Laptop zonder floppy of cdrom speler formatteren??

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Ik heb hier dus een Toshiba Libretto ct100 liggen van een vriend die ik eigenlijk wil formatteren.
Een libretto is een klein laptopje (ongeveer half zo groot) met een apart dockingstation voor muis/keyboard. Omdat ie maar zo klein is zit er geen floppy of cdrom in.
Er staat nu win95 op (PI 166, 32MB intern en een 2GB hdtje), maar dat wil ik er eigelijk ook opnieuw opzetten omdat er een heleboel bedrijfssoftware opzit waar ik eigenlijk gewoon van af wil. (en nee, hij is niet gestolen, maar vervangen voor nieuwer model en vandaar afgeschreven.)

Mijn vraag is dus eigenlijk of ik em wel kan formatteren aangezien er geen mogelijkheid is om van iets anders te booten dan vanaf de C drive. Ik zou em graag ff met fdisk onderhanden willen nemen, maar dan krijg ik bij de reboot heel hoogst waarschijnlijk "non-system disk error, press key to continue" te zien en dat wil ik dus niet.
Moet ik gewoon alle oude software uninstallen en er het beste van maken, of kan ik op de 1 of andere manier toch nog formatten...??

Wees consequent, maar niet altijd

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is er ook geen mogelijkheid om een te booten vanaf een extern apparaat. Zoniet dan zie ik maar een mogelijkheid. Hang dat systeem of in een netwerk of haal de hdd eruit en installeer op die manier een nieuw O/S

offtopic:
wat heb je aan een notebook waar niets afgehaald of opgezet kan worden :?
Ik vinnet al irri dat mijn notebook geen cd fikker heeft.

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 11:57 schreef terw_dan het volgende:
offtopic:
ik wil niet lullig doen hoor, maar heb 2 jaar geleden de Libretto 30 (een van de eerste) gehad, dat ding is supperklein en kan alles (8cm schermpje full color).

Maarja daar ging het niet om, heeft die Libretto 100 USB ?
Misschien kun je daar wat mee, dan kun een USB cdrom speler of floppydrive aansluiten en daarvan booten.

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Ik heb zelf een externe CDbrander, maar die gaat op de LPT1 poort en daar kan ik dus niet van booten.
Verder kan er gewoon een PCMCIA netwerkkaartje in, maar wat moet ik dan vanaf het netwerk doen..?? Ik kan wel de verse win95 install files op de C schijf zetten, maar dan kan ik die drive weer niet formatteren. Als er nou een 2e partitie was dan kon ik gewoon de win95 met CTRL onderbreken en dan in de DOS prompt komen om te formatten en te installen....maar die 2e partitie is er dus niet (Part. Magic vind ik een beetje eng... als het mis gaat kan ik dat ding weggooien.)

Wat voor HD zou erinzitten..?? Een laptop HD of een "gewone" IDE aansluiting?

enne...er zit idd USB op. Maar kan je van USB cd/floppy gewoon booten??

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Op zondag 18 november 2001 11:57 schreef terw_dan het volgende:
Is er ook geen mogelijkheid om een te booten vanaf een extern apparaat. Zoniet dan zie ik maar een mogelijkheid. Hang dat systeem of in een netwerk of haal de hdd eruit en installeer op die manier een nieuw O/S

offtopic:
[nog even verder offtopic]
Daarom heb ik dus een jaar ofzo geleden al een externe fikker gekocht, gewoon op de printerpoort. Alles dat fikken wil kan dus fikken :)
[/nog even verder offtopic]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zondag 18 november 2001 12:04 schreef bart1234 het volgende:

[..]

[nog even verder offtopic]
Daarom heb ik dus een jaar ofzo geleden al een externe fikker gekocht, gewoon op de printerpoort. Alles dat fikken wil kan dus fikken :)
[/nog even verder offtopic]
Ja, zo'n ding heb ik ook liggen, maar die sjouw je niet gemakklijk mee (ding = 2x zo groot als notebook) en hij hangt in een netwerk. Dus ik fik gewoon over het netwerk (thuis dan) maar op school kan dat dus niet....

ik weet het, ik ben een verwend rotjong.

• Skaah
  • Niet online
Kun je niet gewoon de win95 installfiles kopieëren en dan met deltree %windir% en program files wissen? (eventueel de rest ook?)

Verwijderd

Wat betreft de harddisk, er zit een laptop HDD in,denk maar na, als er een normale HDD in zit is de libretto meteen vol en past er niets mee bij. Maar hoe je hem eruit haalt dat weet ik niet aangezien hij vrij compact is zal dat niet het meest eenvoudigse zijn. Maar mocht het mogelijk zijn dan zijn er converters van laptop HDD <--> IDE HDD's.

wat ook nog een idee is, IOMEGA Zipdrive, die aansluiten op LPT poort, via netwerk/internet de drivers op je libretto krijgen (en dan gaat het om de DOS drivers).
ding in dos opstarten. Guest.exe draaien (driver IOMEGA),
zorgen dat je bij de zipdrive kunt. dan format c:/s (zodat hij in iedergeval weer boot. en omdat de iomegadriver in het geheugen zit kun je daar weer data vanaf trekken en naar je hdd zetten, bijvoorbeeld installfiles windows die je er eerst opgezet hebt via een normaal systeem met cdromspeler en de zipdrive eraan.

PS : ook verstandig om iomega drivers op de zipdrive te zetten en dan na de format die als eerste weer terug te zetten, mocht je hem dan per ongeluk uitzetten en dus geen driver meer hebben, dan kun je hem opnieuw laden.

Verwijderd

Laat ff weten of het gelukt is en op welke manier !!!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Misschien ff zoeken op de HCC naar een extern floppy?

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

hier stond niets...

Verwijderd

- connectie met p.poort maken met andere pc, en alle system files + een programma om files in dos over de p.poort te versturen + programma voor het maken van een ramdrive in dos

- rebooten in dos dmv. herstart in win95

- ram drive van 4 mb maken

- alle system files op die ramdrive zetten (incl. files om bestanden over de p.poort te versturen)

- format c:

- niet rebooten

- ramdrive terug naar hdd copieren

- p.poort proggie gebruiken voor de win98 cd

klaar.

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Ik heb iig wel de beschikking over een extern zip driveje en een USB cdrom speler dus daar kan ik iig wel weer ff mee klooien denk ik. Ik vroeg me af of je ook van een zip disk kan booten of kan ik em pas na het booten mounten (denk ik wel want guest.exe draait alleen onder dos dus..:). In dat laatste geval zet ik gewoon win95 op de ZIP disk en dan moet het lukken lijkt me!

Ik vind de RAM drive optie wel inventief maar toch iets te risicovol.
<more to follow>

Verwijderd

Wat je kan proberen:
Eerst de Hd partitioneren, formatteren en dan zorgen dat je met een dos-netwerk bootdisk via je PC-MCIA netwerkkaartje kan booten naar het netwerk. Dan vanaf het netwerk de Windows cab-files copieren naar de laptop. En tot slot een nieuwe setup draaien..

Verwijderd

meeste laptops hebben in de windows map een map zitten waar de instalatie bestanden opstaan, zodat als er iets gruwlijks fout is gegaan dat je het zelf opnieuw kan instaleren.

ff laptop opstarten en kijken ene monumentje

[edit]

Kut kan um niet vinden.... Franse laptop :(
Kheb geen andere laptop tot mijn beschikking, ik zal later wel eens kijken... als ik een andere laptop te pakken kan krijgen.

[edit]

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 13:15 schreef lockjaw123 het volgende:
Wat je kan proberen:
Eerst de Hd partitioneren, formatteren en dan zorgen dat je met een dos-netwerk bootdisk via je PC-MCIA netwerkkaartje kan booten naar het netwerk. Dan vanaf het netwerk de Windows cab-files copieren naar de laptop. En tot slot een nieuwe setup draaien..
Ik heb wel een pcmcia netwerkkaart, maar van booten vanaf een netwerkkaart (dus zonder HD) heb ik nog nooit gehoord.. Kan dat.??

enne...Khaine.. Ik weet van die map af, maar ik wil juist de HD partitioneren/formatteren dus ook al zou ik die map hebben dan zou dat m'n probleem niet echt oplosssen..

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Je kunt voor ongeveer fl 15,- een verloopstukje kopen van 2.5" ide naar normale ide. Dan kun je je laptop schijfje in je normale pc hangen. Daar kun je hem dan formatteren. Ik heb zo'n verloop stukje op de HCC dage (vorig jaar) gekocht en het werkt goed.

Nog leuker is een usb-to-ide doosje voor laptop schijfjes, die hebben ze bij computer-land.nl voor fl 150,- dan kun je een laptop hardeschijf in dit kleine kastje doen en dan fungeert deze als een usb hardeschijf. Werkt heel erg cool. Heb ik ook gekocht omdat ik nog een laptop schijfje had liggen.

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

Verwijderd

En als je tijdelijk aan een laptop kunt komen kan je de HD daar inzetten en bewerken.

btw de pin layout van een 2,5 inch drive zijn de normale ide aansluitingen plus nog 4 aansluitingen voor de voeding. Effe zoeken op inet en je hebt het zo. Kan je eventueel zelf een adaptor maken. Maar mocht je een dinges kunnen kopen voor 15 piek dan zou ik zeker daar voor gaan. Zo goedkoop lukt je vast niet (met uurloon dan)

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Ik heb dus zelf wel een (andere) laptop, maar ik had eigenlijk geen zin om die helemaal open te maken (en die Libretto dus ook) en de HD's te verwisselen.
Zo'n verloopstukje lijkt me wel wat. Ik ga wel even op zoek naar een online shop die dat verkoopt. Zou wel erg handig zijn nl. Zo'n USB zou wel erg mooi zijn, maar goed, the cheaper the better natuurlijk.

Pagina: 1