💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
nee dus, alles zou nog heel zijn geweest...
Chriet Titulaer is de man
Verwijderd
nee hoor die dikke tik die jij gehoord heb is het opblazen van een paar dikke condensators die kunne behoorlijk hard klappenOp zaterdag 17 november 2001 11:24 schreef uzer het volgende:
die tik die je hoorde, was het doorslaan van je zekering
nee dus, alles zou nog heel zijn geweest...
nah, als je btje goeie voeding heb, gebeurt dat toch niet? dan klapt toch eerst de zekering? of ben ik nou echt op mijn achterhoofd gevallen?nee hoor die dikke tik die jij gehoord heb is het opblazen van een paar dikke condensators die kunne behoorlijk hard klappen
/me beaamt wel dat die dingen errug hard kunnen klappen
Verwijderd
maakt niet uit als er in 1 x 100 volt ertra naar binne komt is de helft al kapot voordat de sekering gaatOp zaterdag 17 november 2001 11:30 schreef uzer het volgende:
[..]
nah, als je btje goeie voeding heb, gebeurt dat toch niet? dan klapt toch eerst de zekering? of ben ik nou echt op mijn achterhoofd gevallen?
/me beaamt wel dat die dingen errug hard kunnen klappen
ja, de rest doet het gewoon, tenminste, de ene keer dat het bij mij gebeurde wel (zoiets doe je geen 2e keer
Een doorgeslagen zekering stinkt niet, een ontplofte condensator wel, dus..Op zaterdag 17 november 2001 11:20 schreef Major_Kusanagi het volgende:
..en een flinke stank..
Verwijderd
was te close dus doe ik nooit meer.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Hij is ermee naar de computerwinkel gegaan waar hij hem gekocht had.
Het was in een half uurtje gemaakt en het koste niet zoveel, dus waarschijnlijk was het enkel de voeding die het begeven heeft.
Ik weet niet dat je dit altijd kan garanderen, maar blijkbaar begeeft de voeding het toch voor de rest.
Hmm, op het werk hadden wij ook zo'n probleemje van iemand. De voeding stonk idd. wel (ook dood), maar bijna alle hardware in het systeem deed het nog. Alleen de cd-brander was kapot.Op zaterdag 17 november 2001 11:20 schreef Major_Kusanagi het volgende:
had ik een keer met een ouwe xt-voeding gedaan. een flinke tik (werd er haast doof van) en een flinke stank. maar als er nog hardware aan die voeding had gehangen, zou die dan ook zijn gebakken of is daar een beveiliging voor?
En neem maar van mij aan dat die geur die uit een opgeblazen voeding komt echt niet prettig is. Meteen maar ff een raampje opengezet

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b
Verwijderd
110V / 18 1/3 = 6V
of du wel.. alle spanningen in je pc zouden gehalveerd worden... (+/- dan)
maar.. het aperage kan wel omhoog gaan.. maar daar is de zekering voor...
m.a.w.
geen probleemo.. al zou ik m'n GF3 er wel ff uit halen.. je weet maar nooit he!
maarhu? wat was zou het doel van je expiriment? vernielzucht?
en die stank zal wel door een gestorven elco ofzo komen...
die stinken nogal als ze kapot gaan..
Verwijderd
wat hier vertelt wordt heb ik met mijn compaq voeding gedaan!

dus kan ik die condesatoren laten maken zodat mijn voeding het weer doet?
Het is ook niet echt goed voor een mens.
dat zou je kunnen proberen maar wie weet of er nog meer naar dem kloten isOp zaterdag 17 november 2001 13:46 schreef scipot het volgende:
Hey als alleen de condesatoren naar de maan zijn he, kan je dat dan laten maken???
wat hier vertelt wordt heb ik met mijn compaq voeding gedaan!en nou kan ik niet zo 123 een nieuwe krijgen...
dus kan ik die condesatoren laten maken zodat mijn voeding het weer doet?
Je pc werkt op dezelfde spanning (de onderdelen) Dus als je in USA woont (110 volt uit het contact) moet je hem op 110 zetten (als ie op 220 staat, kom je de helft tekort)Op zaterdag 17 november 2001 13:38 schreef midnick het volgende:
220V/12V = 18 1/3
110V / 18 1/3 = 6V
m.a.w.
Zet je hem hier op 110, wil ie alles verdubbelen (wordt 220 -> 440) en dan gaat het fout
- hardware always changes.. -
Die opmerking is vaker gemaakt.Op zaterdag 17 november 2001 14:26 schreef pliesie het volgende:
Het is ook niet echt goed voor een mens.
Valt echt wel mee. Is niet schadelijker dan een ritje over de snelweg (uitlaatgassen), of een wandeling door de stad.
Maar een uitelkaar gesprongen condensator kan idd aardig stinken.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Verwijderd
hmm?? je biedt GEEN 110 ipv 220 volt aan!! Je biedt 220 aan maar je voeding denkt dat hij 110 zal krijgen, kortom hij krijgt een 2x zo grote spanning voor z'n kiezen. dus op de componenten staat ook een 2x zo hoge spanning. daar het eigenlijk niet uit mag maken op welke stand het staat, want een goed schakelende voedingsontwerp maakt het niet uit of je hem van 100-300v voedt.Op zaterdag 17 november 2001 13:38 schreef midnick het volgende:
220V/12V = 18 1/3
110V / 18 1/3 = 6V
m.a.w.
Over voedingen met opgeblazen condensatoren. Je kan idd de condensatoren en zekering (als er 1 inzit) vervangen om hem weer te maken (zoals ik in 2 andere topics ook al gemeldt had) probleem is echter wel dat de condensatoren weer door kunnen slaan. oplossing voor dit probleem is een simpelen weerstandsdelertje parallel over de condensatoren, deze zorgt voor een gelijkmatige oplading van de condensatoren waardoor er niet 1 een flinke oplaadpiekstroom door z'n kiezen krijgt, waardoor de spanning over C1 groter is dan over C2, gevolg, C1 slaat door, en daarna C2 meestal ook.
Was bezig met een sleutel pc, en moest iets in de bios veranderen, zet hem aan en bzzztbahm...shrok me helemaal de tering
De hardware was niet kapot, maar ik mocht wel de voeding verwisselen met een andere bak, en omdat ik het zo snel kon
maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat de zekering 't zo snel begaf dat de schok oversloeg en daardoor wat componenten mee nam (waaronder het mobo, de proc en de dimms).. dan zit je best wel te balen.
[er zijn trouwens zat mensen die benieuwd zijn naar wat het knopje doet en het dan maar eens omschakelen voor de grap

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Verwijderd
een enorme lichtflits? haha, jij deed dat zeker toevallig net toen het onweerde of zo? het moet een kleine 'plop' zijn. ja lichtflitsje zal er wel zijn in de zekering, maar die zie je niet.Op zaterdag 17 november 2001 13:10 schreef kevinp het volgende:
als de zekering doorbrand is dat meestal eerst een glaszekering. dat geeft een enorme lichtflits, als dat het geval is dan was dan is er niets aan de hand. anders vrees ik het ergste
grotere 'pang' betekend dat er mee kapot gaat in je voeding. ach, het stinkt, rookt, maar ach je overleeft het wel. maar meestal is alleen de zekering of voeding vervangen genoeg en doet je pc het nog.
Vraag aan leverancier : "staat de voeding op 220V ingesteld ?"
Antwoord "niet nodig, is geschikt voor 100-240V"
Twijfel (apparaat was wat oud voor dat soort techniek), zoeken naar schakelaar, niet gevonden.
Aanzetten : PANG !
Systeem/voeding open, niets te zien, nogmaals aan : PANG ! en de stukken vlogen meters door de kamer.
Het bleek uiteindelijk een varistor te zijn die was ontploft, nieuwe erin en het ding deed 't weer probleemloos.
O ja, de schakelaar was er wel, maar zat achter een metaal-folie-sticker weggeplakt.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
zekering was er wel door nieuwe in gezet
alles weer aangesloten
zet hem aan ik hoor een klein plofje en ruik een stank lucht
IC van de hd uitelkaargespat
maar de rest werkte nog
Ik heb het ook een keer gehad. Geaf dus een flits en een erorme knalOp zaterdag 17 november 2001 15:58 schreef Martin18 het volgende:
[..]
een enorme lichtflits? haha, jij deed dat zeker toevallig net toen het onweerde of zo? het moet een kleine 'plop' zijn. ja lichtflitsje zal er wel zijn in de zekering, maar die zie je niet.
grotere 'pang' betekend dat er mee kapot gaat in je voeding. ach, het stinkt, rookt, maar ach je overleeft het wel. maar meestal is alleen de zekering of voeding vervangen genoeg en doet je pc het nog.
Hoe hij op 110 kwam weet ik niet, moet toch gedaan zijn toen ik ermee aan het pielen was...

Die nieuwe voeding lag overigens al klaar. HEt was een AOpen voeding en ik wilde een 300W en een stillere
het lijkt me erg grappig om het voor de grap eens bij iemand te doen. maar ik ga het denk ik toch maar niet proberen...

You only live once, so live to the max's
LOL!! Ik ben dus zo'n 'broertje'... m'n zusjes monitor deed het niet meer (ging niet meer aan) en het was dus echt ongelofelijk STUPID van me om maar te gaan denken dat het inmiddels bekende 'rode schuifknopje' misschien een schakelaar was voor de stroomaansluiting waar de monitor op aangesloten zat (zo'n voeding dus waar de monitor ook z'n stroom van kan verkrijgen)... ikke dus dat ding omschuiven TERWIJL die computer aanstaat!!!Op zaterdag 17 november 2001 17:37 schreef happy3736 het volgende:
m'n broertje had de voeding ook eens op 110v gezet
zekering was er wel door nieuwe in gezet
alles weer aangesloten
zet hem aan ik hoor een klein plofje en ruik een stank lucht
IC van de hd uitelkaargespat
maar de rest werkte nog
Godsamme... dikke knal, stroom op de hele benedenverdieping weg...
na een paar dagen zekeringetje maar eens vervangen, boven neergezet naast onze celeron, monitor van die celeron erop, ding aan... hd stuk... tikt aan één stuk door... nou goed ikke weet dan wel genoeg en heb er dus een ouwe 120 mb hd op gezet waar nog een aantal dingetjes op stonden van onze 486 tijd...
Goed ding aangezet en na die kapotte hd vervangen te hebben leek alles het goed te doen... alles deed het op zich ook goed, tot ik op een gegeven moment een plof hoor waarna er een mooi zootje rook uit dat ding komt... 2 - 0 voor de voeding en ik dus bijna weer een hartaanval
en tja... je kunt wel raden dat dat vreselijk stonk ook
man het rook de volgende dag nog naar die zooi... de voeding stinkt nu nog steeds als je hem bij je neus houd (ik gebruik hem niet meer, koeler ligt ondertussen een radiateur van een kennis, die het water van z'n eigengebouwde waterkoeling daarmee koel houdt, koel te houden
nahja in ieder geval zit er nu in die comp een andere voeding die ik zo van een goede vriend kon krijgen (waar heb je anders vrienden voor
iig heb ik dus hetzelfde gehad als jouw broertje alleen dan dus niet direct een plof na het vervangen van het zekeringetje
Hoi
alleen jij bent wat ouder dan m'n broertjeOp zondag 18 november 2001 02:34 schreef nobody122 het volgende:
[..]
LOL!! Ik ben dus zo'n 'broertje'... m'n zusjes monitor deed het niet meer (ging niet meer aan) en het was dus echt ongelofelijk STUPID van me om maar te gaan denken dat het inmiddels bekende 'rode schuifknopje' misschien een schakelaar was voor de stroomaansluiting waar de monitor op aangesloten zat (zo'n voeding dus waar de monitor ook z'n stroom van kan verkrijgen)... ikke dus dat ding omschuiven TERWIJL die computer aanstaat!!!
Godsamme... dikke knal, stroom op de hele benedenverdieping weg...
na een paar dagen zekeringetje maar eens vervangen, boven neergezet naast onze celeron, monitor van die celeron erop, ding aan... hd stuk... tikt aan één stuk door... nou goed ikke weet dan wel genoeg en heb er dus een ouwe 120 mb hd op gezet waar nog een aantal dingetjes op stonden van onze 486 tijd...
Goed ding aangezet en na die kapotte hd vervangen te hebben leek alles het goed te doen... alles deed het op zich ook goed, tot ik op een gegeven moment een plof hoor waarna er een mooi zootje rook uit dat ding komt... 2 - 0 voor de voeding en ik dus bijna weer een hartaanval
en tja... je kunt wel raden dat dat vreselijk stonk ook
man het rook de volgende dag nog naar die zooi... de voeding stinkt nu nog steeds als je hem bij je neus houd (ik gebruik hem niet meer, koeler ligt ondertussen een radiateur van een kennis, die het water van z'n eigengebouwde waterkoeling daarmee koel houdt, koel te houden)
nahja in ieder geval zit er nu in die comp een andere voeding die ik zo van een goede vriend kon krijgen (waar heb je anders vrienden voor) en hij werkt nu dus als FreeSCO-router (nog niet aangesloten op netwerk enzo maar komt nog wel
)
iig heb ik dus hetzelfde gehad als jouw broertje alleen dan dus niet direct een plof na het vervangen van het zekeringetje
broertje was 7 jaar
maar nu ga ik ff fs 2002 branden
Verwijderd
Verwijderd
wat geeft die flits dan? zekering? lijkt me sterk, is een klein draadje wat zo doorgebrand is. knal was niet enorm, niet meer dan met oud en nieuw of zo. maar aardlek knalt er wel uit ja...Op zaterdag 17 november 2001 18:22 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik heb het ook een keer gehad. Geaf dus een flits en een erorme knalEn de stroom was in onze woning ook weg (aardlekschakelaar
)
Hoe hij op 110 kwam weet ik niet, moet toch gedaan zijn toen ik ermee aan het pielen was...
Die nieuwe voeding lag overigens al klaar. HEt was een AOpen voeding en ik wilde een 300W en een stillere
maar die flits ken ik niet
mijn vader heeft het trouwens ook gepresteerd met onze 286 ooit, reparatie: 100 piek (enkel nieuwe voeding)... dure zooi destijds
hoe zit zo'n voeding qua schakelingen eigenlijk in elkaar?
is dat geen denkfout ?Op zaterdag 17 november 2001 13:38 schreef midnick het volgende:
220V/12V = 18 1/3
110V / 18 1/3 = 6V
op 110 v (in de USA bv) moet hij toch 12 v leveren dus zal de binnenkomende spanning minder teruggeschroefd worden in 110v stand, en als er dan 220 op staat... geeft hij 24 v olgens mij
'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net
Al zou dat zo zijn ...Op zondag 18 november 2001 21:25 schreef freddifish het volgende:
[..]
is dat geen denkfout ?
op 110 v (in de USA bv) moet hij toch 12 v leveren dus zal de binnenkomende spanning minder teruggeschroefd worden in 110v stand, en als er dan 220 op staat... geeft hij 24 v olgens mij
computer voedingen zijn geschakelde voedingen dus dat trucje gaat niet op ...
als de spanning te laag wordt stopt zo'n voeding er gewoon mee
en nie alleen de zekeringen ware in rook opgegaan, heel de spanningsregelaars waren kompleet uit elkaar geklapt en een stel spoelen waaren van spoel tot hoopje getransformeerd
maar verder nix kapoet in de pc, alleen de voeding dus
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Verwijderd