[newbie] Netwerkkaart doet het niet

Pagina: 1
Acties:

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Nou, zoals de topictitel al doet vermoeden doet mijn netwerkkaart (Compex RL100ATX PCI) het niet onder Linux (RH 7.2). Ik kan bij de netwerkinstellingen wel de Rl100atx kiezen maar dan zegt ie "could not initialize ethernet adapter, please check settings) of iets in die richting. Handmatig I/O, IRQ en alles instellen heeft ook geen nut.

En de drivers van www.cpx.com (compex website) geeft ie een "unknown character" als ik insmod -o eth0 rl100.o doe (ja staat allemaal in de handleiding :P) Kan iemand mij helpen, en zeggen wat ik verkeerd doe? Of moet veranderen?

• Arjan Scholl
Ik zit nou nog eens te kijken...er staat in de handleiding:
rl100a.o is compiled for Red Hat 6.0 v2.2.5-15
Recompile if you have a later version of Linux.
Nou doet mijn common sense vermoeden dat ik moet recompilen, hoe gaat dat in zijn werk? Ik heb geen gcc geïnstalleerd, hoe krijg ik dat erweer op?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:19
probeer eens de module winbond-840 te laden. Volgens de documentatie werkt die driver ook met jouw chippie.

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 12:22
Ik denk dat je nu in de grafische omgeving zit --> tenminste daar ga ik vanuit.

Ga naar een package manager en kijk daar even naar gcc en die kun je dan zo installeren.

compilen is niet moeilijk <-- je pc moet het tenslotte doen :)

Eerst haal je van www.kernel.org de juiste source van linux op (recentste is 2.4.14) Heb ik nu een uptime van 8 dagen mee. Dan pak je die uit in de directory /usr/src dat doe je met het volgende commando:
code:
1
tar xzvf linux-2.4.14.tar.gz

Vervolgens ga je de directory linux in.
Dan tik je het volgende:
code:
1
2
make xconfig && make dep && make modules && make modules_install
&& make clean && make bzImage

Als deze compilatie is voltooid heb je een kernel gemaakt. Dan moet je hem nog wel even in de juiste directory zetten en lilo moet even weten dat er een nieuwe is.
Ga daarvoor naar de directory /usr/src/linux/arch/i386/boot en copieer vervolgens de bzImage naar /boot :
code:
1
cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot

Als je dit gedaan hebt dan ga je naar /boot en pas je de naam bzImage even aan dat doe je met:
code:
1
mv /boot/bzImage /boot/vmlinuz-2.4.14

Dan ga je naar /etc en pas je daar lilo.conf aan:
code:
1
<yourfavoritetexteditor> /etc/lilo.conf

Vervolgens voeg je de volgende regels toe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Dit staat er:
image=/boot/vmlinuz-2.4.<versienummer>
    read-only
    label=Linux
Dan zet je dit eronder:
image=/boot/vmlinuz-2.4.14
    read-only
    label=Linuxnew

Er staat nog wel meer in /etc/lilo.conf maar daar hoef je verder niet aan te komen. Nu kun je bij het opstarten de nieuwe kernel selecteren.

Verrek verkeerde account >:)

* active2 vind dat hij wel weer genoeg getikt heeft

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Sorry nog wat vergeten:

Vergeet niet even lilo op de command line in te tikken anders heeft het niet zoveel zin.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Arjan Scholl
Op zaterdag 17 november 2001 16:56 schreef artecman een hele lap tekst
..
Thnx...maar is het werkelijk nodig om de kernel te updaten, aangezien 2.4.10 al in RH 7.2 zit...correct me if im wrong.

En met die Winbond 840 zal ik ff proberen...

ps..ik gebruik trouwens grub als bootloader maar die configureren lijkt me netzo voor de handliggend als lilo.conf :)

[oja]Ik kan met package manager die gcc helemaal niet vinden ben ik nou scheel of???[/oja]

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Op zaterdag 17 november 2001 17:01 schreef arjanscholl het volgende:

[..]

Thnx...maar is het werkelijk nodig om de kernel te updaten, aangezien 2.4.10 al in RH 7.2 zit...correct me if im wrong.

En met die Winbond 840 zal ik ff proberen...

ps..ik gebruik trouwens grub als bootloader maar die configureren lijkt me netzo voor de handliggend als lilo.conf :)

[oja]Ik kan met package manager die gcc helemaal niet vinden ben ik nou scheel of???[/oja]
Dat is minder dan moet je even kijken of er ook een g++ tussen zit of iets dergelijks en even kijken of je op internet die packages weg kunt halen:
www.rpmfind.net

Nee 2.4.10 is ook goed maar ik geloof dat er een aantal bugs in 2.4.10 zaten die er in 2.4.14 uit zijn gehaald maar goed dat doet er niet toe.

Ik geloof dat dat aan het geheugenmanagement ligt. Daar lag in elk geval ergens een probleem maar kernel 2.4.10 doet het goed hoor heb ik hier ook een hele tijd gedraait.

Hier is een linkje:
http://www.rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=gcc&submit=Search+...

Andere bootmanagers zijn natuurlijk ook goed maar hoe die geconfigd moeten worden weet ik niet dus daarvoor moet je in de manpage kijken.

* active2 zit nu weer onder zijn eigen account

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op zaterdag 17 november 2001 16:56 schreef artecman het volgende:
[..]
Vervolgens ga je de directory linux in.
Dan tik je het volgende:
code:
1
2
make xconfig && make dep && make modules &&
make modules_install && make clean && make bzImage

[..]
Tipje:
code:
1
make xconfig dep modules modules_install clean bzImage

Scheelt typwerk :)

• Arjan Scholl
Op zaterdag 17 november 2001 17:49 schreef Phantom_ het volgende:

[..]

Tipje:
code:
1
make xconfig dep modules modules_install clean bzImage

Scheelt typwerk :)
Hehe...thx :P Maar kernel compileren doe ik wel als de netwerkkaart het doet. Raar trouwens, hij dee het bij mandrake altijd wel. (8.1)

• Arjan Scholl
Nou ja :) Na een hoop geklooi is het nog gelukt ook...ik post dit nu onder linux (als t werkt >:) )

Ff een overview van wat ik gedaan heb:
code:
1
2
3
4
cd /lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/net
insmod -o eth0 winbond-840.o
ifconfig eth0 213.xxx.xxx.xxx netmask 255.255.255.0 up
route add default gw 213.93.45.96 eth0

Nou nog 1 vraagje: als ik zodalijk reboot, zijn deze instellingen dan weer weg? Zo ja..waar kan ik configureren dat deze instellingen blijven staan na een reboot?
Pagina: 1