Toon posts:

een pentium 1 van 166 mhz overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet bij een vriend een p1 gaan overclocken (heb dit nog nooit gedaan) GAAT DIT WEL met zon oud pctje
en kan het gewoon in de bios veranderd worden? |:(

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

kan alleen met jumpers op je mobo. Moet je ff je boekje erbij pakken, en hoe je het allemaal moet doen staat netjes in de FAQ.

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 08:08
Kan wel maar in de bios zal het niet lukken...

Je moet met jumpers de vermenigvuldiging omhoog zetten
van bv 2,5 naar 3 dan loopt ie op 200Mhz.

Succes

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

Verwijderd

Topicstarter
welk boekje ,van het moederbord

als het da is dan denk ik ni da die da heeft

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
vaak is de handlijding van een mobo ook wel op de site van de fabrikant te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig geen fotootje? :)
'k zal het proberen :Y)

• Powerlie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-04-2024

Powerlie

ung! ung! ung!

Op het moederbord zelf staan ook vaak tabellen met jumper settings. een tabel voor de fsb en een tabel voor de multiplier. Aan de hand van die tabellen kun je de processor overklokken.

ook staat er vaak een tabel voor het voltage bij.

Where is it?

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59

TGEN

Hmmmx_

Hehe, 3x wil mijn P166MMX niet eten hoor (Asus TX97-XE). Hij draait nu al een laaange tijd op 2.5x83.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er niemand toevallig een fotoke van jumpers of zo want anders zou ik die misschien nog ni weten staan

(newbie) :)

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:02
Op zaterdag 17 november 2001 17:24 schreef FairLighT het volgende:
Heeft er niemand toevallig een fotoke van jumpers of zo want anders zou ik die misschien nog ni weten staan

(newbie) :)
maare, wat voor een mobo zit erop dan, of wat voor een merk?

Verwijderd

ene joppie hier had een p166 op 290mhz op3.20 :9 volt volgens mij als je die volt voert dat ze wel hoog gaan

Verwijderd

Meestal staat er ergens op het mobo wel een tabel met instelling voor bep multipliers en de bus met jumpers. Dan moet je er nog de goede jumpers bij zoeken ( alle jumpers zijn genummert )

hmmm een 166 Mhz p1, is het toevallig ook een MMX, zo ja kun je er een k6/2 400 in stoppen. Als je die instelt op 2x66(133Mhz) draait hij op 6x66(400). Voor zover ik weet lukt dit bij de meeste k6/2's maar ze moeten dus wel minstens 400Mhz kunnen draaien.

succes

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 17 november 2001 17:48 schreef Klovan het volgende:

[..]

maare, wat voor een mobo zit erop dan, of wat voor een merk?
Tja ik heb het al gevraagd maar hem heeft nog ni teruggemaild

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:20
Ik heb ook een p1 166mhz en die draait op 180mhz. Hij kan ook op 200mhz, maar dan start windows niet meer op (hij zegt dat ik windoos opnieuw moet installeren)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Op zaterdag 17 november 2001 16:56 schreef TGEN het volgende:
Hehe, 3x wil mijn P166MMX niet eten hoor (Asus TX97-XE). Hij draait nu al een laaange tijd op 2.5x83.
Mijn mobo op de P166MMX heeft max 66 Mhz. Maar die doet nu wel 3 x 66 = 200.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gehoord dat las je tot de 200mhz ga dat je dan geen nieuwe cooler nodig hebt ,is dat waar?

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 11:47
ik snap je zinnen nieteens man |:( als je eff de:

g ge d de eruit wil halen ofzo :?

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

Killjoy

Klingon lawn products

Op zaterdag 17 november 2001 21:54 schreef FairLighT het volgende:
ik heb gehoord da las ge tot de 200mhz g dat je dan geen nieuwe cooler nodig hebt ,is da waar?
Hangt er een beetje vanaf. Als je er nu een blokkoeler (koellichaam met hoge koelribben) op hebt zitten, dan is dat inderdaad niet nodig.
Zit er echter een plat koellichaam met ventilatortje op, dan zou de koelcapaciteit onvoldoende kunnen zijn.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Verwijderd

Topicstarter
oke ,bedankt

Als het nu nog echt werkt ook dan kan ik misschien mijn k-7 600mhz gaan overclocken >:)

Ik zal iets laten weten als het geluktt is :Y)

Verwijderd

D'r is maar weinig dat niet te overklokken is, dusse :P

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

wat het overclocken van mijn p133 me heeft geleerd:
hij draaide op 2 * 66 = 133.
Geprobeerd 2.5 van te maken maar helaas kunnen de oudere pentiums geen hogere multiplier herkennen: hij blijft heel koppig 133 draaien.
Dus zat ik aan fsb verhogen vast, gelukkig had mijn moederbord de undocumented mogelijkheid om de fsb op 75 te zetten (2*75=150). Nu vindt EDO-ram hogere fsbs niet zo fijn, dus zit ik aan de sdram (waar mijn mobo god zij dank support voor had.). Alles draait stabiel, fris en fijn. Extra koeling is niet nodig omdat zonder overclocking de meeste PIs zelfs zonder fan kunnen draaien.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Verwijderd

Op www.tweakers.de staat een tutorial om een p166 naar 266 Mhz te clocken

Verwijderd

ik heb een c*mpaq deskpro p1 166mmx zou ik daar ook wat mee kunnen doen dan :?

GenuineIntel Pentium(r) Processor
48.0 MB RAM

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 18 november 2001 15:34 schreef Jaromir het volgende:
Op www.tweakers.de staat een tutorial om een p166 naar 266 Mhz te clocken
n nu nog de vertaling :)

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb ook een keer een oude P166 geoc'ed naar 200, gewoon beetje met de jumpers kloten en kijken welke snelheid 'ie aangeeft, kan je zelf een tabelletje maken. Helaas edo dus hoger als 200 ging ie niet (max 3x multiplier :( )

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Een P166 overklokken kan alleen als je een beetje recente 166 hebt. Op de multiplier kan je het wel schudden die dingen zijn multiplier-locked dus alle andere instelligen anders dan 2.5 doen het denk ik niet.

Je moet het boekje van het mobo er even bijpakken en kijken of je een FSB kan instellen hoger als 66. Dit is dan of 75 en met mazzel 83. Bij een vriend van me heb ik een P166MMX gewoon op 188 gezet door de FSB van 66 naar 75 te zetten.

Kan je dus je FSB niet hoger zetten dan 66 (voornamelijk bij de oudere P166's de non-MMX versies) dan kan het niet. Suc6 dus!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik heb mijn 166mmx nu draaien op 200mmx met een FSB van 100Mhz ga denk ik eens binnenkort hem dus ook proberen op 266mhz >:) zit grote Coolermaster op dus is te doen dat ding wordt nu misschien 20 graden ofzow...hij is kouder als mijn kamertemperatuur :) 238 wil die wel..dat is uhhh x95mhz FSb (luiheid geen zin om uit te rekenen) maar zit pc133 Ram in dus moet te lukken zijn :) houd ut hier op de hoogte >:)

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 21:27
Wat ik niet snap, waarom moet JIJ de PC van die vriend overclocken terwijl je er zo te lezen zeer weinig van weet, waarom doet die vriend(die waarschijnlijk evenveel van overclocken weet) het dan zelf niet?

Verwijderd

Dat snap ik ook niet echt ... (niet dat ik er veel van weet, wel meer van computers opzich)

Verwijderd

Waarvoor heb je een vertaling nodig, een echte nederlander kent minstens 3 tot 5 talen, waaronder duits

• michiel100
  • Laatst online: 14-05 14:51
Op zondag 18 november 2001 21:36 schreef Jaromir het volgende:
Waarvoor heb je een vertaling nodig, een echte nederlander kent minstens 3 tot 5 talen, waaronder duits
Ik ken wel 50 talen. Helaas spreek ik er maar 2 >:)

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59

TGEN

Hmmmx_

Hmm HlpDsk, misschien moet ik dan eens een hoger voltage proberen (doet nu 2.9V dual plane). Of een lagere FSB icm met hogere multiplier. Gek is dat als ik em op 3x zet, dat t mobo dan automagisch 2.5x doet. Op 1.5x doet t mobo em op 2x zetten, en op 2x en 2.5x doet ie normaal :). Tis allemaal best raar, maar erg boeit het niet want voor DAMP is niet veel nodig :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Verwijderd

Topicstarter
OH om dat IK het wil doen en omdat hij te lui is om er over te lezen :) en het is geen MMX

• bredend
  • Laatst online: 07-05 07:54
Op zondag 18 november 2001 16:05 schreef FairLighT het volgende:

[..]

n nu nog de vertaling :)
www.google.com
Ergens kan je ook vertalen, misschien heeft het een max aan woorden, maar het werkt redelijk. iig, het kon de zin, Do you really want to kill me' vertalen: Mo:chten Sie mir werklich to:ten. Ofzo....

Verwijderd

Ik heb ergens gelezen dat Intel 233MMX zowieso multipleir gelokt is. Ik heb een gratis mobootje gekregen die op 233 gelokt is en alleen intel MMX processortjes pakt. Dus ik deed er een 166 in, en hij bootte gewoon op 166 :( . Die processor was van iemand anders, maar ik heb er nu een eigen 233 in zitten, maar hoger gaat ie dus niet, hij boot ook gewoon op 233.

De jumpers zijn weg gehaald, maar als ik m met draadjes doorverbind gebeurt er gewoon niks. T is dan ook een Packard Bell mobo.

Na een nieuwe bios daalt de CPU en voltageregulator temp wel met ongeveer 20C, eerst kon ik de spanningsregulator niet eens aanraken zonder een brandblaar te krijgen. Maar OC'en wil nog steeds niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 24 januari 2002 23:38 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat Intel 233MMX zowieso multipleir gelokt is. Ik heb een gratis mobootje gekregen die op 233 gelokt is en alleen intel MMX processortjes pakt. Dus ik deed er een 166 in, en hij bootte gewoon op 166 :( . Die processor was van iemand anders, maar ik heb er nu een eigen 233 in zitten, maar hoger gaat ie dus niet, hij boot ook gewoon op 233.

De jumpers zijn weg gehaald, maar als ik m met draadjes doorverbind gebeurt er gewoon niks. T is dan ook een Packard Bell mobo.

Na een nieuwe bios daalt de CPU en voltageregulator temp wel met ongeveer 20C, eerst kon ik de spanningsregulator niet eens aanraken zonder een brandblaar te krijgen. Maar OC'en wil nog steeds niet.
Oude Packard Bell mobos zijn no problem te OCen met multipliers (ben momenteel bezig met een PB OC HowTO >:) )- er waren hooguit 3 PB mobos voor P1MMX:

PB682 (LPX form factor m. onboard 2MB S3 Trio)
PB683 (LPX form factor m. onboard 2MB S3 Virge)
PB790 (ATX form factor m. onboard ATi RagePro- is eigenlijk een Intel AN430TX)

Geen van drieen heeft een 'multiplier lock'- die zit echt op je CPU zelf |:(
Gewoon dmv jumpers instellen op multiplier naar keuze en OCen. FSB gaat echter lastiger/niet- er zijn maar 2 FSB jumpers voor 50-55-60-66 MHz :'(

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Dat de multiplier lock in de CPU zit weet ik ook. Maar het is een mobo zonder onboard VGA. Hij heeft hier wel instelllingen voor in de bios, en onboard is alles al voorbereid voor onboard VGA.

Heb je mischien ook een site waar ik dat mobo op kan vinden? Het mobo heeft er geen naam op staan, alleen wat nummers. Met die nummers heb ik eens een bios gevonden voor een of andere wazige mobo fabrikant. Dus ik heb min of meer op goed geluk de bios geflasht.

Dat hij alleen MMX aankan heb ik via de chipset gevonden.
Nouja, eerst maar ff proberen mijn 486DX-133 op 200 te krijgen met WBK-38 erop, ik haal nu 160.

Verwijderd

Ik heb zelf nog een P100 staan nu is echter het probleem dat het mobo een PCpartner (of iets dergelijks is als Pcchips?) is en dat er een tabel op staat voor de CPU Speed (50-60-66) en een tabel voor de Bus Frequencie Select (keuze uit 75/90/100, 120/133 en 166/180.

Heb ik het goed als ik zeg dat deze laatste tabel gelijkstaat aan de multiplier-settings??

Staat nu op 66 bij 75/90/100=multiplier 1.5? :?
Als ik nu 66 bij 120/133 doe? is dan de multiplier 2? :?

Heb dit nog niet eerder meegemaakt en kan in de handleiding ook al niets hierover vinden!

• rtgo
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

Op zondag 18 november 2001 18:32 schreef klapschaats het volgende:
Een P166 overklokken kan alleen als je een beetje recente 166 hebt. Op de multiplier kan je het wel schudden die dingen zijn multiplier-locked dus alle andere instelligen anders dan 2.5 doen het denk ik niet.

Je moet het boekje van het mobo er even bijpakken en kijken of je een FSB kan instellen hoger als 66. Dit is dan of 75 en met mazzel 83. Bij een vriend van me heb ik een P166MMX gewoon op 188 gezet door de FSB van 66 naar 75 te zetten.

Kan je dus je FSB niet hoger zetten dan 66 (voornamelijk bij de oudere P166's de non-MMX versies) dan kan het niet. Suc6 dus!
Ik heb afgelopen weekend nog geprobeerd de p166 (non-MMX) van mijn ouders te OC-en naar 3 x 75 MHz. Helaas trok het geheugen het niet. Hij staat nu op 3 x 66 MHz. Mijn eigen p166 draait al sinds jaar en dag op 225MHz. Hiervoor dank aan dion_b.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

• BAVAROIS
  • Laatst online: 11-01 18:42
Ik wil onze huisserver (p166mmx) ook ff overclocken, ik ben ook een redelijke newbie op dit gebied.
Van mijn mobohandleiding word ik ook niet echt wijzer :-(
Het type is AB-TX5
Waar staat FSB voor?? Ik kan het nl. niet vinden in mijn handleiding :?

Een pessimist is een realistische optimist

Verwijderd

Als eerste een waarschuwing: Let op zorg dat je goede koeling hebt!! Dan kan er niet voeel gebeuren.

Om te beginnen, pentium 166mmx procs zijn NIET multiplier locked en doorgaans zeer geschikt om over te klokken.

Het meeste effect heeft het als je de frontbus over klokt. Veel boardjes kan je 83Mhz frontbus draaien. Natuurlijk kan niet elk systeem aan dus tja uitproberen. Als je moederbord 100Mhz ondersteund is 2.5x100Mhz fsb het proberen waard. Let ook op dat het verhogen van de frontbus belangrijker is dan de cpu snelheid verhogen. 2x83Mhz(=166Mhz) is dus sneller dan 3x66Mhz(=198Mhz)!!! Zo is 2.5x83Mhz ook beter dan 3x75Mhz draaien. Maar dan opnieuw je systeem moet een fsb van 83Mhz wel aankunnen.

De volgende settings zijn zeer gangbaar voor zulke cpu's en mobo's
2x83Mhz
2.5x83Mhz
3x83Mhz
2.5x75Mhz
3x75Mhz
3.5x75Mhz

Het zal duidelijk zijn dat als je systeem 100% stabiel draait op 3x83Mhz je erg gelukkig moet zijn. Het syteem is dan sneller dan een PII 233Mhz :) Als je een geluksvogel bent krijg je het zelfs draaiend op 3.5x83Mhz of 2.5x100Mhz maar dat zijn er maar weinig.

edit: fsb staat voor frontbus speed. Dit is zegmaar de snelheid waar de computer zelf op draaid. Als deze verhoogd wordt, wordt de gehele computer bijna rechtevenredig sneller. Maar heeft als nadeel dat je insteekkaarten, hardeschijven, geheugen en dergelijke allemaal de hogere snelheid moeten aankunnen.

• BAVAROIS
Ik heb ff in mijn BIOS gekeken en ik kan wel wat veranderen:

CPU Operating Speed: staat: 166 kan veranderd: User Define
- Turbo Frequency: enabled
- External Clock: staat: 66 kan veranderd naar: 83
- Multiplier Factor: staat 3,5 kan niet hoger
- Speed Error Hold: Enabled

Als ik de External Clock verander naar 83 (CPU speed dus 290 :? ) heb ik dan mijn pc al overgeklockt of moet ik nog op het MOBO aan de gang??

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:06

MetalStef

gietijzer

FSB = Front Side Bus, de snelheid waarmee de proc door het mobo aangestuurd wordt. Meestal gewoon de mobo-snelheid. Voor een P1 is dat meestal 60 of 66 MHz.

Overigens lees ik hier veel dat een P1 een gelockte multiplier heeft. Daar heb ik nog nooit van gehoord, en al
mijn P1's ook niet! Die lock zit er pas vanaf de P2. Ik heb thuis een P133 (2*66) probleemloos op 200 (3*66) kunnen zetten. Toen ik het zag, geloofde ik het zelf ook niet, maar hij loopt toch echt op 200 MHz. En dat in een ouwe standaard IBM desktop!

Op de vorige pagina was er iemand die een AMD K6-400 aanraadt, omdat die wel op 6*66 loopt. Vergeet het maar: Een K6-400 is gemaakt voor 100FSB met een multi van 4. Alleen de K6-333/66 (dus echt met die /66 erachter) en de k6-500 en hoger hebben die vast ingebouwde multi van 5, omdat de daarvoor geschikte mobo's allemaal tot 4,5 kunnen. Kan je mobo niet tot 4,5 dan hoef je er niet eens een snelle K6 in te proberen.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• BAVAROIS
Op dinsdag 29 januari 2002 14:02 schreef MetalStef het volgende:

Ik heb thuis een P133 (2*66) probleemloos op 200 (3*66) kunnen zetten. Toen ik het zag, geloofde ik het zelf ook niet, maar hij loopt toch echt op 200 MHz. En dat in een ouwe standaard IBM desktop!
Dus gewoon m.b.v. BIOS settings??

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik heb nog een P200 MMX draaien thuis. Ik ga hem voorlopig naar de 250 proberen te tillen en als mijn 'nieuwe' AMD 550 er is, ga ik proberen hoever ik kan gaan voordat hij vastsmelt aan de socket.

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 20:18
Zelf had ik een AMD K6 200 die ik met veel moeite op 233 draaiend kon krijgen. Maar die P1 MMX'jes kwamen soms heel ver: vriend kreeg zijn 166MMX op een Asus TX97-E (meen ik) gewoon op 3,5*83 = 290,5 Mhz en hij vermoede dat de cpu misschien nog wel hoger wou. Probleem was geloof ik dat zijn Voodoo1 kaartje op 290 een beetje moeilijk begon te doen en heeft hem toch een stapje terug gezet.
Was overigens gewoon luchtgekoeld allemaal...

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:06

MetalStef

gietijzer

Mijn P200MMX wilde nog wel naar 3,5*75=262 of naar 3*83=249, maar 290 was een beetje teveel gevraagd. Overigens nog niet geprobeerd of het voltage nog te verhogen is, ik was destijds nog niet zo'n echte die-hard. Maar ik heb het beestje nog, dus ik zal eens kijken wat het kan. ;)
En mijn Voodoo wilde zelfs niet normaal lopen als ik hem 75MHz voerde. Dus zolang die Voodoo erin zat, liep het zaakie op 3,5*66=233. Dat was de snelste stand voor een potje Unreal en Q2.

BAVAROIS, ik meen dat Abit destijds de eerste was bij wie je alles in de BIOS kon instellen. Als het geen Abit-plank is (en soms zelfs als het wel een Abit is), moet je het dus met jumpers doen.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• BAVAROIS
Hmm, het is dus niet zo simpel als ik eerst dacht.... :'(
2,5*75 ingesteld (origineel 2,5*66) opgestart, CPU speed is nu 188 :D mooi zo dus ik nog wat verder experimenteren maar als ik de Multiplier factor meer verhoogde dan gaf de CPU speed 133 of 150 aan.
Bij 2,5*83 bleef na het opstarten het scherm zwart.

Ik met Reset Switch gereboot en gelukkig deed ie het weer.

Maar op 188 Mhz (2,5*75) hadden we op de rest van de computers in het huisnnetwerk geen Internet meer. De p166 is de host. Ik ben dus terug bij af op 166Mhz :(

Wie kan er wat meer info geven over hoe de jumpers te gebruiken?

• BAVAROIS
Pc draait nu stabiel op 188Mhz
Ik heb het systeem iets meer stroom gegeven.
Vanmiddag maar verder experimenteren :9

Pagina: 1