Toon posts:

Voeding testen zonder CPU ?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AMD Athlon 1200, en deze processor is gister (vrijdag) stuk gegaan.
Dus ik terug naar de winkel, had immers nog garantie.
Een vervanger hadden ze niet voor me, ze bestellen hem en ik heb hem volgende week in huis.
Nu kreeg ik vandaag een nieuwe voeding binnen die ik besteld had (Enermax). Ding dus mooi ingebouwd, aangesloten, klaar.

Maar hoe kan ik nu controleren of de voeding werkt op een pc met alles erin zonder CPU ??
Kan het kwaad dat ik de pc nu aanzet zonder CPU om toch te kunnen kijken of mijn nieuwe voeding werkt ??
De voeding kan ik binnen 8 dagen terugsturen als er een defect aan is, maar stel dat de CPU dan nog niet binnen is ?

Verwijderd

volgens mij moet dat gewoon kunnen... dan krijg je gewoon een cpu error te zien in je bios :) .. that's all want je bios gaat je cpu detecteren en als die er niet is krijg je dus een error

Verwijderd

Nope...

Je BIOS wordt uitgevoerd door je CPU, dus dat werkt niet :)

Je moet je ATX connector loskoppelen van je mobo.
Dan met een metalen doorlusje (en natuurlijk met een geisoleerde tang) het groene draadje met de grond verbinden.

Dan hoor je hem normaal aanschieten en kun je met een multimeter de spanningen nakijken op de verschillende kleuren draadjes (rood en geel bvb).

Veel plezier.

Verwijderd

Je kan alles ook met een omnimeter doormeten, hier is een link hoe je de psu start en wat er dan op de moederbordstekker hoort te staan:
http://www.gideontech.com/guides/psu_powerup/

(edit) DeJean was net wat sneller, en met omnimeter bedoel ik multimeter.(/edit)

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 17:39
Gewoon aanzetten en kijken of je HD gaat spinnen enzo. Moet werken hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Harddisk ging inderdaad spinnen, de lampjes van mijn HD en CD-rom branden continue. Verder gebeurd er, zoals verwacht zonder CPU, niets.

De fan van mijn Enermax voeding draaide ook niet, is dat normaal zonder CPU ?? :?

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

nee lijkt me van niet... die wordt aangestuurd door je voeding zelf en niet door je cpu (8>

Ik zou je voeding maar eens openhalen en ff kijken naar die koeler (N.B. Let goed op of je garantie daarmee niet vervalt }:O) Indien de garantie daarmee wel vervalt ff met de winkel bellen waar je de zooi vandaan hebt of dat wel klopt :)

Hoi

Verwijderd

Op zondag 18 november 2001 01:37 schreef nobody122 het volgende:
nee lijkt me van niet... die wordt aangestuurd door je voeding zelf en niet door je cpu (8>

Ik zou je voeding maar eens openhalen en ff kijken naar die koeler (N.B. Let goed op of je garantie daarmee niet vervalt }:O) Indien de garantie daarmee wel vervalt ff met de winkel bellen waar je de zooi vandaan hebt of dat wel klopt :)
Je ziet aan de buitenkant toch wel dat de fans draaien ?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat die fan niet draait is normaal, die is namelijk temperaturgestuurd en zal dus niet meteen aangaan, laat hem maar eens een tijdje draaien (NB: ik weet niet of dit slim is, ik zou het niet doen), dan zal hij wel aan gaan.

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Aan de buitenkant kijken of de draaien
Pagina: 1