Toon posts:

Eigen DNS

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In de nieuwe computertotaal staat een artikel over het versnellen van internet(blz. 101 e.v.). Een van de tips is om je eigen DNS te maken. Er staat(blz 104): "Om zelf een DNS te maken moet u in de directory c:\windows een bestand 'host' opnemen(zonder extensie). Vaak is in de directory al een bestand hosts.sam aanwezig".

Ik heb windows2000 professional op de F schijf en bovendien heb ik dus niet de directory \windows. Geldt voor win2000 dat ik dat hosts-bestand in de (in mijn geval) F:\winnt directory moet zetten?

Om het IP-nummer te achterhalen adviseert men om te pingen vanaf de dos prompt. Win2000 kent geen dos-prompt meer volgens mij. Hoe moet dat dan bij Win2000?

Bij voorbaat dank voor het antwoord.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Hallo,
Hoi :+
In de nieuwe computertotaal staat een artikel over het versnellen van internet(blz. 101 e.v.). Een van de tips is om je eigen DNS te maken. Er staat(blz 104): "Om zelf een DNS te maken moet u in de directory c:\windows een bestand 'host' opnemen(zonder extensie). Vaak is in de directory al een bestand hosts.sam aanwezig".

Ik heb windows2000 professional op de F schijf en bovendien heb ik dus niet de directory \windows. Geldt voor win2000 dat ik dat hosts-bestand in de (in mijn geval) F:\winnt directory moet zetten?
Ja.
Om het IP-nummer te achterhalen adviseert men om te pingen vanaf de dos prompt. Win2000 kent geen dos-prompt meer volgens mij. Hoe moet dat dan bij Win2000?
Command Prompt. Die vind je bij de bureau-accessoires in het start menu.
Bij voorbaat dank voor het antwoord.
Asjeblief :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 17 november 2001 19:35 schreef rb338 het volgende:

[..]

Hoi :+
[..]

Hoi terug. 8-)

Ja.
[..]

Kort maar krachtig. Bedankt, maar werkt het ook of schiet je er niet veel mee op?(Ik heb chello).

Command Prompt. Die vind je bij de bureau-accessoires in het start menu.
[..]

Gevonden! bedankt!

Asjeblief :P

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Een eigen DNS server is wel sneller ja.

Ik heb hier een tijdje een Linux server gehad (nu tijdelijk niet meer ;() en ik merkte het verschil toch wel.
Of dat door de DNS server kwam? Ja gedeeltelijk, ik had namelijk ook een proxy server draaien en dat maakte het grootste verschil.

Eigen DNS server zorgt misschien voor snellere resolvs, maar denk dat een lokale proxy nuttiger is. Of dat goed werkt icm Chello weet ik niet, heb zelf geen Chello namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 17 november 2001 19:41 schreef rb338 het volgende:
Een eigen DNS server is wel sneller ja.

Ik heb hier een tijdje een Linux server gehad (nu tijdelijk niet meer ;() en ik merkte het verschil toch wel.
Of dat door de DNS server kwam? Ja gedeeltelijk, ik had namelijk ook een proxy server draaien en dat maakte het grootste verschil.

Eigen DNS server zorgt misschien voor snellere resolvs, maar denk dat een lokale proxy nuttiger is. Of dat goed werkt icm Chello weet ik niet, heb zelf geen Chello namelijk.
Ik heb het met de site van www.computertotaal.nl geprobeerd, en het werkt want ik zie nu als url staan: http://193.172.237.210/cgi-bin/computertotaal/forum/Ultimate.cgi (dus het ip-nummer i.p.v. www.computertotaal.nl)

Of het sneller is dat weet ik niet. Toch weer wat geleerd, bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 17 november 2001 19:50 schreef rara het volgende:

[..]

Ik heb het met de site van www.computertotaal.nl geprobeerd, en het werkt want ik zie nu als url staan: http://193.172.237.210/cgi-bin/computertotaal/forum/Ultimate.cgi (dus het ip-nummer i.p.v. www.computertotaal.nl)

Of het sneller is dat weet ik niet. Toch weer wat geleerd, bedankt!
Herstel:

Ik geloof dat dat IP-nummer van www.computertotaal altijd al zichtbaar was.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nah... als je dat een DNS gaat noemen |:(

Een HOSTS file is de voorloper van DNS (Domain Name Service/Server).

In het begin waren er relatief weinig computers, zodat de IP adressen in een textbestand (de HOSTS file) konden worden gezet.
Met de toename in het aantal computers bleek het een onwerkbaar systeem omdat op elke aangesloten comp de lijst bijgewerkt moest worden als er weer een aansluiting bij kwam.

Om deze onhandelbare methode te vervangen is DNS gecreeerd, wat in hierarchische orde computers in domeinen en domein(IP)reeksen verwerkt en doorverwijst.

HOSTS files zijn leuk voor kleine netwerkjes, max 20 pc's, en dan moet je eigenlijk al denken aan een eigen lokale echte DNS (EasyDNS of BindNT voor WinNT/2K of de echte BIND onder *nixen, of AD/DNS van 2K/XP).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

DOS prompt onder NT = Start --> Run --> cmd [enter]

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 17 november 2001 21:15 schreef BackSlash32 het volgende:
Nah... als je dat een DNS gaat noemen |:(

Een HOSTS file is de voorloper van DNS (Domain Name Service/Server).

In het begin waren er relatief weinig computers, zodat de IP adressen in een textbestand (de HOSTS file) konden worden gezet.
Met de toename in het aantal computers bleek het een onwerkbaar systeem omdat op elke aangesloten comp de lijst bijgewerkt moest worden als er weer een aansluiting bij kwam.

Om deze onhandelbare methode te vervangen is DNS gecreeerd, wat in hierarchische orde computers in domeinen en domein(IP)reeksen verwerkt en doorverwijst.

HOSTS files zijn leuk voor kleine netwerkjes, max 20 pc's, en dan moet je eigenlijk al denken aan een eigen lokale echte DNS (EasyDNS of BindNT voor WinNT/2K of de echte BIND onder *nixen, of AD/DNS van 2K/XP).
Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. Even wat uitleg: als je een site intyp, b.v. www.computertotaal.nl dan kijkt Internet explorer eerst bij de DNS van je ISP welk IP-nummer daar bij hoort en gaat vervolgens naar het IP-nummer. Als het druk is kan het even duren voordat je url "vertaalt" is in een IP-nummer. Door nu die omzetting van URL naar IP-nummer direkt op je PC te doen(in dat bestandje hosts), zal de vertaalslag URL=> Ip-nummer niet meer bij je (drukke) ISP hoeven te gebeuren. Dit KAN tijdwinst opleveren.

Eigenlijk kun je volgens mij in je favorietenmenu het best meteen het IP-nummer invoeren en niet b.v. gathering.tweakers.net: dan hoeft niet iedere keer die vertaalslag naar IP-nummer gemaakt te worden.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:25

Crusader

Arc Nature

Pfff, sorry hoor, maar waar hebben we het nou over?
Een DNS resolve duurt normaal gesproken enkele milliseconden en als het druk is nog steeds geen halve seconde. Ik weet niet wat voor provider jullie gebruiken, maar als die provider langer dan 1 seconde over een resolve doet, zou ik toch maar eens aan een andere provider gaan denken.
En trouwens, wil je nou echt alle sites die je ooit gaat bezoeken in zo'n hosts file opnemen? Wat als zo'n site van IP adres veranderd?
Bovendien hoort zo'n hosts file op een Windows 2000 systeem niet in C:\WINNT maar in C:\WINNT\system32\drivers\etc.
Ik zou zeggen, verspilde moeite.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 18 november 2001 10:24 schreef rara het volgende:

[..]

Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. Even wat uitleg:
[....]
Ik weet wel hoe DNS werkt hoor..
Eigenlijk kun je volgens mij in je favorietenmenu het best meteen het IP-nummer invoeren en niet b.v. gathering.tweakers.net: dan hoeft niet iedere keer die vertaalslag naar IP-nummer gemaakt te worden.
|:(

Laat daar nou net DNS voor zijn bedoeld om niet alle IPv4 addy's uit je hoofd te hoeven kennen..

Wat ga jij straks doen met IPv6 adressen? Of als de site verhuist van hoster/IP range?

C!T had beter kunnen adviseren andere DNS servers in te stelle (o ja? kan dat dan? JA!) in plaats van mensen op het verkeerde been te zetten.

[edit]
even wat vriendelijker gezegd..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:25

Crusader

Arc Nature

Indeed...
CT heeft nou niet bepaald een professionele indruk met dat artikel achtergelaten zeg!
Die snappen het niet helemaal als je het mij vraagt.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En dan bellen naar de HD "me internet doetutnie" |:( >:)

solly, ben een beetje HD-beu zeg maar..

Verwijderd

ik gebruik die hosts file alleen voor ip's op m'n locale netwerk en voor afkortingen van comps die ik vaak moet pingen ofzo.
Voor normale URL's is die hosts file behoorlijk nutteloos vind ik

• qless
  • Laatst online: 15-08 17:41

qless

...vraag maar...

Op dinsdag 20 november 2001 00:03 schreef BackSlash32 het volgende:
...knip....

C!T had beter kunnen adviseren andere DNS servers in te stelle (o ja? kan dat dan? JA!) in plaats van mensen op het verkeerde been te zetten.
C!T != CT
CT = Computertotaal -> voor computergebruikers
C!T = Computer Technik (duits & nl edities) -> voor pro's

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

Pagina: 1