Toon posts:

gcc / cc / linux

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje ,

ik moet een paar simpele c bestanden compileren . Maar ik kom er niet uit wat er nu precies voor nodig is .
Ik heb gcc geinstalleerd op mijn systeem . Bij het draaien van de configure krijg ik de volgende foutmelding :

The command cc -o conftest - g conftest.c failed
you must set the environment variable CC to a working compiler . (ik dacht dat ik die werkende compiler aan het installeren was .)

daarna heb iok cpp geinstalleerd omdat ik dacht dat dit het ontbrekende pakket was .
Maar als ik cpp blabla.c doe dan scrolled alleen de inhoud van het bestand langs .
Snap der niks meer van , heb hier geen kaas van gegeten .

alle hulp welkom

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

Probeer eens
code:
1
gcc -o blabla blabla.c

waarbij blabla de naam van je uitvoerbare bestand wordt

probeer anders
code:
1
man gcc

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 13:49 schreef LAN het volgende:
Probeer eens
code:
1
gcc -o blabla blabla.c

waarbij blabla de naam van je uitvoerbare bestand wordt

probeer anders
code:
1
man gcc
ik kan gcc alleen uitvoeren vanaf de directory waarin ie staat . MAN is ook niet beschikbaar .

wat is het verschil tussen CC en GCC ?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Op zondag 18 november 2001 13:55 schreef Bart Decker het volgende:
wat is het verschil tussen CC en GCC ?
Ik weet het niet zeker, maar zat het niet zo:

CC = C Compiler
GCC = GNU Compiler Collection (oid)

:?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• LAN
  • Niet online

LAN

In mijn kleine zoektocht ben ik er min of meer achter gekomen dat cc en gcc etzelfde is (:

Misschien kan deze pagina je van alle informatie die je nodig hebt voorzien http://gcc.gnu.org/

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Op zondag 18 november 2001 14:00 schreef LAN het volgende:
In mijn kleine zoektocht ben ik er min of meer achter gekomen dat cc en gcc etzelfde is (:

Misschien kan deze pagina je van alle informatie die je nodig hebt voorzien http://gcc.gnu.org/
Niet helemaal waar. CC is een gewoon een andere C compiler. Deze (vaak veel te dure) compilers zie je op andere unix-platformen. Configure gebruikt de generieke variable $(CC) waarin hij de compiler naam opslaat (hetzij CC, GCC of iets anders). Het zijn dus wel degelijk verschillende compilers..

cpp is de C-pre-processor.

Waarschijnlijk heb je nog niet alles geinstalleerd. Heb je bin-utils en je libc6-development package wel geinstalleerd?

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb volgensmij niet alles geinstalleerd . Het pakket wat ik gedwonload heb was ongeveer 4 mb groot . Terwijl ik nu een paar pakketen zie staan van > 120 MB .

Weet iemand hoe groot het pakket ongeveer is ?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

4MB is iig VEEL te weinig. Alleen de include files die bij de compiler horen zijn al veeeeeeel groter :)

Ik zou gewoon zo'n 120MB pakket halen. Maare, staat er op de cd van je linux-distro niets dan? Lijkt me heel sterk dat daar geen C compiler opstaat.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Waarom installeer je niet gewoon de compiler die bij je linux distributie meegeleverd wordt? Dan weet je tenminste zeker dat het werkt en compleet is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik raak altijd de belangrijkste cd kwijt :))

zal eens goed zoeken . dat zou inderdaad beter zijn

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 19 november 2001 10:58 schreef Bart Decker het volgende:
Ik raak altijd de belangrijkste cd kwijt :))
En dan download je toch een nieuwe cd :?

• chem
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

move P > NOS

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op zondag 18 november 2001 14:09 schreef JayTaph het volgende:

[..]

Niet helemaal waar. CC is een gewoon een andere C compiler. Deze (vaak veel te dure) compilers zie je op andere unix-platformen. Configure gebruikt de generieke variable $(CC) waarin hij de compiler naam opslaat (hetzij CC, GCC of iets anders). Het zijn dus wel degelijk verschillende compilers..
Ook niet helemaal waar :)
Onder Linux geldt in 99% van de gevallen: cc == gcc

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

cc is onder veel linux-distributies een symlink naar gcc.

Even anders formuleren dan maar:

CC is de generieke naam voor de huidig geinstalleerde C-compiler op een unix-platform (hetzij als binary, hetzij als symlink).

Mee eens?

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 19 november 2001 16:24 schreef JayTaph het volgende:
cc is onder veel linux-distributies een symlink naar gcc.

Even anders formuleren dan maar:

CC is de generieke naam voor de huidig geinstalleerde C-compiler op een unix-platform (hetzij als binary, hetzij als symlink).

Mee eens?
Helemaal :)
Pagina: 1