Filecopy via network drives laat server crashen

Pagina: 1
Acties:

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Situatie: 100Mbit Intranetje met een server en aantal workstations. De schijven op de server zijn gedeeld en gemapt via network drives op de workstations.

Probleem: als ik vanuit een workstation bestanden wil kopieren tussen de schijven op de server, dan loopt de server vast. Vaak gebeurt dat als een bestand groter is dan ca. 10MB. Kleine bestandjes zijn geen probleem, maar een groot aantal ervan wel (intensief kopieren dus). Als ik een dergelijke filecopy doe tussen de server en een workstation vv, dan doet het probleem zich ook voor.

Tijdelijke oplossing: zelf inloggen op de server (dus niet via network drives werken) en dan een filecopy doen tussen de schijven.. Het klinkt raar, maar dan gaat het perfect, ook al wordt er 10GB ofzo gekopieerd. Maar een filecopy tussen server en workstation wordt hiermee niet opgelost.

Zelf dacht ik heel lang dat het aan de 200W powersupply lag die niet toereikend was voor de RAID setjes in de server. Gisteren had ik daarom nog een tweede 200W PSU erbij gezet, exclusief voor de harddisks. Maar dit mocht niet baten :'(

Nu zit ik te denken dat het eerder aan het netwerk lag: er is iets mis met datatransport, het cachen ervan, of 100Mbit is gewoon een beetje veel te snel :?

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
100mbit=12,5mb/sec , moeten je hardeschijven toch makkelijk aankunnen... en meestal haal je de 12,5mb niet eens. Rond de 8/10 is meestal het geval.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Dat is inderdaad zo..

Wat verder ook vermeldingswaardig is, als ik via een terminal op de server inlog en de bewerking daar uitvoer, dan gaat het ook probleemloos. Het gebeurt dus alleen als ik het via network drives doe :?

edit:

Zojuist kwam ik tot de ontdekking als ik via een terminal op de server inlog en dan daar een schijf van de workstation via network drive mapt, de filecopy tussen server en workstation dan wel lukt! Dus:

Vanuit workstation lukt niet
Vanuit server lukt wel
Via terminal vanuit workstation lukt wel

Heel vaag allemaal!

Misschien is het nuttig om te vermelden dat de server op Win2K Adv Srv loopt en de workstations uiteenlopende OS'en hebben: 98SE, Me, 2K en XP. Dus daar ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan :?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Heel vaag..

Het is nu opgelost, in een ander forum (ivm concurrentie noem ik de naam hier niet :P ) wordt er gemeld dat dit waarschijnlijk komt door de Computer Browser Service.. In de Server moest ik het geforceerd inschakelen via services en dmv een regedit. In de workstations moest ik het geforceerd uitschakelen..

Een heldere verklaring heb ik nog niet ontvangen, maar ik ga me er nu in verdiepen :)