Toon posts:

AT moederborden ?!

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus net begrepen dat die Aus TX-97 absoluut niet meer te krijgen zijn...

Ik zit namelijk met een probleem:
Er staat nog een oude computer die niet meer werkt.
Er moeten namenlijk een aantal onderdelen nieuw worden bijgekocht...

Er zit nu in:
Asus TX-97
4 MB hercules vid-kaart
32 mb geheugen
4,3 gig HD
24x cd-rom

Maar als ik nu opstart krijg ik de melding:
"Ongeldige systeem diskette, vervang de diskette en probeer het opnieuw" (zoiets dergelijks)

Het is nog een oude AT kast en en ik was van plan om op de HCC dagen voor wat nieuwe dingen te gaan zoeken
Maar wat kan ik nu het beste doen :?:?
Maar er zit nog een prima monitor bij (een 14") maar die heeft niet zo'n stekker die je op je vid-kaart aansluit maar nog op de voeding
Ik weet het namelijk echt niet en het budget is max 700,-
Ik begin een beetje in de war te raken nu ...

Iemand suggesties of advies ?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je zegt niet eens wat voor processor erin zit :)

Maar die melding heeft niks met het moederbord te maken hoor, gewoon een vernaaide harde schijf (of een diskette die nog in het station zit). Waarschijnlijk werkt een format+reinstall al.

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, een Pentium 200 MMX :P
Maar dat is juist het vage ervan...er zit helemaal geen floppy in de drive en de harddisk is net geformatteerd

Zou het misschien het mobo kunnen zijn dat kaduuk is?
Ikweet het echt (heb ook niet bepaald veel verstand van dit soort situaties :) )

Zijn er eigenlijk nog AT moederborden te koop?

Verwijderd

Als je je harddisk net hebt geformateerd, heb je er dan wel weer een besturingssysteem opgezet?

Dit ligt echt niet aan het MOBO!

Verwijderd

Topicstarter
Maar het rare is dat de floppy drive niet eens geconnect is |:(

Wat kan het dan zijn ? HD ?

Verwijderd

"Ongeldige systeem diskette, vervang de diskette en probeer het opnieuw"
Deze melding zegt niet dat er iets kapot is maar dit betekend dat de pc geen besturingssysteem (ms-dos, windows 9x, e.d.) kan vinden. Heb je na het formateren wel windows opnieuw geïnstalleerd? volgens mij niet!

Als je dat niet gedaan hebt stop dan de windows installatie (boot) diskette in de diskdrive (nadat je die weer aangesloten hebt) of stop de cd in cdrom drive zodat hij vanaf cd kan booten. En zet daarna je PC aan. Hij zal nu niet die foutmelding geven omdat hij nu wel een systeemdiskette kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm
heb diskettestation weer aangesloten, opgestart met opstartdiskette, geeft nog steeds de melding
daarna geprobeerd met cd-rom, nog steeds die melding :)

Als ik de pc ook aanzet brand het lampje van de diskette al... heb kabels al omgedraaid, geen vrandering ...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
diskettestation aansluiten na de twist in de kabel, anders gaat ie niet werken...

En dat ie gaat zeuren om een diskette te vervangen is logies: je harddisk heeft geen opstartbestanden en je systeem (lees: format.com die dat eropgezet heeft) is niet slim genoeg om het verschil tussen harddisk en diskette op te merken (ooit gezien? [blauw]Fout bij het schrijven naar de diskette in station C:[/blauw])

• Chieliot
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Hebbie je MBR al gecleaned? Misschien is die wel een beetje raar aan het doen?

Bootdisk erin:

fdisk /mbr

Meaby, meaby not

Good luck

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Op zondag 18 november 2001 12:53 schreef OuweRus het volgende:
... Maar er zit nog een prima monitor bij (een 14") maar die heeft niet zo'n stekker die je op je vid-kaart aansluit maar nog op de voeding
...
Ehm... Ja... Nou... Dit is natuurlijk niet zo. Een monitor moet ALTIJD ook op de voeding worden aangesloten. Er komen OF 2 kabels uit de monitor, een voor de voeding, een voor de videokaart. Of er zit maar 1 kabel aan, die voor de voeding en er zit nog een aansluiting achterop voor de videokaartaansluiting...

Verwijderd

ls je windows niet kan installeren en niet eens weet dat er een besturingssysteem op de hdd moet staan om er van te kunnen booten denk ik dat je beter naar het computertotaal forum kan gaan omdat je daar meer thuis hoort.

Verwijderd

Dit is echt een typisch geval van computer-idee NERD !! :( :r |:( :? :Z :Z :Z.............

Verwijderd

er bestaan geen domme vragen >:)

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 14:06 schreef SANEX het volgende:
Reken maar van YES :P

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Op zondag 18 november 2001 14:06 schreef SANEX het volgende:
Dus als ik vraag van: "Ik heb een CPU, heb dan al een werkende computer"
Mja, is dit geen domme vraag dan.

And The Only One

Verwijderd

Ehm, heb je al een CMOS reset geprobeerd?

Ik zou zowieso een beetje gaan rondshoppen in dat bios, waarsch. staat de boot-order verkeerd ingesteld ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 13:47 schreef roys het volgende:
ls je windows niet kan installeren en niet eens weet dat er een besturingssysteem op de hdd moet staan om er van te kunnen booten denk ik dat je beter naar het computertotaal forum kan gaan omdat je daar meer thuis hoort.
dude, dat snap ik heus wel maar meteen komt die @(%*$ melding, ik heb al vanalles geporbeerd

:r

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb diskettestaion na twist, voor twist aangesloten maar nog steeds die foutmelding...

Met bootfloppy helpt niet want voordat ie uberhaubt de diskette leest krijg je dat gezeur weer

• Tonnes746
  • Laatst online: 06-01-2022
Stop d'r is een installatie-cd in van een willekeurig OS.

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Tonnes746
(Sorry)

Verwijderd

Topicstarter
Ook al gedaan, gebeurt nix
net nadat je die tabel ziet waarop staat wat voor processor je hebt, hoeveel geheugen enz. krijg ik die fout :Z raaaar

• Tonnes746
Flopdrive kan stuk zijn dus eraf halen en uitzetten in bios. Enkel hd eraan, in bios autodetecten (lukt dit niet dan heb je al een probleem) en bootvolgorde instellen als 'cdrom, c:' indien mogelijk. Als dat instellen niet kan en je dus niet van cdrom kan booten, nieuwe flopdrive halen of even die uit je andere pc gebruiken. Er bestaat een kans dat een cdrom aan een secundaire controller niet bootable is.

Als je het echt zeker wil weten hang je dus meteen een andere flopdrive eraan met een verse bootflop; werkt dit niet dan is de controller stuk en kan je er misschien nog een los kaartje inhangen.

Verwijderd

Heb je uberhaupt al in het bios gekeken?

Verwijderd

Topicstarter
ja..
die boot volgorde stond als 'C only', die had ik veranderd naar 'cdrom, c, a' en alle andere volgordes maar dan krijg je nog steeds die fout, heb floppy al uitgezet in bios maar lukt ook niet, ik probeer alles weg ff en laat ff weten of het werkt of niet
Ik ga zometeen proberen met floppy uit andere computer

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

hmz :)

Effe tussen door hebje al op V&A gekeken op tweakers.net :?
deze

mischien dat ik je helpen :)
Ik heb nog wat at spullen liggen, neem ander maar effe contact op met me via ICQ of meel

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 01:13
Op zondag 18 november 2001 14:04 schreef stanley het volgende:
Dit is echt een typisch geval van computer-idee NERD !! :( :r |:( :? :Z :Z :Z.............
Hoe moet iemand het anders leren, en een forum is bij mijn weten iets om te vragen.

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 14:59
In je bios even bootsequence a:, c:
Bootdiskette maken in andere PC (win98SE??) vervolgens booten. Pakt ie a: niet dan de 4 mogelijkheden (floppendrive op einde kabel) proberen. Dan zou ie het op een gegeven moment moeten doen. Indien niet, dan proberen met andere floppendrive.
Booten vanaf cdrom: Dat kan (hopelijk) maar dan moet de poort waarop je cdrom-drive staat op autodetect staan....
Natuurlijk ook bootsequence aanpassen in bios.
Bootsequence hoef je niet altijd aan te passen, aangezien je in sommige biossen ook boot other device (zeg maar) aan kan zetten. Verder is het misschien handig om halt on all errors aan te zetten en je floppendrive bij het booten even aan te spreken (seek floppy at boot (o.i.d.)), dan gaat ie wel gillen als er iets fout is met je flop.
Staat je flop ueberhaupt aan in het bios? Je kan flop in main aanzetten (600/720/1,2/1,44 etc) maar je kan de controller ook nog uit- en aanzetten in ander schermpie, meestal integrated peripherals...

Zin.

• Tonnes746
Check ook de jumpersettings (als je die hebt) voor je controller op je bord. Soms gaat het daar al mis. heb je hem bijvoorbeeld ooit gebruikt met een losse ata-100 controller o.i.d.?

Verwijderd

Topicstarter
Nee tonnes, heb nooit gebruikt met losse ata100 controller
De jumpertjes op het mamaplankje heb ik ook nog nooit veranderd..

ik sta op het punt om even te testen met ander floppystation, heb het nogal druk gehad.

NB: ik weet niet of het verschil uitmaakt maar het is een floppy station uit een oude 486 (8>

Verwijderd

Topicstarter
hmmz
ik heb die floppy aangesloten op mobo (OMG !!! hij zat los |:( |:( ) en als ik die fout weer krijg, ik doe de disk erin krijg ik de volgende error: Disk I/O error, replace the disk and press a key

De kabel op het mobo past maar op 1 manier, en het uiteinde van de floppy heb ik op beide manieren geprobeerd en op de ene manier krijg ik alleen die eerste error en als ik em andersom doe krijg ik die I/O error

We zijn iig al een stukje verder :o

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand misschien wat die I/O error betekent?

Verwijderd

Topicstarter
heb net floppystation + kabel uit goeie computer gehaald en geprobeerd in de oude...maar ik zie nog steeds precies dezelfde fout ;(

/me weet het niet meer

• Tonnes746
Dat ie niet kan lezen, maar het nu wel wil. Het lijkt er op dat je drive nu wel gezien en herkend wordt en dat het een kwestie is van een slechte floppy, of de drive is stuk waardoor hij niet meer goed kan lezen (ook es zoiets gehad).

Begin dus bij het begin en hang er een alleen flopdrive aan waarvan je zeker weet dat hij goed is, bijvoorbeeld die uit je werkende pc, met een 'verse' bootflop. En default bios settings helpt ook weleens en oja, probeer het eens met je cache uitgeschakeld (met name je externe) want dat kan ook nog wel eens roet in het eten gooien als het gaat om het lezen van een floppy. Had beide problemen ook eens op 1 bord.. :)

Verwijderd

Als je een flop erin hebt zitten en je draait (per ongeluk) de flop kabel om dan is je flop dus genaaid, ff in een andere pc formatteren (niet quick maar unconditional) en dan opnieuw een bootflop aanmaken

Waarschijnlijk kreeg je die fout omdat je boot sequence niet goed had staan en geen os op je pc had staan. Normaal moet je een paar bytes aanpassen in je mbr om te zorgen dat het bios het device niet meer als boot device ziet. Maar het altijd slimme Microsoft heeft volgens eigen zeggen om compatibility redenen dit niet gedaan maar een progje in je mbr gezet om deze melding te geven en bij het drukken op een toets opnieuw te starten. Helaas betekent dit ook dat als je boot sequence op C,A staat (oid) dat je dan altijd die melding krijgt.

En je mag best op dit forum komen als je wat minder verstand hebt van PC's maar om te zeggen dat je monitor alleen maar op je voeding zit aangesloten (kan ook gewoon op stopcontact hoor) dat is natuurlijk niet al te slim (nothing personal, maar het zijn natuurlijk personal computers)

Maar controleer voortaan eerst ff je bios settings voordat je hier komt vragen, en de melding leek me eigenlijk duidelijk genoeg.

Ook altijd handig is bootup seek for floppy aan te zetten en halt on all errors ook, dan controleert ie altijd ff je flop's. Maar denk eraan, als je de kabel(s) van de flop gaat zitten veranderen, haal dan de floppy eruit!!

Verwijderd

AT moederboard. Gratis af te halen bij mij..

Helemaal compleet en werkend te krijgen (als je er een voeding aanhangt)
Processor 286 - 12mhz met maar liefst 768kb ram! :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 20 november 2001 10:32 schreef OuweRus het volgende:
weet iemand misschien wat die I/O error betekent?
Yup, je floppy disk (NIET de drive dus :+ ) is naar de klote.

Overkwam me ook laatst toen ik per ongeluk een kapotte kabel gebrukte- de Win98SE bootflop was dood als een pier tegen de tijd dat ik doorhad wat mis was. Maarja, nieuwe flop is snel genoeg gemaakt.

Zorg er wel trouwens voor dat de kabel goed zit voordat je de nieuwe erin stopt- als het licht blijft branden als je probeert te booten zit het dus verkeerd om (en meestal is wat 'verkeerd' aanvoelt juist de goede manier van aansluiten)

Oslik blyat! Oslik!

• Erik1
  • Niet online
lol, dit topic is van november 2001 :+

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Op maandag 22 april 2002 19:24 schreef John_Hoek het volgende:
AT moederboard. Gratis af te halen bij mij..

Helemaal compleet en werkend te krijgen (als je er een voeding aanhangt)
Processor 286 - 12mhz met maar liefst 768kb ram! :+
offtopic:
Maar 768 kb ram, tssss, jij loopt op achter, mijn 286 heeft 2.5 MB Ram :P maar is daarintegen maar 10 Mhz :'(

Waarom smijt je dat hele floppy ding niet het raam uit ? Dan opstarten en kijken wat ie zegt, als ie dan zegt operation system not found or whatever dan weet je dat er iets niet goed is met je floppy :P duh, toch wel :) de kabel andersom ook al geprobeert ? En als ie het gewoon niet wil doen, gooi je dat ding maar het raam uit :) De processor kan je bij mij aflever :7

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Op maandag 22 april 2002 20:02 schreef Erik1 het volgende:
lol, dit topic is van november 2001 :+
Em, waarom heb ik dat niet eerder gezien :(

Afbeeldingslocatie: http://petuhr.pozorjed.com:1025/~johan/slotje.gif
Pagina: 1