CDROM veel te langzaam? (sisoft sandra)

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 20:27
Ik heb net even m'n Creative 52x cdrom gebenchmarkt met sandra 2001 en hij lijkt enorm langzaam.
Ik kom maar uit op een snelheid van net boven de 8 speed, zelfs m'n 32x brander is nog een stuk sneller.

Dus is dit gewoon een zeer brakke cdrom (die ik moet gaan ruilen) of kan het nog ergens anders aan liggen?

Mobo = MSI k7t turbo2

Verwijderd

vind de bench marks van sissoft sandra wel heel raar :? bij tijd en wijle dus zou daar niet zoveel waarde aan hechten zou eerst een ander benchmark programma proberen

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je DMA aanstaan?

They made me do it.

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
net als boven: DMA aan :?

verder.... andere CD proberen. Je hebt best kans dat als je verschillende CD's probeerd dat hij het bij de een beter doet als de ander.

• Azrael
ja, dma staat aan, en ik heb een paar verschillende cd's geprobeerd.
Welk programma zouden jullie aanraden dan?

cdspeed?

Verwijderd

Op zaterdag 17 november 2001 23:48 schreef Pontius.Pilatus het volgende:
Ik heb net even m'n Creative 52x cdrom gebenchmarkt met sandra 2001 en hij lijkt enorm langzaam.
Ik kom maar uit op een snelheid van net boven de 8 speed, zelfs m'n 32x brander is nog een stuk sneller.

Dus is dit gewoon een zeer brakke cdrom (die ik moet gaan ruilen) of kan het nog ergens anders aan liggen?

Mobo = MSI k7t turbo2
normaal gewoon dma inschakelen, van HD & CD-Rom, ook de Syncronisatie inschakelen (indien mogelijk)

• Azrael
Op zondag 18 november 2001 01:07 schreef Joske-X- het volgende:

[..]

normaal gewoon dma inschakelen, van HD & CD-Rom, ook de Syncronisatie inschakelen (indien mogelijk)
Volgens mij moet alles aanstaan, alleen de dma van de harde schijven kan ik zo niet vinden. Ik gebruik een Promise tx2 controller en windows XP. En synchronisatie?

Overigens zijn dit de resultaten van Nero cdspeed:

CD-ROM drive information
VendorCD-ROM
ProductDrive/F5E
Firmware Version0.25

CD information
TypeData
Length73:42.08

Test results

Transfer rate
Average7.91x
Start7.87x
End7.95x
Reading typeCLV

DAE quality
ScoreN/A
Accurate streamNo

Seek times
Random878 ms
1/3 Seek672 ms
Full1282 ms

CPU usage
1X38%
2X35%
4X46%
8X100%

Interface
Burst rateN/A

Spinup/Spindown Time
Spinup TimeN/A
Spindown TimeN/A

Disc Eject Time1.10 sec
Disc Load Time1.00 sec
Disc Recognition Time11.52 sec

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

CPU usage
1X38%
2X35%
4X46%
8X100%
Dit ziet er wel heel erg sterk uit als een apparaat dat niet op DMA-modus loopt... check dit ff in je bios na en indien het in je bios goed staat ff naar Apparaatbeheer gaan (ik neem aan dat je weet hoe (8>), naar je ide controllers gaan en dan die waar je cdrom aan hangt ff eigenschappen doen, vervolgens tabje 'geëvanceerd' en dan kijken waar hij op draait en op welke optie hij staat...

ook ff zelfde doen voor de ide controller waar de hd aan hangt die je ermee test (als één van de apparaten op pio draait heb je dus al snel 100% cpu-verbruik) :)

Post ff de resultaten aub :)

Hoi

• schot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09-2025
Ik heb dit ook, mijn 40 speed aopen, komt niet hoger als 24 speed. Standaard staat dma in win2k dacht ik aan. Dus mijn bak zal wel gewoon versleten zijn. :r

• Azrael
nou, 24 speed haal ik dus bij lange na niet.
Maar ik zal even in mijn bios kijken.

Overigens kan ik in windows nergens zien of dma bij de harde schijven aan staat.

Promise ata 100 controller --> Windows XP home NL

• Azrael
Ok, volgens mij staat die cdrom dus op PIO-modus.

Ik heb m echter staan op DMA indien beschikbaar.
Ook in het bios staat UDMA bij alles op enable. (overigens ook bij PIO)

ik snap nu dus niet meer hoe ik dit nog goed ingesteld kan krijgen. :?

toevoeging:
De cdrom zit met de dvdspeler op het secundair IDE kanaal, primair is brander, 2 harde schijven op de ata 100 controller.

• Azrael
*schop*

nog iemand die me kan helpen?
Ik weet nu waar het aan ligt, maar niet hoe ik het kan verhelpen.

• Azrael
uhmmmm...

weet er dan niemand een oplossing?
:'(:'(

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03 22:19

nixan

and then?

nieuwe drivers voor je VIA-IDE controller?

where is my car?

• Azrael
Zoals in de via 4 in 1 drivers?
daar heb ik de laatste van gedownload.

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03 22:19

nixan

and then?

Bij mij installeerden die drivers zich uit zichzelf niet goed.

Je kunt proberen om 'Via Bus Master IDE controller' uit je device manager te gooien en daarna 'handmatig' te verwijzen naar de nieuwste Via drivers

1. Via 4-in-1 (v34) drivers downloaden
2. uitpakken
3. update driver (in device manager)
4. verwijzen naar de betreffende .inf in de map die gemaakt is bij het uitpakken.

dit zou de oplossing kunnen zijn... Dit heeft i.i.g. mijn HD van PIO naar UDMA geholpen (en geloof me, dat scheelt)

where is my car?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 13:47
Ligt gewoon aan de cd volgens mij. die 8x. Als je een goeie cd er in doet. Is ie zo op je hd. (2 min en 13 seconden ongeveer >:) ). Niet slecht of wel?

Verwijderd

pak is een originele Audio CD, en doe is DAE kijk hoe snel dat gaat.

Pak een originele DATA CD, en kopieer een grote file van 100MB+ en meet de tijd.

Pak nu 100MB aan kleine files en kopieer die ook naar je HD en meet de tijd.

Bereken nu ff voor de 3 bovenstaande opties je doervoersnelheid. (1 speed = 150KB/sec)

En laat het dan weer ff weten

• Azrael
Op woensdag 21 november 2001 01:38 schreef nixan het volgende:
Bij mij installeerden die drivers zich uit zichzelf niet goed.

Je kunt proberen om 'Via Bus Master IDE controller' uit je device manager te gooien en daarna 'handmatig' te verwijzen naar de nieuwste Via drivers

1. Via 4-in-1 (v34) drivers downloaden
2. uitpakken
3. update driver (in device manager)
4. verwijzen naar de betreffende .inf in de map die gemaakt is bij het uitpakken.

dit zou de oplossing kunnen zijn... Dit heeft i.i.g. mijn HD van PIO naar UDMA geholpen (en geloof me, dat scheelt)
Nou die methode hielp wel om ze op DMA te krijgen, maar erg snel is ie nog steeds niet.
Het duurt nog steeds ongeveer 7 minuten om een filmpje naar de hd te kopieren, maar t zou kunnen dat dat ook aan de cdr ligt.

O ja, cdspeed is wel helemaal in de war geraakt, want hij gaf snelheden van 60x (!) weer, terwijl het in dat grafiekje veel lager lag. Maar wat ik met die benchmark moet weet ik ook niet precies, want als ik dan echt iets kopieer gaat het veel langzamer.
Pagina: 1