Toon posts:

RIMM, RDram, SDram???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Van al die geheugen soorten begrijp ik niet zo veel meer eigenlijk
daarom heb ik een paar vragen voor de duidelijkheid

Intel Pentium IV wat is hier het snelste geheugen voor?
AMD XP " "

Als je een beetje een duidelijk link hierover hebt zou ik die ook graag willen horen...

Is Sdram nu echt (bijna) verleden tijd?

In die aldi pc zit SDRAM, kan hier ook sneller geheugen in?

alvast bedankt luitjes

Verwijderd

DDR ram :)

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 12:02
Op zaterdag 17 november 2001 14:29 schreef firstwollie het volgende:
Van al die geheugen soorten begrijp ik niet zo veel meer eigenlijk
daarom heb ik een paar vragen voor de duidelijkheid

Intel Pentium IV wat is hier het snelste geheugen voor? Rimm
AMD XP " DDR "

Als je een beetje een duidelijk link hierover hebt zou ik die ook graag willen horen...

Is Sdram nu echt (bijna) verleden tijd?

In die aldi pc zit SDRAM, kan hier ook sneller geheugen in?

alvast bedankt luitjes

- hardware always changes.. -

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 07:57

creative8500

freedom.

Intel Pentium IV; wat is hier het snelste geheugen voor?
RIMM alias RDRAM
AMD XP; wat is hier het snelste geheugen voor?
DDR

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:49

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Voor een p4 is Rdram nog altijd het snelste..
Athlon -> DDR

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

Als je bij de specificaties kijkt van het moederbord dat je wilt hebben, staat er ook bij wat voor geheugen er in kan, het is dan dus OF sdram, OF DDR ram, OF RIM, er zijn ook moederborden die sdram EN DDR ram hebben.

gewoon ff nakijken bij de rieviews hier op tweakers, of bij de pricewatch je mobo opzoeken en dan de spec's bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt, het is duidelijk :)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12 16:10
RIMM = RDram is alleen voor P3/P4 toepasbaar tot nu toe.
Vanwege de lage bussnelheid is het alleen nuttig voor een P4

SDram is in verschillende varianten te krijgen. eerst 66MHz (de eerste Pentium 2's). Vervolgens 100MHz, P2 350 en verder en natuurlijk de AMD athlon/duron. Vervolgen 133MHZ. vrijwel het zelfde verhaal.
Dan heb je nog DDR sdram dit is toepasbaar voor zowel P3/4 als voor AMD. Maar wel geheugen je uiteindelijk kan gebruiken is afhankelijk van de Chipset, oftewel afhankelijk van je moederbord.

Je kan meestal maar één soort geheugen gebruiken, enkele uitzondering daargelaten. Sommige moederborden ondersteunen zowel sdram als DDR sdram. Pentium 3 heeft weinig aan RDram. evenals de snelheidswinst met DDR ram klein is.
SDram wordt nog veel gebruikt (want goedkoop), maar gaat ten koste van de snelheid. Een P4 moet je eigenlijk niet met SDram kopen ben ik van mening.(DDR sdram kan wel prima)

Een AMD zou ik sowieso voor DDR ram gaan, tenzij je nog een berg SDram 133MHz hebt liggen.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

SDRAM is er in 2 smaken: SDR en DDR

SDR is er als PC100 en PC133, goed voor ongeveer 800 megabyte per seconde en 1000 megabyte per seconde.

DDR is er als PC1600 (ook wel PC200 genoemd) en PC2100 (PC266), voor 1600 megabyte per seconde en 2100 megabyte per seconde.

RDRAM is er als PC600, PC800 en over een paar maanden ook als PC1060. Maar RDRAM is vrijwel altijd "dual channel" dus mag je lees- en schrijfsnelheden verdubbelen:

PC600 = 2x 1200 Mb/sec = 2400 Mb/sec, PC800 = 2x1600 = 3200 Mb/sec en PC1060 is, zal niet zo verbazend zijn, ongeveer 4200 mb/sec, 2x 2100.

De grote adder onder het spreekwoordelijke gras is echter dat een chipset niet in staat is om al die Mb/sec ook daadwerkelijk te benutten.

En het zegt ook niets over wachttijden die zitten tussen het sturen van een lees- of schrijf commando en het kunnen wegschrijven of ontvangen van gegevens, de latentie tijd. (RDRAM heeft hogere, en dus ongunstigere latentie tijden dan DDR en SDR SDRAM.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Just_a_Gamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12 06:27
* Just_a_Gamer bedankt PROline en jumpstart voor de heldere uitleg over de geheugen :)
Pagina: 1