Ben bezig met formule 1 result tabelletje maar heb problemen om de waarde voorkomend in een row bij elkaar op te tellen. Voor een beetje begripsvorming ...
Ik wil nu R1 R8 R9 bij elkaar op tellen en doorgeven aan $totaal. Met $totaal update ik dan wel weer de waarde in kolom Totaal. Zat eerst te denken aan de optie SUM in een select query maar dan is het alleen maar mogelijk de waarden in een kolom op te tellen. Dus als uid nou de kolom was geweest dan was ik snel klaar en plaats dan Totaal dan wel in een andere tabel. Echter zijn de rows uid gebonden dat zou inhouden dat ik voor elke uid een kolom aan kan maken
En dat wil ik niet ofcourse 
Zat met dit te stoeien en ik vraag me af of ik dan goed bezig ben.
geeft dan als waarde sum(piet) = 32 wat natuurlijk 16 zou moeten zijn. Heb al een tiental andere opties geprobeerd maar kom er niet uit. Suggesties ?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| +--------+------------------+------+-----+---------+-------+ | Field | Type | Null | Key | Default | Extra | +--------+------------------+------+-----+---------+-------+ | uid | int(10) unsigned | | | 0 | | | R1 | int(3) | YES | | NULL | | | R2 | int(3) | YES | | NULL | | | R3 | int(3) | YES | | NULL | | | R4 | int(3) | YES | | NULL | | | R5 | int(3) | YES | | NULL | | | R6 | int(3) | YES | | NULL | | | R7 | int(3) | YES | | NULL | | | R8 | int(3) | YES | | NULL | | | R9 | int(3) | YES | | NULL | | | R10 | int(3) | YES | | NULL | | | R11 | int(3) | YES | | NULL | | | R12 | int(3) | YES | | NULL | | | R13 | int(3) | YES | | NULL | | | R14 | int(3) | YES | | NULL | | | R15 | int(3) | YES | | NULL | | | R16 | int(3) | YES | | NULL | | | R17 | int(3) | YES | | NULL | | | Totaal | int(3) | YES | | NULL | | +--------+------------------+------+-----+---------+-------+ 19 rows in set (0.00 sec) En een kleine selectie daaruit. mysql> select R1, R8, R9, R10, R11, Totaal from TSresult where uid = 2; +------+------+------+------+------+--------+ | R1 | R8 | R9 | R10 | R11 | Totaal | +------+------+------+------+------+--------+ | 7 | 3 | 6 | 12 | 0 | 81 | +------+------+------+------+------+--------+ 1 row in set (0.01 sec) |
Ik wil nu R1 R8 R9 bij elkaar op tellen en doorgeven aan $totaal. Met $totaal update ik dan wel weer de waarde in kolom Totaal. Zat eerst te denken aan de optie SUM in een select query maar dan is het alleen maar mogelijk de waarden in een kolom op te tellen. Dus als uid nou de kolom was geweest dan was ik snel klaar en plaats dan Totaal dan wel in een andere tabel. Echter zijn de rows uid gebonden dat zou inhouden dat ik voor elke uid een kolom aan kan maken
Zat met dit te stoeien en ik vraag me af of ik dan goed bezig ben.
PHP:
1
2
3
4
| <? $K1 = mysql_fetch_array(mysql_query("select R1, R8, R9 from TSresult WHERE uid = '2'")); echo "sum(piet) = ".array_sum($K1).""; ?> |
geeft dan als waarde sum(piet) = 32 wat natuurlijk 16 zou moeten zijn. Heb al een tiental andere opties geprobeerd maar kom er niet uit. Suggesties ?