Duidelijk verschil tussen half/full DUPLEX?

Pagina: 1
Acties:
  • 989 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu vraag ik me wat af he mijn netwerk loopt weer zoals het altijd gelopen heeft maar nu zit ik toch een beetje met 2 3Com® NICS in mijn maag(aangeschaft om mijn "probleem" te verhelpen)
Is er nu meetbaar bewijs dat Full duplex sneller is volgens mij is de kans op collision alleen maar groter waardoor je packet loss krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ful duplex is voor het heen en weer sturen van de pakketjes 2 richtingen op, je gebruikt dus de helft van de capaciteit voor het sturen en de andere helft voor het ontvangen.
Half duplex kan maar 1 kant tegelijk op, dus de volle bandbreedte voor et zenden of voor ontvangen.
2 netwerkkaarten kunnen hier dus een oplossingen zijn, dus 1 kaart half-duplex op ontvangen en 1 half-duplex voor het sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stel dat dan maar eens in op windows® 2000 Advanced Server zodra ik er een ander netwerk kaart bij prik kan ik niet meer in logggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 13:08
Op zondag 18 november 2001 01:51 schreef Kloeloos het volgende:
ful duplex is voor het heen en weer sturen van de pakketjes 2 richtingen op, je gebruikt dus de helft van de capaciteit voor het sturen en de andere helft voor het ontvangen.
Half duplex kan maar 1 kant tegelijk op, dus de volle bandbreedte voor et zenden of voor ontvangen.
2 netwerkkaarten kunnen hier dus een oplossingen zijn, dus 1 kaart half-duplex op ontvangen en 1 half-duplex voor het sturen.
volgesmij is het zo dat ie bij full-duplex verzenden en ontvangen tegelijk doet op maximale bandbreedte (bij een 100mbit kaart is dat dus 200mbit). Want met half-duplex kan ik ook verzenden en ontvangen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jewel maar niet tegelijk, zelf merk je der niks van omdat ie zo snel schakelt zeg maar., maar 200 mbit wordt het never :).

Met half duplex moet de kaart schakelen zeg maar van zenden naar ontvangen en andersom, bij full kan dat tegelijk, alleen dan beide met de helft van de bandbreedte.

Enne half duplex kan ervoor zorgen dat de packetjes botsen idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus dan zou je 200Mbit moeten halen dat is dus 25MB/sec en als je dan nog een full duplex erbij zou zetten zou je de 50MB/sec moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik dus wel een in w2k av Server als ik dus mijn NIC disable dat hij zijn mem gaat dumpen en dit gaat uiteraad gepaard met een blauw scherm.

Waarom?
Goede drivers
alle PCI sloten geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 13:08
Op zondag 18 november 2001 01:59 schreef Gerund het volgende:
Dus dan zou je 200Mbit moeten halen dat is dus 25MB/sec en als je dan nog een full duplex erbij zou zetten zou je de 50MB/sec moeten halen.
Of je kunt natuurlijk een Gigabit nic kopen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 02:03 schreef arjanscholl het volgende:

[..]

Of je kunt natuurlijk een Gigabit nic kopen :Y)
Is een optie maar dan moet ik mijn CAT.5 kabels vervangen door CAT.7 kabel en aangezien ik zo'n 350Mtr kabel heb is dat niet echt interssant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gerund dat 25 mb trekt je mobo niet laat staan 50 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 21:38

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

* OldButNotSoWise glimlacht maar eventjes

Halfduplex: De machine kan maar 1 ding of zenden of ontvangen op de snelheid van de kaart (10Mb/100Mb of 1Gb).

Fullduplex De machine kan en ontvangen en zenden tegelijkertijd op de snelheid van de kaart (dus zenden en ontvangen met 10Mb/100Mb of 1Gb).
***Dus niet zenden of ontvangen met dubbele snelheid van de kaart.***

Collissions treden NIET op bij Fullduplex.
Collissionmechanisme wordt wel gebruikt als flowcontrol (dus als je PCI bus de data niet meer aankan zal je NIC een collission uitzenden naar het netwerk, waardoor deze stopt voor een bepaalde tijd met zenden)

Fullduplex heeft dus vooral zin bij servers (veel in en uitgaande verkeer)
Fullduplex vereist een switched netwerk (Point-to-Point verbinding is geen netwerk :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-07 23:08
Damn heb ik alweer pech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand dat verschil tussen full/half duplexx ook al gemete? dat vraag ik mij dus af~~!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op zondag 18 november 2001 02:16 schreef HBM het volgende:
Collissions treden NIET op bij Fullduplex.
Hoe wil je de situatie dat hosts A en B tegelijk packets versturen naar host C, waarbij ze alledrie met elkaar verbonden zijn met een switch, dan noemen? Dat is volgens mij toch echt een klassiek voorbeeld van collisions, en daar helpt full-duplex niet tegen. Het is wel zo dat je bij het gebruik van een switch veel minder snel collisions zult hebben dan bij een hub, en voor full-duplex heb je nou eenmaal een switch nodig. Maar die vermindering ligt dus niet aan het full-duplex zijn. :)

In overeenkomst met de useragreement geaccepteerd bij het registreren op dit forum, de Nederlandse wet, de wensen van de auteur en in tegenstelling tot de huidige beweringen in de faq blijft deze posting en al dat er aan gerelateerd is uitdrukkelijk intellectueel eigendom van de poster en is het gebruiksrecht aan hem voorbehouden. Voor eventuele wijzigingen aan deze post buiten regulier modereer werk, gebruik van deze post in andere media dan daar waar hij gepost is en/of gebruik van deze post in andere zin dan in welke hij bedoeld is dient u contact op te nemen met de auteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 09:43
Vreemd, laatst op een lan hebben we het effect van full-duplex uitgeprobeert mbv 2x 100Mbit kaartje en een 100Mbit switch.
Resultaat: 175Mbit constant :Y)

software: assault + du-meter :P (elkaar dus constant pakketjes sturen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op zondag 18 november 2001 16:04 schreef Onno het volgende:

[..]

Hoe wil je de situatie dat hosts A en B tegelijk packets versturen naar host C, waarbij ze alledrie met elkaar verbonden zijn met een switch, dan noemen? Dat is volgens mij toch echt een klassiek voorbeeld van collisions, en daar helpt full-duplex niet tegen. Het is wel zo dat je bij het gebruik van een switch veel minder snel collisions zult hebben dan bij een hub, en voor full-duplex heb je nou eenmaal een switch nodig. Maar die vermindering ligt dus niet aan het full-duplex zijn. :)

In overeenkomst met de useragreement geaccepteerd bij het registreren op dit forum, de Nederlandse wet, de wensen van de auteur en in tegenstelling tot de huidige beweringen in de faq blijft deze posting en al dat er aan gerelateerd is uitdrukkelijk intellectueel eigendom van de poster en is het gebruiksrecht aan hem voorbehouden. Voor eventuele wijzigingen aan deze post buiten regulier modereer werk, gebruik van deze post in andere media dan daar waar hij gepost is en/of gebruik van deze post in andere zin dan in welke hij bedoeld is dient u contact op te nemen met de auteur.
Collision: Indien twee paketten elkaar tegenkomen op het zelfde kabelsegment treed er een collision op.

Mag jij mij vertellen hoe je dat op een switch in fullduplex mode voor elkaar krijgt, de pakketten worden door de switch na elkaar verzonden, als jou switch 2 pakketten tegelijkertijd over één poort wil verzenden moet je hem laten repareren, want dan is hij defect. (Is geeneens mogelijk daar er per poort maar twee buffers zijn 1 voor zenden en 1 voor ontvangen, in jou geval zou de poort meerdere buffers parallel moeten hebben voor zenden/ontvangen, beetje onlogisch)

edit: In jou geval wordt één van de pakketjes gewoon in de wacht gezet in de buffer achter het andere pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Niet online
Op zondag 18 november 2001 16:21 schreef HBM het volgende:
edit: In jou geval wordt één van de pakketjes gewoon in de wacht gezet in de buffer achter het andere pakket.
Juist, en wat gebeurt er als je buffer vol is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onno,

Hij heeft gelijk met full duplex kunnen geen collisions optreden omdat full duplex per definitie point to point moet zijn.
Op zondag 18 november 2001 02:16 schreef HBM het volgende:
/me glimlacht maar eventjes

Collissionmechanisme wordt wel gebruikt als flowcontrol (dus als je PCI bus de data niet meer aankan zal je NIC een collission uitzenden naar het netwerk, waardoor deze stopt voor een bepaalde tijd met zenden)
Deze kon ik nog niet..om eerlijk te zeggen lijkt het me eigenlijk nogal vreemd dat als de pci bus op een pc overbelast raakt dat hij een collision signaal uitzend waardoor dus alle pc's op het netwerk even niet kunnen zenden..
Fullduplex vereist een switched netwerk (Point-to-Point verbinding is geen netwerk :D )
Ehmz..er zit wat tegenstrijdigs in deze uitspraak, een switched netwerk is toch point to point? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op zondag 18 november 2001 16:47 schreef EdSki het volgende:
Onno,

Hij heeft gelijk met full duplex kunnen geen collisions optreden omdat full duplex per definitie point to point moet zijn.

[..]

Deze kon ik nog niet..om eerlijk te zeggen lijkt het me eigenlijk nogal vreemd dat als de pci bus op een pc overbelast raakt dat hij een collision signaal uitzend waardoor dus alle pc's op het netwerk even niet kunnen zenden..
[..][
Nee alleen de switchpoort die de collision ontvangt houd even op met zenden, als de buffer dreigt vol te raken zal de switch op de poort welke de data aan het genereren is ook nog een collision richting Node genereren, waardoor ook deze stopt, en met 100Mb of 1Gb is het goed mogelijk je PCI bus te overvoeren hoor, al helemaal als je PC ook met andere zaken bezig is.
Ehmz..er zit wat tegenstrijdigs in deze uitspraak, een switched netwerk is toch point to point? ;)
PC to PC moest dit zijn, maar volgens mij had je dit wel begrepen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is trouwen wel geinig dat een 3com® wel flow controle heeft en een realtek niet.

Reden dat een 3Com® NIC duurder is:

*Busmastering
*Minder CPU belasting
*Flowcontrole
*Wordt overal in ondersteunt
*Life time garantie
*relaxe support
enz enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Niet online
Op zondag 18 november 2001 16:58 schreef HBM het volgende:
als de buffer dreigt vol te raken zal de switch op de poort welke de data aan het genereren is ook nog een collision richting Node genereren
...en dat zei ik dus. ;)
Op zondag 18 november 2001 22:41 schreef Gerund het volgende:
*Wordt overal in ondersteunt
Dat puntje is de zwakste van je lijstje, bekijk maar eens welke OS'en bijv. de RTL8139 allemaal ondersteunen: alle. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 23:06 schreef Onno het volgende:

[..]

...en dat zei ik dus. ;)
[..]

Dat puntje is de zwakste van je lijstje, bekijk maar eens welke OS'en bijv. de RTL8139 allemaal ondersteunen: alle. :)
Als ik het goed begrijp heeft hij het hier over een speciale fucntie van bepaalde netwerk kaarten om in full duplex mode overbelasting van de pci-bus tegen te gaan. Er treed hier geen echte collision op...als ik 't goed begrijp. Een collision gebeurd alleen als twee netwerk kaarten tegelijk op 1 bus willen zenden.

Grtz,
Ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op zondag 18 november 2001 23:06 schreef Onno het volgende:

[..]

...en dat zei ik dus. ;)
[..]
Kan het niet laten >:)

Nee dat zei je niet althans niet duidelijk, er treedt geen collision op maar er wordt er ééntje gegenereerd t.b.v. flowcontrol, dat is heel wat anders. ;)
Pagina: 1