Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van een interessant gesprek op de W&L meeting van 17 november, post ik dit topic:

Stel dat je alle hersenactiviteit van een mens zou stoppen, zodat er totaal geen chemische reactie meer plaatsvindt, en er geen 'stroompjes' meer lopen.
Zou een mens dan weer op gang geholpen kunnen worden, of is het over zodra alle hersenactiviteit gestopt is?

Stel dat een deel van je hersenen werkt als RAM geheugen (om even een passend voorbeeld te noemen) dat zodra de spanning eraf gaat, de informatie verloren gaat? Is er een soort oerstroompje dat meet blijft lopen zolang je leeft, en dat je hersenen op gang houdt?

Het zou ook kunnen dat de vitale informatie in een samenstelling van verbindingen tussen hersencellen zit, en dat dus werkt als een soort van BIOS, dat ervoor zou kunnen zorgen dat je kunt worden 'opgestart' als je bent 'uitgezet', bijvoorbeeld door een cryo-slaap, of een teleportatie zoals in Star Trek.

(Volgens Heisenberg's onzekerheidsrelatie kun je nooit de positie van een elektron bepalen, en dus ook niet meezenden in de transporter, zodat deze bij aankomst dezelfde richting en snelheid heeft.)

Maar zijn hersenen volledig zo opgebouwd dat ook bij stroomuitval alles weer tot de oude (werkende) staat teruggezet kan worden, of is voor sommige processen een constante aanwezigheid van activiteit vereist?

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 07:17

MaDLiVe

.-Observer-.

Waar we het al over eens waren was dat we niet alle stroompjes in de "chemische fabriekjes"--> zenuw-cellen konden meten de vraag is dus wanneer ben je hersendood en wanneer stopt de gehele activiteit?

Daarbij kwam later bij mij ook nog deze vraag op, stel dat alle stroom wegvalt, wat blijft er dan nog van ons geheugen, ervaringen over?
In zo een geval denk ik dat dat je een constante verbinding nodig hebt wil je deze ervaringen behouden. Dus wat is ons geheugen? zijn het de cellen die het geheugen vormen of de processen tussen diverse cellen die dus zouden stoppen nadat je hersendoor bent?

Was idd een leuk gesprek

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Er zijn tog wellus mensen geweest met een d00t ervaring. Ik neem dan aan dat er geen stroompjes meer in je hersenen ronddwalen als er ook geen zuurstof meer is.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 11:18 schreef gvrdoezie het volgende:
Er zijn tog wellus mensen geweest met een d00t ervaring. Ik neem dan aan dat er geen stroompjes meer in je hersenen ronddwalen als er ook geen zuurstof meer is.
Dat is precies de reactie die ik al had verwacht. Maar zijn die mensen echt dood geweest?
Volgens mij niet, anders zouden ze er geen ervaring mee hebben, omdat er niets wordt vastgelegd in de hersenen.
De hersenen moeten dus nog hebben gewerkt.

• PsyFlash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
Op zondag 18 november 2001 13:23 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Dat is precies de reactie die ik al had verwacht. Maar zijn die mensen echt dood geweest?
Volgens mij niet, anders zouden ze er geen ervaring mee hebben, omdat er niets wordt vastgelegd in de hersenen.
De hersenen moeten dus nog hebben gewerkt.
Je kunt het natuurlijk nooit voor 100% zeker weten maar men gaat er vanuit dat een B.D.E veroorzaakt wordt door enkele lichamelijke afwijkingen die optreden bij een tekort aan zuurstof bij bepaalde organen. Dit dus bij een hardstilstand. De tunnel visie wordt bijvoorbeeld veroorzaakt omdat de ogen niet genoeg zuurstof krijgen, en daardoor alleen het midden van het gezichts veld waarnemen.

Maar om terug te komen op het onderwerp. Ik denk dat Je persoon, dus je geheugen en je karakter wel degelijk zijn opgeslagen in de hersens op een manier dat als deze goed geconserveerd zouden worden, het terug te halen moet zijn.
Ik heb er hier ergens een artikel over, dat ik zal verwerken als ik hier weer post. Maar ik meen dat herinneringen als een soort van vloeistof worden opgeslagen.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 07:17

MaDLiVe

.-Observer-.

Op zondag 18 november 2001 11:18 schreef gvrdoezie het volgende:
Het probleem is dus dat je niet gelijk dood bent na bijv. een hartstilstand maar dat enkele processen nog vele minuten/uren doorgaan. De vraag is zijn dit ook processen die onder "neurale" activiteit vallen?

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:20

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

daaruit zou je kunnen concluderen dat bepaalde hersenactiviteiten geen zuurstof nodig hebben om door te gaan, maar afhankelijk zijn van cellen die wel zuurstof nodig hebben en die langzaam afsterven...

Verwijderd

De meeste processen in cellen hebben op zich geen zuurstof nodig. Zuurstof wordt gebruikt om energie beschikbaar te maken uit brandstof (glucose, vet ect).
Een deel van de processen heeft die energie nodig. In het geval van prikkelgeleiding in de zenuwen zijn het "onderhouds"processen die energie kosten. Deze zorgen ervoor dat er impulsen kunnen ontstaan. Het ontstaan van een impuls zelf is echter gebaseerd op exotherme processen. Zolang de condities goed zijn kunnen ze dus gevormd worden.

Echter, de hersenen "gebruiken" zoveel energie, dat naar een paar minuten zonder zuurstof alles normaal gesproken "uitgeput" is.

Verwijderd

Ik vraag me ook vaak af of de informatie in onze hersenen alleen is opgeslagen in onze neuronen en de physische verbindingen ertussen of in de rondgaande stroompjes (soort RAM geheugen). Of een combinatie van beide is.

Ikzelf denk het laatste.
Pagina: 1