GeForce 256 en Win 2000 >> drivers werken niet mee

Pagina: 1
Acties:

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-07 12:12
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort Windows 2000 op m'n 2e bak geïnstalleerd, maar ik krijg de videokaart niet geïnstalleerd.

Wat info...
Videokaart: Elsa Erazor X (GeForce 256, 32 MB SDRAM)
Huidige drivers: Windows standaard (geen)
Nieuwe drivers: nVidia Detonator 21.83, Windows 2000/XP

Na het installeren van W2k komt er keurig een "New hardware found" wizard, welke ik wegklik. Dan start ik de nVidia detonator drivers welke worden geïnstalleerd en ik start daarna de computer opnieuw op.

(Ik heb vaker deze drivers geïnstalleerd dus ik weet wel ongeveer hoe het werkt. Voorheen werkte het ook allemaal perfect op de huidige computer in Windows 98.)

Dan heb ik nog steeds de 640x480@16 kleuren resolutie, en als ik in de Device Manager kijk staat er "This device cannot start. (Code 10)". Opgezocht in Windows help en Knowledge Base, maar hier staat alleen dat de hardware niet goed aangesloten is, en indien wel de drivers opnieuw moeten worden geïnstalleerd.

Heb ik dus ook gedaan (ook eerst verwijderd, installeren in Safe Mode, Update Drivers, etc.), maar na nieuwe installatie is er dus totaal geen effect.

Ik heb ook nog de officiële Elsa drivers voor Windows 2000 gedownload, maar hierbij hetzelfde resultaat, alhoewel de videokaart dan is aangegeven met "Elsa Erazor X" ipv "GeForce 256".

Iemand een tip? Bijvoorbeeld hoe ik _alle_ videokarat drivers fatsoenlijk kan deïnstalleren. Alvast hartelijk bedankt.

PS - GoT op 640x480@16 kleuren zuigt best wel :P

Verwijderd

Als je een via chipset hebt, heb je dan de 4-in-1 drivers geinstalleerd? Of bij een andere chipset zijn er misschien AGP drivers. Verschillende driverversies proberen wil ook wel eens helpen.

• wacko
't Is een Chaintech moederbord met SiS 5591 chipset. Ik zal even kijken of er updates voor zijn. Bedankt voor de tip! :)

• FoolZero
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Mocht je er nog niet uit zijn gekomen, dan kun je het volgende doen:
Ga naar de device manager (Control Panel/ System) Klik daar de unknown device aan, die naar jouw videokaart verwijst. Selecteer de update drivers en zorg, dat je zelf de driver mag opgeven. Als je naar de directory gaat, waar je driversetup staat, dan zal hij ook het inf bestand herkennen en de driver installeren.

Helaas kan ik je nu even niet van de exacte instructies voorzien, maar dit is ongeveer de strekking. Ow en ter toelichting, ik heb zelf de Asus V6800 256 DDR, dat werkt wel aardig volgens hetzelfde pricinpe! ;)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• wacko
Op zaterdag 17 november 2001 12:04 schreef FoolZero het volgende:
Mocht je er nog niet uit zijn gekomen, dan kun je het volgende doen:
Ga naar de device manager (Control Panel/ System) Klik daar de unknown device aan, die naar jouw videokaart verwijst. Selecteer de update drivers en zorg, dat je zelf de driver mag opgeven. Als je naar de directory gaat, waar je driversetup staat, dan zal hij ook het inf bestand herkennen en de driver installeren.
Ja, dat had ik zelf dus ook al gedaan... maar dat werkte niet.

Ik herinner me net dat ik nog zo'n cd-rommetje had gekregen bij m'n moederbord, en hier staan inderdaad SiS AGP drivers op. Nieuw probleem: de setup gaat niet verder dan een bepaald punt. Zodra het zou moeten beginnen met bestanden kopiëren krijg ik een melding: "Subkeys for 'Enum\PCI' does not exist!". Lijkt op foutje met het registry, niet?

Oh ja, nieuwere drivers hebben hetzelfde resultaat.

• wacko
Dit is trouwens wat een mobo-utility aangeeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
       BIOS-Info, c't/Andreas Stiller, V. 1.3 5/99

Computer ID         : FC, SubTyp: 02, BIOS-Level: 116
 Rechnertyp     : AT,typ ??,  Konfigurationsbyte  $70
 Maus laut BIOS   : nicht PS/2-Typ
 Maustreiber         : Microsoft kompatiblel
 Version           : 08.00
 Maustyp           : InPort-Maus   auf IRQ2
 Bus             : ISA
 Hauptspeicher     : 640 KB, davon verfügbar : 640 KB
 Extended Memory     : 1024 KB
 BIOS Date       : 04/16/99
 Award BIOS found   : Award Modular BIOS v4.51PG
 Award ID-String     : 04/16/1999-SiS-5600-8661-2A6ILC39C-00
 Board/BIOS-Version    : 04/16/1999 3 to 75
 OEM             : CHAINTECH
 URL             : http://www.chaintech.com.tw/bios/bios.htm
 Chipset           : SiS-5600-8661 //SiS 5591

INT-13h BIOS Extension: nein

Verwijderd

Als je de hardware found wizard afsluit, maakt ie geen vga aan in device manager. Wat je moet doen is eerst de kaart installeren als "standard vga" en dan de setup beginnen zodat ie de drivers van standard vga kan updaten naar geforce. Dat werkt vrijwel altijd...

• wacko
Op zaterdag 17 november 2001 12:40 schreef Karam het volgende:
Als je de hardware found wizard afsluit, maakt ie geen vga aan in device manager. Wat je moet doen is eerst de kaart installeren als "standard vga" en dan de setup beginnen zodat ie de drivers van standard vga kan updaten naar geforce. Dat werkt vrijwel altijd...
Had ik ook al geprobeerd, geen effect...

Het lijkt erop dat er niet echt goede drivers zijn voor de AGP van m'n moederbord in Windows 2000 ;(

• wacko
Ik wilde dit topic nog maar eens omhooghalen. Het probleem is er namelijk nog steeds.

Ik heb inmiddels een tijd lang Windows 98 gedraait op de betreffende pc, maar door flinke onstabiliteit wil ik toch 2000 of XP draaien. Ik heb nu dus XP geïnstalleerd, maar ik heb weer hetzelfde probleem.

Ik weet nu wel meer van het moederbord. Het is een Chaintech 6SSA2 met SiS 5600B/5595 chipset (inderdaad, de Aldi pc van 3 jaar geleden).
Ook nu doet hetzelfde probleem zich weer voor: Windows XP ziet de videokaart en installeert z'n standaarddrivers, maar in de Device Manager staat er een geel uitroepteken voor. De videokaart doet het dus wel, maar alleen in de standaardmodi van XP, alsof je in Safe Mode werkt.

Bij het aanroepen van de Properties in de Device Manager staat er by Device status het volgende:

"This device cannot start. (Code 10). Click Troubleshoot [..]"

Wat ik allemaal heb geprobeerd, zonder resultaat:
  • Andere videokaartdrivers (Detonators uiteraard, maar bij opnieuw opstarten worden de standaarddrivers teruggezet)
  • ACPI aan en uitzetten
  • IRQ steering aan en uitzetten
  • BIOS van het moederbord geflasht (laatste update uit 1999 :{)
  • Van de website van SiS allerlei AGP updates/drivers gehaald en geïnstalleerd
  • Used The Fucking Search ;)
Ben ik nu dus toch gedoemd om voor altijd Windows 98 te draaien?
Ik vind het belachelijk dat zo'n belangrijk onderdeel als een moederbord niet eens andere OSes understeund! :D

Ik zie trouwens dat dit topic in Videoplanken & Beeldkanonnen staat, ik denk alleen zelf dat het eerder aan het moederbord+chipset ligt dan aan de videokaart. Die doet het namelijk wel prima.

• wacko
Hmmmm... Ik heb zojuist een ander AGP kaartje die ik nog had in de betreffende pc geïnstalleerd, en deze doet het wel naar behoren. Het ligt dus op een of andere manier wèl aan de videokaart. Vaag :?

Dus:
Elsa Erazor X + Windows 2000/XP + SiS chipset = no go

hoe kan hier nu een conflict bij optreden :? raaaaar.....

• wacko
klik --> 7(8)7
Zo simpel :D

Yep, het probleem is opgelost. Bedankt voor de psychische bijstand aan iedereen die het wel heeft gelezen maar niet gereplied :+
Pagina: 1