Ik kan op geen enkele manier zien (ben n00b) welke van de 3 draadjes van mn fan (rood, geel, zwart) die van de temperatuur sensor is.
plz help!
Rood = +
Geel (op fan) = RPM sensing
Zwart = -
Geel (op fan) = RPM sensing
Zwart = -
maar hij gaat aan bij een bepaalde temperatuur. Wat moet ik dan doen?
Als je misschien ff zegt welk type het is ofzo...
Ik wil hem dus constant draaiend hebben he
aan de fan zelf zit geen temp sensor, die zit in/onder de processor. In de bios moet je in kunnen stellen dat de fan altijd aanstaat
Dat is niet in de bios in te stellen. het is ook geen fan voor de CPU, maar voor de hele kastOp zaterdag 17 november 2001 11:40 schreef SH007 het volgende:
aan de fan zelf zit geen temp sensor, die zit in/onder de processor. In de bios moet je in kunnen stellen dat de fan altijd aanstaat
Blijf nu es rustig. Noteer het typenummer van de fan en haal de specificaties van de website van de fabrikant. Daar ga je zien dat je aan de gele draad een NTC of een PTC moet hangen, de andere kant van die NTC/PTC komt dan aan plus of min.
het probleem is dat de cooler te oud is en niet op die website meer staatOp zaterdag 17 november 2001 11:54 schreef subsonik het volgende:
Blijf nu es rustig. Noteer het typenummer van de fan en haal de specificaties van de website van de fabrikant. Daar ga je zien dat je aan de gele draad een NTC of een PTC moet hangen, de andere kant van die NTC/PTC komt dan aan plus of min.
3pins convertertje ergens vandaan toveren en direct op je voeding aansluiten, vervolgens nog zo'n drie pins geval optrommelen geel draadje erin prutten, en die weer op je mobo zetten. Soort van Delta-fans-manier zeg maar...
snap er helemaal niets vanOp zaterdag 17 november 2001 12:03 schreef dutchrups het volgende:
3pins convertertje ergens vandaan toveren en direct op je voeding aansluiten, vervolgens nog zo'n drie pins geval optrommelen geel draadje erin prutten, en die weer op je mobo zetten. Soort van Delta-fans-manier zeg maar...
Als je die fan gewoon op 12V aansluit, zonder het gele draadje aan te sluiten, gaat die dan draaien als het te warm wordt? Test het eens, leg hem desnoods een kwartiertje in de heteluchtoven op 100°C ofzo
Als je ff de rest van de discussie had gelezen, had je gezien dat die kerel enkel wil dat die fan continu draait. Volgens mij heeft-ie geen interesse in die RPM sensing... Het is zelfs niet gezegd dat de gele draad van deze fan voor RPM sensing dient, kan evengoed voor externe temp. sensor zijn (hoewel die draad dan eerder groen geweest zou zijn)Op zaterdag 17 november 2001 12:03 schreef dutchrups het volgende:
ok, ga ik eens proberen te vinden waar die gele draad eindigd
klopt. Het enige is dat die ^(%^@$!# fan moet blijven draaien!Op zaterdag 17 november 2001 12:17 schreef subsonik het volgende:
[..]
Als je ff de rest van de discussie had gelezen, had je gezien dat die kerel enkel wil dat die fan continu draait. Volgens mij heeft-ie geen interesse in die RPM sensing... Het is zelfs niet gezegd dat de gele draad van deze fan voor RPM sensing dient, kan evengoed voor externe temp. sensor zijn (hoewel die draad dan eerder groen geweest zou zijn)
Doe gewoon es wat ik gezegd heb, sluit de rode draad van je fan aan op de gele draad van een molexstekker in je PC, de zwarte draad van je fan in een zwart draad van je molex. Stroom eropzetten, en kijken of die draait. If so, kan je die gele draad afknippen.
Verwijderd
idd, gewoon op de molex (een van die witte stekkertjes die van je voeding afkomt) aansluiten, dus zwart in een van de 2 zwarten, en dan rood bij rood. de gele gewoon nergens aan verbinden.
molexstekker??Op zaterdag 17 november 2001 12:30 schreef subsonik het volgende:
Doe gewoon es wat ik gezegd heb, sluit de rode draad van je fan aan op de gele draad van een molexstekker in je PC, de zwarte draad van je fan in een zwart draad van je molex. Stroom eropzetten, en kijken of die draait. If so, kan je die gele draad afknippen.
iig doet ie het met alle 3 de draadjes aangesloten alleen kom ik niet bij die draadjes. Het is een beetje vreemde kast; ze lopen door de wand v/d kast en ik kom er echt niet bij.
Ah, de fan zit dus al in een case ingebouwd? Had dat dan gezegd 
Die gele draad moet toch érgens naartoe lopen... naar een connector voor op het moederbord, of naar de voeding ofzo...
Die gele draad moet toch érgens naartoe lopen... naar een connector voor op het moederbord, of naar de voeding ofzo...
iig doet ie het met alle 3 de draadjes aangesloten alleen kom ik niet bij die draadjes. Het is een beetje vreemde kast; ze lopen door de wand v/d kast en ik kom er echt niet bij.
bij de voeding kan ik ook niet zien welke draadjes van die fan zijn
bij de voeding kan ik ook niet zien welke draadjes van die fan zijn
Ja! klopt maakt dat uit dan?Op zaterdag 17 november 2001 12:35 schreef subsonik het volgende:
Ah, de fan zit dus al in een case ingebouwd? Had dat dan gezegd
KUTkip (of ik nu aan het schelden ben mag je zelf weten
): Kap eens met voortdurend je eigen topic omhoog schoppen. Er is een Edit knop waarmee je je posts kan aanpassen zonder de topic omhoog te schoppen. Gebruik die!
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Probeer het gewoon eens zou ik zeggen. Knip die gele draad door en kijk es of de fan draait. Kan geen kwaad.
o nee?? en als ie het niet meer doet dan??Op zaterdag 17 november 2001 12:45 schreef subsonik het volgende:
Probeer het gewoon eens zou ik zeggen. Knip die gele draad door en kijk es of de fan draait. Kan geen kwaad.
Dan maak je 'm weer vast?!Op zaterdag 17 november 2001 12:48 schreef kutkip het volgende:
[..]
o nee?? en als ie het niet meer doet dan??
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
ik heb de gele draad doorgeknipt maar als ie start doet ie het ff (zoals normaal). Maar als het warm word gaat ie dus niet meer aan. Wat nu ???
Verwijderd
Dan maak je de gele draadjes weer aan elkaar.Op zaterdag 17 november 2001 13:21 schreef kutkip het volgende:
ik heb de gele draad doorgeknipt maar als ie start doet ie het ff (zoals normaal). Maar als het warm word gaat ie dus niet meer aan. Wat nu ???
Kun je niet je koeler gewoon direct op je voeding aansluiten?
Zoals ik al eerder zei; ik kom er niet bij...
en hij draait bij het opstarten wel dus ik vraag me af of het niet anders kan.
en hij draait bij het opstarten wel dus ik vraag me af of het niet anders kan.
Heb je wat weerstandjes liggen? Probeer anders eens een weerstandje van 1K tussen die gele draad en massa (zwarte draad, of het metaal van je case) te zetten. Met een beetje geluk kan je zo een hete temperatuursensor na-apen.
Pagina: 1