Toon posts:

LCD heeft 2 verschillende chips, welk schema???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kheb `n lcd uit `n effecte bak gesloopt en die heèft `n HD44780A00 chip die je op je printzooi kan aansluiten, maar er zit nog `n chip op en die heet HD44100H. hij heeft wel 16 pinnen wat `n HD4480A00 zou moeten hebben. Maar ik heb ook ergens gelezen dat`n HD44100H minder pinnen heeft en een ander aansluit schema. iemand ervaring hiermee of kennis ervan???
en zijn er winkels of mensen die die kabels vekopen om hem op je printpoort te aan te sluiten

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Die tweede ic maakt niet uit. Die wordt waarschijnlijk aangestuurd door de HD47780.
Als je lcd 16 aansluitcontacten heeft, dan kan je gewoon de HD47780 aansluitschema's gebruiken.
Ik heb zelf een 1x16 schermpje, en die heeft 2 ic's, waarvan er 1 de HD47780. De andere bevat waarschijnlijk de karakterset die door het scherm gebruikt wordt.
Ik moet namelijk ook nog het eerste scherm tegen komen, waar maar 1 ic opzit.
Probeer, en vertel of het werkt >:)

[EDIT]
En mocht het niet werken, ik wil altijd nog mee r lcd's hebben >:)
En voor kabels: je moet gewoon een experimenteer printje nemen, dan bouw je de schakeling op met een d-sub male aansluiting, en daar kan je dan een goede parallel kabel op aan sluiten.
En ik ben zelf bezig een printje te ontwerpen, met daarop alle schakelingen voor een lcd, plus een geïntergreerde Infrarood ontvanger (Universal Infrared reciever). Dus als je daar interesse in heb, laat ff weten, ik hoop binnenkort een werkend prototype te hebben :9

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Ok, gaan we doen en laat het weten of het werkt..
weet iemand de welke kleuren van een printer kabel bij welk nr. van de pin aansluiting hoort, of is hier geen standaard volgorde voor? zou wel handig zijn met een lcd kabel maken zodat je de lpt aansluiting niet hoeft te solderen