Toon posts:

welk runlevel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Newbie vraagje...

Ik heb zojuist Linux geinstaleerd, en deze start nu op in grafische mode. (heb ik vast een keer geselecteerd...). Nu wil ik echter in tekst-mode opstarten, zodat ik die bak met behulp van VNC over kan nemen op een ander station en vanaf daar grafisch werken met xserver. Klopt het dan als ik de runlevel ergens aanpas naar 3 :? Ik weet nog niet waar ik dat doe, maar dat vind ik dan wel.
nb RH 7.2 en KDE

Verwijderd

Topicstarter
niemand? ;(

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:19
open als root het bestand /etc/inittab en kijk daar eens rond. Bovenin staat iets van '# The default runlevel'. Maak van het cijfertje iets anders en wel 2,3,4 of 5.

Lees ook even de FAQ hierboven, staat ook wel iets over in geloof ik.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Ik denk niet dat hij dit bedoelt.

Als ik het goed gelezen heb dan wil je van afstand werken op die bak. Dus de xserver zou dan doorgerout moeten worden naar die tweede computer.

Dit heeft overigens niet zoveel met runlevels te maken maar meer met het feit dat je die xserver nodig hebt en die moet doorrouten naar de netwerkkaarten.

Met runlevels kun je aangeven wat er opgestart moet worden bij het begin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
runlevel 0 --> stoppen
runlevel 1 --> single user mode (herstelwerkzaamheden)
runlevel 2 --> Kun je bij voorbeeld geen apache en ftp laten starten
runlevel 3 --> Standaard runlevel bij RedHat daar start je bijvoorbeeld alles op
runlevel 4 --> Kun je ook nog een opdracht verzinnen --> bijvoorbeeld dan ga ik kernel bakken.
runlevel 5 --> Kun je ook nog een opdracht voor verzinnen.
runlevel 6 --> rebooten

Dat zijn de dingen die je bij runlevels doet.

Dan nog even over het xserver doorrouten --> daar heb ik geen kaas van gegeten en zou ik dus echt niet weten.

Succes & have fun! :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat je met die run levels ook bepaalde of je bij het opstarten ook grafisch inlogt, maw dat xserver ook opstart. Dat moet je natuurlijk ook uit kunnen zetten lijkt me. Als je in een tekst mode opstart, kun je met STARTX de xserver laden en vervolgens grafisch werken. die moet dan ook weer uit kunnen (hoe...) en ik wil dat ik voortaan NIET gelijk opstart met xserver maar alleen in tekst-mode .... maar hoe doe ik dat... :?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 17 november 2001 13:55 schreef Boenie het volgende:
Ik dacht dat je met die run levels ook bepaalde of je bij het opstarten ook grafisch inlogt, maw dat xserver ook opstart. Dat moet je natuurlijk ook uit kunnen zetten lijkt me.
Dat kan ook, in RH is dat geloof ik runlevel 5 (Zo uit m'n hoofd), maar dat staat allemaal uitgelegd in /etc/inittab
en ik wil dat ik voortaan NIET gelijk opstart met xserver maar alleen in tekst-mode .... maar hoe doe ik dat... :?
Met /etc/inittab , hey, een deja-vu antwoord! ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me ook. De HOWTO's wijzen ook in die richting. Maar een gaan uitzoeken hoe die hele XWindow werkt met opstarten enzo...

Thnx dude 8-)
Pagina: 1