[linux] cbq en masquerading

Pagina: 1
Acties:

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Ik heb thuis dus een linux bak die als gateway dient naar het internet, dit wordt gedaan met masquerading. Nu heb ik als maximale upload bandbreedte 128Kbit, opzich niet zo'n probleem, maar af en toe zit mijn broertje als een gek te uploaden. Nu wil ik zijn upload bandbreedte beperken tot 64Kbit (zodat ik ook nog wat over houd).

Dit wil ik doen met 'CBQ' (Class Based Queueing), hiervoor gebruik ik het cbq-init script. Nu heb ik daarmee het volgende probleem:

Als ik een config file maak zoals hieronder:
code:
1
2
3
4
5
DEVICE=eth1,128Kbit,1Kbit
RATE=64Kbit
WEIGHT=1Kbit
PRIO=5
RULE=10.0.0.0,

die dus geldt voor het hele netwerk (10.0.0.0) dan is de upload van iedereen idd. maximaal 64Kbit, maar ik wil het alleen op het ip-adres van m'n broertje toepassen, als ik dan het volgende in de config file zet, pakt ie gewoon alsnog alle bandbreedte:
code:
1
2
3
4
5
DEVICE=eth1,128Kbit,1Kbit
RATE=64Kbit
WEIGHT=1Kbit
PRIO=5
RULE=10.0.0.80,

Heeft dit te maken dat ik masquerading gebruik ? Zo ja, moet ik mn broertje dan in een ander netwerk stoppen (bv. 10.0.1.0) ? Of is er ook nog een andere oplossing.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Op zaterdag 17 november 2001 14:07 schreef moto-moi het volgende:
Misschien staat hier iets tussen ?
Hmm, aangezien er weinig mensen zijn die het cbq-init script gebruiken ga ik het idd. maar ff op de moeilijke manier doen. (met de hand zoals hierboven vermeld).

Verwijderd

Zou je eens beter uit kunnen leggen hoe je netwerk in elkaar steekt?
Dus welk ip heeft je broertje?
Welke interface hangt aan internet en welke interface hangt aan het lokale netwerk?

Verder zie ik nergens BOUNDED statements, wat betkent dat alsnog alle bandbreedte gebruikt wordt, als deze beschikbaar is.

zie ook [topic=135762] voor veel gedetaileerdere uitleg over shaping middels CBQ en Trafic Control onder linux.

[topic=247350] gaat op het laatst nog over borrowing (is in de originele thread verloren gegaan door BC3)