Toon posts:

ATM tot in huiskamer

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand waar ik wat info kan vinden over ATM voor de particulier. Wat zijn hiervan de nadelen? Heeft dit eigenlijk een toekomst? Misschien heeft iemand hier ideeen over.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Stuur eens een email naar Alcatel.
Wellicht kunnen zij meer over ATM-apparatuur vertellen.
Maar je kunt ook wel zoeken naar Newbridge (is van alcatel).
Newbridge heeft zo'n beetje de switches uitgevonden.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• bazs2000

bazs2000

Eeeh, specificeer de term ATM eens?
Misschien bedoel jij niet de apparatuur waarmee je data kunt transporteren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel de service om data, video en spraak over te verzenden. ATM = Asynchronous Transfer Mode

• bazs2000

bazs2000

Mooi, daar heb ik het ook over.
Besef alleen wel dat de apparatuur om dat te doen veel geld kost.
Ik heb hier een cursus voor gehad bij alcatel, vandaar dat ik ook daarheen wijs als eventuele informatiebron. :)

En wat ik ervan weet is dat ATM-apparatuur alleen maar voor bedrijven wordt gebruikt.
KPN heeft bij. 4 switches in nederland staan die ADSL/SDSL routeren.

Verwijderd

Beetje dure grap ATM, wil je een centilion switch neer zetten ofzo? En dan nog, je moet wel aardige lijn naar je huis hebben lopen, en als je die neemt waarom dan ATM? Kan je beter voor sonet gaan.

En die vier "switches" van kpn waar het het over hebt bedoel je daar niet hun aggregated routes mee (backbon/service selection/ radius meuk routers) Want ik gok dat ze switches hebben staan in iedere colo waar er meer dan 1 DSLAM staat.

• bazs2000

bazs2000

Nee, de DSLAM's zijn op de switch aangesloten dmv een glaslijn (STM1).
Ik bedoel dus geen aggregated routes, jij bent in de war met andere apparatuur. ;)

Een DSLAM is op zich zelf ook een soort ATM-switch, daardoor is het dus mogelijk om maar een aantal switches in Nederland te zetten die het verkeer routeren.

Verwijderd

Nee een DSLAM is geen atm switch een dslam vertaald het analoge ADSL signaal naar atm en die (bij meerdere) word(en) dan via een switch samengevoegd zodat je het zaakje via een glaslijn met ene router kan verbinden. Verbinding zal wel ATM PVC zijn, maar dat weet ik niet zeker.

• bazs2000

bazs2000

Een DSLAM gebruikt VCC (Virtual Connection Circuit) en VPC (Virtual Path Circuit) paden om de signalen over het glas te sturen. ;)

DSLAMS kun je met elkaar verbinden en zo het signaal over één STM1 te gooien.
Een DSLAM kan zich op die manier als een switch gedragen.

Natuurlijk heb je gelijk, er zit een groot verschil in beide apparaten, maar ze doen in grote lijnen hetzelfde.

Maar jouw stelling dat het analoge signaal pas na de DSLAM ATM wordt klopt niet.
Het modem van de eindgebruiker (ATU-R) stuurt al ATM-cellen naar de DSLAM (ATU-C), ADSL bestaat uit dit soort transmissies oftewel, ADSL bestaat niet zonder ATM.

* bazs2000 vraagt zich op dit moment af waar sagar werkt.

edit:

Typfouten weggegooit.

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
* dinges kijkt heel vreemd naar al die afkortingen

PSN: Houtvlot

• bazs2000

bazs2000

LOL, als je niet met telecommunicatie werkt dan is het idd lastig om dit soort afkortingen te weten. :P

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een tip, er zijn verschillende ADSL-modems met een 25 Mbps ATM-uitgang (of was het bestaan daarvan de reden van de vraag).

Hardware blijft wel prijzig (ik heb onlangs een Centillion via eBay bemachtigd, maar dat is nog steeds wel een paarhonderd piekjes).

Heeft het toekomst ? Naar mijn idee niet voor gewone gebruikers en bedrijven.
ATM is ooit ook geintroduceerd als backbone binnen bedrijven, en (met name in de States) ook daadwerkelijk geimplementeerd. In de tijd van 10 Mbps Ethernet was 155 Mbps ATM, met een 622 Mbps upgrade als het nodig scheen aantrekkelijk, samen met de mogelijkheden om ook voice/sound/video goed over het net te krijgen m.b.v. prioriteits-toekenning. Echt scoren deed het in bedrijven die multimedia deden, met een 155 Mbps over glas voor de backbone, en 25 Mbps over koper voor de eindstations.

Alleen, met de opkomst van Fast- en Gigabit-Ethernet, geavanceerde switches met van alles aan prioritisings/profiling-mogelijkheden is ATM minder interessant geworden, en aan het uitsterven voor de prive- en business-omgeving. Het blijft natuurlijk wel een topper voor ISP-omgevingen, maar dan met name in de multi-Gigabit-uitvoeringen.
Wat spraak betreft is natuurlijk VOIP (Voice-over-IP) ook een bedreiging, op dezelfde manier als SCSI-over-IP het FibreChannel lastig maakt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• cire
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-05 22:06

cire

Kan iemand mij uitleggen hoe dat dan precies met die ADSL-modems ed werkt?

Voor zover ik weet wordt PPPoE gebruikt om zo'n modem in je netwerk te hangen. Dat Ethernet is er waarschijnlijk voor, omdat dit een snelle ingang en/of uitgang op je PC biedt en redelijk standaard is. PPP kun je gebruiken om dynamisch IP adressen uit te delen en verbindingen op te zetten.

Maar is het dan zo dat op het modem het PPP uit het Ethernet pakket wordt gehaald en dan mbv ATM verder wordt verstuurd?

Dus dan hebben we IP over PPP over ATM?

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
misschien moet je bij whatis zoeken hier staat van de meesten dingen wel uitgelegd hoe het werkt

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:50

Tux

DSLAM = Digital Subscriber Line Access Multiplexer
SONET = Synchronous Optical Network

ff 2 begrippen opgezocht :)

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

Klopt ADSL bestaat niet zonder ATM. Maar ik dnek dat je die DSLAM beter kanb zien als ene bridge dan een switch aangezien een switch alleen maar domweg packets switched en een DSLAM veel meer doet. Is meer zo dat een DSLAM er voor zorgt dat er een medium wordt gemaakt op dat koper lijntje waar ATM over heen kan. Maar om die DSLAMS dan samen te voegen heb je wel een switch nodig, of het is zo dat je die DSLAMS aan elkaar kan koppelen en er een als zeg maar gateway kan benoemen, maar lijkt me niet.

Werk zelf bij @home, doen niet veel met ADSL. Maar heb wel ooit een cursus er over gevolgt. Maar ADSL is wel te vergelijken met com21 wat we op dit moment gebruiken:

Com Controller(s) => switch === <ATM> ==== router ==== sonet === backbone.

Is volgens mij wel te vergelijken ADSL.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 07:42
mvdejong:
Het blijft natuurlijk wel een topper voor ISP-omgevingen, maar dan met name in de multi-Gigabit-uitvoeringen.
Juist daar zie je de laatste tijd steeds vaker native SDH (SONET is Amerikaans. SDH ("STM-x") is de internationale tegenhanger, net zoals T1 vs E1) oplossingen. ATM is zo'n standaard die moeilijk in is te schatten op z'n levensverwachting.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Op maandag 19 november 2001 18:59 schreef ijdod het volgende:

[..]

Juist daar zie je de laatste tijd steeds vaker native SDH oplossingen. Ik ben bang dat ATM zijn langste tijd gehad heeft.
Yep lijkt er op dat ATM aan het uitsterven is, komt waarschijnlijk ook door de grote overhead van ATM (145).

Vooral telco's gebruiken ATM, aangezien ze hier veel kennis over in huis hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wel benieuwd naar de voordelen van SONET. Waarom deze standaard en niet ATM?

• Vaughn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-04 16:27

Vaughn