bios 1003 versie zit er eindelijk een vcore optie in het bios :P maar ik kan er nog niks aan veranderen :{ de enige optie die er staat is de default vcore van de cpu....
Ik vermoed dus dat er in de 1004 waarschijnlijk meer vcore opties zullen zijn :)
Ik ben benieuwd :)

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Inmiddels is ook de 1004-bete2 release op de FP verschenen :)
BIOS updates / Asus TUV4-X 1004 Beta 2

Alleen nog nbiemand die em getest heeft :?
Ben wel erg beneiuwd of ASUS de vcore settings heeft uitgebreid :)

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 14:46 schreef limp_bizkit het volgende:

Intel proc met intel chipset is gewoon stabieler dan een intel + Via bijvoorbeeld... voorbeelden genoeg als je de search functie kan vinden :P ( ja flamen kan ik ook )

Tja en op je reactie over die hardware.... wat kan je verwachten van een vakkenvuller bij de AH..

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Op maandag 19 november 2001 13:44 schreef DRG het volgende:

[..]

Intel proc met intel chipset is gewoon stabieler dan een intel + Via bijvoorbeeld... voorbeelden genoeg als je de search functie kan vinden :P ( ja flamen kan ik ook )

Tja en op je reactie over die hardware.... wat kan je verwachten van een vakkenvuller bij de AH..
Blijf effe ontopic please of ga prive die "strijd" oplossen :P

Maar ik ben het niet met je eens :) ik heb geen problemen met VIA en Intel, ik heb nl meerdere systemen thuis op die basis en ook VIA + AMD thuis en ze zijn allemaal stabiel, niet minder dan een BX chipset bijvoorbeeld(heb ook nog thuis draaien)

Maar daar gaat het hier niet om :)
We hadden het hier over een ASUS TUV4X mobo :P

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 14:07 schreef gellie het volgende:

[..]

Maar ik ben het niet met je eens :) ik heb geen problemen met VIA en Intel, ik heb nl meerdere systemen thuis op die basis en ook VIA + AMD thuis en ze zijn allemaal stabiel, niet minder dan een BX chipset bijvoorbeeld(heb ook nog thuis draaien)

Maar daar gaat het hier niet om :)
We hadden het hier over een ASUS TUV4X mobo :P
hoeveel verschillende drivers heb je moeten proberen voordat het stabiel was ? ( no flame )

We hadden het over een s370 plank... niet zozeer een TUV4X.. :P
Pagina: 1