Toon posts:

[PHP] Layout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff twee vraagjes.

1. Hoe hebben ze hier op tweakers.net de layout rondom php gemaakt?? Dus in html php scripts geinclude??:
code:
1
2
3
4
5
6
<html>
Html layout script staat hier
<?php
include("index.php");
?>
</html>

Of hebben ze juist in de php script een layout geinclude (header.inc.php als voorbeeld)

2. Wat is het handigst om een layout te maken en php scripts in te voegen? Dus in html php scripts include of andersom of zijn er nog meer mogelijkheden die makkelijker zijn?

Ik hoor het graag van jullie.

Verwijderd

De layout in een database zetten lijkt mij het handigst + het meest overzichterlijk... Het is ook nog eens op de zelfde manier bij te houden als zegmaar nieuws items als je wil :)

Ik denk niet dat je graag een layout tussen je code wil hebben, en includen van een layout, mja, voor kleinere scripts is het niet zo erg maar vooral bij grotere projecten is het onoverzichterlijk als je overal html tussen je code hebt staan..

Ik vind het zelf iig fijner om het via templates te doen, uit een database :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 17 november 2001 11:33 schreef WilcoB het volgende:
De layout in een database zetten lijkt mij het handigst + het meest overzichterlijk... Het is ook nog eens op de zelfde manier bij te houden als zegmaar nieuws items als je wil :)

Ik denk niet dat je graag een layout tussen je code wil hebben, en includen van een layout, mja, voor kleinere scripts is het niet zo erg maar vooral bij grotere projecten is het onoverzichterlijk als je overal html tussen je code hebt staan..

Ik vind het zelf iig fijner om het via templates te doen, uit een database :)
Dus in een mysql database ff een aparte database aan maken of tabel en daarin de html code zetten?? En dan bv. op index.php de layout oproepen??

Zou je misschien een voorbeeldje kunnen geven hoe ik dat zou moeten doen. Want moet ik nou een html code in de msql database invoegen en dan op index.php deze html code printen??

Alvast bedankt.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:55
Probeer eens te kijken naar een Template parser :)
Die source kun je meestal een hoop van leren :)

Bij PHPBB2 zit zo'n parser.

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:07

TheDane

1.618

Ik maak zelf gebruik van phplib,; zit complete template engine bij. werkt fantastisch!

• brammetje
  • Laatst online: 12-01-2025
kijk eens naar XML/XSLT, als je echt je script en lay-out wilt scheiden is dat een ultieme oplossing :)

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:51

HenkS

Da_king alias HenkS

ik gebruik xtemplates, vind ik zelf superfijn, maar het antwoord op je vraag is dus templates

dan heb je php files en html files apart :) ff wennen in het begin, maar nadien wil je niks anders meer !!!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
HenkS: maar het antwoord op je vraag is dus templates

dan heb je php files en html files apart :) ff wennen in het begin, maar nadien wil je niks anders meer !!!
Er is al vaker een discussie geweest over het verschil tussen het gebruik van XML+XSLT versus templates... Ik vermoed dat als je eenmaal XSLT beheerst je juist niets anders meer wilt als je een scheiding wilt aanleggen tussen data en presentatie :) .

Zal even link zoeken naar die discussie...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Kijk maar eens hier als je geintereseerd bent:

[topic=215030/1/25]

[topic=277354/1/25]

[topic=232403/1/25]

[topic=87697/2/25]

[topic=278864/1/25]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• TheDane
  • Laatst online: 12:07

TheDane

1.618

Op zaterdag 17 november 2001 13:43 schreef mbravenboer het volgende:
Kijk maar eens hier als je geintereseerd bent:

[topic=215030/1/25]

[topic=277354/1/25]

[topic=232403/1/25]

[topic=87697/2/25]

[topic=278864/1/25]
HenkS bedoelt dat als je eerst code & data bij elkaar zit te prutsen en daarna zoiets als xtemplates of phplib gebruikt, dat je dan niet meer terug wilt. maar d'r zal vast en zeker nog wel een overtreffende trap van templates zijn; ik ben daar verder niet bekend mee, maar topics zien er wel interesting uit .. ff lezen :)

• mbravenboer
TheDane: HenkS bedoelt dat als je eerst code & data bij elkaar zit te prutsen en daarna zoiets als xtemplates of phplib gebruikt, dat je dan niet meer terug wilt.
Idd, en ik bedoelde dat je na een kennismaking met XML/XSL niet meer terug wilt naar templates ;) .
maar d'r zal vast en zeker nog wel een overtreffende trap van templates zijn; ik ben daar verder niet bekend mee, maar topics zien er wel interesting uit .. ff lezen :)
Zou ik zeker doen :) . Allebei de methoden trachten de presentatie apart te definieren.

Bij templates vul je deze data in feite in.

Bij een XML+XSLT -> (X)HTML aanpak zorg je er juist eerst voor dat je de data opbouwd in een XML structuur. Deze structuur transformeer je daarna naar XHTML. Het is een iets andere kijk op de zaak :) .

Bij het gebruik van templates is er dus in feite geen mogelijkheid om alleen de data te benaderen. Bij XML+XSLT wel. Dat heeft soms veel voordelen :) .

• spine
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

spine

VISHUDDHI

Op zaterdag 17 november 2001 13:34 schreef HenkS het volgende:
ik gebruik xtemplates, vind ik zelf superfijn.
is ook SUPERTRAAG ;(
Dus die zou ik niet nemen....
maar je kan ook ff op freshmeat.net zoeken naar een template engine.. staan wel goeie bij :)

[BSDFreaks.nl] [www.Dark-Future.org] [Alizarin.nl]

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:43

Martijn02

/* No Comment */

Probeer Smarty eens, is een template-engine, maar dan net ff anders, hij maakt van je template als je het de eerste keer aanroept een stuk php-code, die bewaart hij, en gebruikt hij als je de volgende keer dat template aanroept, hierdoor werkt het heel snel omdat er nl geen templates meer ingelezen/geparsed moeten worden.

alles is heel duidelijk gedocumenteerd, en er zitten enorm veel functies in (kan je zelf ook makkelijk toevoegen)

http://www.phpinsider.com/php/code/Smarty/

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Op zaterdag 17 november 2001 13:51 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Bij het gebruik van templates is er dus in feite geen mogelijkheid om alleen de data te benaderen. Bij XML+XSLT wel. Dat heeft soms veel voordelen :) .
ehmm zou je dit wat specifieker willen uitleggen, want wat je hier zegt over templates klopt, maar hoe zou je het dan anders doen bij XML+XSLT, wat kun je er dan extra mee, dus eigenlijk wat is het voordeel?

• mbravenboer
HenkS: ehmm zou je dit wat specifieker willen uitleggen, want wat je hier zegt over templates klopt, maar hoe zou je het dan anders doen bij XML+XSLT, wat kun je er dan extra mee, dus eigenlijk wat is het voordeel?
Bij een XML+XSLT oplossing heb je een zelfstandig laag die de data weergeeft. Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<cd-collectie>
    <cd>
      <titel>Play</titel>
      <artiest ref="moby"/>
    </cd>

<cd>
      <titel>Outrospective</titel>
      <artiest ref="faithless"/>
    </cd>

<cd>
      <titel>Back to mine</titel>
      <artiest ref="faithless"/>
    </cd>
</cd-collectie>

Daarna ga je pas deze pure data transformeren naar bijvoorbeeld HTML. Dat doe je met een XSL stylesheet. In de stylesheet kan je echter ook andere databronnen gebruiken. Bijvoorbeeld deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<artiesten>
    <artiest ref="moby">
       <name>Moby</name>
       <website>http://www.moby.org</website>
       ...
    </artiest>

<artiest ref="faithless">
       <name>Faithless</name>
       <members>
           <artiest ref="sister-bliss"/>
           <artiest ref="maxi-jazz"/>
       </members>
       <website>http://www.faithless.co.uk</website>
       ...
    </artiest>

<artiest ref="siser-bliss">
    ....
</artiesten>

Het allerbelangrijkste is dat je niet expliciet de data invult in een template en zo een presentatie maakt, maar de data transformeert naar een presentatie. Daardoor is je data herbruikbaar voor andere doeleinden en je code onafhankelijk er van de presentatie.

Een andere heel belangrijk voordeel is dat XML en XSLT standaarden zijn, waarvoor je dus standaard tools kunt gebruiken. Deze bieden daardoor veel functionaliteit en vaak ook een goede performance.

Er staat veel meer over in de andere topics... Ik zou die gewoon even doorkijken :) .

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

bedankt, ga er toch eens mee werken als ik tijd heb

voor diegene, dit vind ik een interessant topic wat erop doorgaat:
[topic=215030/1/30]
Pagina: 1