Op zaterdag 17 november 2001 19:03 schreef joostb het volgende:
[..]
ehm, allereerst: in je topictitel moet geloofd met een t
verder zijn de meeste godsdiensten onafhankelijk van elkaar ontstaan, op de manier dat mensen een verklaring zochten voor zaken die ze niet konden verklaren.
Inderdaad een stomme spelfout
Maar dan, Als een godsdienst niet meer is dan een verklaring van de mens voor bepaalde zaken, dan zouden alle religies het toch met elkaar eens moeten zijn.
Maar dat alle godsdiensten los van elkaar zijn ontstaan is niet helemaal waar. Een leuk voorbeeld is een godsdienst die bestaat uit een heleboel goden: de Germaanse godsdienst. Hier waren er goden die een aantal elementaire zaken representeerden. Dit was een godsdienst die zijn oorsprong inderdaad vond, bij een poging van de mens het een en ander te verklaren.
Enfin, De Germanen hadden een God die de boel leidde namelijk Woedan (a.k.a. Thor). Deze god symboliseerde bij de Germanen naast Oorlog ook de donder.
De Romeinen hadden een God die hiermee te vergelijken is: Jupiter. En de Grieken hadden Zeus. In feite iedere keer dezelfde God met een andere naam.
Ik denk nog steeds dat veel van de huidige religies afstammen van een oude godsdienst.
Op zaterdag 17 november 2001 20:25 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
[..]
Zoals gezegd; topic met T
Anyhow. Ik denk dat je wel gelijkt hebt. De meeste mensen geloven in principe in een God (of meerdere goden) die normen en waarden opleggen die vanuit moreel oogpunt gezien gewoon goed zijn. Dat er 'uit' de naam van God gevochten wordt is niet goed te praten want er is geloof ik geen enkel (echt) geloof dat dat verkondigd.
Overigens zijn er natuurlijk geloven die meerdere goden hebben. Volgens alle single-god geloven zijn de multi-god geloven ketterij. Ben ik niet mee eens. Ik denk dat die sub-goden allemaal een deel van het geheel pakken. Dus een God voor liefde, een God voor leven, een God voor de natuur, etc. Toevallig verenigen de single-god geloven deze in 1 God. Maar ja, wie zegt dat God 1 of uberhaupt een persoon is. Ik denk het niet

De verklaringen voor bepaalde zaken bracht in het verleden meerdere Goden voort. Ik vermoed inderdaad dat deze zijn verenigd tot een God om het voor de gelovigen eenvoudiger te maken, of omdat de mens inzag dat verschillende Goden verdeeldheid onder de bevolking zouden kunnen zaaien.
In de middeleeuwen is de godsdienst in Europa (ik bedoel hier dus het katholieke geloof) erg misbruikt door zijn vertegenwoordigers: de priesters. Deze vraten zich in naam van God vol met donnaties van de bevolking.
Ook nu is het moeilijk in te schatten of bepaalde hoge priesters ook wel werkelijk geloven wat ze vertellen.
Dat Bijna elke religie een god aanbidt die standpunten heeft die moreel als aanvaartbaar kunnen worden beschouwd ben ik met je eens. Heelaas maken sommige gebruik van bepaalde oude geschriften door deze standpunten in eigen voordeel te verdraaien. Zo is door de God van Israël het heilige land aan de joden beloofd onder de ene naam. En door Allah aan de Palestijnen onder een andere naam. Kan het niet zijn dan dat bedoeld werd dat beide één volk zijn en samen het land moeten beheren, gesproken door dezelfde God. Maar dat dit volk later is opgesplitst in meerdere culturen met ander schrift.
Zelf zich ik dit als atheïst, en ik leg het misschien niet helemaal goed uit. Maar ik denk dat duidelijk is wat ik bedoel.