[RAID1] Mirror automatisch of toch handmatig :?

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:40

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik heb zojuist een RAID-configuratie aangeschaft (2x 40GB D740X schijven op mijn Promise onboard RAID) Ik heb in de RAID-FAQ gezocht, maar dat gaat meer over de term "Wat is RAID".

Het is een vrij kleine vraag maar voor mij toch wel belangrijk. RAID1 is toch automatisch Mirroren van 2 HDD's. Dus als ik ze in 1 "Mirror"-Array zet is het toch al goed?

Waarom zit er het programma "Fast Check" van Promise dan de optie "Synchronising". Is dat voor het synchroniseren bij het plaatsen van een nieuwe HDD is een Array (als er 1 gecrashed was) of moet ik echt iedere dag handmatig Synchroniseren (wat me niet waarschijnlijk lijkt)

Het is een vrij domme n00b vraag, maar wil het graag weten. Is namelijk een beetje lullig als ik na zo'n aanschaf (speciaal voor back-up) toch iets fout doe waardoor hij niet mirrort |:( .

20*350ZO45°

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Synchroniseren is voor als je bijvoorbeeld een nieuw hdd'tje koopt en die wil je in raid zetten. Dan kun je gewoon alles laten synchroniseren :)

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24

neh

het hele idee achter RAID 1 is dat de 2 schijven in realtime dezelfde gegevens krijgen. het programma is dus inderdaad om een nieuwe schijf in je RAID opstelling te voorzien van de al aanwezige data.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:40

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Nou Mannen, erg bedankt :Y) Kan ik weer heerlijk slapen, echt een verademing als je je niet druk hoeft te maken over het crashen van schijven. Het was eigenlijk natuurlijk wel erg voor de hand liggend dat ze realtime dezelfde data krijgen, maar wilde het eventjes checken.

20*350ZO45°

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:25

tweakerbee

dus..?

Mijn IBM is vandaag gecrashed, en ik ga nu toch maar aan de RAID1 :'(

You can't have everything. Where would you put it?

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40
ik blijf een groot nadeel van raid 1 vinden dat je gewoon bruutweg 50% capaciteit weggooit. Doe mij dan maar Raid 5 alleen die controllers zijn zo duur.
Pagina: 1